AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #1 Skrevet 11. juli 2024 Jeg var hos legen i dag anngående mageproblemer. Har slitt med løs mage I over 2 år nesten daglig . Jeg har vært noen ganger hos legen med det. Blodprøvene og avføringsprøver var fine. Kun mangel på vitamin B og D. Nå har legen tatt nye blodprøver og jeg skal levere inn nye avføringsprøver. Jeg har iblant stikkende smerter på ulike punkter i magen, eller knip i magen, men er iblant mye bedre. Har prøvd diett. Men det hjelper ikke. Nå skal legen sende meg videre for koloskopi. Jeg har ekstrem angst for undersøkelser. Jeg har itillegg leddplager på fingre og føtter. Legen mener at det er noe jeg bør undersøkelse når undersøkelser om mageproblemer er over. Det kan være leddgikt og det er veldig smertefullt når jeg skal utføre jobben. Alle plagene er verre på jobb. Jeg har også søvnproblemer. Men legen mente jeg kunne bare ta noe melatonin som kan kjøpes reseptfritt på apoteket. Skal det svært mye til for å få sykemelding ? Jeg har ikke fått sykemelding om dette? Anonymkode: 25ad2...2b8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #2 Skrevet 11. juli 2024 Hvis helsesituasjonen din er så ille at du ikke klarer å være i jobb, så må du jo be om sykemelding. Du mangler både b vitaminer og d vitamin, som er viktig for søvn. Så få heller opp nivåene dine her først og fremst. Har du kronisk diare, så bør du nok ta tilskudd av mineraler som kalsium, magnesium, osv også - selv om blodprøvene er fine. Kroppen er helt avhengig av nok d vitamin for å ta opp kalsium, så hvis du har hatt langvarig mangel på d vitamin så bør du automatisk ta tilskudd av kalsium. D vitamin, kalsium, og magnesium er avhengig av hverandre. For lite av disse kan gi både insomnia, men også problemer med fordøyelse og smerter i ledd og muskler. Du har en temmelig elendig lege som ikke forstår dette. Anonymkode: 3a00e...004 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #3 Skrevet 11. juli 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis helsesituasjonen din er så ille at du ikke klarer å være i jobb, så må du jo be om sykemelding. Du mangler både b vitaminer og d vitamin, som er viktig for søvn. Så få heller opp nivåene dine her først og fremst. Har du kronisk diare, så bør du nok ta tilskudd av mineraler som kalsium, magnesium, osv også - selv om blodprøvene er fine. Kroppen er helt avhengig av nok d vitamin for å ta opp kalsium, så hvis du har hatt langvarig mangel på d vitamin så bør du automatisk ta tilskudd av kalsium. D vitamin, kalsium, og magnesium er avhengig av hverandre. For lite av disse kan gi både insomnia, men også problemer med fordøyelse og smerter i ledd og muskler. Du har en temmelig elendig lege som ikke forstår dette. Anonymkode: 3a00e...004 Må jeg be om en sykemelding selv? Jeg trodde at han ville si ifra om han mener at det er nødvendig for å få det bedre. Han sa at han vet at jobben er utfordrende med tanke på helseplager, og at helseplagene oppleves mer smertefullt på jobb. Jeg ser for meg å måtte gå å ta koloskopi på en av de få fridagene jeg har. Men det blir tøfft. Jeg har fryktelig angst. Jeg hadde pga angsten og belastningene og helseplagene håpet på en sykemelding. Har bestemt mer for at om de nye blodprøvene/ avføringsprøvene viser noe unormalt så vil jeg garantert sende han en melding å spørre om en sykemelding. Jeg ligger på sofaen i smerter hver dag etter jobb. Har fryktelig med leddsmerter. Jeg stresser også mye om dette med løse magen og magesmertene. Kan jeg kvalifiseres til en sykemelding. Og det er noe jeg må be om? Jeg vurderer å be om sykemelding i forbindelse med koloskopi pga angsten. Jeg har så ekstrem angst. Men jeg mener selv at jeg burde kanskje hatt en sykemelding slik jeg slipper å jobbe med mange helseproblemer som blir verre i jobben inntil jeg