Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å få svangerskapsforgiftning tidlig i svangerskapet? Eller tidlige tegn på svangerskapsforgiftning? Er i uke 13.

Har fått hodepine som er sentret i pannen og smerter i øyne, hatt det i 4 dager nå. Har hatt også vondt eller føler ubehag i mellom gulvet eller under ribbeina. Ikke noen spesiell side som skiller seg ut, begge sider er like ille og følelse av press i midten øverst i magen.

Kan dette være tidlig tegn på svangerskapsforgiftning eller er dette normalt nå i uke 13? Burde jeg ringe jordmor i morgen?

Anonymkode: d218f...962

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hodepine er generelt et vanlig symptom under graviditet. Hormon økning har som regel skylden, men finnes mange årsaker som er helt ufarlig.. Noen opplever også at de får migrene under graviditet. 

Snakk med helsepersonell - kun de bør vurdere symptomer og potensiell sykdom. 

Svangerskapsforgiftning er svært skjelden før etter uke 20, normalt sett enda senere. Men finnes alltid unntak. 

Anonymkode: f5061...050

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det mulig å få svangerskapsforgiftning tidlig i svangerskapet? Eller tidlige tegn på svangerskapsforgiftning? Er i uke 13.

Har fått hodepine som er sentret i pannen og smerter i øyne, hatt det i 4 dager nå. Har hatt også vondt eller føler ubehag i mellom gulvet eller under ribbeina. Ikke noen spesiell side som skiller seg ut, begge sider er like ille og følelse av press i midten øverst i magen.

Kan dette være tidlig tegn på svangerskapsforgiftning eller er dette normalt nå i uke 13? Burde jeg ringe jordmor i morgen?

Hodepine i panne og øyne er ofte ifm. nakke. 

Anonymkode: 48f65...4d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hodepine er generelt et vanlig symptom under graviditet. Hormon økning har som regel skylden, men finnes mange årsaker som er helt ufarlig.. Noen opplever også at de får migrene under graviditet. 

Snakk med helsepersonell - kun de bør vurdere symptomer og potensiell sykdom. 

Svangerskapsforgiftning er svært skjelden før etter uke 20, normalt sett enda senere. Men finnes alltid unntak. 

Da snakker jeg ned jordmor i morgen. Så kan hun legge inn info når jeg skal på sykehuset om 1 uke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ring jordmor så fort du har sjangs! Dette er ikke noe det er vits å ta forsiktig.

Anonymkode: adf0b...107

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ring jordmor så fort du har sjangs! Dette er ikke noe det er vits å ta forsiktig.

Anonymkode: adf0b...107

Jeg sendte en melding nå og ringer i morgen. 

Håper jeg får svar på meldingen idag, for nå blir jeg bekymret.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg sendte en melding nå og ringer i morgen. 

Håper jeg får svar på meldingen idag, for nå blir jeg bekymret.

Kjøp deg en blodtrykksmaskin. Hos meg begynte svangerskapsforgiftning med hodepine som aldri forsvant, den var det når jeg våknet, hele dagen og på kvelden. Jeg ble kvalm og kastet opp. Blodtrykket var lett forhøyet, og jeg gikk slik i rundt 4 uker før jeg fikk påvist svangerskapsforgiftning da blodtrykket kun var høyt mot slutten. Jeg tviler på det er vanlig så tidlig, eller mulig, men kan være greit å være obs. 

Anonymkode: 08ceb...d57

AnonymBruker
Skrevet

Lysskyhet (at hodepinen blir værre med lys) kan også være ett tegn. Jeg har migrene og hodepinen kjentes ut som en grusom migrene som var flere uker i strekk

AnonymBruker
Skrevet

Det skjer vel så og si aldri at man får preeklampsi før uke 20. 

Anonymkode: a61a0...7f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lysskyhet (at hodepinen blir værre med lys) kan også være ett tegn. Jeg har migrene og hodepinen kjentes ut som en grusom migrene som var flere uker i strekk

Jeg sliter med migrene til vanlig men er en stund siden jeg har hatt anfall. Men migrene smertene starter alltid bak nakken på meg, her ligger smerter bare i pannen og i øynene. Men for alt jeg vet kan migrene mønsteret og symptomene forandre seg når man er gravid.

Men det startet med press øverst i magen også kom hodepinen, og jeg har følt meg uvel en godstund nå. Men det kan jo være vanlig symptomer det også? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skjer vel så og si aldri at man får preeklampsi før uke 20. 

Anonymkode: a61a0...7f9

Det står på babyverden at i sjeldene tilfeller kan må få dette før uke 20. Men det er svært sjeldent.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste mye på dette da jeg var rundt 17 uker selv. Det jeg fant ut var rundt uke 18 var det tidligste tilfellet som var hørt om. Så jeg tviler på at du har svangerskapsforgiftning allerede. 

Anonymkode: 99b88...594

Skrevet

Fikk påvist i uke 17 med første. Gikk til tette kontroller, ble ikke alvorlig grad og fullførte svangerskapet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, jeg har snakket med jordmor hun anbefalte meg å ta kontakt med legevakt om det er ille. Hun trodde jeg muligens har migrene og presset jeg føler øverst i magen er nok oppblåst mage og at ting forskyver seg opp. 

Jeg er litt bedre idag, men hodepinen er ganske ille. Så jeg tar det med ro til lege time neste uke. Tusen takk for svar alle sammen!

AnonymBruker
Skrevet

Man får ikke svangerskapsforgiftning så tidlig. Det forekommer fra uke 20.

Anonymkode: a1247...0a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 18.40):

Man kan få det tidlig sa jordmor til meg, altså etter uke 15, men dette er svært sjeldent. Som noen skrev over har noen fått det i uke 17. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 18.40):

Sånne påståelig kommentarer er bare dumt og viser uvitenhet.. Selv om det er vanligst at man utvikler svangerskapsforgiftning rundt uke 32-34,  ikke uke 20 som du skriver, så KAN man få det tidligere jo - både så tidlig som uke 20 og enda tidligere. Absolutt mulig og det skjer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sånne påståelig kommentarer er bare dumt og viser uvitenhet.. Selv om det er vanligst at man utvikler svangerskapsforgiftning rundt uke 32-34,  ikke uke 20 som du skriver, så KAN man få det tidligere jo - både så tidlig som uke 20 og enda tidligere. Absolutt mulig og det skjer. 

Det er det som er definert i veileder for fødselshjelp. Jeg sier ikke at de fleste får det i uke 20, men det heter ikke preeklampsi hvis du får det for eks i uke 16. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sleit med mye uforklarlig hodepine tidlig i svangerskapet, og rundt uke 16 ble det ille, så jeg endte på legevakta. Som sendte meg til akutten, også ble jeg innlagt den natta for å sjekke ut. Da var det blant annet sjekket for svangerskapsforgiftning. Som legen sa, det er tidlig. Og sjelden, men vi sjekker for å være helt sikker. Det ble også tatt mr (de ønsket ct, men pga svangerskap var ikke det ønskelig), så en MR uten kontrast, da svangerskap kan gi en ørliten større sjanse for en liten blodpropp i nakken. Det ble ikke funnet noe årsak til hodepinen, men jeg fikk iallefall sjekket det ut. Og en sykmelding 1 uke ca for å prøve å hvile den bort. Den forsvant etterhvert. Uten å ha noen svar.

Anonymkode: 59bfb...2dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...