Gå til innhold

Hva andre ting kan jeg jobbe med som helsefagarbeider? Helsefagarbeidere, se her!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt teit tittel men hør....

Jeg har jobbet på sykehjem i over 10 år. Av ulike grunner hatt vansker med utdannelse og det har ikke blitt fagbrev enda. Jeg vurderer nå sterkt fagbrevet da jeg kun mangler fagprøve, men jeg føler meg så umotivert nettopp fordi jeg er utrolig lei av å jobbe på sykehjem.. :( Det er enormt belastende å konstant ikke strekke til, ikke ha nok faglærte kollegaer (jeg vet, er jo det ikke selv), jobben som før ga meg mye mening gir meg ikke noe annet enn stress, vond mage og dårlig samvittighet nå. 

Jeg vet at jeg kan jobbe i bolig for personer med utviklingshemning, men det er ikke helt innenfor mitt interessefelt. Jeg vet man kan jobbe på sykehus, er det noen helsefagarbeidere her som jobber på sykehus og kan dele erfaringer? Er det andre ting jeg ikke har tenkt på her man kan jobbe med? Psykiatri vet jeg også, og vil gjerne høre fra helsefagarbeidere som jobber der også. Hvordan ser en arbeidsdag ut? 

Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg har KUN erfaring fra sykehjem. Jeg vet lite/ingenting om andre sektorer. 

Anonymkode: c1992...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk deg til skole, tilrettelagt avdeling. Har jobbet der i 3 år, veldig fin jobb! Man har nok folk på jobb, lavt sykefravær (stort sett), alle er utdannet. Vi har 5 elever på vår avdeling og 8 ansatte i 100% stilling. Vernepleiere, helsefagarbeidere og sosionom. Ingen assistenter. Elevene har multifunksjonshemming , autisme og downs syndom. Stortrives! Arbeidstid fra 7.30-17.00 (rullerer på seinvaktene, 4 av 5 dager jobber jeg fra kl 7.30-15.00), fri alle helger, helligdager. I tillegg har vi 5 planleggingsdager i året. 

Anonymkode: 83c4d...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsefagarbeider og jobber på DPS.

70 prosent natt, men også folk som jobber dag og kveld.

Anonymkode: d4d0b...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koordinator for støttekontakt/konsulent

Anonymkode: 5d1e0...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videreutdanning som Helsefagarbeider

Eldreomsorg.

Barsel- og barnepleie.

Kreftomsorg og lindrende pleie.

Psykisk helsearbeid og rusarbeid.

Habilitering og rehabilitering.

Ernæring.

Helseadministrasjon.

 

Søkte på gooogle.

Endret av Belima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilsentral.

Anonymkode: 7a931...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Belima skrev (10 minutter siden):

Videreutdanning som Helsefagarbeider

Eldreomsorg.

Barsel- og barnepleie.

Kreftomsorg og lindrende pleie.

Psykisk helsearbeid og rusarbeid.

Habilitering og rehabilitering.

Ernæring.

Helseadministrasjon.

 

Søkte på gooogle.

Les HI en gang til. Du svarer ikke på spørsmålet. TS spør hva hun kan jobbe med hvis hun tar fagbrevet som helsefagarbeider. Ikke hvilken videreutdanning hun kan ta, da hun ikke er utdannet helsefagarbeider og i utgangspunktet ikke er motivert for å ta fagbrev hvis utdanningen ikke fører henne andre steder enn sykehjem.

// 

Du kan jobbe i hjemmetjenesten, sykehjem, bo- og servicesenter, på sykehus, i rusomsorgen, innen psykiatrien, i boliger for personer med fysisk eller psykisk funksjonsnedsettelse, ved opptrenings- og behandlingssentre, og i skolen med barn eller ungdom som har behov for ekstra hjelp 😊

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/helsefagarbeider

Anonymkode: d9ec2...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Les HI en gang til. Du svarer ikke på spørsmålet. TS spør hva hun kan jobbe med hvis hun tar fagbrevet som helsefagarbeider. Ikke hvilken videreutdanning hun kan ta, da hun ikke er utdannet helsefagarbeider og i utgangspunktet ikke er motivert for å ta fagbrev hvis utdanningen ikke fører henne andre steder enn sykehjem.

// 

Du kan jobbe i hjemmetjenesten, sykehjem, bo- og servicesenter, på sykehus, i rusomsorgen, innen psykiatrien, i boliger for personer med fysisk eller psykisk funksjonsnedsettelse, ved opptrenings- og behandlingssentre, og i skolen med barn eller ungdom som har behov for ekstra hjelp 😊

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/helsefagarbeider

Anonymkode: d9ec2...19b

Tenkte det kunne gi motivasjon til å ta fagbrev, for så å se hvor mange valg hun har senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner helsefagarbeidere som jobber innenfor psykiatri, boliger for psykisk syke, rusomsorg, dagtilbud for psykisk utviklingshemmede (men de jobbene er vanskelige å få), hjemmetjenesten og skjerma avdeling på skole.

Med fagbrevet har du mulighet for å få den typen jobber. De fleste av de jeg kjenner som ansetter nye i helsevesenet har som krav at den ansatte må ha fagbrev eller mer, de vil ikke ha ufaglærte pga krav til kompetanse. Med fagbrevet har du altså muligheten for å være mobil på arbeidsmarkedet.

Anonymkode: 15150...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Helsefagarbeider og jobber på DPS.

70 prosent natt, men også folk som jobber dag og kveld.

Anonymkode: d4d0b...187

Kan du fortelle  mer om hvordan det er å jobbe natt på DPS? Hva er arbeidsoppgavene til de andre? Ingen erfaring innad psykiatri. 

Anonymkode: c1992...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan du fortelle  mer om hvordan det er å jobbe natt på DPS? Hva er arbeidsoppgavene til de andre? Ingen erfaring innad psykiatri. 

Anonymkode: c1992...df6

Det er veldig greit.

Prater med pasientene frem til de legger seg, ser til at alle har det greit før natten, ordner litt mat, etter alle er lagt seg ser jeg serier, fyller på kopper, tømmer oppvaskemaskin, skyller, ser inn til de 3 ganger i løpet av natten. 

Veldig lite stressende. Eneste er at du må kunne sove på dagtid.

 

 

Anonymkode: d4d0b...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...