er bedre / fått riktig behandling. Jeg føler også at legen burde tatt leddplager mer alvorlig. Anonymkode: 25ad2...2b8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #4 Skrevet 11. juli 2024 18 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis helsesituasjonen din er så ille at du ikke klarer å være i jobb, så må du jo be om sykemelding. Du mangler både b vitaminer og d vitamin, som er viktig for søvn. Så få heller opp nivåene dine her først og fremst. Har du kronisk diare, så bør du nok ta tilskudd av mineraler som kalsium, magnesium, osv også - selv om blodprøvene er fine. Kroppen er helt avhengig av nok d vitamin for å ta opp kalsium, så hvis du har hatt langvarig mangel på d vitamin så bør du automatisk ta tilskudd av kalsium. D vitamin, kalsium, og magnesium er avhengig av hverandre. For lite av disse kan gi både insomnia, men også problemer med fordøyelse og smerter i ledd og muskler. Du har en temmelig elendig lege som ikke forstår dette. Anonymkode: 3a00e...004 Jeg har aldri blitt informert om dette med kalsium og vitamin D mangel.. Anonymkode: 25ad2...2b8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #5 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må jeg be om en sykemelding selv? Jeg trodde at han ville si ifra om han mener at det er nødvendig for å få det bedre. Han sa at han vet at jobben er utfordrende med tanke på helseplager, og at helseplagene oppleves mer smertefullt på jobb. Jeg ser for meg å måtte gå å ta koloskopi på en av de få fridagene jeg har. Men det blir tøfft. Jeg har fryktelig angst. Jeg hadde pga angsten og belastningene og helseplagene håpet på en sykemelding. Har bestemt mer for at om de nye blodprøvene/ avføringsprøvene viser noe unormalt så vil jeg garantert sende han en melding å spørre om en sykemelding. Jeg ligger på sofaen i smerter hver dag etter jobb. Har fryktelig med leddsmerter. Jeg stresser også mye om dette med løse magen og magesmertene. Kan jeg kvalifiseres til en sykemelding. Og det er noe jeg må be om? Jeg vurderer å be om sykemelding i forbindelse med koloskopi pga angsten. Jeg har så ekstrem angst. Men jeg mener selv at jeg burde kanskje hatt en sykemelding slik jeg slipper å jobbe med mange helseproblemer som blir verre i jobben inntil jeg er bedre / fått riktig behandling. Jeg føler også at legen burde tatt leddplager mer alvorlig. Anonymkode: 25ad2...2b8 Selvfølgelig må du det. Det er ingen automatikk i at legen forstår at du ikke klarer å jobbe basert på symptomene dine. Mange klarer fint å gå på jobb med mageproblemer o.l, han må høre fra deg hva du trenger. Det er lang ventetid på å ta koloskopi, så du må jo bare ta den timen du får uavhengig av om du har fri eller ikke. Du får beroligende hvis du ønsker det, men da må du ha med deg ledsager. Legen din tar sikkert lettplagene alvorlig, men han burde forstå at det faktum at du mangler d vitamin og b vitaminer er alene ofte årsak til leddsmerter. Han burde også forstå at mangel på disse kan gi søvnvansker også. Husker du hvor lave nivåer du har, det står på furst eller helsenorge. Jeg antar du har fått resept på medisiner for det? Anonymkode: 3a00e...004 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #6 Skrevet 11. juli 2024 Nei, du tenger ikke sykemelding for å ta koloskopi. Det er en helt kurant undersøkelse. Og det er laaaaaang ventetid, minst et halvt år - i hvert fall her jeg bor. Anonymkode: 62525...8f6 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #7 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har aldri blitt informert om dette med kalsium og vitamin D mangel.. Anonymkode: 25ad2...2b8 Jeg har aldri møtt en eneste fastlege som har informert om dette heller. Dessverre. Men det er sant, det er viktig med gode produkter. Anonymkode: 3a00e...004
