Gå til innhold

Søvnløs alenemamma: Jeg jobber. Ungdommene har ferie og er oppe hele natta


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om flere opplever det samme. Jeg er alene med tenåringer, de har ferie og jeg jobber. Og vi har helt forskjellig døgnrytme. 

En er 15 og synes det er så hyggelig å ha venner her på overnatting. Da har de det veldig fint sammen, så jeg er egentlig veldig positiv til det. MEN de ender oftest med å være våkne til langt utpå morgenkvisten. 

Problemet mitt er at jeg får rett og slett ikke sove når de er oppe. Hjernen går i «vaktmodus», jeg klarer ikke å skru av og sovne. Selv om de ikke gjør noe galt. Men jeg tenker på stearinlys, redd de skal falle for fristelsen til å gå ut etc. Kort sagt, kontrollfrik.  Min andre hjemmeboende er myndig og ute på fest etc., og kommer da gjerne hjem utpå natta en gang, så ligger og lytter litt etter det også.

Ungdommene prøver å ta hensyn og være stille. Jeg har prøvd ørepropper osv, men blir bare liggende og vente desperat på at huset skal falle til ro så jeg kan «gå av vakt».
 

Er det flere som har erfaring med dette, og har dere noen tips til hvordan dere har løst det?

Anonymkode: 91f23...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på om flere opplever det samme. Jeg er alene med tenåringer, de har ferie og jeg jobber. Og vi har helt forskjellig døgnrytme. 

En er 15 og synes det er så hyggelig å ha venner her på overnatting. Da har de det veldig fint sammen, så jeg er egentlig veldig positiv til det. MEN de ender oftest med å være våkne til langt utpå morgenkvisten. 

Problemet mitt er at jeg får rett og slett ikke sove når de er oppe. Hjernen går i «vaktmodus», jeg klarer ikke å skru av og sovne. Selv om de ikke gjør noe galt. Men jeg tenker på stearinlys, matlaging, redd de skal falle for fristelsen til å gå ut etc. Kort sagt, kontrollfrik.  Min andre hjemmeboende er myndig og ute på fest etc., og kommer da gjerne hjem utpå natta en gang, så ligger og lytter litt etter det også.

Ungdommene prøver å ta hensyn og være stille. Jeg har prøvd ørepropper osv, men blir bare liggende og vente desperat på at huset skal falle til ro så jeg kan «gå av vakt».
 

Er det flere som har erfaring med dette, og har dere noen tips til hvordan dere har løst det?

Anonymkode: 108c5...553

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg klikket meg inn trodde jeg det var en tråd om bråk, men her tar de jo hensyn. Og da må de få leve sitt liv. 

Du må finne teknikker for å sove. Om det skjer noe med tenåringen som er ute hjelper det ikke at du ligger våken i det noe skjer. Du må stole på at du har montert brannalarmer og slikt som fungerer om noe skal skje. 

Hos min mor satt dette så dypt at hun, selv når jeg var voksen, måtte vite når jeg kom hjem og hvilke planer jeg hadde. Men det gjaldt bare når jeg sov hjemme. Var jeg hos meg selv, eller selv på ferie i "skumle" land", så sov hun godt. Det sier jo alt om hvor ulogisk dette er. 

Anonymkode: 2de3b...5b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel begrense overnatting til de nettene du har fri neste dag? Sett opp en plan. De kan bytte på hvem de er hos.

Den my ndige kan sende sms. Hjemme  nå evt overnatter hos "navn på kompis)"

Anonymkode: 5c912...3c9

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette ordner du enkelt med å sette grenser for overnatting og når huset skal være stille. Ja, de har ferie. Du har ikke ferie. De må ta hensyn. 

Å gå inn på rommet kl 24 er ikke dumt selv om man har ferie. De må ikke sove, men de kan ikke gjøre dag-aktiviteter som å lage mat osv. 

