Gå til innhold

Reklamasjonsrett på klokke kjøpt hos Power. Prøver de å lure kunden?


male32

Anbefalte innlegg

Hei

Min Fitbit Charge 5 klokke døde helt etter ca 2,5 år. Trodde det var 5 års reklamasjonsrett.
Foreldrene mine dro på Power for å reklamere på klokken. De fikk da beskjed om at klokken ikke var forsikret, hadde de betalt ekstra for forsikring ville jeg fått ny klokke.  Hva er dette for noe tull?
De hadde da kjøpt Fitbit Inspire 3 og betalt ekstra for forsikring. Selger hadde sagt flere ganger at dette var akkurat samme klokke.
Jeg googlet og fant fort ut av Inspire 3 er en billigere klokke, med færre funksjoner og dårligere skjerm. 

Hva er det Power egentlig driver på med her? Forsøker de lure folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

male32 skrev (6 minutter siden):

Hei

Min Fitbit Charge 5 klokke døde helt etter ca 2,5 år. Trodde det var 5 års reklamasjonsrett.
Foreldrene mine dro på Power for å reklamere på klokken. De fikk da beskjed om at klokken ikke var forsikret, hadde de betalt ekstra for forsikring ville jeg fått ny klokke.  Hva er dette for noe tull?
De hadde da kjøpt Fitbit Inspire 3 og betalt ekstra for forsikring. Selger hadde sagt flere ganger at dette var akkurat samme klokke.
Jeg googlet og fant fort ut av Inspire 3 er en billigere klokke, med færre funksjoner og dårligere skjerm. 

Hva er det Power egentlig driver på med her? Forsøker de lure folk?

.

Du har alltid to års klagefrist (reklamasjonstid) når du kjøper noe av en profesjonell selger. For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år.

Joggesko og barneleker har typisk to års klagefrist, mens møbler og mobiltelefoner har en klagefrist på fem år (forbrukerkjøpsloven).

Du har to års klagefrist når du kjøper noe fra en privatperson (kjøpsloven).

 

https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

Endret av lajlaj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fitbits garanti er på to år:
 

LIMITED PRODUCT WARRANTY FOR NEW PRODUCTS

Fitbit warrants to the original purchaser that your Fitbit-branded device and accessories that are new (the "New Product(s)") shall be free from defects in materials and workmanship under normal use for a period of one (1) year from the date of purchase, except that if you reside in the European Economic Area (EEA) and you purchased your Fitbit product in the EEA, the warranty period is two (2) years from the date of purchase (the "New Product Warranty Period").

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fitbit-klokker er forfulgt av problemer. Enten ryker skjerm eller så dør batteri tidlig. Der Charge 3 og 4 slet med skjermproblematikk, så har Charge 5 vært plaget av at batteriet. Særlig etter den nye oppdateringen som kom her i vinter. Det har vært mye skriverier om dette, men Fitbit avviser dette kategorisk. 

Du har kun 1 års garanti på batteriet. Så det er mange som har revet seg i håret når deres Charge 5 plutselig dør etter litt over 1 års tid. 

Det er nær umulig å få igjennom en reklamasjon på Fitbit-klokker. Enten så skylder de på batteriet eller så skylder de på brukerfeil, tross for at problemene deres er godt kjent. 

Har selv hatt Charge 3,4 og 5, og alle døde ut etter ca 1,5 år. Enten pga skjerm eller batteri, og jeg har ikke fått igjennom en eneste reklamasjon tross for å ha prøvd.

Så jeg sverger på at jeg aldri skal kjøpe Fitbit igjen. 

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har byttet Fitbit kokke på reklamasjon etter to år siden det normalt sett kommer innenfor 5 års tiden. Sist fikk en nye av samme sjanger uten å betale så føler egentlig foreldrene dine er dobbel lurt, først til å kjøpe klokke så til å kjøpe forsikring.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/kwWpBA/nektes-reklamasjon-fra-polar-tross-aa-ha-loven-paa-sin-side

Anonymkode: b9aea...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta en telefon til Forbrukerombudet. En klokke er ment til å være i vesentlig mer enn 2 år og har fem års reklamasjonsrett når den dør, med mindre klokken har fått «aktiv dødshjelp».

Anonymkode: e41aa...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bombasi skrev (14 minutter siden):

Fitbit-klokker er forfulgt av problemer. Enten ryker skjerm eller så dør batteri tidlig. Der Charge 3 og 4 slet med skjermproblematikk, så har Charge 5 vært plaget av at batteriet. Særlig etter den nye oppdateringen som kom her i vinter. Det har vært mye skriverier om dette, men Fitbit avviser dette kategorisk. 

Du har kun 1 års garanti på batteriet. Så det er mange som har revet seg i håret når deres Charge 5 plutselig dør etter litt over 1 års tid. 

Det er nær umulig å få igjennom en reklamasjon på Fitbit-klokker. Enten så skylder de på batteriet eller så skylder de på brukerfeil, tross for at problemene deres er godt kjent. 

Har selv hatt Charge 3,4 og 5, og alle døde ut etter ca 1,5 år. Enten pga skjerm eller batteri, og jeg har ikke fått igjennom en eneste reklamasjon tross for å ha prøvd.

Så jeg sverger på at jeg aldri skal kjøpe Fitbit igjen. 

Det er veldig merkelig at du ikke har fått gjennom reklamasjon når forbukerkjøpsloven gir deg lovfestet rett til reklamasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ta en telefon til Forbrukerombudet. En klokke er ment til å være i vesentlig mer enn 2 år og har fem års reklamasjonsrett når den dør, med mindre klokken har fått «aktiv dødshjelp».

Anonymkode: e41aa...6b9

Utfordringen med reklamasjonsretten er at definisjonen av varer er vanskelig. Det er en vurderingsak, og leverandøren kan påvirke vurderingen.

Charge ser ut til å få såpass raske oppdateringer og koster såpass lite, at fitbit helt klart kan argumentere for at den er ment å vare 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...