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #8 Skrevet 11. juli 2024 23 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, du tenger ikke sykemelding for å ta koloskopi. Det er en helt kurant undersøkelse. Og det er laaaaaang ventetid, minst et halvt år - i hvert fall her jeg bor. Anonymkode: 62525...8f6 Ja det var lang ventetid. Jeg håper på å bli bedre innen den tid Anonymkode: 25ad2...2b8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #9 Skrevet 11. juli 2024 24 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, du tenger ikke sykemelding for å ta koloskopi. Det er en helt kurant undersøkelse. Og det er laaaaaang ventetid, minst et halvt år - i hvert fall her jeg bor. Anonymkode: 62525...8f6 Men mageproblemer kan jo være vanskelige å fungere med. Så sykemelding for mageproblemer burde vel være mulig. Men jeg forsøker alt jeg kan med å fungere med det. Anonymkode: 25ad2...2b8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #10 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men mageproblemer kan jo være vanskelige å fungere med. Så sykemelding for mageproblemer burde vel være mulig. Men jeg forsøker alt jeg kan med å fungere med det. Anonymkode: 25ad2...2b8 Du gjør virkelig ditt ytterste for å få sykemelding... Anonymkode: 46e07...857 6
snurk Skrevet 11. juli 2024 #11 Skrevet 11. juli 2024 Har du tenkt på om mageproblemene dine kan skyldes angst? Når jeg har perioder med mye uro og angst så forplanter det seg alltid som mageproblemer... 🫠 Ser også at du nevner at du sliter med søvn, som også kan relateres til angst. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #12 Skrevet 11. juli 2024 snurk skrev (15 minutter siden): Har du tenkt på om mageproblemene dine kan skyldes angst? Når jeg har perioder med mye uro og angst så forplanter det seg alltid som mageproblemer... 🫠 Ser også at du nevner at du sliter med søvn, som også kan relateres til angst. Mangel på d og b vitaminer er sterkt knyttet til angst også, som TS mangler. Anonymkode: 3a00e...004 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #13 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg var hos legen i dag anngående mageproblemer. Har slitt med løs mage I over 2 år nesten daglig . Jeg har vært noen ganger hos legen med det. Blodprøvene og avføringsprøver var fine. Kun mangel på vitamin B og D. Nå har legen tatt nye blodprøver og jeg skal levere inn nye avføringsprøver. Jeg har iblant stikkende smerter på ulike punkter i magen, eller knip i magen, men er iblant mye bedre. Har prøvd diett. Men det hjelper ikke. Nå skal legen sende meg videre for koloskopi. Jeg har ekstrem angst for undersøkelser. Jeg har itillegg leddplager på fingre og føtter. Legen mener at det er noe jeg bør undersøkelse når undersøkelser om mageproblemer er over. Det kan være leddgikt og det er veldig smertefullt når jeg skal utføre jobben. Alle plagene er verre på jobb. Jeg har også søvnproblemer. Men legen mente jeg kunne bare ta noe melatonin som kan kjøpes reseptfritt på apoteket. Skal det svært mye til for å få sykemelding ? Jeg har ikke fått sykemelding om dette? Anonymkode: 25ad2...2b8 Har du endret kosthold? Har du i det minste prøvd dette? Og hva slags "diett" mener du du har prøvd? Høres ut som du har melkeallergi. Det gir ikke alltid utslag. Melk skaper inflammatorisk tilstand i kroppen og gjør det vondt i led i tillegg til dårlig mage. Stikkende smerter er ofte vondt luft. Anonymkode: 9df0a...3a9
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #14 Skrevet 11. juli 2024 Jeg fikk koloskopi på en måneds tid etter jeg ble henvist. Men jeg hadde en akutt forverring av min IBS og hadde veldig mange vanntynne tømminger hver eneste dag. Jeg hadde tilfeldigvis fri den dagen så det passet bra, men hvis ikke hadde jeg tatt egenmelding den dagen. Hadde også fri dagen før når jeg ble tømt, og man må selvsagt være hjemme når man skal tømmes, men hvis man har dagjobb så går det jo bra å være på jobb dagen før koloskopien, siden man tar tømmemiddelet på kvelden. Jeg var helt tømt for energi på koloskopidagen fordi jeg hadde vært oppe hele natta og sittet på do, og hadde også ikke da spist på et døgn siden man må faste. Man får beroligende for undersøkelsen hvis man ønsker. Anonymkode: b1c9c...456 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #15 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du endret kosthold? Har du i det minste prøvd dette? Og hva slags "diett" mener du du har prøvd? Høres ut som du har melkeallergi. Det gir ikke alltid utslag. Melk skaper inflammatorisk tilstand i kroppen og gjør det vondt i led i tillegg til dårlig mage. Stikkende smerter er ofte vondt luft. Anonymkode: 9df0a...3a9 Melkeproteinallergi slår alltid ut på blodprøver. Det er det som kalles "melkeallergi", at man er allergisk mot proteinene i melka. Det er særdeles sjelden at voksne har dette, fordi man får toleranse som barn. Kanskje du mener laktoseintoleranse? Anonymkode: b1c9c...456
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #16 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Melkeproteinallergi slår alltid ut på blodprøver. Det er det som kalles "melkeallergi", at man er allergisk mot proteinene i melka. Det er særdeles sjelden at voksne har dette, fordi man får toleranse som barn. Kanskje du mener laktoseintoleranse? Anonymkode: b1c9c...456 Melkeproteinallergi slår ikke alltid ut på prøver, nei. Vi har hatt barn som har blødd fra tarmen uten at blodprøvene gir utslag. Får utslett over hele kroppen ved inntak av melkeproteiner, men slår fortsatt ikke ut på blodprøvene. Har dokumentasjon fra lege på melkeproteinallergi. Barnet er 18 nå. Anonymkode: 9df0a...3a9
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #17 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Melkeproteinallergi slår alltid ut på blodprøver. Det er det som kalles "melkeallergi", at man er allergisk mot proteinene i melka. Det er særdeles sjelden at voksne har dette, fordi man får toleranse som barn. Kanskje du mener laktoseintoleranse? Anonymkode: b1c9c...456 Men POENGET var at melk skaper inflammatorisk tilstand i kroppen og for de som ikke tåler melk så godt kan de bli forstoppet. Anonymkode: 9df0a...3a9
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #18 Skrevet 11. juli 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg fikk koloskopi på en måneds tid etter jeg ble henvist. Men jeg hadde en akutt forverring av min IBS og hadde veldig mange vanntynne tømminger hver eneste dag. Jeg hadde tilfeldigvis fri den dagen så det passet bra, men hvis ikke hadde jeg tatt egenmelding den dagen. Hadde også fri dagen før når jeg ble tømt, og man må selvsagt være hjemme når man skal tømmes, men hvis man har dagjobb så går det jo bra å være på jobb dagen før koloskopien, siden man tar tømmemiddelet på kvelden. Jeg var helt tømt for energi på koloskopidagen fordi jeg hadde vært oppe hele natta og sittet på do, og hadde også ikke da spist på et døgn siden man må faste. Man får beroligende for undersøkelsen hvis man ønsker. Anonymkode: b1c9c...456 Jeg bør mulig enten ta egenmelding eller spørre om fri i forbindelse med koloskopi? Jeg har fått svar på nye blodprøver i kveld. De var fine, men viste mangel på folsyre igjen (har hatt det flere ganger siste 2 årene)og lett mangel på vitamin D igjen. Resultater av Crp og annet var bra. Jeg er fryktelig nervøs rundt dette. Tenker på det konstant. Det hadde vært godt med sykemelding. Men hvis det blir for mye for meg så sender jeg melding å spør. Jeg bør mulig sette av 2 dager til koloskopi. Enten ved å spørre om fri eller ta egenmelding. Jeg jobber 10 til 18 vakter hver dag. Anonymkode: 25ad2...2b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå