Gå til innhold

Lite hyggelig møte med NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Setter pris på dem som orker å lese dette. Jeg har jobbet hele mitt liv, nesten aldri hatt sykedager. Betaler skatt som pokker. Men nå er jeg i en situasjon der jeg trenger hjelp, men jeg får det ikke. Jeg har gjort uheldige valg med økonomien og betaler for det nå. Det går helt fint og jeg ha en nedbetalingsplan på gjelden min. Jeg gjør ikke noe mer enn det som er nødvendig og prøver virkelig å betale mer enn det som er avtalt. Nå må jeg flytte fordi eksen min flytter til ny kjæreste langt unna. Vi har barn sammen og jeg må da flytte inn i skolekretsen til sønnen våres. Jeg leier nå og har depositum på en konto, men dem får jeg jo ikke før jeg flytter ut. Så jeg må ut med omtrent samme beløp før jeg får de pengene. Jeg har klart å spare sammen ca halvparten og ba nå NAV om et lån på resterende sum. Fikk en tlf, der damen var veldig kort å sa nei, dett er ikke noe vi innvilger. Jeg ber ikke om penger, men et kortsiktig lån, dem ser jo at jeg har penger på et depositumkonto. Jeg forstår ikke hvorfor noen casher inn masse penger fra NAV, mens jeg som ber om et kortsiktig lån blir avfeid med en gang.  

Anonymkode: e5a35...03d

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nav låner ikke ut penger, nei. De kan gi garanti. Kan du låne av familie? Du vet jo at du får pengene med en gang du flytter ut.

Anonymkode: ef798...d56

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt ironisk, for en annen saksbehandler som jeg snakket med om ventetid sa at dette var en enkel sak og at det sikkert skulle gå i orden. 

Anonymkode: e5a35...03d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv saksbehandler i nav. 
Du hadde nok ikke fått innvilget dette hos oss heller. Du har masse gjeld fra før, det er altså ikke hensiktsmessig å gi deg mer lån. Nav er heller ikke en bank, noen får lån ja, men det er ikke ofte jeg innvilger dette. Vi betaler aldri ut penger til depositum. 

Det vi kunne tilbudt deg er en garanti til ny bolig på feks 3 måneder slik at du hadde fått tid til å få ut depositumet du allerede har i leiligheten du skal flytte fra, du hadde også blitt bedt om å snakke med den du skal leie av og fortelle at du venter på at depositumspenger fra tidligere bolig skal utbetales, og om du kan få betale halvparten nå og resten når du får utbetalt fra forige utleier. 

Anonymkode: f298e...306

  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er litt ironisk, for en annen saksbehandler som jeg snakket med om ventetid sa at dette var en enkel sak og at det sikkert skulle gå i orden. 

Anonymkode: e5a35...03d

Var dette en saksbehandler ved samme kontor? Hadde i så fall tatt kontakt med dem igjen og fått de til å kommunisere sammen. 

Anonymkode: f298e...306

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var dette en saksbehandler ved samme kontor? Hadde i så fall tatt kontakt med dem igjen og fått de til å kommunisere sammen. 

Anonymkode: f298e...306

Det vet jeg ikke for jeg snakket med denne personen på tlf, aner ikke hvor han sitter. Hadde bare ønsket at NAV ansatte følger like retningslinjer. Hadde jeg visst dette skulle bli vanskelig tidligere hadde jeg prøvd å få meg ekstra jobb. Men dum som jeg er så stolte jeg på denne personen jeg snakket med. Lesson learnd, ikke stol på NAV folk.

Anonymkode: e5a35...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det vet jeg ikke for jeg snakket med denne personen på tlf, aner ikke hvor han sitter. Hadde bare ønsket at NAV ansatte følger like retningslinjer. Hadde jeg visst dette skulle bli vanskelig tidligere hadde jeg prøvd å få meg ekstra jobb. Men dum som jeg er så stolte jeg på denne personen jeg snakket med. Lesson learnd, ikke stol på NAV folk.

Anonymkode: e5a35...03d

Om det var kontaktsenteret du snakket med så er det merkelig om de ga deg svar på at dette nok skulle ordne seg, for de kan jo ikke gi slike garantier. Skjønner godt at du er frustrert når du opplever at du får to ulike svar. 

Anonymkode: f298e...306

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er selv saksbehandler i nav. 
Du hadde nok ikke fått innvilget dette hos oss heller. Du har masse gjeld fra før, det er altså ikke hensiktsmessig å gi deg mer lån. Nav er heller ikke en bank, noen får lån ja, men det er ikke ofte jeg innvilger dette. Vi betaler aldri ut penger til depositum. 

Det vi kunne tilbudt deg er en garanti til ny bolig på feks 3 måneder slik at du hadde fått tid til å få ut depositumet du allerede har i leiligheten du skal flytte fra, du hadde også blitt bedt om å snakke med den du skal leie av og fortelle at du venter på at depositumspenger fra tidligere bolig skal utbetales, og om du kan få betale halvparten nå og resten når du får utbetalt fra forige utleier. 

Anonymkode: f298e...306

På NAV sine sider står det faktisk at dere gjør det. Mest som garanti, men også mulighet for depositum på sperret konto. Og nei, jeg har ikke masse gjeld lenger i forhold til inntekt, så om saksbehandleren hadde tatt seg tid til å se på saken etter 7 ukers ventetid, så hadde jeg i hvert fall følt å bli sett og vurdert. Ikke meninga at dette skal gå ut over deg som jobber i NAV, du er sikkert en super saksbehandler. Men føler at jeg er veldig misledet her og vet ikke hva jeg skal gjøre av meg. 