Anonymkode: a00d3...229

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør ikke ha besøk når du skal på jobb neste dag. Min tenåring er også oppe til langt på natt. jeg ber ham være stille på natten han klarer ikke det. Lukker døra hardt igjen, flyr opp og ned trappene osv. han skjønner rett og slett ikke at det han gjør lager masse støy i et lytt hus når alle andre har lagt seg. Jeg jobber ikke, så det går fint men hadde ikke akseptert besøk etter midnatt.

Anonymkode: 7b092...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg lurer på om flere opplever det samme. Jeg er alene med tenåringer, de har ferie og jeg jobber. Og vi har helt forskjellig døgnrytme. 

En er 15 og synes det er så hyggelig å ha venner her på overnatting. Da har de det veldig fint sammen, så jeg er egentlig veldig positiv til det. MEN de ender oftest med å være våkne til langt utpå morgenkvisten. 

Problemet mitt er at jeg får rett og slett ikke sove når de er oppe. Hjernen går i «vaktmodus», jeg klarer ikke å skru av og sovne. Selv om de ikke gjør noe galt. Men jeg tenker på stearinlys, matlaging, redd de skal falle for fristelsen til å gå ut etc. Kort sagt, kontrollfrik.  Min andre hjemmeboende er myndig og ute på fest etc., og kommer da gjerne hjem utpå natta en gang, så ligger og lytter litt etter det også.

Ungdommene prøver å ta hensyn og være stille. Jeg har prøvd ørepropper osv, men blir bare liggende og vente desperat på at huset skal falle til ro så jeg kan «gå av vakt».
 

Er det flere som har erfaring med dette, og har dere noen tips til hvordan dere har løst det?

Anonymkode: 108c5...553

Jeg har også ei på 15 og tenker at det er ingen «menneskerett» å ha overnatting hvor de «døgner» i tide og utide. Jeg har satt noen regler for min tenåring i sommer som er at hun skal være oppe innen kl 11.00 og ut å gå en tur i løpet av dagen. For at hun skal våkne kl 11.00 må hun nesten falle i søvn senest kl 01.00 (hun trenger MYE søvn) 

Du høres ut som er kjærlig, forståelsesfull og empatisk mamma som gjerne vil at ungdommene dine skal kose seg mest mulig og du ønsker ikke stå til hinder for det, men du må også ta vare på deg selv! ❤️ 

Som andre sier så kan overnatting med påfølgende «døgning» hjemme hos deg legges til dager du tåler å være våken senere. Tenk at via å sette grenser så er det faktisk sundt for dem også; ungdom som er våken masse om natta mister jo mye av dagen, og det er ikke spesielt sundt. Vi som foreldre skal sette grenser, det er jobben vår. 
 

Er du redd for at det blir dårlig motatt om du grensesetter 15 åringen rundt dette?

Anonymkode: 0ac48...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å sette grenser for ungdommene sine.

Anonymkode: b31d2...a7b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg lurer på om flere opplever det samme. Jeg er alene med tenåringer, de har ferie og jeg jobber. Og vi har helt forskjellig døgnrytme. 

En er 15 og synes det er så hyggelig å ha venner her på overnatting. Da har de det veldig fint sammen, så jeg er egentlig veldig positiv til det. MEN de ender oftest med å være våkne til langt utpå morgenkvisten. 

Problemet mitt er at jeg får rett og slett ikke sove når de er oppe. Hjernen går i «vaktmodus», jeg klarer ikke å skru av og sovne. Selv om de ikke gjør noe galt. Men jeg tenker på stearinlys, matlaging, redd de skal falle for fristelsen til å gå ut etc. Kort sagt, kontrollfrik.  Min andre hjemmeboende er myndig og ute på fest etc., og kommer da gjerne hjem utpå natta en gang, så ligger og lytter litt etter det også.

Ungdommene prøver å ta hensyn og være stille. Jeg har prøvd ørepropper osv, men blir bare liggende og vente desperat på at huset skal falle til ro så jeg kan «gå av vakt».
 

Er det flere som har erfaring med dette, og har dere noen tips til hvordan dere har løst det?

Anonymkode: 108c5...553

Her var jeg tydelig på at når det er natta er det natta. Jeg skal på jobb og kan ikke bli vekket flere ganger ila natten med hyling pga spill.  Så hvis ddt ikke kan være nattero, må nettet av når jeg går og legger meg. Da ble de iallefall stille

Anonymkode: 71f9e...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåringer har ikke vondt av grensesetting...

Anonymkode: c1bd5...fa4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi voksne jobber ut denne uka, og har satt klare grenser om innetider og overnatting de ukene vi jobber og de har ferie. Overnatting er kun helg eller om vi har ferie. De skal heller ikke sitte og spille og snakke høyt med headset på når vi legger oss. Vil anbefale deg å sette grenser for sånne ting.

Anonymkode: 8f014...3b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på det samme måte. Mannen har et særkullsbarn som er tenåring og vi har en baby.

Hun kan være oppe til 2-3 om natten og selv om hun prøver å være stille, skal hun ofte begynne å lage sen kveldsmat (med kjeler og styr). Det knirker i dører og jeg hører henne på badet. Ved et par anledninger har hun vekket baby.

Jeg klarer ikke sove før jeg hører henne pusse tenner og vet hun legger seg. Så jeg sover rett og slett lite/dårlig hver gang hun er hos oss. 

Anonymkode: 2322b...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overnatting bare i helgene.

Anonymkode: ec3c2...bbf

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Overnatting bare i helgene.

Anonymkode: ec3c2...bbf

Er enig i dette, jeg synes det er helt ok å ha regler. Moren min hadde tilsvarende regler da jeg var ung. Hun var alene med oss og sa at det er slitsomt for voksne å ha gjester i hus, dele bad og rom med andre, flere som skal ha kveldsmat, frokost osv. Og bare det å ha mennesker i huset som ikke er egen familie blir de fleste slitne av.

Mange er så redde for å sette grenser i disse dager. Sett en max på overnattinger i hverdagene - ellers kan de være sammen på dagtid, og også bytte på hvem som sover hvor. Det er helt legitimt når du jobber disse ukene.

Anonymkode: 2322b...b1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hjernen går i «vaktmodus», jeg klarer ikke å skru av og sovne. Selv om de ikke gjør noe galt. Men jeg tenker på stearinlys, redd de skal falle for fristelsen til å gå ut etc. Kort sagt, kontrollfrik.  Min andre hjemmeboende er myndig og ute på fest etc., og kommer da gjerne hjem utpå natta en gang, så ligger og lytter litt etter det også.

 

Anonymkode: 91f23...a0f

Dette må du prøve å gi opp. Hvis ikke ender du opp med å ligge i vaktmodus også etter at ungene flytter hjemmefra i tilfelle noe skulle skje dem.

Anonymkode: 5bf77...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problemet her. Men det er egentlig jeg som er problemer og ikke klarer å slappe av. - helt uavhengig om jeg er alenemamma eller har bonusbarn… 

Anonymkode: 61a14...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her. Tusen takk for svar, det hjalp. Skal prøve å jobbe med å slå av vaktinstinktet. Klarte det faktisk bedre i natt! Og kan prøve å sette litt tydeligere grenser også. Vi får det jo alle hyggeligere når også mor er utvilt. God sommer til dere alle! :)

Anonymkode: 91f23...a0f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Hjelper veldig å høre hva dere tenker - jeg kan nok være ganske for å være for urimelig, og så ender jeg med å være for ettergivende i stedet. Jeg skal prøve å sette litt klarere grenser som gjør det lettere å kombinere jobb og ferie :) God sommer til dere alle! 

Anonymkode: 108c5...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ingen overnatting når vi jobber. Orker ikke matlaging midt på natten,musikk og ungdommer våken til morgenkvisten når vi skal opp tidlig. 
Overnatting når vi har ferie og i helgene.

Anonymkode: 362f1...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun overnatting her i helgene eller når jeg har fri. 

Anonymkode: dc243...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...