Gå til innhold

Akutt synsforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Startet for ca 10 min siden i mens jeg stod og laget meg kveldsmat. Synet ble litt prikkete/mønstrete og bølgete. Fikk fornemmelse av at jeg nettopp hadde sett inn i sterkt lys. Det hadde jeg derimot ikke. Føles som synet bølger og at jeg har speilblankt /vann aktig mønster i sidesynet. Har det i mens jeg skriver her. Ingen smerter eller ubehag forøvrig, men kanskje litt kvalm og lett trykk i hodet. Men det kan være fordi jeg ble litt nervøs nå.

Er 40 år, slank og godt trent. Var hos legen og tok en generell sjekk for bare noen måneder siden. Jeg mangler ingenting og virket sunn og frisk. Så tviler på det kan være noe alvorlig. Vil likevel ikke ringe legevakt  enda siden de garantert kommer til å si jeg må inn på kontroll og det vil jeg helst unngå nå fordi jeg har mye å gjøre før vi reiser nå til helga.

Vil egentlig bare først høre her om noen har erfaringer med sånn type plutselig synsforstyrrelse. Gikk det såfall fort over og fant dere ut hva det var?

En beskrivelse jeg syns minner kom jeg på nå er en scene fra filmen ‘Donnie Darco’ der den schizofrene hovedpersonen ser et speilblankt slangelignende fenomen åle seg rundt hodet hans og rundt i huset😅😆

Jeg er derimot ikke psykotisk😂 Ingen psykiske sykdommer som jeg vet. Scenen bare dukket her nå og syns dette speilblanke bølgesynet minnet om noe sånn fra den scenen.
 

Del deres erfaringer om dere har og si det snart går over🤞

Anonymkode: 15406...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som aura, men du bør absolutt kontakte lege om du ikke har opplevd det før, det kan være alvorlig. 

Anonymkode: d10f2...eda

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres ut som aura, men du bør absolutt kontakte lege om du ikke har opplevd det før, det kan være alvorlig. 

Anonymkode: d10f2...eda

Huff, ja jeg vet jo egentlig det. Det ligger bare så langt inne siden det er 99% sikkert noe ufarlig. Men legevakt kan jo ikke være sikker per telefon så da annefaler de meg å dra inn for sjekk…Fordi de får ansvar i det jeg ringer og kan ikke ta risken ved å ikke ta det på alvor..

Hvor lenge varer ‘aura’?

Anonymkode: 15406...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Huff, ja jeg vet jo egentlig det. Det ligger bare så langt inne siden det er 99% sikkert noe ufarlig. Men legevakt kan jo ikke være sikker per telefon så da annefaler de meg å dra inn for sjekk…Fordi de får ansvar i det jeg ringer og kan ikke ta risken ved å ikke ta det på alvor..

Hvor lenge varer ‘aura’?

Anonymkode: 15406...7ac

Det er både mønster og  litt farger i mønsteret. Rødt grønt og gult/orange😄 men mest blankt/vannaktig.

Anonymkode: 15406...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på netthinneløsning jeg. Ville absolutt ringt legevakta for å høre hva de sier. 

Anonymkode: dfab9...8a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det gjaldt begge øynene eller kun ett, men hvis kun ett, så hadde jeg kontaktet optiker raskt i morgen og spurt om dette er noe man bør få time for raskt. Noen ganger kan folk plutselig få problemer med netthinnen som må behandles raskt for å stoppe ting fra å bli værre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis alt er helt normalt etter maks ca 30 min er det mest sannsynlig migreneaura (med eller uten hodepine etterpå) . Hvis det fortsatt er rart etter en halvtime bør du sjekke det tilfelle det er netthinneløsning eller noe annet som bør sjekkes med en gang for å ikke lage varige problemer. 

 

Anonymkode: 30882...d4f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det av og til, og det varer i ca 20 - 30 minutter. 
Netthinneløsning har jeg fått forklart er mer som en grå rullegardin som blir dratt ned. Det er alvorlig. 

Anonymkode: 09e3a...d2a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som aura. Ikke noe farlig. Jeg har det jevnlig. Heldigvis uten hodepine.

Mest forstyrrende, spesielt når jeg kjører bil.

Anonymkode: dfa36...627

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet legevakten mest trolig vil ha deg inn fordi de vil mene det er viktig å sjekke dette nå.

Likevel vil du ikke gjøre det, for du har det for travelt fordi du skal pakke til du skal på ferie til helgen - og så bruker du heller tiden på forum og spør her - selv om du altså vet at du bør kontakte legevakten.

Kjære vene...

Du er 40 år, da er det jammen på tide å ta ansvar for din egen helse, Ts!

Ring legevakten. I verste fall har du nå fått noe som kan forverre seg med reisen.

Men å se er kanskje ikke så viktig for deg? Ikke å leve heller?

Joda, det kan jo kanskje være ufarlig også - men ønsker du virkelig å ta sjansen, når du selv sier at du vet at legevakten mest trolig vil ha deg inn her og nå om du ringer dem?

Anonymkode: 75e31...5dd

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det høres ut som aura, som mange får før migreneanfall. Man trenger ikke få hodepine etterpå, mange får aura uten hodepinen også. Hvis det går over etter 20-30min, kan det tyde på aura, hvis det ikke går over, hadde jeg sjekket det ut. Om du likevel bor nærme legevakta, skader det jo ikke å ta en sjekk? Jeg dro på legevakta selv jeg, første gangen jeg opplevde det. Google «aura», og se på bildene du finner om det ser likt ut❤️

Anonymkode: cd70f...938

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har det av og til, og det varer i ca 20 - 30 minutter. 
Netthinneløsning har jeg fått forklart er mer som en grå rullegardin som blir dratt ned. Det er alvorlig. 

Anonymkode: 09e3a...d2a

Når netthinneløsning blir en grå rullegardin har du mest sannsynlig gått lenge med den og det burde vært operert for lenge siden. 

Anonymkode: 30882...d4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Det gikk vekk for ca 20 min siden☺️

Holder en knapp på aura. Sliter med hormonell migrene i perioder. Hadde derimot kke vondt i hode nå.

Tar det med legen neste gang jeg er der og bestiller tid om jeg får det igjen (forhåpentligvis på en mer beleilig tid😅

Var forøvrig hos optiker i fjor for vanlig synssjekk og da var ihvertfall selve syne mitt uten anmerkning.

Anonymkode: 15406...7ac

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg syns også det høres ut som aura, som mange får før migreneanfall. Man trenger ikke få hodepine etterpå, mange får aura uten hodepinen også. Hvis det går over etter 20-30min, kan det tyde på aura, hvis det ikke går over, hadde jeg sjekket det ut. Om du likevel bor nærme legevakta, skader det jo ikke å ta en sjekk? Jeg dro på legevakta selv jeg, første gangen jeg opplevde det. Google «aura», og se på bildene du finner om det ser likt ut❤️

Anonymkode: cd70f...938

Når jeg ser bilder så kan det veldig godt stemme med det jeg så/kjente på ja☺️

Anonymkode: 15406...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt aura!

Anonymkode: f5b9b...7cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier her, det høres definitivt ut som aura. Jeg har det en gang i blant, uten hodepine. Blinkende krystaller i sidesynet. Det er ganske forstyrrende men forsvinner gjerne innen 10-20 minutter. Har ingen andre symptomer. Ingenting å stresse med.

Anonymkode: b4e70...6e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Høres ut som aura. Ikke noe farlig. Jeg har det jevnlig. Heldigvis uten hodepine.

Mest forstyrrende, spesielt når jeg kjører bil.

Anonymkode: dfa36...627

Hadde definitivt kjørt til sides om jeg opplevde dette ute på kjøretur😳

Anonymkode: 15406...7ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forrester bilder fra ‘Donnie Darco  scenen jeg snakket om. Så skjønner dere kanskje bedre hva jeg  mente der😆

IMG_3715.jpeg

IMG_3714.jpeg

Anonymkode: 15406...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her er forrester bilder fra ‘Donnie Darco  scenen jeg snakket om. Så skjønner dere kanskje bedre hva jeg  mente der😆

IMG_3715.jpeg

IMG_3714.jpeg

Anonymkode: 15406...7ac

Den lange blanke greia bølger bortover og rundt hodet hans.

IMG_3716.jpeg

Anonymkode: 15406...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du vet legevakten mest trolig vil ha deg inn fordi de vil mene det er viktig å sjekke dette nå.

Likevel vil du ikke gjøre det, for du har det for travelt fordi du skal pakke til du skal på ferie til helgen - og så bruker du heller tiden på forum og spør her - selv om du altså vet at du bør kontakte legevakten.

Kjære vene...

Du er 40 år, da er det jammen på tide å ta ansvar for din egen helse, Ts!

Ring legevakten. I verste fall har du nå fått noe som kan forverre seg med reisen.

Men å se er kanskje ikke så viktig for deg? Ikke å leve heller?

Joda, det kan jo kanskje være ufarlig også - men ønsker du virkelig å ta sjansen, når du selv sier at du vet at legevakten mest trolig vil ha deg inn her og nå om du ringer dem?

Anonymkode: 75e31...5dd

"Kjære vene". Slapp av du, da. Jeg syne TS gjør alt riktig. Om alle skal være så hysteriske at de hiver seg til legevakta for alt mulig, så ville systemet knele.

Det er helt legitimt å stille spørsmål å se an litt grann før man krisemaksimerer. Det er lov å bruke hodet også. Jeg synes  ikke det er så veldig mye mer "voksent" å ikke kunne først å gjøre en selvstendig vurdering av situasjonen, så langt det føles forsvarlig før man hiver seg på telefon til legevakta og beslaglegger ressurser fordi man har fått flis i finger'n. Jeg synes faktisk det er noe infantilt ved den type oppførsel. Som å løpe til mamma av den minste ting før man har rukket å kjenne på sin egen kropp engang. 

Og som vi ser har anfallet allerede gått over. 

Anonymkode: b4e70...6e5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...