Gå til innhold

Forskjellige småting med katt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Den ene katten min har gjort litt forskjellige ting og oppført seg litt annerledes de siste dagene. Han er ett og et halvt år, og har fått høre at han bare kan være «tenåring» og ha en periode, men lurte på om dere hadde kontaktet veterinær for dette eller sett an. Det som plager meg med å se an er at det er helg snart.

I over i går lekte vi «borte-titt-titt» da jeg skulle legge meg. Det er noe vi gjør hver dag, jeg stikker hodet fram rundt dørkarmen og gjemmer meg bak igjen mens han sitter på senga og følger med. Da jeg går inn for å legge meg, ser jeg han lukter på noen dråper på lakenet. Jeg er usikker på hva dette er, luktet ikke sterkt urin eller noe, men kjente det kom fra han. Jeg har svart laken, så så dessverre ikke farge.

han er også inne i en periode hvor han «prater/klager» før han må på do. Han har hatt flere sånne perioder før, og de har gått over plutselig uten grunn.

I dag vil han plutselig ikke ha våtfor, noe han pleier å sluke om han er sulten eller ei. Han er ikke den flinkeste til å drikke, så vannet alltid ut dette. 

Ellers er egentlig oppførselen hans den samme. Han spiser tørrfôr, leiker, koser med meg og spiser godbiter. Jeg bare syns det har vært mye «småting» som gjør at jeg blir litt nervøs for han. Veterinæren min har tatt ferie, så tenkte å høre her om noen hadde noen tips før jeg eventuelt prøver å finne ut hvem jeg kan høre med i morgen.

Anonymkode: 491f6...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liten oppdatering, han slukte nettopp 15 gram med bløtlagt tørrfôr. Så har kanskje bare en dårlig dag 😅 Blir så bekymra for dissa dyra.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er sære skapninger og kan når som helst finne ut at de er drittlei av foret de får eller lekene sine, og kan også til en viss grad endre vaner og adferd uten at det er noe galt. Det du bør følge litt med på er endringer i forhold til dovaner (om katten ser ut til å ha ubehag i forbindelse med dobesøk), om den drikker mye mer enn før eller om den slutter å spise. En katt som virker unormalt slapp og trøtt er også noe man bør ta på alvor.

Det eneste jeg reagerer på som unormalt er at katten tydeligvis skvettet litt i senga. Kan det være at den blir i overkant stresset av leken deres? Hvis han fortsetter å gjøre dette, bør du kanskje slutte med denne leken og vurdere å ta han med til dyrlege for å sjekke at alt er i orden.

Katten din er forøvrig en voksen katt (tilsvarende ca 20 år gammelt menneske), så noen tenåring er han ikke lenger.

Anonymkode: 73bfc...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Katter er sære skapninger og kan når som helst finne ut at de er drittlei av foret de får eller lekene sine, og kan også til en viss grad endre vaner og adferd uten at det er noe galt. Det du bør følge litt med på er endringer i forhold til dovaner (om katten ser ut til å ha ubehag i forbindelse med dobesøk), om den drikker mye mer enn før eller om den slutter å spise. En katt som virker unormalt slapp og trøtt er også noe man bør ta på alvor.

Det eneste jeg reagerer på som unormalt er at katten tydeligvis skvettet litt i senga. Kan det være at den blir i overkant stresset av leken deres? Hvis han fortsetter å gjøre dette, bør du kanskje slutte med denne leken og vurdere å ta han med til dyrlege for å sjekke at alt er i orden.

Katten din er forøvrig en voksen katt (tilsvarende ca 20 år gammelt menneske), så noen tenåring er han ikke lenger.

Anonymkode: 73bfc...9d9

Jeg er usikker på om det var urin, eller om det var noe fra rumpa hans for å være ærlig 🫣 jeg måtte helt opp i bakpartiet hans for å kjenne igjen lukta (litt ekkelt kanskje, men måtte jo sjekke). Ikke skjedd mer enn den ene gangen, men følger selvfølgelig med. Da slår jeg meg til ro med at han får i seg tørrfôr (både tørt og bløtlagt), så følger jeg med han. Takk skal du ha!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrert hannkatt? 
Klaginga ved dobesøk og dråpene på lakenet kan være urinsteiner. Når den stenen som eventuelt har plaget han har kommet ut så vil han kunne være bedre ei stund. De kan også lekke litt hvis de plages med det, og miste matlysten på grunn av smerter. Dette krever en tur til veterinær for undersøkelse. 

Det kan også være urinveisinfeksjon som gir endret atferd, smerter ved urinering og lekkasje.

Ta en titt i kattekassa om det har kommet noe blod med urinen, eller om det lukter sterkt/annerledes, se an atferd og allmenntilstand til katten. Blir du bekymret, snakk med veterinær.

