Gå til innhold

Akutt synsforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den lange blanke greia bølger bortover og rundt hodet hans.

IMG_3716.jpeg

Anonymkode: 15406...7ac

En litt vel dramatisk beskrivelse innser jeg derimot nå😅

 

Igjen takk for alle svar🤗

Anonymkode: 15406...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hadde definitivt kjørt til sides om jeg opplevde dette ute på kjøretur😳

Anonymkode: 15406...7ac

Det har jeg ikke tid til.

Anonymkode: dfa36...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auramigrene. Dette har jeg flere ganger pr mnd. Det går over etter en liten time, eller det blir hodepine. Tar Cataflam når auraen kommer. Dette kan komme av lite mat, sjokolade, stress, lite søvn, hormonendringer osv. Du er 40 år og er nok i begynnelsen av menopause. 

Anonymkode: ae5a5...beb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

"Kjære vene". Slapp av du, da. Jeg syne TS gjør alt riktig. Om alle skal være så hysteriske at de hiver seg til legevakta for alt mulig, så ville systemet knele.

Det er helt legitimt å stille spørsmål å se an litt grann før man krisemaksimerer. Det er lov å bruke hodet også. Jeg synes  ikke det er så veldig mye mer "voksent" å ikke kunne først å gjøre en selvstendig vurdering av situasjonen, så langt det føles forsvarlig før man hiver seg på telefon til legevakta og beslaglegger ressurser fordi man har fått flis i finger'n. Jeg synes faktisk det er noe infantilt ved den type oppførsel. Som å løpe til mamma av den minste ting før man har rukket å kjenne på sin egen kropp engang. 

Og som vi ser har anfallet allerede gått over. 

Anonymkode: b4e70...6e5

Jeg er litt blandet her. På en måte hadde personen rett. Men nettopp fordi jeg vet hvordan legevakten i byen jeg bor sliter og svært mange alvorlig syke ikke får hjelp i tide pga for lange ventetider, så ville jeg se an denne. 
 

Å sette meg rolig ned og skrive innlegg her i kg ble en test for meg. Hadde jeg ikke klart det skulle det bli en indikator på hvorvidt jeg ringte legevakten eller ei. Siden jeg kunne skrive og diskutere her, ble jeg betrygget av det i seg selv. Hadde neppe klart det med noe alvorlig vil jeg  tro.

Anonymkode: 15406...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet legevakten mest trolig vil ha deg inn fordi de vil mene det er viktig å sjekke dette nå.

Likevel vil du ikke gjøre det, for du har det for travelt fordi du skal pakke til du skal på ferie til helgen - og så bruker du heller tiden på forum og spør her - selv om du altså vet at du bør kontakte legevakten.

Kjære vene...

Du er 40 år, da er det jammen på tide å ta ansvar for din egen helse, Ts!

Ring legevakten. I verste fall har du nå fått noe som kan forverre seg med reisen.

Men å se er kanskje ikke så viktig for deg? Ikke å leve heller?

Joda, det kan jo kanskje være ufarlig også - men ønsker du virkelig å ta sjansen, når du selv sier at du vet at legevakten mest trolig vil ha deg inn her og nå om du ringer dem?

Anonymkode: 75e31...5dd

Vet du egentlig hadde rett i denne. Men å skrive her ble en test. Hadde neppe klart det om det var noe alvorlig. Jeg ble roligere av å kunne gjennomføre innlegget og videre diskusjon tross bølgesyn og det var kanskje med på å gjorde at det gikk fort over.

Lederen her under er om legevakten jeg skånet fra denne harmløse forbigående forstyrrelsen jeg fikk👇
 

https://www.aftenbladet.no/meninger/leder/i/kwEgja/stavanger-kommunen-maa-rydde-opp-paa-legevakten

Anonymkode: 15406...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde slike små episoder et par måneder før aneurismen jeg ikke visste om sprakk.

Har man nylige oppståtte symptomer så må man komme seg til lege for å finne utav årsaken. Det kan være migrene med aura og det kan være andre ting.

Anonymkode: 4b8f2...88e

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde slike små episoder et par måneder før aneurismen jeg ikke visste om sprakk.

Har man nylige oppståtte symptomer så må man komme seg til lege for å finne utav årsaken. Det kan være migrene med aura og det kan være andre ting.