Anonymkode: e5a35...03d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det vet jeg ikke for jeg snakket med denne personen på tlf, aner ikke hvor han sitter. Hadde bare ønsket at NAV ansatte følger like retningslinjer. Hadde jeg visst dette skulle bli vanskelig tidligere hadde jeg prøvd å få meg ekstra jobb. Men dum som jeg er så stolte jeg på denne personen jeg snakket med. Lesson learnd, ikke stol på NAV folk.

Anonymkode: e5a35...03d

I slike tilfeller er det alltid lurt med en bufferkonto, for da slipper man å komme opp i situasjoner der man trenger penger her-og-nå. Folk generelt er altfor dårlig til å sikre seg selv, men tror at staten kommer og redder deg. Hvis det hadde oppstått krig eller en annen situasjon, hadde ikke staten hatt kapasitet til å hjelpe alle. Sånn er det bare, men jeg tenker det er ren allmennkunnskap.

Anonymkode: e18cd...99a

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I slike tilfeller er det alltid lurt med en bufferkonto, for da slipper man å komme opp i situasjoner der man trenger penger her-og-nå. Folk generelt er altfor dårlig til å sikre seg selv, men tror at staten kommer og redder deg. Hvis det hadde oppstått krig eller en annen situasjon, hadde ikke staten hatt kapasitet til å hjelpe alle. Sånn er det bare, men jeg tenker det er ren allmennkunnskap.

Anonymkode: e18cd...99a

Det er jeg helt enig i. Men jeg lever på minste inntekt og med økte utgifter er det ikke lett. Til tross av det har jeg til halvparten av depositumet. Valget å flytte nå er ikke mitt, men eksen min som velger ny familie langt unna. Derfor må dette gå fort. 

Anonymkode: e5a35...03d

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ikke flytte?

Anonymkode: b353f...8de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må jo ikke flytte?

Anonymkode: b353f...8de

Les over det du skrev 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må jo ikke flytte?

Anonymkode: b353f...8de

Jo fordi eksen flytter ut av skolekretsen til barnet vårt. Akkurat nå bor jeg av økonomiske grunner like utenfor. Men han har tatt sitt valg og da må jeg bare få til å flytte inn i ett dyrt område.

Anonymkode: e5a35...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På NAV sine sider står det faktisk at dere gjør det. Mest som garanti, men også mulighet for depositum på sperret konto. Og nei, jeg har ikke masse gjeld lenger i forhold til inntekt, så om saksbehandleren hadde tatt seg tid til å se på saken etter 7 ukers ventetid, så hadde jeg i hvert fall følt å bli sett og vurdert. Ikke meninga at dette skal gå ut over deg som jobber i NAV, du er sikkert en super saksbehandler. Men føler at jeg er veldig misledet her og vet ikke hva jeg skal gjøre av meg. 

Anonymkode: e5a35...03d

«Mulighet» gir veldig stort rom for at hvert kontor har egne rutiner, så derfor opplever mange desverre at det er ulik saksbehandling på ulike kontorer. Dette er noe som personlig er litt irriterende for meg som saksbehandler (og andre også vet jeg), siden noen kan komme flyttende og brått ikke får det samme som på tidligere kontor eller motsatt (at vi vurderer at de skal ha mer hjelp enn de tidligere har fått). 
Jeg vil uansett råde deg til å gå i en dialog med ny utleier, forklar situasjonen vedr depositum som ikke blir løst ut før du har flyttet og lag en avtale.

Anonymkode: f298e...306

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilken avtale har dere? Kan hun virkelig bestemme at de skal flytte? Hvor i landet er dette? Det virker som NAV kan være mer medhjelpelig noen steder fremfor andre. 

Anonymkode: 4f7ec...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

«Mulighet» gir veldig stort rom for at hvert kontor har egne rutiner, så derfor opplever mange desverre at det er ulik saksbehandling på ulike kontorer. Dette er noe som personlig er litt irriterende for meg som saksbehandler (og andre også vet jeg), siden noen kan komme flyttende og brått ikke får det samme som på tidligere kontor eller motsatt (at vi vurderer at de skal ha mer hjelp enn de tidligere har fått). 
Jeg vil uansett råde deg til å gå i en dialog med ny utleier, forklar situasjonen vedr depositum som ikke blir løst ut før du har flyttet og lag en avtale.

Anonymkode: f298e...306

Takk for gode råd :)

Anonymkode: e5a35...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo fordi eksen flytter ut av skolekretsen til barnet vårt. Akkurat nå bor jeg av økonomiske grunner like utenfor. Men han har tatt sitt valg og da må jeg bare få til å flytte inn i ett dyrt område.

Anonymkode: e5a35...03d

Må jo ikke det, om ungen allerede går på skolen blir hen ikke kastet ut av skolen fordi du bor like utenfor. 

Anonymkode: 6b098...abd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må jo ikke det, om ungen allerede går på skolen blir hen ikke kastet ut av skolen fordi du bor like utenfor. 

Anonymkode: 6b098...abd

Nei, man kan søk om å være i skolekretsen likevel, men det har noe med tilhørighet og nærhet til venner å gjøre. 

Anonymkode: e5a35...03d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for gode råd :)

Anonymkode: e5a35...03d

Håper det ordner seg for deg 🤞🏻

Anonymkode: f298e...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be om depositum via banken din, da får du ett depositumslån mens du venter på å få det forrige utbetalt.

Anonymkode: 0a087...804

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...