AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #1 Skrevet 11. juli 2024 Katten må være med på en lang biltur (seks timer kjøring) neste helg. Dette har han gjort flere ganger så det er i utgangspunktet null stress. "Problemet" denne gangen er at på veien må vi stoppe for å være med på en familiefeiring. Vi kjører hjemmefra kl 10, er på mellomstoppet kl 12, og regner med å kjøre videre derfra rundt kl 19. Fremme der vi kan slippe pus løs/ut kl 23 da om alt går som smurt på veien. Pus er i bur i bilen og klager sjelden. Men 12-14 timer i buret er jo ikke helt heldig. Han er åtte år og har aldri hatt på sele😅 Er det noen vits å prøve? Tør ikke slippe han løs der uten noe sikring. Noen som hr prøvd å lufte en voksen katt i bånd uten noen videre trening i forkant? Suksess eller kattastrofe? Anonymkode: a3edd...636
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #2 Skrevet 12. juli 2024 Først må dere jo prøve sele. Å så må du ha i bakhodet at pus ikke nødvendigvis gjør fra seg under den luftingen, så dette kan fort bli en lang tur for pus. Anonymkode: f05d7...ad8 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #3 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Katten må være med på en lang biltur (seks timer kjøring) neste helg. Dette har han gjort flere ganger så det er i utgangspunktet null stress. "Problemet" denne gangen er at på veien må vi stoppe for å være med på en familiefeiring. Vi kjører hjemmefra kl 10, er på mellomstoppet kl 12, og regner med å kjøre videre derfra rundt kl 19. Fremme der vi kan slippe pus løs/ut kl 23 da om alt går som smurt på veien. Pus er i bur i bilen og klager sjelden. Men 12-14 timer i buret er jo ikke helt heldig. Han er åtte år og har aldri hatt på sele😅 Er det noen vits å prøve? Tør ikke slippe han løs der uten noe sikring. Noen som hr prøvd å lufte en voksen katt i bånd uten noen videre trening i forkant? Suksess eller kattastrofe? Anonymkode: a3edd...636 Du mener oppriktig ikke at katten skal være i buret alle de timene utenom en eventuelt liten luftetur for å tisse? Om dette er planen får dere enten avlyse avtalen på mellomstoppet eller skaffe kattepass sånn at han kan være hjemme Anonymkode: 295c5...cc4 5 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #4 Skrevet 12. juli 2024 Har prøvd sele på voksne katter, uten trening, noen få ganger. De fleste gangene sluttet katta å virke tvert den fikk på sela. Helt stiv i kroppen og "lam". 😂 En annen gang fikk katta helt panikk og greide å vri seg ut av sela og stikke av på en rasteplass. Det tok noen timer før vi fikk tak i han igjen, så det anbefales ikke. (Grunnen til disse luftingene i bånd, uten trening, var at kattene ble bilsyke/gjorde fra seg i buret, på turer som vanligvis skal vare i 2 timer. Det var egentlig ikke meningen at de skulle luftes, men må en så må en.) Jeg ville ha funnet på en annen løsning enn å ha katta i bur mens dere er på det selskapet. En løsning kan være å låne et bad/do/rom der selskapet skal være, å installere katta der mens selskapet varer. Ta med en kattedo, litt mat og vannskål, og så vil den ha buret å sove i hvis han vil det. Anonymkode: c504e...ae8 9 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #5 Skrevet 12. juli 2024 Mine er trent til å ha på seler, men ikke luftes i dem. Men jeg hadde aldri i livet luftet de i seler på en ukjent plass. Hva gjør du om den får panikk? Hva gjør du om den sliter seg? Jeg har derimot hatt katter i bur i bil fra tidlig formiddag til midnatt, så ut på hotellrom æ, og videre 3-4 timer i bil igjen. Ikke ideelt, men det gikk helt fint. (Var ikke planlagt) Men skal pus ligge alene i biøen mens dere er på fest? Anonymkode: 8b05f...52c
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #6 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Katten må være med på en lang biltur (seks timer kjøring) neste helg. Dette har han gjort flere ganger så det er i utgangspunktet null stress. "Problemet" denne gangen er at på veien må vi stoppe for å være med på en familiefeiring. Vi kjører hjemmefra kl 10, er på mellomstoppet kl 12, og regner med å kjøre videre derfra rundt kl 19. Fremme der vi kan slippe pus løs/ut kl 23 da om alt går som smurt på veien. Pus er i bur i bilen og klager sjelden. Men 12-14 timer i buret er jo ikke helt heldig. Han er åtte år og har aldri hatt på sele😅 Er det noen vits å prøve? Tør ikke slippe han løs der uten noe sikring. Noen som hr prøvd å lufte en voksen katt i bånd uten noen videre trening i forkant? Suksess eller kattastrofe? Anonymkode: a3edd...636 Har dere plass til å ha med en kattedo i bilen? Anonymkode: 8f5b8...b46