Anonymkode: 4b8f2...88e

Fikk du aurasyn da?

Anonymkode: ae5a5...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikk du aurasyn da?

Anonymkode: ae5a5...beb

Ja, slike dansende flekker på synet fikk jeg. Man burde ikke bare tenke migrene med aura uten å få en skikkelig sjekk. Har en annen venninne som opplevde det samme. Ble liggende på sykehus i 3 dager før smartingene tok CT å så det var blødning, helt talentløst.

Anonymkode: 4b8f2...88e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke slått meg til ro med aura uten at det er blitt undersøkt. Ville fryktet noe i hjernen..sørlig drypp. Som også går over etter kort tid, men er forvarsel på slag.. 

Synes du er uansvarlig som ikke undersøker dette 

Anonymkode: ec3d5...5ab

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er FULLSTENDIG meningsløst å spørre om (potensielt) alvorlige helserelaterte ting her inne. Det er ikke helsepersonell som svarer, og man får ofte mange ulike svar fra folk som åpenbart ikke har kompetanse, men som likevel uttaler seg nokså skråsikkert da de selv har opplevd noe som ligner, og da var det ditt eller datt. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavmålet skrev (18 minutter siden):

Det er FULLSTENDIG meningsløst å spørre om (potensielt) alvorlige helserelaterte ting her inne. Det er ikke helsepersonell som svarer, og man får ofte mange ulike svar fra folk som åpenbart ikke har kompetanse, men som likevel uttaler seg nokså skråsikkert da de selv har opplevd noe som ligner, og da var det ditt eller datt. 

Ofte meningsløst å komme til helsepersonell og. Inne på KG er det et ekkokammer "ta kontakt med lege" blabla... Er så mange som tar kontakt med lege flere ganger uten å komme noen vei og så viser det seg at det er noe alvorlig, de siste sakene som har vært i avisene er bare toppen av isberget.

Anonymkode: 4b8f2...88e

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at nevrologiske utfall skal en ta på alvor når det ikke har kjent opphav, sannsynligheten for at dette er migrene-aura er nok svært stor, men iskemisk hjerneslag/TIA kan noen ganger ha svært like symptomer og det er en total vurdering som avgjør om en velger å utrede dette.

Det å ta en telefon til legevakt for å få en fagperson til å vurdere om videre tiltak er berettiget høres ikke ut som krisemaksimering, men fornuftig atferd. 

Endret av Gregarious
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

"Kjære vene". Slapp av du, da. Jeg syne TS gjør alt riktig. Om alle skal være så hysteriske at de hiver seg til legevakta for alt mulig, så ville systemet knele.

Det er helt legitimt å stille spørsmål å se an litt grann før man krisemaksimerer. Det er lov å bruke hodet også. Jeg synes  ikke det er så veldig mye mer "voksent" å ikke kunne først å gjøre en selvstendig vurdering av situasjonen, så langt det føles forsvarlig før man hiver seg på telefon til legevakta og beslaglegger ressurser fordi man har fått flis i finger'n. Jeg synes faktisk det er noe infantilt ved den type oppførsel. Som å løpe til mamma av den minste ting før man har rukket å kjenne på sin egen kropp engang. 

Og som vi ser har anfallet allerede gått over. 

Anonymkode: b4e70...6e5

Nei, man bør ikkje bare satse på at alt er greit når nye, uvanlige symptomer oppstår.

Kjenner også ei som nettopp har måttet ha operasjon på fingeren fordi hun satset på at det som så ut til å sitte fast der var en flis, i flere måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øyemigrene er et annet navn på migrene med aura (klassisk migrene). Betegnelsen er oftes brukt når synsforstyrrelsene oppstår uten etterfølgende hodepine. Synsforstyrrelsene kan blant annet bestå av flimrende partier i synsfeltet, synsutfall, sikksakk linjer og tåkesyn. Det påvirker ikke synet permanent.

Anonymkode: 3eaf7...91b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Startet for ca 10 min siden i mens jeg stod og laget meg kveldsmat. Synet ble litt prikkete/mønstrete og bølgete. Fikk fornemmelse av at jeg nettopp hadde sett inn i sterkt lys. Det hadde jeg derimot ikke. Føles som synet bølger og at jeg har speilblankt /vann aktig mønster i sidesynet. Har det i mens jeg skriver her. Ingen smerter eller ubehag forøvrig, men kanskje litt kvalm og lett trykk i hodet. Men det kan være fordi jeg ble litt nervøs nå.

