Gå til innhold

Adhd og skole


sugar_pie

Anbefalte innlegg

Får skolen ekstra penger til ressurser når et barn på skolen har en diagnose som feks adhd? Kan en kreve at denne ressursen/støtten blir brukt på barnet?

Endret av sugar_pie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sugar_pie skrev (12 minutter siden):

Får skolen ekstra penger til ressurser når et barn på skolen har en diagnose som feks adhd? Kan en kreve at denne ressursen/støtten blir brukt på barnet?

Adhd og diagnoser utløser ikke ressurser i seg selv. Hvis barnet har ekstra utfordringer faglig eller sosialt må dette meldes inn til ppt. Ppt vil da observere og kartlegge om barnet trenger ekstra ressurs. Det kan f eks lande på at barnet får ekstra hjelp i noen fag, eller en 60% ressurs. Dette kommer da i en pott som fordeles på alle de som skal a ekstra. Mulig ditt barn får en til en, men ofte blir ressursene brukt i grupper. 
Dette er da positivt da en til en er den ekstreme varianten. 
 

Anonymkode: d0b9c...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen får ikke automatisk en «pott» som er tiltenkt barnet med adhd, men som foreldre kan du kreve at det settes inn tiltak/ekstra ressurser dersom det er nødvendig. Hvis barnet trenger ekstra personell på seg, tilrettelagt opplæring (iop) eller lignende, må dette først gå via PPT. Når PPT beslutter at barnet har behov for f.eks 50 timer ekstra støtte vil skolen få midler til å dekke opp dette. I mange tilfeller vil ikke barn med adhd trenger så mye ekstra og da må man heller være tydelig med klassekontakt på hvilke tilrettelegging de kan gjøre i hverdagen for at barnet får en best mulig skolehverdag.

har selv er barn med adhd og han fungerer godt på skolen, og har enda ikke hatt behov for at ppt er inn i bilde da han ikke har lærevansker og fungerer greit sosialt, MEN som diagnosen tilsier klarer han ikke sitte stille/konsentrere seg/ta i mot beskjeder osv. på lik linje med jevnaldrende. Derfor har vi laget en plan med skolen på hvilke tiltak han skal ha på skolen for å «tette» disse hullene. Dette er tiltak skolen må løse med de ressursene de allerede har, siden barnet ikke har noe vedtak, og dermed ikke genererer noe ekstra penger/personell. 

Anonymkode: 95a9e...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedtak genererer heller ikke noe mer penger til ressurser/personell, men blir en kabal rektor må løse. Alt som dukker opp i skoleåret må løses ut i fra skolens budsjett. 

Flere vedtak og diagnoser er ofte mindre hjelp til" normalelevene" (ikke et begrep jeg vanligvis bruker)

Anonymkode: a1565...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skolen får ikke noe ekstra penger fordi elever trenger ekstra ressurser. Hvis PPT er på banen, kan de anbefale en ekstra ressurs på barnet. Jeg vet ikke om de kan pålegge skolen det? Noen som vet?

Jeg har i hvertfall opplevd å ha en elev hvor både vi lærere, ppt og foreldre har ment at trenger en ekstra ressurs pga store lærevansker. Men det sto skrevet i sakkyndig rapport at de bare ANBEFALTE det. Derfor fikk ikke eleven en ekstra ressurs. Det er som en annen skriver, en kabal som rektor må fordele. Det "brant" mer i andre klasser med mobbing og utagering. Da blir ikke de stille og faglig svake elevene prioritert. Det er trist. Det burde absolutt vært en slags pott.

Ellers er det sjeldent de med adhd får ekstra ressurser. Om barnet er faglig sterkt, det ikke utagerer veldig, og så lenge det er andre behov på skolen, så vil de ikke sette en ekstra ressurs på barnet. Har de derimot en ressurs til overs, kan de gjøre det.

Det lureste er nok å samarbeide godt med lærer og skole. Bli enige om realistiske rutiner og forventninger til elev.

Anonymkode: 4ae65...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Adhd og diagnoser utløser ikke ressurser i seg selv. Hvis barnet har ekstra utfordringer faglig eller sosialt må dette meldes inn til ppt. Ppt vil da observere og kartlegge om barnet trenger ekstra ressurs. Det kan f eks lande på at barnet får ekstra hjelp i noen fag, eller en 60% ressurs. Dette kommer da i en pott som fordeles på alle de som skal a ekstra. Mulig ditt barn får en til en, men ofte blir ressursene brukt i grupper. 
Dette er da positivt da en til en er den ekstreme varianten. 
 

Anonymkode: d0b9c...ad7

Mulig noen kommuner får en «pott», men dette gjelder i hvert fall ikke i den kommunen jeg jobber. Skolen må løse det meste innenfor det budsjettet man har. Kun diagnoser som alltid krever 1:1 i alle friminutt og timer gir ekstra midler. ADHD er vanligvis ikke en slik diagnose. 

Anonymkode: 051f2...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...