Gå til innhold

Solfaktor barn i spania.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig er det en myte. Solfaktor 50 kan ikke få huden til å koke. 

Anonymkode: 3769d...f17

Nei, den koker nok ikke i den forstand du tenker koker, men jeg har heller ikke sagt huden koker. For noen blir faktor 50 for tett og gir utslett og overopphetet hud etter bruk - som igjen gir ubehag og plager. 

Jeg setter min lit mer til hudleger enn påståelige randoms på nett. 

Så nei det er ikke en myte. Jeg var sånn, barnet mitt er sånn. Mange andre reagerer slik på faktor 50.  Faktor 30 med ofte og nok smøring holder lenge. Og barn kan helt fint bruke UV klær i tillegg. Samt ikke oppholde seg i solen de verste timene. 

Anonymkode: d0cbb...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bruker 30 hjemme så ville uten tvil ha tatt 50 i Spania. Men det kommer jo litt an på hvordan barna tåler sol. Er de mer gylne i huden så går det nok bra med 30 og smøre ofte. 

Anonymkode: 32e49...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 20.35):

Nei det er ingen myte. Jeg var slik som barn, og ene barnet mitt er likedan.. De andre er ikke. Selv hudlegen til min sønn anbefalte at vi droppet faktor 50 på han. 

Bruk av faktor 50 gir ofte falsk trygghet og man smører sjeldnere enn man bør etc. 

Og uavhengig av faktor bør man unngå å være for lenge i solen - særlig midt på dagen. 

Man skal jo smøre hver time uansett om det er 30 eller 50, så det er feilen dere gjorde

Anonymkode: 8d4e4...b14

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brukte 30 på bena (skulle bruke opp en tube) og 50 ellers på kroppen. Ingen av oss ble solbrent i Spania.

Anonymkode: b7556...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 23.07):

Nei, den koker nok ikke i den forstand du tenker koker, men jeg har heller ikke sagt huden koker. For noen blir faktor 50 for tett og gir utslett og overopphetet hud etter bruk - som igjen gir ubehag og plager. 

Så nei det er ikke en myte. Jeg var sånn, barnet mitt er sånn. Mange andre reagerer slik på faktor 50.  Faktor 30 med ofte og nok smøring holder lenge. Og barn kan helt fint bruke UV klær i tillegg. Samt ikke oppholde seg i solen de verste timene. 

Er det så varmt, så er det ikke forsvarlig å være ute. Da går man inn å kjøler seg av.

Anonymkode: 38bf8...6e5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

50 til hele familien. Samme som vi bruker i Norge.

Anonymkode: d2673...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Faktor 30 hyppig og uv-genser til alt av basseng og strand. Både mor og barn faktisk. Elsket min egen uv-genser på Kypros i fjor, så sykt mange ekstremt solbrente skandinaver, både voksne og barn. Så trist. Vi var 14 dager i bassenget og ingen ble solbrente😄 Barna elsker uv-genseren, for da går all den andre smøringen mye raskere, slipper så mye tid utenfor bassenget😂

Anonymkode: cee30...b90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man skal jo smøre hver time uansett om det er 30 eller 50, så det er feilen dere gjorde

Anonymkode: 8d4e4...b14

Nei ingen feil gjort på noe måte. Helt ok at du har din mening - men nei ikke alle tåler faktor 50. Og jeg forholder meg heller til hudlege enn din mening :) Faktor 30 holder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var nettopp to uker i Spania. Både voksne og barn smurte seg med faktor 50. Smurte oss jevnlig, hadde parasoll oppe nesten hele dagen og var mye i basseng. Ingen ble solbrent og alle ble brun. 

Anonymkode: 912e2...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var nettopp to uker i Spania. Både voksne og barn smurte seg med faktor 50. Smurte oss jevnlig, hadde parasoll oppe nesten hele dagen og var mye i basseng. Ingen ble solbrent og alle ble brun. 

Må bare legge til... Poenget med at alle ble brun er at det sier litt om hvor sterk solen er! Når vi fikk farge til tross for høy faktor og at vi stort sett satt under parasoll når vi ikke badet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

50 og vannfast og smør nok solkrem.

UV strålende er svært sterke.

Ikke ha barna på stranden når solen er på sitt sterkeste.