Men det kan også være at han bare er pratsom for tiden, og hadde et lite uhell i senga. En fis med litt væske og lukt. 

Min hannkatt er fryktelig pratsom for tiden. Han er mye ute og har visst mye å fortelle når han kommer inn. 😆

Anonymkode: 8de79...579

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kastrert hannkatt? 
Klaginga ved dobesøk og dråpene på lakenet kan være urinsteiner. Når den stenen som eventuelt har plaget han har kommet ut så vil han kunne være bedre ei stund. De kan også lekke litt hvis de plages med det, og miste matlysten på grunn av smerter. Dette krever en tur til veterinær for undersøkelse. 

Det kan også være urinveisinfeksjon som gir endret atferd, smerter ved urinering og lekkasje.

Ta en titt i kattekassa om det har kommet noe blod med urinen, eller om det lukter sterkt/annerledes, se an atferd og allmenntilstand til katten. Blir du bekymret, snakk med veterinær.

Men det kan også være at han bare er pratsom for tiden, og hadde et lite uhell i senga. En fis med litt væske og lukt. 

Min hannkatt er fryktelig pratsom for tiden. Han er mye ute og har visst mye å fortelle når han kommer inn. 😆

Anonymkode: 8de79...579

Ja, han er kastrert. Har fått opp «skrekkvideoer» på TikTok av urinstopp på kastrerte hannkatter, så veldig obs på dette. Jeg har vann i så og si alle rom, i forskjellige typer skåler og fontener, og har alltid litt ekstra vann i våtfor som sagt. Han klager ikke når han er i kassa, men mye prating/klaging/sutring før han går inn. Jeg har fulgt med på han at han ikke sliter med å få ut noe og alt sånt. (Er en liten overtenker hvis det ikke har kommet frem i resten av innleggene 😂). Jeg har klumpesand, så ser ikke spesielt forskjell på fargene. Har også en annen katt i hus, er ikke noe forskjell på deres forskjellige klumper hvis det gir mening.

Det var bare flere forskjellige småting nå som gjorde at hjernen satt seg i høygir, blandet med snart helg og «bare» vakt-veterinær og at min veterinær har ferie som gjør at jeg får litt ekstra tanker om «hva om noe er galt». Men da er han vel rett og slett bare lei våtfor i dag. Tar oss en tur til foreldrene mine i morra (for å få tankene mine litt bort), og følger med om han oppfører seg like normalt der. Skal sies at han bare prater/klager før do hvis vi er hjemme, aldri når vi er på besøk der. 

hjernen er ikke min beste venn noen ganger 🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katter er noen merkelige vesner. En dag så er alt greit, neste dag er de kresne som bare det. 

Anonymkode: e3a78...4e9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fulgt litt med, magefølelse skal man ikke kimse av.

Min hannkatt hadde små (nesten umerkelige) endringer i atferd, og en dag på tur til jobb tenkte jeg litt på dette + at jeg syntes han satt litt lenge på dokassa. Fikk en uggen magefølelse, men siden allmenntilstanden virket god så var jeg veldig usikker. Endte med at jeg ringte vet som anbefalte å komme inn en rur. Viste seg å være forstoppelse. Etter det ringer jeg vet heller en gang for mye. Alle ganger har det vist seg å være noe galt med de.

Anonymkode: 8c269...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ville fulgt litt med, magefølelse skal man ikke kimse av.

Min hannkatt hadde små (nesten umerkelige) endringer i atferd, og en dag på tur til jobb tenkte jeg litt på dette + at jeg syntes han satt litt lenge på dokassa. Fikk en uggen magefølelse, men siden allmenntilstanden virket god så var jeg veldig usikker. Endte med at jeg ringte vet som anbefalte å komme inn en rur. Viste seg å være forstoppelse. Etter det ringer jeg vet heller en gang for mye. Alle ganger har det vist seg å være noe galt med de.

Anonymkode: 8c269...396

Eneste problemet med meg da er at jeg kunne flytta inn hos vererinæren. Føler relativt ofte at det *kan* være noe galt, det som er dumt med overtenking/angst 🫣 Kan fort bli den som ropte ulv. Eneste endringen nå (som ikke har kommet og gått i perioder før) er jo bare at han ikke slukte våtforet 😅 og ukjente dråper på lakenet.

Men den andre katten min var ustødig en periode, og oppkast etter mat (som hun gjør noen ganger da hu spiser for fort). Men da jeg gikk ut til hu da jeg hørte hu kastet opp så svaia hu/datt nesten over. Da kan jeg love at jeg ringte veterinæren (fant ikke noe galt). Men jeg tviler ikke på å ringe hvis det er noe jeg er sikker på er eller kan være alvorlig. Er heller litt sånne tvilsomme småsaker hvor jeg ikke stoler helt på meg selv at jeg kan spørre her om råd 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...