Er 40 år, slank og godt trent. Var hos legen og tok en generell sjekk for bare noen måneder siden. Jeg mangler ingenting og virket sunn og frisk. Så tviler på det kan være noe alvorlig. Vil likevel ikke ringe legevakt  enda siden de garantert kommer til å si jeg må inn på kontroll og det vil jeg helst unngå nå fordi jeg har mye å gjøre før vi reiser nå til helga.

Vil egentlig bare først høre her om noen har erfaringer med sånn type plutselig synsforstyrrelse. Gikk det såfall fort over og fant dere ut hva det var?

En beskrivelse jeg syns minner kom jeg på nå er en scene fra filmen ‘Donnie Darco’ der den schizofrene hovedpersonen ser et speilblankt slangelignende fenomen åle seg rundt hodet hans og rundt i huset😅😆

Jeg er derimot ikke psykotisk😂 Ingen psykiske sykdommer som jeg vet. Scenen bare dukket her nå og syns dette speilblanke bølgesynet minnet om noe sånn fra den scenen.
 

Del deres erfaringer om dere har og si det snart går over🤞

Anonymkode: 15406...7ac

Jeg hadde MS.

Anonymkode: c3949...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sånn før migrene, starter med at jeg tror det er noe på linsene mine, men det blir liksom bare mer og mer blurry. Så kommer hodepinen 😅

Anonymkode: c4262...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan være flere ting. Jeg ville startet hos optiker. De har utstyr for å sjekke at øynene er ok. Hvis de ikke finner noe bør du komme deg til lege. 

Anonymkode: ced03...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

"Kjære vene". Slapp av du, da. Jeg syne TS gjør alt riktig. Om alle skal være så hysteriske at de hiver seg til legevakta for alt mulig, så ville systemet knele.

Det er helt legitimt å stille spørsmål å se an litt grann før man krisemaksimerer. Det er lov å bruke hodet også. Jeg synes  ikke det er så veldig mye mer "voksent" å ikke kunne først å gjøre en selvstendig vurdering av situasjonen, så langt det føles forsvarlig før man hiver seg på telefon til legevakta og beslaglegger ressurser fordi man har fått flis i finger'n. Jeg synes faktisk det er noe infantilt ved den type oppførsel. Som å løpe til mamma av den minste ting før man har rukket å kjenne på sin egen kropp engang. 

Og som vi ser har anfallet allerede gått over. 

Anonymkode: b4e70...6e5

Enig med deg! 
 

Fremstår som øyemigrene. Kanskje er TS litt stresset med forestående ferietur? Kan ellers skylde veldig mange ulike ting. For meg er det ikke noe spesielt som trigger det, det bare kommer (og gir seg like fort)

Anonymkode: b36a4...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres absolutt ut som migreneaura, og kan komme med og uten hodepine. Du ble kvalm også, og kan være typisk migrene. Trykk i hodet er også vanlig.

Jeg ville ikke hastet av gårde til lege med det, men er lurt å få en time hos fastlege for sjekk.

Anonymkode: 2a27e...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill en vanlig legetime og snakk med legen om det. Da kan lege avgjøre om det høres ut som noe som bør utredes.

Jeg har øyemigrene (aura uten hodepine) og ble vettskremt første gang jeg fikk anfall. Jeg fikk først en slags blind flekk midt i synsfeltet (ikke helt blind, bare uklar på en måte) som utvidet seg og etterhvert gikk over til å bli en halvsirkel med gjennomsiktig, nesten lysende sikksakkmønster. Så nesten ut som å kikke gjennom et slags kaleidoskop.  Jeg beskrev det til fastlegen og hun sa det hørtes veldig ut som øyemigrene. Har sett et par filmer på Youtube der de illustrerer et øyemigreneanfall, og det stemmer godt overens med det jeg opplever.
Har hatt bare noen få anfall, og de har gjerne blitt utløst av stress/slitenhet og/eller hormonendringer (hadde et par anfall da jeg hadde høyt stoffskifte).

Anonymkode: e029a...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...