Gå til innhold

Jeg mistenker at kjæresten til venninnen min er narsisisst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min bestevenninne gjennom hele livet har en kjæreste hun har vært sammen med i noen år nå. I starten likte jeg kjæresten hennes veldig godt. Men siste året nå føler jeg det er noe skikkelig galt med han. 

Veninnen min har hatt en tøff oppvekst og har slitt mye av sitt voksne liv med alvorlig angst.

Da hun traff sin nåværende kjæreste virket hun så lykkelig og jeg var så glad på hennes vegne. 

Men i fjor sommer reiste vi (kjæresten min og jeg og venninnen min og hennes kjæreste) på ferie til Danmark sammen. På denne turen var han veldig brautende og mente at det utelukkende var takket være han at venninnen min var blitt friskere (og ikke fordi hun har jobbet hardt selv og fått angstbehandling hos psykiater) han mente også at hun hadde lang vei og gå og at det kun var han som kunne hjelpe henne. Da jeg forsøkte å fortelle at jeg tror behandlingen hun har fått og det at hun selv har jobbet aktivt mot angsten sin har hjulpet henne så han ble ble veldig mørk i ansiktsuttrykket og han mente jeg var helt idiot som kunne tro noe slikt. Det endte med en voldsom krangel den dagen.

Venninnen min fortalte dagen etterpå at det var ingen vits å si han imot for da ble han bare sint. Kjæresten hennes oppførte seg som om ingenting var hendt og var hyggelig igjen, men hele tiden på turen skrøt han av seg selv, og alt hans var bedre enn alle andre sitt, hans måte å gjøre ting på var best, hans mat var best, hans hus var best, han tjente mest osv. Han gikk også så langt som å håne kjæresten min for klokken sin (arvet av sin far) og påsto den var falsk for det kunne han se lang vei og forsøkte å presse kjæresten min til å kaste den . 

Det ble mange krangler på turen som utelukkende han provoserte fram, og etterpå skulle vi alle late som ingenting og alt skulle være fint igjen. Han nektet for at han kranglet, det var kun oppi våre hoder. Han var også svært hånlig mot venninnen min, kalte henne lat, rotete, påpekte vekten hennes og mente brystene hennes hang for for mye. 

I ettertid har vi desverre hatt lite kontakt . Venninnen min sin kjæreste liker ikke oss lenger og har fortalt andre at vi er fattige som leker rike med falske merkevarer. Han har også sagt at turen til Danmark var på hans regning fordi vi ikke hadde noe penger og at vi skylder han i bøtter og spann. Og dette skal være grunnen til at vi ikke lenger er venner. Alt er pisspreik. 

Jeg har kontakt med venninnen min og jeg anser henne fremdeles som min bestevenn, men kontakten er stort sett på tlf i lunsjen og noen sms-er nå og da. Hun har nesten ikke kontakt med noen lenger og jeg er bekymret for at hun ikke har det så godt, men hun sier selv alt er fint, og vil ikke snakke om kjæresten sin. Vi treffes svært sjeldent, men det hender og da ringer eller tekster kjæresten hennes hele tiden. Hun sier hun ikke får lov å snakke med meg.

Jeg synes dette er ekkelt , både med tanke på venninnen min som lever oppi dette og også for vår del som har fått riper i ryktet vårt, mange tror nemlig på ting han forteller. Hva kan jeg gjøre? Og hvordan kan jeg snakke med venninnen min om dette ? Jeg føler vi mister hverandre litt etter litt og det er vondt og meningsløst. 

 

Anonymkode: bbe24...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Narsissist eller ikke. Fyren er jo helt apeskalle. Stygg mot andre er han. Håper venninnen din ser dette etterhvert. 

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har i hvert fall mange usympatiske narsissistiske trekk.

Jeg ville fokusert på å være en tilgjengelig og god venn og påsett å se de oftere sammen.  Hver gang du da ser noe hos ham, påpeker du det på en vennlig måte men med registrerte, nøkerne fakta neste gang du ser henne; jeg la merke til sist gang at han...Hun vil sikkert ikke høre det, men det går nok inn på et vis allikevel.  Mest sannsynlig er hun så tåkelagt og virkelighetsfordreid av den mannen at din kontakt med realitetene vil være en god støtte den dagen hun begynner å våkne. Og oppvåkningen kan også skyldes ditt bidrag over tid til det. Kanskje er hun traumebundet for han er sikkert vekselvis god/fæl.

Anonymkode: 80a5f...9e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres unektelig ikke bra ut. Ikke bra i det hele tatt. Det er ikke så mye du kan gjøre med det dessverre. Om du prøver å få henne til å gå så vil hun kanskje ta enda mer avstand til deg. Høres ut som dere snakkes i lunsjen fordi bare da har hun fred fra ham, siden hun er på jobb. 

Det beste du gjør er å være veldig tydelig på at du alltid er der for henne, uansett hva som skjer. Slik at den dagen hun har mot nok til å gå så er hun ikke alene i det. Har ikke vært i en lignende situasjon selv, men basert på hva andre har skrevet her inne, så er det jo det å ha praktisk og emosjonell støtte i et eventuelt brudd som er nødvendig. Så kanskje si noe om det (hvis du ønsker å tilby noe sånt selvsagt) at du vil hjelpe henne på alle måter og at hun alltid kan komme til deg. 

Kanskje du får noen gode svar fra andre som har vært i lignende situasjoner selv, hva som hadde vært nyttig fra en venninne. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange røde flagg her ja! Og mange narsissistiske trekk. Du kan ikke gjøre så mye annet enn å være der for din venninne, høres ut som han kontrollerer henne i og med at hun ikke får lov å møte deg. En annen ting det kan være lurt å gjøre er å føre en slags dagbok/loggbok over det du opplever og får høre om denne relasjonen. Noe ala: 12/7-24. I dag sa min venninne at kjæresten gjorde ditt og datt. Eller ting du overværer selv. Da har du dokumentasjon om dette som må regnes som vold havner i retten. Det kan også være lurt om din venninne begynner å bagatellisere opplevelser hun har hatt. Da har du det svart på hvitt hvordan det egentlig var.

Anonymkode: 37fb1...467

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ettertid har vi desverre hatt lite kontakt . Venninnen min sin kjæreste liker ikke oss lenger og har fortalt andre at vi er fattige som leker rike med falske merkevarer. Han har også sagt at turen til Danmark var på hans regning fordi vi ikke hadde noe penger og at vi skylder han i bøtter og spann. Og dette skal være grunnen til at vi ikke lenger er venner. Alt er pisspreik

Dette er bevisst for å bli kvitt dere. Jeg fikk skikkelig flashback av å lese dette, hadde det ikke vært for at du sier de har vært sammen i mange år, hadde jeg virkelig trodd det var min eks. Helt lik oppførsel.

Han gjør og sier de tingene om dere fordi dere er en livbøye i hennes liv og ser henne, og da må dere vekk, for han skal ha kontroll og isolere.

Eksen min startet slåsskamper med kjærestene til venninnene mine, kalte de feite og klikket på de uten grunn, alle tok avstand og stakk, og jeg sto igjen alene og ble enda mer hjernevasket. Heldigvis innså jeg til slutt hva som var i gang, og dumpet ham, det var et helvete å bli kvitt ham, men jeg fikk igjen vennene mine senere, de fleste. Alle hadde lik historie, kjæresten min hadde drevet svertekampanjer mot dem og skjøvet dem vekk fra MEG. 

Det er ikke viktig om han er psykoapt eller narsissist, han skader og isolerer henne.

Mitt råd til deg er å tviholde på kontakt, vær der for henne, vær snill og vær hennes trygge havn i realiteten. Slike forhold gjør en nesten hjerneskadd og man glemmer hva som er opp ned. 

Føler med deg og henne. 

Anonymkode: 137a2...eac

  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg vekk diagnoseordene og fortell henne hva du ser av hans oppførsel mot henne. Det er ikke veldig interessant hvorfor han gjør det (narsissist, psykopat etc?), men hva han gjør. 

Ikke press henne til å gå. Det kan virke mot sin hensikt. Hun må la tanken om å reise modnes i eget sinn for å klare det. For mye press kan gjøre at hun kutter deg ut fordi hun ikke makter å gå fra han nå. 

 

Anonymkode: 99dc2...d10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere fortsatt har kontakt ❤️ Viktig at du ikke kritiserer henne for valget hun har tatt. Da kan det hende hun ikke kontakter deg mer fordi hun skammer seg, og vet hun ikke klarer å gå fra han.

Om han ikke kvalifiserer til narsissist, så er det ikke langt unna. Mye trekk, og lurt å lese litt om narsissisme for å vite hvordan man takler sånne personligheter.

Du og mannen din må ikke diskutere med han. Les om grey rock, og prøv å være kjedelig og uinteressant i nærheten av han. Han får energi av følelsene deres. Og blir dere sinte/irriterte av han, så nyter han det!

Anonymkode: 9fa9e...a2a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er bevisst for å bli kvitt dere. Jeg fikk skikkelig flashback av å lese dette, hadde det ikke vært for at du sier de har vært sammen i mange år, hadde jeg virkelig trodd det var min eks. Helt lik oppførsel.

Han gjør og sier de tingene om dere fordi dere er en livbøye i hennes liv og ser henne, og da må dere vekk, for han skal ha kontroll og isolere.