Bruk noe på hodet og solbriller.

Anonymkode: 6effc...acb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 19.15):

30 med jevnlig smøring holder. 
Enkelte hudleger mener 50 kan skade huden mer enn den gjør godt, ved at det blir for tett så huden ‘koker’ - det er erfaringen ved et av våre barn også, hvor han ble ‘solbrent’ med 50. Men det var ikke solbrent, men kokt hud.
Det er bare på en av barna vi har hatt dette problemet - på han med tynnest og lysest hud. Og problemet forsvant når vi begynte med 30 i stedet

Anonymkode: 24c1a...774

Det har vel ikke med "koking" av hud og gjøre, men noen eksperter mener det er mer kjemiske stoffer i solfaktor 50/sunblock som kanskje kan være kreftfremkallende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Me0987 skrev (1 minutt siden):

Det har vel ikke med "koking" av hud og gjøre, men noen eksperter mener det er mer kjemiske stoffer i solfaktor 50/sunblock som kanskje kan være kreftfremkallende

Nei. Det var ikke poenget

50 kan bli for ‘tett’ for enkelte hudtyper - og jo oftere smøring, jo mer forverres problemet

Anonymkode: 24c1a...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 23.07):

Finn meg EN kredibel kilde som backer opp det du sier. En. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har svært sensetiv hud som reagerer på alt. Har også varme og kulde eksem. Er solkremen godt formulert reagerer ikke jeg på den om den er 50. Hadde 50 betyd kokt hud hadde jeg fått varme eksem med en gang.

Eucerin dry touch 50 passer for hele familien trekker fort inn med en svært lett formulering.

Barne solkremer har tjukkere formuleringer fordi de skal være enda mer vannfast enn voksen vannfast.

Samme gjelder Australiske solkremer da de har svært strenge krav til testing i vann.

Slike "koker" min hud og jeg får varme eksem. Det har ingenting med spf faktor og gjøre.

Spf 50 har i nyere studier vist seg å ha betydelig forskjell i varighet når det gjelder beskyttelse i forhold til 30. Ved uv index over 6 og 7 ville jeg aldri vært på stranden uten spf 50 og smørt et ekstra lag etter max 2 timer. I Spania vil nok uv indexen ligge på 8 og 9 noe som er svært høyt.

Anonymkode: 6effc...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og ene barnet har atopisk eksem, og får utslett av faktor 50. Dette sliter mange med eksem med. Det blir for tett for huden. 

Så vi bruker faktor 30, men da de var små hadde jeg alltid UV t-shirt og hatt. Her så blir barna veldig lett brune, så de blir ikke solbrente. Tar og gjerne pause fra sola, de timene den er på sitt sterkeste.

Anonymkode: ba6d6...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Da jeg var på Kypros i starten av juni smurte jeg meg med 30 på kroppen og 50 i ansikt. Smurte meg hver 2. Time + ekstra på utsatte steder etter jeg badet i mellomtiden. Ble ikke solbrent

Anonymkode: 8e3a6...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker alltid 50. Både voksne og barn (nå Ungdommer). Uansett om Vi er på Maldivene eller i Hellas.

Vi har alle hud som tåler sol godt.

Hvorfor bruker man mindre faktor? 

Anonymkode: 67075...b43

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi var nettopp to uker i spania, barna er 7 og 9. Mine barn bruker sånne UV-topper, og i år i Spania var det veldig mange barn i slike. Hun minste bruker også uv-hatt. 

jeg har faktisk aldri kjøpt solfaktor 50, fordi den er alltid dobbelt så dyr enn faktor 20-30.  Faktor 30 har littegrann bedre beskyttelse - her absorberes 97 prosent av strålene. Faktor 50 gir marginalt bedre UVB-beskyttelse ved å absorbere 98 prosent av strålene. Dette er 1 ekstra prosent man betaler dobbelt pris for, og det gidder jeg bare ikke. Det må da bare være markedsføring og jeg er overasket at så mange her kjøper faktor 50. Jeg bruker heller en solhat selv, og uv-klær på barna. 

Anonymkode: 2905b...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor selger ikke enda høyere faktor i Norge?!

Helt vanlig med 60,70, 100spf i andre mer  siviliserte land

Anonymkode: 42017...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...