Gå til innhold

Hvis man får en engangsutbetaling fra uføreforsikring, må det tilbakebetales om man senere blir arbeidsfør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere fått utbetalt en sum for 40% nedsatt arbeidsevne. Ønsker nå å forsøke meg i 80% stilling. Må jeg da tilbakebetale forsikringssummen jeg fikk utbetalt?

Anonymkode: 71194...d92

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har tidligere fått utbetalt en sum for 40% nedsatt arbeidsevne. Ønsker nå å forsøke meg i 80% stilling. Må jeg da tilbakebetale forsikringssummen jeg fikk utbetalt?

Anonymkode: 71194...d92

Står det ikke i vilkårene? 

Anonymkode: eb1b8...978

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Jobber i livs forsikringsbransjen og dette så vi flere ganger. Flere som saboterte ethvert forsøk fra lege og NAV til å øke til 50-60 prosent jobb. Inngangsbilletten til engangserstatningen var VARIG nedsatt arbeidsevne med minst 50 prosent på mange av engangsutbetaligene. Straks de fikk erstatning utbetalt kunne de plutselig jobbe mer likevel. Vel vitende om at de slapp å betale tilbake. Vi andre må dekke dette i form av høyere forsikringspremier. 

Anonymkode: 3e3d0...f7c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei! Jobber i livs forsikringsbransjen og dette så vi flere ganger. Flere som saboterte ethvert forsøk fra lege og NAV til å øke til 50-60 prosent jobb. Inngangsbilletten til engangserstatningen var VARIG nedsatt arbeidsevne med minst 50 prosent på mange av engangsutbetaligene. Straks de fikk erstatning utbetalt kunne de plutselig jobbe mer likevel. Vel vitende om at de slapp å betale tilbake. Vi andre må dekke dette i form av høyere forsikringspremier. 

Anonymkode: 3e3d0...f7c

Så bra. Du har jobber med livsforsikring i forsikringsbransjen? Og tror at generelle vilkår gjelder alle? F.eks jeg får utbetalt en forsikring om jeg kun er symeldt 1år. En annen trer i kraft etter kun 6mnd ved gitte diagnoser. Så min antagelse er at du kan null om forsikring. 

Anonymkode: 09857...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Dette er en forsikring jeg har gjennom arbeidsgiver, som gir utbetaling med minst 40% nedsatt arbeidsevne- enten ved vedtak om uføretrygd eller selvstendig vurdering av forsikringselskapet (som ble gjort i mitt tilfelle) 

 

ts

Anonymkode: 71194...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 10.35):

Så bra. Du har jobber med livsforsikring i forsikringsbransjen? Og tror at generelle vilkår gjelder alle? F.eks jeg får utbetalt en forsikring om jeg kun er symeldt 1år. En annen trer i kraft etter kun 6mnd ved gitte diagnoser. Så min antagelse er at du kan null om forsikring. 

Anonymkode: 09857...59f

Åh gud, av og til er det bare best å bare la være å svare når man er så på jordet 🙃

 

Når TS har fått en engangsutbetaling pga tapt arbeidsevne har hn en uførekapital-forsikring.

 

Det du snakker om er en uførerente-forsikring og en kritisk sykdom-forsikring. Ingen av de har krav til tapt arbeidsevne og er ikke en uføreforsikring i den fortand fordi du på ingen måte trenger å være erklært ufør hos nav for å kvalifisere til utbetaling, så det har ingenting med saken til TS å gjøre.

 

Og forøvrig er det samme svaret samme hvilken personforsikring; man må ikke betale tilbake noe om situasjonen endrer seg etter man har fått utbetaling så lenge man kvalifiserte til utbetaling og har fått den.

 

Så; apropos å ikke kunne noe som helst om forsikring 😉 

 

Hilsen forsikringsrådgiver 

 

Anonymkode: 551c0...c28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Åh gud, av og til er det bare best å bare la være å svare når man er så på jordet 🙃

 

Når TS har fått en engangsutbetaling pga tapt arbeidsevne har hn en uførekapital-forsikring.

 

Det du snakker om er en uførerente-forsikring og en kritisk sykdom-forsikring. Ingen av de har krav til tapt arbeidsevne og er ikke en uføreforsikring i den fortand fordi du på ingen måte trenger å være erklært ufør hos nav for å kvalifisere til utbetaling, så det har ingenting med saken til TS å gjøre.

 

Og forøvrig er det samme svaret samme hvilken personforsikring; man må ikke betale tilbake noe om situasjonen endrer seg etter man har fått utbetaling så lenge man kvalifiserte til utbetaling og har fått den.

 

Så; apropos å ikke kunne noe som helst om forsikring 😉 

 

Hilsen forsikringsrådgiver 

 

Anonymkode: 551c0...c28

Du er absolutt ingen forsikringsrådgiver. Når du ikke kjenner til at folk kan ha forskjellige avtaler på forsikringene sine. Så bare slutt. Det man leser på nettsidene er generelle vilkår. Om man tar kontakt med ekte forsikringsfolk så kan man faktisk avtale hva som helst. Og det jeg snakker om er en blanding av kollektiv forsikring gjennom jobb og privat.  Og som forsikringsrådgiver burde du ant noe slikt framfor å komme med noe helt annet. 

Anonymkode: 09857...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du er absolutt ingen forsikringsrådgiver. Når du ikke kjenner til at folk kan ha forskjellige avtaler på forsikringene sine. Så bare slutt. Det man leser på nettsidene er generelle vilkår. Om man tar kontakt med ekte forsikringsfolk så kan man faktisk avtale hva som helst. Og det jeg snakker om er en blanding av kollektiv forsikring gjennom jobb og privat.  Og som forsikringsrådgiver burde du ant noe slikt framfor å komme med noe helt annet. 

Anonymkode: 09857...59f

Uansett vilkår, så er det ingen som har som vilkår at utbetalingen må betales tilbake.

Anonymkode: d9e18...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du er absolutt ingen forsikringsrådgiver. Når du ikke kjenner til at folk kan ha forskjellige avtaler på forsikringene sine. Så bare slutt. Det man leser på nettsidene er generelle vilkår. Om man tar kontakt med ekte forsikringsfolk så kan man faktisk avtale hva som helst. Og det jeg snakker om er en blanding av kollektiv forsikring gjennom jobb og privat.  Og som forsikringsrådgiver burde du ant noe slikt framfor å komme med noe helt annet. 

Anonymkode: 09857...59f

Om du tror jeg er forsikringsrådgiver eller ikke er for meg et fett, men man trenger ikke være forsikringsrådgiver for å vite at man ikke må betale tilbake en uføreerstatning om man blir arbeidsfør igjen.

 

Og er man forsikringsrådgiver så vet man nok til å vite hvordan en forsikring fungerer generelt sett og hvilke kategorier av forsikringer man har. Alle forsikringer i Norge reguleres også av forsikringsavtaleloven. Så jo, jeg kan svare til tross for at det finnes forskjellige typer forsikringer.

 

At du ikke vet hvordan forsikringsbransjen fungerer og lager din egen virkelighet og lar det gå ut over andre får være din sak.

Anonymkode: 551c0...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...