Gå til innhold

Strek-kodekvitttering på Meny, hvordan funker det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På disse ubemannede kassene så får man valget om å printe kvittering eller strek-kode. Men hvordan funker det med strek-kode sånn i praksis? Man må jo bippe den greia ved utgangen for å komme ut, og man får jo ikke flytta skjermen dit akkurat.. Så da kommer man ikke ut da? Hva er greia med en sånn løsning? 

Anonymkode: 04e78...4f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På disse ubemannede kassene så får man valget om å printe kvittering eller strek-kode. Men hvordan funker det med strek-kode sånn i praksis? Man må jo bippe den greia ved utgangen for å komme ut, og man får jo ikke flytta skjermen dit akkurat.. Så da kommer man ikke ut da? Hva er greia med en sånn løsning? 

De skriver ut KUN strekkoden og ikke en hel detaljert kvittering. Sparer minst 20 cm pr kvittering, blir papir av slikt. 

Anonymkode: a9916...747

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare strekkoden du trenger for å komme deg ut. Jeg trykker alltid på den, trenger somregel ikke kvitteringen. 

Anonymkode: 45fac...95d

Skrevet

Som forrige skriver, hvis du velger kun strekkodekvittering, printes en liten lapp med bare strekkoden for å komme ut porten i stedet for å printe hele lista over hva du har kjøpt. Dette er noe de gjør for å spare papir og miljø.

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (1 minutt siden):

Som forrige skriver, hvis du velger kun strekkodekvittering, printes en liten lapp med bare strekkoden for å komme ut porten i stedet for å printe hele lista over hva du har kjøpt. Dette er noe de gjør for å spare papir og miljø.

Ok, skjønner :D Nå føler jeg meg som verdens blondeste haha. Skjønte bare ikke hvordan jeg skulle få fysisk åpnet den porten i dag, trykket bare på print kvittering. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man velger strekkodekvittering så mister man mulighet til å returnere varer, ikke sant? Beviset blir jo ufullstendig.

Anonymkode: 665f0...686

AnonymBruker
Skrevet

Bruker kun strekkodekvittering jeg, den er bitteliten. 

Anonymkode: 1530b...433

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis man velger strekkodekvittering så mister man mulighet til å returnere varer, ikke sant? Beviset blir jo ufullstendig.

Regner med at hvis en ansatt skanner strekkoden i kassen kommer hele kvitteringen opp på skjermen. De gjør det samme med vanlige kvitteringer, skanner strekkoden og velger på skjermen den varen som skal returneres.

Anonymkode: f4484...0e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

:murvegg:

Anonymkode: 0f305...24c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Regner med at hvis en ansatt skanner strekkoden i kassen kommer hele kvitteringen opp på skjermen. De gjør det samme med vanlige kvitteringer, skanner strekkoden og velger på skjermen den varen som skal returneres.

Anonymkode: f4484...0e1

Altså nei 🙈 

Har man ingen kvittering på den varen man har kjøpt, så har ikke butikken noen garanti for at den er kjøpt der. En kvittering ligger ikke lagret på varen du har kjøpt 

Anonymkode: 851c0...10d

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo detaljert kvittering inne i Trumf appen om du bruker dette.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Altså nei 🙈 

Har man ingen kvittering på den varen man har kjøpt, så har ikke butikken noen garanti for at den er kjøpt der. En kvittering ligger ikke lagret på varen du har kjøpt 

Detaljert kvittering ligger inne i POS systemer. Så om dy har beløp du handlet for, kortet du brukte og ca tid så kan kassererer finne tilbake til kvitteringen.

Anonymkode: 46aca...d1e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De få gangene jeg har returnert mat har det gått bra uten kvittering.

Anonymkode: 41fd1...873

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kravet er at man må kunne sannsynliggjøre at varen er kjøpt der, Når du har sum og tidspunkt tilgjengelig i nettbank er det ikke noe problem for butikken å finne igjen transaksjonen i systemet, særlig når du også kan si omtrent hva annet du kjøpte. I tillegg har du jo, hvis du tok vare på den, en strekkode som er unik for din handel. Sånn for de som ikke har kvittering i butikkens app.

Men ja, det er klart manglende detaljert kvittering isolert sett er tynnere enn en fullverdig kvittering hvis du skal gå tilbake. Det bare blir ikke noe stort problem i praksis.

Anonymkode: d2523...9c4

AnonymBruker
Skrevet

Altså nei 🙈 

åå bokføringsloven gjelder ikke for butikker? 

Den kvitteringen ligger i systemet i minimum 5år..

Anonymkode: 88541...f43

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

åå bokføringsloven gjelder ikke for butikker? 

Den kvitteringen ligger i systemet i minimum 5år..

Anonymkode: 88541...f43

Stemmer dette her😊

Jobber som regnskapsfører, og jeg har brukt noen timer ila karrieren min på å lete etter dokumentasjon på salg (Les; Kvitteringer) i systemet😁

https://lovdata.no/forskrift/2004-12-01-1558/§8-2-5

Anonymkode: e360a...f1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Stemmer dette her😊

Jobber som regnskapsfører, og jeg har brukt noen timer ila karrieren min på å lete etter dokumentasjon på salg (Les; Kvitteringer) i systemet😁

https://lovdata.no/forskrift/2004-12-01-1558/§8-2-5

Anonymkode: e360a...f1e

Det er z-rapporten som brukes i regnskapet, ikke hver enkelt kvittering fra alle kjøpene.

Anonymkode: 41fd1...873

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...