Gå til innhold

Foreldre som skryter av ungers youtube-engelsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Åååh, jeg synes det er så pinlig med foreldre som er så stolte av at ungene har lært seg engelsk ved å se på youtube... Dette er barn som kanskje ikke engang kan lese og skrive. 

F.eks. "Barnet mitt ligger så langt fremme i engelsken at hen kjeder seg i timene, bør barnet få spesielt opplegg?" - så kommer det frem at barnet verken kan skrive eller lese... 

Lærerne selv kaller det Youtube-engelsk. Og det er det en grunn til...


Vi som ikke begynte med engelsk før i fjerde klasse kan alle i dag flytende engelsk. Så jeg skjønner ikke hvorfor det er noe å skryte av at 4-åringen kan engelsk, det kommer...!

Anonymkode: f1ce5...4af

  • Liker 18
  • Hjerte 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok 😊

Anonymkode: 4bdd8...7ed

  • Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg hadde begynt med engelsk tidligere enn i førsteklasse. Da vi først startet med engelsktimer, hadde vi dessuten en lærer som ikke var særlig god i engelsk. Jeg ble heller aldri så god. Jeg fikk 6'er på eksamen på videregående, fordi jeg hadde øvd og øvd og øvd. Men jeg blir satt ut og stotrer på norwenglish om noen spør meg om noe på engelsk i dag. Jeg burde holdt det mer ved like. Men jeg tror nok uansett det hadde vært lettere om jeg hadde fått det inn under huden som lite barn. 

Mine barn har ikke lært engelsk av Youtube, de er begge i barnehagealder, og ser ikke på Youtube. Men akkurat det å lære engelsk slik, tenker jeg bare er en fordel. Ikke en så stor fordel i mannens og mine øyne til at vi vil sette barna foran Youtube. Men likevel, det må være fullt lov å være fornøyd med at barna snakker engelsk, selv om det er det er Youtube-engelsk. De jeg kjenner som har det slik, oppmuntrer det ved å snakke litt engelsk med barna selv også. 

Anonymkode: 47ca4...688

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skulle ønske jeg hadde begynt med engelsk tidligere enn i førsteklasse. Da vi først startet med engelsktimer, hadde vi dessuten en lærer som ikke var særlig god i engelsk. Jeg ble heller aldri så god. Jeg fikk 6'er på eksamen på videregående, fordi jeg hadde øvd og øvd og øvd. Men jeg blir satt ut og stotrer på norwenglish om noen spør meg om noe på engelsk i dag. Jeg burde holdt det mer ved like. Men jeg tror nok uansett det hadde vært lettere om jeg hadde fått det inn under huden som lite barn. 

Mine barn har ikke lært engelsk av Youtube, de er begge i barnehagealder, og ser ikke på Youtube. Men akkurat det å lære engelsk slik, tenker jeg bare er en fordel. Ikke en så stor fordel i mannens og mine øyne til at vi vil sette barna foran Youtube. Men likevel, det må være fullt lov å være fornøyd med at barna snakker engelsk, selv om det er det er Youtube-engelsk. De jeg kjenner som har det slik, oppmuntrer det ved å snakke litt engelsk med barna selv også. 

Anonymkode: 47ca4...688

Men denne youtube-engelsken er f.eks. tyskere som snakker engelsk, polakker som snakker engelsk osv. Det er ikke briter og amerikanere som produserer innhold, det er folk fra hele verden som med gebrokken engelsk vil slå gjennom på det store nettet.

Anonymkode: f1ce5...4af

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at man har en forståelse for språket? Og det er vel bra?

Anonymkode: 58c0e...204

  • Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, de formulerer gode setninger og kommuniserer godt. Men, de skriver ikke på samme nivå, ordforrådet er ofte snevert

Dette gir ikke mening. Hvis de har lært fra videoer så er det ofte motsatt. De har et godt ordforråd, men de er svakere i grammatikk og skriveferdigheter.

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er vel at man har en forståelse for språket? Og det er vel bra?

Anonymkode: 58c0e...204

ikke når det kommer før en forståelse av bokstaver og lesing.

Anonymkode: f1ce5...4af

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (Akkurat nå):

Dette gir ikke mening. Hvis de har lært fra videoer så er det ofte motsatt. De har et godt ordforråd, men de er svakere i grammatikk og skriveferdigheter.

Youtube-videoenes ordforråd er ikke akkurat det bredeste.... "wow, awesome!"

Anonymkode: f1ce5...4af

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ikke når det kommer før en forståelse av bokstaver og lesing.

Anonymkode: f1ce5...4af

Hvorfor ikke? Vi lærer jo morsmål før vi kan skrive det?

Anonymkode: 58c0e...204

  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med utviklingen, vi kunne flytende svensk fordi det var eneste underholdningen gjennom Astrid Lindgren mens barn idag skjønner vell knapt hva en svenske sier.

Barn nå vokser opp med verden tilgjengelig med ett trykk med fingeren er ikke verre enn det, barnas hjerner er svamper i forhold til språk i den alderen der. Engelsk er internasjonalt så enkelt å greit er det, så derfor kommer underholdningen barna velger på engelsk når de ukritisk trykker selv. 

Anonymkode: ef21f...075

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig hva dere klarer å irritere dere over😂

  • Liker 29
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Åååh, jeg synes det er så pinlig med foreldre som er så stolte av at ungene har lært seg engelsk ved å se på youtube... Dette er barn som kanskje ikke engang kan lese og skrive. 

F.eks. "Barnet mitt ligger så langt fremme i engelsken at hen kjeder seg i timene, bør barnet få spesielt opplegg?" - så kommer det frem at barnet verken kan skrive eller lese... 

Lærerne selv kaller det Youtube-engelsk. Og det er det en grunn til...


Vi som ikke begynte med engelsk før i fjerde klasse kan alle i dag flytende engelsk. Så jeg skjønner ikke hvorfor det er noe å skryte av at 4-åringen kan engelsk, det kommer...!

Anonymkode: f1ce5...4af

Vel.... 

Anonymkode: 04c7a...93e

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Youtube-videoenes ordforråd er ikke akkurat det bredeste.... "wow, awesome!"

Anonymkode: f1ce5...4af

Om de ser på "brain rot" videoer så vil de heller ikke bli gode til å kommunisere. Det eneste de kan bli god på med slike videoer er uttale.

Men det finnes gode YouTube videoer og andre platformer som Netflix som kan hjelpe med å gjøre barn sterke i engelsk. Problemet man kan da oppleve er at de har et sterkt ordforråd, men de er svake skriftlig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor ikke? Vi lærer jo morsmål før vi kan skrive det?

Anonymkode: 58c0e...204

Der har du svaret ditt. MORSmål.

Anonymkode: f1ce5...4af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Følg med utviklingen, vi kunne flytende svensk fordi det var eneste underholdningen gjennom Astrid Lindgren mens barn idag skjønner vell knapt hva en svenske sier.

Barn nå vokser opp med verden tilgjengelig med ett trykk med fingeren er ikke verre enn det, barnas hjerner er svamper i forhold til språk i den alderen der. Engelsk er internasjonalt så enkelt å greit er det, så derfor kommer underholdningen barna velger på engelsk når de ukritisk trykker selv. 

Anonymkode: ef21f...075

Ingen kunne SNAKKE flytende svensk 😂 Alle nordmenn tror de er så gode i svensk. Men vi forstod svensk.

Anonymkode: f1ce5...4af

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der har du svaret ditt. MORSmål.

Anonymkode: f1ce5...4af

Men skjønner fremdeles ikke hva som er problemet? Kan du forklare hvorfor man ikke skal kunne forstå andre språk? Hva er begrunnelsen din?

Anonymkode: 58c0e...204

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen kunne SNAKKE flytende svensk 😂 Alle nordmenn tror de er så gode i svensk. Men vi forstod svensk.

Anonymkode: f1ce5...4af

Kan barn snakke flytende engelsk ut fra fra ts skriver mener du? Eller er det NRK svensk så er det ikke bra nok for generasjon over oss igjen, ser du selv hvor teit det er? 

Anonymkode: ef21f...075

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan gjerne mindre enn de (og foreldrene) tror selv, fordi grunnlaget er så begrenset. Mange unger heromkring snakker engelsk med hverandre på gata og føler seg sikkert veldig kule, men om min mann, som er fra England, snakker til dem skjønner de veldig lite. Han snakker litt dialekt og ikke helt standard, men er ikke fra en isolert skotsk dal, akkurat. Det er nok til å sette dem ut.

Anonymkode: 4e1de...936

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tenkt at praksis er viktigere enn teori.  Jeg fikk gode karakterer i engelsk på skolen, men pga sjenanse så fikk jeg lite trening i å snakke språket.  Jeg kan gjøre meg forstått, for jeg mangler ikke ord, men jeg unngår å snakke hvis jeg kan.  Barna mine begynte tidligere med engelsk på skolen, og de så mye på MTV og engelskspråklige tegnefilmer da vi fikk parabolantenne i 90-årene, så de ble tidlig komfortable med språket. De hermet jo etter det de så på tv.

Jeg synes at tysk har vært lettere for meg muntlig, pga lyder som faller mer naturlig for en skarrende sørlending.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...