Gå til innhold

Barnet mitt har aldri kjedet seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 7-åring og jeg har aldri hørt barnet si "Jeg kjeder meg". Jeg tenkte på det når jeg leser hvor mange foreldre som skriver at barna klager over at de kjeder seg. Er det fordi skjermene gjør at de får så mye stimuli at verden rundt blir grå? Jeg tror ikke jeg kjedet meg før jeg var sånn 10 selv, når man er barn er jo ingenting kjedelig 🧐

Anonymkode: 66840...9fc

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eeehhh. Jeg kjedet meg ekstremt mye som barn. Vokste opp på bygda på 90-tallet, langt unna andre barn. Foreldrene mine lekte ikke med meg, for å si det sånn. Men jeg ser på det som en styrke i dag. Jeg elsker å være alene, kanskje litt for mye. Hehe. 

Anonymkode: b9799...02e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg i såfall det er noe som er skeivt i andre enden av mobilbruk-enden

Det er fult mulig å kjede seg når man er barn og ungene her kjedet seg og kjeder seg ofte fremdeles. De bruker telefon/skjerm helt midt på treet mye, men finner også på ting utenom. De kan for eksempel kjede seg på en regnværsdag, eller når boka de har lest akkurat tok slutt eller når vi venter på toget.

Om barnet ditt med hånden på hjertet aldri har kjedet seg så tenker jeg at du kanskje legger til rette for mye greier å holde på med? Eller at han kanskje bare er av typen som liker å kjede seg? Min søster var sånn da vi vokste opp. Når alle vi andre kjedet oss så elsket hun å bare være til og sitte å dagdrømmer. 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 år. Har aldri kjedet meg. Har et veldig rikt indre liv. Kan sitte å dagdrømme i timesvis. Har alltid likt å være alene. Det er terapi for meg.

Noen har behov for å ha andre mennesker rundt seg hele tiden, og andre ikke. Vi er alle født forskjellige.

Anonymkode: 59631...43e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (15 minutter siden):

Da tror jeg i såfall det er noe som er skeivt i andre enden av mobilbruk-enden

Det er fult mulig å kjede seg når man er barn og ungene her kjedet seg og kjeder seg ofte fremdeles. De bruker telefon/skjerm helt midt på treet mye, men finner også på ting utenom. De kan for eksempel kjede seg på en regnværsdag, eller når boka de har lest akkurat tok slutt eller når vi venter på toget.

Om barnet ditt med hånden på hjertet aldri har kjedet seg så tenker jeg at du kanskje legger til rette for mye greier å holde på med? Eller at han kanskje bare er av typen som liker å kjede seg? Min søster var sånn da vi vokste opp. Når alle vi andre kjedet oss så elsket hun å bare være til og sitte å dagdrømmer. 

 

Nei, vi legger ikke til rette. Barnet bruker aldri iPad om det er det du hinter til.

Barnet har aldri noensinne sagt "jeg kjeder meg", det ligger ikke i ordforrådet. Da finner barnet på noe, leker. Uten at vi blander oss inn i det.
Jeg hører vennene til barnet si det veldig ofte når han er på besøk. "Vi kjeder oss" og deretter henvender seg til de voksne for å få slutt på det. Da kommer gjerne barnet mitt med masse forslag til kompisen om ting de kan gjøre, men vennen sier alltid "Neiii... neiii... neiii...." og prøver å tvinge den voksne til å aktivisere dem.

Anonymkode: 66840...9fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn har fri tilgang til skjerm, men syntes det er kjedelig å sitte pal foran tv. 

Han er flink til å aktivisere seg selv, være ute. Nå går tiden bort i fritidsaktiviteter, med fotball 4 dager i uken. 

Jeg er oppvokst med at det måtte skje noe heletiden. Hver helg skulle familien på et eller annet. Helt grusomt.. 

Så som voksen, er jeg ikke så opptatt av at det må skje noe heletiden. Jeg lar barnet mitt sitte hjemme og ta det med ro en ettermiddag eller en helg. Har ikke dårlig samvittighet for det. 