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #7 Skrevet 12. juli 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Du mener oppriktig ikke at katten skal være i buret alle de timene utenom en eventuelt liten luftetur for å tisse? Om dette er planen får dere enten avlyse avtalen på mellomstoppet eller skaffe kattepass sånn at han kan være hjemme Anonymkode: 295c5...cc4 Det er planen ja. Å være hjemme er ikke et alternativ, vi skal være tre uker på hytta etterpå, et sted han kjenner og elsker. 5 hours ago, AnonymBruker said: Har prøvd sele på voksne katter, uten trening, noen få ganger. De fleste gangene sluttet katta å virke tvert den fikk på sela. Helt stiv i kroppen og "lam". 😂 En annen gang fikk katta helt panikk og greide å vri seg ut av sela og stikke av på en rasteplass. Det tok noen timer før vi fikk tak i han igjen, så det anbefales ikke. (Grunnen til disse luftingene i bånd, uten trening, var at kattene ble bilsyke/gjorde fra seg i buret, på turer som vanligvis skal vare i 2 timer. Det var egentlig ikke meningen at de skulle luftes, men må en så må en.) Jeg ville ha funnet på en annen løsning enn å ha katta i bur mens dere er på det selskapet. En løsning kan være å låne et bad/do/rom der selskapet skal være, å installere katta der mens selskapet varer. Ta med en kattedo, litt mat og vannskål, og så vil den ha buret å sove i hvis han vil det. Anonymkode: c504e...ae8 Nå har vi prøvd sela, og overraskende nok ble katta "lam" i det vi fikk den på😅 4 hours ago, AnonymBruker said: Mine er trent til å ha på seler, men ikke luftes i dem. Men jeg hadde aldri i livet luftet de i seler på en ukjent plass. Hva gjør du om den får panikk? Hva gjør du om den sliter seg? Jeg har derimot hatt katter i bur i bil fra tidlig formiddag til midnatt, så ut på hotellrom æ, og videre 3-4 timer i bil igjen. Ikke ideelt, men det gikk helt fint. (Var ikke planlagt) Men skal pus ligge alene i biøen mens dere er på fest? Anonymkode: 8b05f...52c Det er planen at han skal være i bilen ja, men vi skal være ute i nærheten av bilen. Dette skjer på en gård i nord og om det mot formodning skulle bli varmt kan døren til bilen stå åpen. Jeg kan også flytte buret ut, men ikke slippe han ut av buret uten bånd/sele. 4 hours ago, AnonymBruker said: Har dere plass til å ha med en kattedo i bilen? Anonymkode: 8f5b8...b46 Nja.. nei. Egentlig ikke. Anonymkode: a3edd...636
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #8 Skrevet 12. juli 2024 Det må da være et rom der selskapet er der dere kan innlosjere katten med kattedo, mat og vann? Hadde aldri latt katten min være i et bur i bilen så lenge uten mulighet til å gå på do eller noe! Dyreplageri. Anonymkode: 441a7...95e 9 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #9 Skrevet 12. juli 2024 Dere må ha do i bilen. Hvorfor har dere ikke skaffet pass til katten? Anonymkode: ffda0...98e
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #10 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mine er trent til å ha på seler, men ikke luftes i dem. Men jeg hadde aldri i livet luftet de i seler på en ukjent plass. Hva gjør du om den får panikk? Hva gjør du om den sliter seg? Jeg har derimot hatt katter i bur i bil fra tidlig formiddag til midnatt, så ut på hotellrom æ, og videre 3-4 timer i bil igjen. Ikke ideelt, men det gikk helt fint. (Var ikke planlagt) Men skal pus ligge alene i biøen mens dere er på fest? Anonymkode: 8b05f...52c Stakkars katter planlagt eller ikke. Anonymkode: 295c5...cc4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #11 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå har vi prøvd sela, og overraskende nok ble katta "lam" i det vi fikk den på😅 Det er planen at han skal være i bilen ja, men vi skal være ute i nærheten av bilen. Dette skjer på en gård i nord og om det mot formodning skulle bli varmt kan døren til bilen stå åpen. Jeg kan også flytte buret ut, men ikke slippe han ut av buret uten bånd/sele. Nja.. nei. Egentlig ikke. Anonymkode: a3edd...636 Om det blir sommervær (sol og 12+ varmegrader. Selv overskyet, vil 18+ bli for varmt i bil etterhvert), kan ikke katten være i bilen selv med døra åpen i flere timer. Dere bør derfor forhøre dere med de dere besøker om det er muligheter for å sette katten på et rom med mat og do i tilfelle det blir for varmt. Om ikke, så kan dere ikke stoppe der. Da bør dere sjekke om det er et kattehotell i nærheten som kan ha katten i noen timer, eller en privatperson i en katte-Facebook gruppe som kan ta katten i noen timer for noen hundrelapper. Om det er kjølig ute, kan dere sette en kattedo i bilen og åpne døren til buret så katten kan bevege seg fritt i bilen. Anonymkode: 3ba00...d3c 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #12 Skrevet 12. juli 2024 Jeg slipper unna å forsøke å lufte katten i bånd😅 Den ene tenåringen vår ønsker for alt i verden å slippe å være med på "familiegreiene" og etter litt diskusjon har vi sagt at det er greit så lenge hun tar med katten. De går dermed på en buss som tar dem med videre til endedestinasjonen. Det må ha vært en mening med det for bussen korresponderer perfekt med våre planer, og det sjer altså ikke veldig ofte i distriktet i nordnorge😂 Anonymkode: a3edd...636 5
Mezzosoprena Skrevet 12. juli 2024 #13 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg slipper unna å forsøke å lufte katten i bånd😅 Den ene tenåringen vår ønsker for alt i verden å slippe å være med på "familiegreiene" og etter litt diskusjon har vi sagt at det er greit så lenge hun tar med katten. De går dermed på en buss som tar dem med videre til endedestinasjonen. Det må ha vært en mening med det for bussen korresponderer perfekt med våre planer, og det sjer altså ikke veldig ofte i distriktet i nordnorge😂 Anonymkode: a3edd...636 Katt skal være med på en 4 timers busstur hvor man ikke har mulighet til å styre når bussen skal stoppe?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #14 Skrevet 12. juli 2024 Jepp. Katten er reisevant, det er ikke et problem. Anonymkode: a3edd...636
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #15 Skrevet 13. juli 2024 Mine er trent til seler. Men å ta dem ut på fremmede steder er det ingen vits i, med mindre vi skal være der over tid og kan ta det sakte. På en biltur hadde de bare blitt stresset, og verken hatt glede eller nytte (do) av en slik stopp. Jeg ville hørt om det er et rom der dere skal være der katt og do kan være noen timer, eller satt opp dokasse i bil, og latt katt bevege seg fritt der. Anonymkode: e260f...afa
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #16 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jepp. Katten er reisevant, det er ikke et problem. Anonymkode: a3edd...636 Har dere sjekket at bussen tillater å ta med seg katt? Ekspressbusser kan være strenge på dette pga. allergi Anonymkode: c12a6...d0a 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #17 Skrevet 13. juli 2024 Uff, sier jeg bare. Kunne ikke den stakkars katten fått bli hjemme med pass? Anonymkode: 5ef4b...8bd 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #18 Skrevet 13. juli 2024 Prøvde sele på voksen katt. Den ble hysterisk og kom seg raskt ut av selen. Valgte derfor å ta med toalettkasse, og lot katten være løs i bilen under stopp. Det fungerte fint. Anonymkode: 30005...f50
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #19 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Uff, sier jeg bare. Kunne ikke den stakkars katten fått bli hjemme med pass? Anonymkode: 5ef4b...8bd Det kan jo eier vurdere. Jeg har hatt katter som stortrives både i bil og på hytte. Og de som har det best hjemme med pass. Med førstnevnte kunne jeg fint ta med bur og dokasse og la han være på et rom noen timer, og han var like glad og tilfreds. Denne mistrivdes fullstendig om den bare skulle sett mennesker en times tid hver dag. Eneste ingen har likt er å plutselig bli satt ned på bakken på fremmed sted utendørs. Jeg tror det er en veldig utrygg situasjon for en katt. Anonymkode: e260f...afa
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #20 Skrevet 13. juli 2024 Mezzosoprena skrev (9 timer siden): Katt skal være med på en 4 timers busstur hvor man ikke har mulighet til å styre når bussen skal stoppe? Det er da ikke noe problem. Anonymkode: f05d7...ad8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå