Gå til innhold

Akutt synsforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Takk for alle svar!

Det gikk vekk for ca 20 min siden☺️

Holder en knapp på aura. Sliter med hormonell migrene i perioder. Hadde derimot kke vondt i hode nå.

Tar det med legen neste gang jeg er der og bestiller tid om jeg får det igjen (forhåpentligvis på en mer beleilig tid😅

Var forøvrig hos optiker i fjor for vanlig synssjekk og da var ihvertfall selve syne mitt uten anmerkning.

Anonymkode: 15406...7ac

Jeg har selv opplevd det samme som deg. Var litt skremmende, men jeg roet meg med at det var aura. Og det var det nok også. 
 

Anonymkode: c0f69...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har også opplevd dette. Vil bare si at hvis dette er første gangen din så kan du jo bestille legetime og nevne det der. Man skal vel gjøre det når man opplever det for første gang. 
 

Jeg opplevde dette for mange år siden for første gang, jeg var vel i 20 årene. Hadde vel 4-5 episoder iløpet av noen måneder. Så gikk det flere år før jeg fikk det igjen, og så enda flere år før det kom to ganger med noen måneder imellom. Jeg er litt engstelig type så ringer som regel legen dagen etter det skjer. Hun har også sagt det høres ut som aura eller øyemigrene, og at siden jeg har hatt det før og det går over så er det mest sannsynlig det. Jeg synes jo selv det er merkelig det kan gå så lang tid imellom å sånn, men etter å ha googlet litt så virker det som det egentlig er ganske vanlig. 
 

jeg har også flere venninner som har opplevd dette. Mange har bare opplevd det 1 eller 2 ganger også. 

Anonymkode: b01d3...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Øyemigrene er et annet navn på migrene med aura (klassisk migrene). Betegnelsen er oftes brukt når synsforstyrrelsene oppstår uten etterfølgende hodepine. Synsforstyrrelsene kan blant annet bestå av flimrende partier i synsfeltet, synsutfall, sikksakk linjer og tåkesyn. Det påvirker ikke synet permanent.

Anonymkode: 3eaf7...91b

Jeg så sikksakk mønster. Litt lynaktig.

Etter å ha summet meg litt i dag, har jeg bestemt meg for å bestille legetime. Bare for å få det skrevet inn i journalen om ikke annet. Kanskje jeg har en fremtidig migrene diagnose i vente. Greit å være forberedt. Blir heller ikke akkurat beroliget av at dem med aura anfall har 50% høyere risiko for hjerneslag😳 Så da hørtes det jo plutselig 10 ganger verre ut å være plaget av aura tilstander🙈

 

Anonymkode: 15406...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg så sikksakk mønster. Litt lynaktig.

Etter å ha summet meg litt i dag, har jeg bestemt meg for å bestille legetime. Bare for å få det skrevet inn i journalen om ikke annet. Kanskje jeg har en fremtidig migrene diagnose i vente. Greit å være forberedt. Blir heller ikke akkurat beroliget av at dem med aura anfall har 50% høyere risiko for hjerneslag😳 Så da hørtes det jo plutselig 10 ganger verre ut å være plaget av aura tilstander🙈

 

Anonymkode: 15406...7ac

Ang det med hjerneslag så var det en gynekolog som sa til meg at jeg ikke burde gå på p-piller fordi det ga økt fare for slag hvis man har aura migrene. Tror også det gjelder ved bruk av hormoner i forbindelse med overgangsalder også. Derfor er det lurt som du sier å ha det i journalen din:)

Anonymkode: b01d3...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg, min mor og min bror har aura migrene. Svært arvelige greier dette. Men det er min far som hadde hjerneinfarkt, har har aldri hatt migrene, anekdotisk nok. Dobling av risiko høres skummelt ut, men man burde huske at risikoen for hjerneinfarkt er veldig lav i utgangspunktet. Men for min egen del, tenkte jeg også det er helt greit å droppe ppiller etter at jeg fylt 30. P-ring, p-stav og hormonspiral er alle har mye mindre hormoner og forbindes med mindre risiko, så det finnes andre muligheter annet enn å gå gravid hele tiden. Det finnes også ppiller som er bedre enn andre.
Husk også at nettopp graviditet kan gi den største økning i risiko for hjerneslag for en kvinne med migrene. 

 

Quote

Relativ risiko (RR) for hjerneinfarkt ved migrene med aura ble i en metaanalyse angitt til 2,16%. Risiko for hjerneinfark som er brukt som referanse er 1,23 %.

https://tidsskriftet.no/2018/02/oversiktsartikkel/migrene-og-hjerneslag

 

Anonymkode: 4b44d...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...