AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #1 Skrevet 11. juli 2024 Jeg har en halvsøster og vi har samme far, men ikke samme mor. Hun har også et halvsøsken på sin mors side. Så de to har samme mor, men ikke samme far. Har alltid tenkt at jeg er like mye søster for henne som den søsteren hun har samme mor som. Men her om dagen så jeg på tiktok en video som kom opp som mente at man var "more related" hvis man hadde et halvsøsken med samme mor enn med samme far, pga. at hvis man har samme mor så har man vært bært i samme livmor og født av samme person så man er liksom "mer i slekt" og "mer som ekte søsken" enn hvis man "bare" har samme far. Syns dette var litt trist å lese, fordi jeg tenker på min halvsøster som min "ekte" søster selv om vi ikke har samme mor. Anonymkode: b3e74...839 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #2 Skrevet 11. juli 2024 Nei. Avinstaller den appen du. Anonymkode: cb0da...d82 12 3
AprilLudgate Skrevet 11. juli 2024 #3 Skrevet 11. juli 2024 Husker du mye fra livmoren? 😅 Jeg har nærest forhold til det søskenet som ikke har samme foreldre. Går på personlighet osv 🤷♀️ 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #4 Skrevet 11. juli 2024 De er vel flere som har vokst opp sammen som har samme mor enn de som har samme far. Anonymkode: e874c...d9c 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #5 Skrevet 11. juli 2024 På en måte. Søsken fra samme mor har like mitokondrier. I praksis betyr det vel mest at mors-søsken har samme sårbarhet for arvelige mitokondriesykdommer, og ikke er likere ellers enn fars-søsken. Anonymkode: 3cd2c...40c 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #6 Skrevet 11. juli 2024 https://sml.snl.no/mitokondriell_arv Anonymkode: 3cd2c...40c
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #7 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Syns dette var litt trist å lese, fordi jeg tenker på min halvsøster som min "ekte" søster selv om vi ikke har samme mor. Anonymkode: b3e74...839 Så du stoler mer på en tiktok-video enn dine egne følelser? Anonymkode: cdb8d...631 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #8 Skrevet 11. juli 2024 Jeg har to søsken med felles far og to med felles mor. Jeg er ikke veldig nær noen av dem, men nærest de jeg har felles far med. Faren vår har vært død i over tjue år. Det kommer nok mest an på personlighet i vårt tilfelle, at vi passer bedre sammen. Anonymkode: d80ff...602 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #9 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så du stoler mer på en tiktok-video enn dine egne følelser? Anonymkode: cdb8d...631 Nei, såklart ikke. Men jeg syns det er skikkelig trist fordi når jeg så i kommentar feltet så var det en haug med mennesker som var enige og sa at de også tenker sånn. Håper bare ikke at min egen søster føler det slik. At jeg liksom er ikke like mye søster for henne som den hun deler mor med. Anonymkode: b3e74...839 1
anonym111111 Skrevet 11. juli 2024 #10 Skrevet 11. juli 2024 Genetisk er vi like mye i slekt med far som med mor, og en far er like mye foreldre til sitt barn, som enn mor. At noen føler seg nærmere sin mor, enn sin far, går selvsagt an, men det er noe annet. 3 1
Grüner Skrevet 11. juli 2024 #11 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har en halvsøster og vi har samme far, men ikke samme mor. Hun har også et halvsøsken på sin mors side. Så de to har samme mor, men ikke samme far. Har alltid tenkt at jeg er like mye søster for henne som den søsteren hun har samme mor som. Men her om dagen så jeg på tiktok en video som kom opp som mente at man var "more related" hvis man hadde et halvsøsken med samme mor enn med samme far, pga. at hvis man har samme mor så har man vært bært i samme livmor og født av samme person så man er liksom "mer i slekt" og "mer som ekte søsken" enn hvis man "bare" har samme far. Syns dette var litt trist å lese, fordi jeg tenker på min halvsøster som min "ekte" søster selv om vi ikke har samme mor. Anonymkode: b3e74...839 Bare tull. Om en har samme mor eller samme far går for det samme; en er ikke mer biologisk i slekt om en har samme mor enn om en har samme far. En kan føle seg like nærme halvsøsken og adoptivsøsken som biologiske helsøsken. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #13 Skrevet 11. juli 2024 De er desperate etter oppmerksomhet og sier hva enn som faller dem inn. Avinstaler tik tok. Dere er ekte søstre Anonymkode: 07b8d...42b 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #14 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, såklart ikke. Men jeg syns det er skikkelig trist fordi når jeg så i kommentar feltet så var det en haug med mennesker som var enige og sa at de også tenker sånn. Håper bare ikke at min egen søster føler det slik. At jeg liksom er ikke like mye søster for henne som den hun deler mor med. Anonymkode: b3e74...839 Det er folk som er enige om kjempe mye rart, det trenger ikke å bety noe om dere. Søsteren din er nok like glad i deg, som du er i henne. Ikke vær redd for det 😊 Anonymkode: 07b8d...42b
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #15 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, såklart ikke. Men jeg syns det er skikkelig trist fordi når jeg så i kommentar feltet så var det en haug med mennesker som var enige og sa at de også tenker sånn. Håper bare ikke at min egen søster føler det slik. At jeg liksom er ikke like mye søster for henne som den hun deler mor med. Anonymkode: b3e74...839 Om en app gjør deg trist, hva burde du gjøre med appen da synes du? Anonymkode: 23a73...85c 2
Grüner Skrevet 11. juli 2024 #16 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): https://sml.snl.no/mitokondriell_arv Anonymkode: 3cd2c...40c Om du arver mitokondrier fra mor er du like fullt 50/50 av arvematerialet til dine foreldre. 4
Nonstop1 Skrevet 11. juli 2024 #17 Skrevet 11. juli 2024 Nei. Jeg tenker at oppvekst og følelser er det som har noe å si. Jeg har både helsøsken, halvsøsken med felles mor og halvsøsken med felles far. Jeg er like glad i dem alle, og rangerer ikke dem på en skala hvor noen er mer søsken enn andre. Genetisk sett har jeg så klart mest felles med helsøsken, men følelsene er de samme, så da blir genetikken ganske uviktig. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #18 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har en halvsøster og vi har samme far, men ikke samme mor. Hun har også et halvsøsken på sin mors side. Så de to har samme mor, men ikke samme far. Har alltid tenkt at jeg er like mye søster for henne som den søsteren hun har samme mor som. Men her om dagen så jeg på tiktok en video som kom opp som mente at man var "more related" hvis man hadde et halvsøsken med samme mor enn med samme far, pga. at hvis man har samme mor så har man vært bært i samme livmor og født av samme person så man er liksom "mer i slekt" og "mer som ekte søsken" enn hvis man "bare" har samme far. Syns dette var litt trist å lese, fordi jeg tenker på min halvsøster som min "ekte" søster selv om vi ikke har samme mor. Anonymkode: b3e74...839 Dere er like mye søsken uansett❤️ Anonymkode: 16338...449 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #19 Skrevet 11. juli 2024 Den eneste forklaringen jeg kommer på er at kanskje fedre ikke er like opptatt av at halvsøsken skal få god kontakt og aktivt bygge bånd, og at disse barna har tilbragt mer av barndommen hos mor enn far. Så da får de naturlig nok sterkere bånd til de de har vært mest med. Anonymkode: 3c2fb...129 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #20 Skrevet 12. juli 2024 Dere er selvfølgelig like mye søsken, men med samme mor har man vanligvis vokst opp i samme hjem. Tidligere var det ikke vanlig at fedre hadde 50% omsorg og fars barn med ulike mødre traff hverandre ikke like ofte og kanskje ikke samtidig. Anonymkode: 13a5d...4fa 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå