Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi reiser til spania snart. Holder det med solfaktor 30, eller burde vi bruke 50?

barna er 7 og 10 år

Anonymkode: ee776...24c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

50!

Det bør dere voksne bruke også.

Anonymkode: 7b323...c7d

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bør bruke 50 , det bør man bruke her hjemme også, spesielt i ansiktet. Om en vil ta vare på huden. Men ville brukt 50, og ikke vært ute med barn i den verste tiden på dagen, passet på å dekke til ihvertfall, Viktig tenke på hodet, vondt å bli solbrent i hodebunn.

Anonymkode: ca31a...163

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi var akkurat en uke i Hellas, og vi brukte 30 og 50. Primært 50 på nese, skuldre og bryst, og ingen ble solbrente!

Anonymkode: b0cdf...c2f

AnonymBruker
Skrevet

30 med jevnlig smøring holder. 
Enkelte hudleger mener 50 kan skade huden mer enn den gjør godt, ved at det blir for tett så huden ‘koker’ - det er erfaringen ved et av våre barn også, hvor han ble ‘solbrent’ med 50. Men det var ikke solbrent, men kokt hud.
Det er bare på en av barna vi har hatt dette problemet - på han med tynnest og lysest hud. Og problemet forsvant når vi begynte med 30 i stedet

Anonymkode: 24c1a...774

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig 50 på ungene. 

Anonymkode: afcb7...358

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enkelte hudleger mener 50 kan skade huden mer enn den gjør godt, ved at det blir for tett så huden ‘koker’ - det er erfaringen ved et av våre barn også, hvor han ble ‘solbrent’ med 50. Men det var ikke solbrent, men kokt hud.
Det er bare på en av barna vi har hatt dette problemet - på han med tynnest og lysest hud. Og problemet forsvant når vi begynte med 30 i stedet

Kokt hud... Orker ikke 🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: 3769d...f17

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Har vært mye utenlands med barn. Alltid smurt med 50. Aldri opplevd at huden koker, det må være noen hudleger med spesiell agenda. Eller om barna dine har noe veldig spesiell hud. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi er i Spania nå og bruker 50 på ungene. I tillegg går de tildekket på overkroppen når de leker i bassenget/sjøen for å beskytte litt ekstra. Vi prøver og å unngå å være ute rundt 12-15 for å unngå den verste perioden på dagen. Timene før 12 og etter 15 er mer enn nok for å få ut energi og dekket badebehovet om dagen :)

Jeg som er voksen bruker 30 på kroppen og 50 i ansiktet. Og smører meg gjerne om morgenen og litt utpå dagen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruker og har alltid brukt faktor 30 både på barn og voksne i utlandet - ikke opplevd solbrenthet på noen av oss. Har barn med rødt hår og lys sensitiv hud. 

Anonymkode: d0cbb...1bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er minimal forskjell på 30 og 50

Anonymkode: 51863...3cd

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen er vel minimal, blokkerer 97% vs 98%. Jeg synes det som regel er enklere å smøre utover spf 30 og innbiller meg derfor at jeg er flinkere til å smøre jevnt og ofte enn om jeg hadde brukt 50.

Anonymkode: e36d8...34b

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forskjellen er vel minimal, blokkerer 97% vs 98%. Jeg synes det som regel er enklere å smøre utover spf 30 og innbiller meg derfor at jeg er flinkere til å smøre jevnt og ofte enn om jeg hadde brukt 50.

Anonymkode: e36d8...34b

Derma sin solkrem i spf 50 for barn er veldig enkel å smøre utover. Den er også best å bruke mtp at den ikke inneholder hormonforstyrrende stoffer etc. 

https://www.med24.no/personlig-pleie/solkrem/derma-kids-solkrem-spf50-150-ml?gclid=Cj0KCQjwhb60BhClARIsABGGtw_YKnFbaU-OY7eAHc8IjFGKi0o82hr3A4AdIzHkqKKHDRZJkZbRMWIaAn4eEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Vi ble brent en dag vi var tom for spf 50 og brukte spf 30 i Spania i fjor.

Anonymkode: 7b323...c7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Myte. Av typen gammel.

Anonymkode: dfae3...88a

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

50! 

Jeg var i Spania i fjor, brukte spf 50 den første uken og spf 30 de siste 3 dagene. Ble ikke brent en eneste gang. 

Anonymkode: a0d02...3cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Myte. Av typen gammel.

Anonymkode: dfae3...88a

Nei det er ingen myte. Jeg var slik som barn, og ene barnet mitt er likedan.. De andre er ikke. Selv hudlegen til min sønn anbefalte at vi droppet faktor 50 på han. 

Bruk av faktor 50 gir ofte falsk trygghet og man smører sjeldnere enn man bør etc. 

Og uavhengig av faktor bør man unngå å være for lenge i solen - særlig midt på dagen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei det er ingen myte. Jeg var slik som barn, og ene barnet mitt er likedan.. De andre er ikke. Selv hudlegen til min sønn anbefalte at vi droppet faktor 50 på han. 

Bruk av faktor 50 gir ofte falsk trygghet og man smører sjeldnere enn man bør etc. 

Og uavhengig av faktor bør man unngå å være for lenge i solen - særlig midt på dagen. 

Selvfølgelig er det en myte. Solfaktor 50 kan ikke få huden til å koke. 

Anonymkode: 3769d...f17

• Liker 5
Skrevet

Anbefaler uv-gensere i tillegg til barna, om de er mye i vannet. Vi var to uker i Spania nå, og slike gensere i tillegg til smøring er gull verdt!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

50! Var nylig i Hellas, smurte barna med 50, oss voksne med 30. Var på stranda i 4 timer, smurte oss 30 min før vi gikk ut og etter 2 timer ute. Vi voksne ble solbrente på skuldre og rygg (gikk utmerket med 30 på bena). Ene barnet hadde ingen antydning til rødhet, andre var en anelse rosa på underarmen.

Kjøpte UV drakter på vei tilbake til hotellet (eller, minste barnet hadde vi med til). Så begge barna brukte draktene resten av tiden, da gikk det fint. Kjøpte meg en trøye og fortsatte med 30 på bena (og 50 på rygg og skuldre etter 2 dager når jeg kunne gå uten trøyen igjen). Mannen kjøpte ikke trøye, men slet med ryggen selv med 50 når han først var blitt brent den første dagen med 30.

Anonymkode: 64418...445

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...