Eksen min startet slåsskamper med kjærestene til venninnene mine, kalte de feite og klikket på de uten grunn, alle tok avstand og stakk, og jeg sto igjen alene og ble enda mer hjernevasket. Heldigvis innså jeg til slutt hva som var i gang, og dumpet ham, det var et helvete å bli kvitt ham, men jeg fikk igjen vennene mine senere, de fleste. Alle hadde lik historie, kjæresten min hadde drevet svertekampanjer mot dem og skjøvet dem vekk fra MEG. 

Det er ikke viktig om han er psykoapt eller narsissist, han skader og isolerer henne.

Mitt råd til deg er å tviholde på kontakt, vær der for henne, vær snill og vær hennes trygge havn i realiteten. Slike forhold gjør en nesten hjerneskadd og man glemmer hva som er opp ned. 

Føler med deg og henne. 

Anonymkode: 137a2...eac

Takk for svar og jeg synes det er trist å høre slike erfaringer. Men godt du kom det unna 🥰

jeg håper alt ordner seg her også og at jeg får igjen venninnen min. Jeg tviholder på det lille vi har og prøver stadig å lage avtaler med henne,men det er jammen ikke enkelt. 

Jeg er aller mest redd for psyken hennes, da hun allerede har slitt så mye og var så godt på bedringens vei.

Anonymkode: bbe24...897

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så bra at dere fortsatt har kontakt ❤️ Viktig at du ikke kritiserer henne for valget hun har tatt. Da kan det hende hun ikke kontakter deg mer fordi hun skammer seg, og vet hun ikke klarer å gå fra han.

Om han ikke kvalifiserer til narsissist, så er det ikke langt unna. Mye trekk, og lurt å lese litt om narsissisme for å vite hvordan man takler sånne personligheter.

Du og mannen din må ikke diskutere med han. Les om grey rock, og prøv å være kjedelig og uinteressant i nærheten av han. Han får energi av følelsene deres. Og blir dere sinte/irriterte av han, så nyter han det!

Anonymkode: 9fa9e...a2a

Vi har ikke lenger noe med han å gjøre , ikke hilser vi om vi passerer hverandre på gaten heller med mindre venninnen min er med han. Vi gav fort opp å diskutere med han da han ble så sinna. Kjæresten min er av den rolige typen som sjelden blir oppføre de, jeg er litt mer sta,men selvom har jeg klappet godt igjen og bare tenkt mitt. Jeg klandrer henne ikke. Jeg tenker han fanget henne med sjarmen sin, han var jo drømmemannen i starten og vi alle likte han så godt. 

Anonymkode: bbe24...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Legg vekk diagnoseordene og fortell henne hva du ser av hans oppførsel mot henne. Det er ikke veldig interessant hvorfor han gjør det (narsissist, psykopat etc?), men hva han gjør. 

Ikke press henne til å gå. Det kan virke mot sin hensikt. Hun må la tanken om å reise modnes i eget sinn for å klare det. For mye press kan gjøre at hun kutter deg ut fordi hun ikke makter å gå fra han nå. 

 

Anonymkode: 99dc2...d10

Er helt enig. Ikke egentlig så glad i diagnoser og slikt, men slet med overskriften og måtte ha noe å oppsummere med, sa da ble det slik. Uansett er han ikke noe trivelig .

Jeg vil så klart ikke presse henne eller bestemme hva hun skal gjøre. Dette må hun finne ut av selv. Hun er voksen og det er hennes liv. Og jeg har fortalt henne mange ganger at jeg er her for henne alltid -uansett. 

Anonymkode: bbe24...897

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du kan få til å møte venninnen din på tomannshånd, og at du får snakket skikkelig med henne. Hun er helt uten tvil underkuet og blir mishandlet psykisk. Dette kommer til å gå veldig galt om hun ikke kommer seg vekk. Kjemp for henne, vær så snill. 

Anonymkode: 47aa0...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en av de som har lest så mye om diagnoser, deriblant narsissisme at du ser en på hvert hushjørne ts? 

Anonymkode: 97a14...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor de sammen? 
Så trenger hun å få motet til å ta en Exit ut av forholdet. 
han blir ikke bedre og snart sitter hun alene igjen med han og ingen andre. 

Anonymkode: d4d03...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går hun fremdeles i behandling? Det er en mulighet å sende en bekymringsmelding til behandleren hennes. Du må selvfølgelig vurdere nøye, for du kan risikere at hun teller seg enda lenger bort.

Det er vanskelig å gjøre noe før hun forstår selv at hun blir manipulert, og mest sannsynlig vil det gå lang tid før hun er klar for å fortelle eller be om hjelp.

Gjør det ihvertfall klart for henne at du ser hun ikke har det godt og at du er der om/når hun trenger det.

Anonymkode: e70c8...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...