Anonymkode: 6d466...317

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da de var små kjedet de seg ikke. Nå er de større, og jeg har en lang liste med oppgaver de kan få gjøre for å holde kjedsomheten unna. Jeg kan love, stilt overfor muligheten til å få gjøre ekstra husarbeid tar de seg bryet med å aktivisere seg selv. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjedet meg innimellom som barn, men det var frem til jeg fant ut av hva som kunne underholde meg.

jr kjeder seg innimellom, men så finner man noe å gjøre og da flyr tiden litt igjen.

hva er det de sier, av kjedsomhet kommer gull og ideer?

Anonymkode: 37189...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi barnet ditt ikke har sagt direkte at det kjeder seg, betyr ikke at det aldri har syntes noe var kjedelig. Har han feks aldri måtte stå sammen med dere i kø? Eller ventet på mat på restaurant? Bare det å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen er et mareritt for oss foreldre, da barnet syns det er ulidelig kjedelig, og vil helst stikke av. 

Anonymkode: e46d8...a95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjedet meg vel iblant som barn, men har ikke noe minne av at jeg har gått til voksne og klaget over det. Det var ikke noe jeg fikk gehør for.

Anonymkode: 2f6d3...8d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fint huske jeg kjedet meg som barn, f.eks hvis det ikke var noen å leke med eller vi var på besøk hos gamle slektninger og det ikke var noe å finne på/leke med. 

Vi bodde utrolig fint til da jeg var barn, i et rolig boligområde med flere barn å leke med, var bare å sende oss ut sommer som vinter. Vi var ute hele tiden. Skulle ønske jeg bodde tilsvarende med mine barn, her er det ikke bare å sende de ut å leke i gata. 

Anonymkode: 6246e...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn på 5 år kan lire av seg at han kjeder seg midt i hvilken som helst aktivitet. Bare løpe forbi og si «jeg kjeder meg» og løpe videre. Veldig tydlig at han ikke vet hva det betyr😂 

3 åringen har lært det sv han, men ser hun bruker det mer korrekt. Men ofte i settinger hvor hun er irritert på oss voksne😅 

så barna her sier det mye, men uten innhold. Men jeg klarer fint å se på barna mine når de faktisk kjeder seg. Da blir det mer bøll og småkrangling mellom dem. 

Anonymkode: 2708f...59c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 9.30):

Jeg har en 7-åring og jeg har aldri hørt barnet si "Jeg kjeder meg". Jeg tenkte på det når jeg leser hvor mange foreldre som skriver at barna klager over at de kjeder seg. Er det fordi skjermene gjør at de får så mye stimuli at verden rundt blir grå? Jeg tror ikke jeg kjedet meg før jeg var sånn 10 selv, når man er barn er jo ingenting kjedelig 🧐

Anonymkode: 66840...9fc

Nei det er ikke pga skjerm 

Anonymkode: 2cf45...ef2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg sjeldent har kjedet meg noen gang. Og jeg er ikke vokst opp i dag, men 90 tallet.

Hadde et rikt indre; alltid noe å leke med, alltid noe å gjøre.

Man kan gi skjerm skylden for mye, men det er ikke alle som kjeder seg 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 66d38...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har heller aldri sagt "jeg kjeder meg", men jeg tenker bare det ikke er et uttrykk de har lært enda. De er 4 og 6 år. Og jeg har sett dem kjede seg. Det går alltid over etter hvert, fordi de finner på noe.

Jeg tror nok skjerm kan bidra til at en tar en snarvei ut av kjedsomheten som ikke er så lur å ta hver eneste gang. Men jeg husker veldig godt at jeg kjedet meg da jeg var barn på 80- og 90-tallet. Jeg sa "ååååå, jeg har ikke noe å gjøøøøre". Og mamma svarte alltid "ta katta i halen å kjøre". 

Som flere er inne på, så er det nok personlighetsforskjeller når det kommer til kjedsomhet. Jeg er altså en person som godt kan kjenne på det. Og som voksen opplever jeg det som en kraft som får meg til å få noe gjort. Andre som er mer energisk anlagt enn meg, begynner nok å gjøre ting før de rekker å kjede seg, tror jeg.

Anonymkode: b9618...73f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...