Shaloow Skrevet 11. juli 2024 #1 Skrevet 11. juli 2024 Har tatt alle blodprøver mulig å ta, avføringsprøve og alt er som det skal være. Jeg får gått på do hverdag, ofte også morgen og kveld. Men jeg har treg mage. Som regel bare små klumper, og føler meg ofte veldig oppblåst og mett etter mat. Og så kunne jeg spist 24/7, føler ofte sultfølelse og da brenner det litt i mellomgulvet. Kvier meg for å gå ut av huset om morgenen før jeg har gjort nr 2, for jeg får ofte smerter når jeg må på do. Ikke sånn voldsomme men nok til at jeg MÅ på do først. Akkurat nå har jeg litt stille refluks også tror jeg, kommer en gang iblandt. Jeg får ofte sinnsyke smerter av ibux, og paracet nøler jeg med å ta siden den også kan jeg reagere på i magen. Men så får jeg utenom dette også iblandt smerteanfall, hvor det starter i mellomgulvet og beveger seg nedover i løpet av noen timer. Veldig akutt. Da tømmer nærmest hele tarmen seg i mykere avføring (ikke helt diare, men veldig mykt og stinker no grusomt). Jeg føler meg ofte veldig dårlig i disse periodene hvor det er verst, og anfallet varer noen få dager, verst første dagen. Merker jeg er sensitiv i magen noen dager deretter. Disse anfallene føles ut som om det er noe giftig i tarmene som de prøver å kvitte seg med. Altså at det er noe som MÅ ut. For smerter starter øverst og går nedover og gir seg når jeg har gått på do 3-5 ganger med diare/løs mage). Skal nevnes at jeg røyker og ønsker å slutte med det, så har bestemt meg for det nå. Men det burde jo ikke gi tregere mage? Mulig det gjør. Disse anfallene derimot har jeg slitt med siden tenårene, og kommer en gang iblandt. Det startet lenge før jeg begynte å røyke. Jeg har en bror med ulcerøs kolitt, men jeg selv har kun slim i avføring.. ikke blod. Heller ikke fullstendig diare etter at jeg begynte å røyke. Før var det oftere fullstendig diare. Er det noen som har lignende plager/erfaring? Legen mistenker IBS, men det skal da vel ikke forklare disse smerteanfallene? Eller?
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #2 Skrevet 11. juli 2024 Først og fremst må du ta koloskopi. Der vil de med sikkerhet kunne avdekke om det er ulcerøs kolitt og andre ting. Det at du ikke har blod i avføringen utelukker det ikke. Man kan ikke konkludere med IBS før koloskopi er tatt. Jeg har forøvrig IBS, kraftig. Har også vært sterkt plaget med reflux, raping, hikking i tillegg til forstoppelse og kraftige smerter. Det har blitt mye bedre med tilskudd av magnesium, kalsium, kalium, b kompleks (alle veldig viktig for fordøyelse), i tillegg til å følge low fodmap diett. Jeg tenker samme fremgangsmåte gjelder hvis det skulle være ulcerøs kolitt også. Anonymkode: ce3e4...754
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #3 Skrevet 11. juli 2024 Jeg har forstoppelse, og kan få noe lignende. Tarmen er veldig følsom for strekk, så forstoppelse og klumper/innhold som må ut kan gjøre veldig vondt! Anonymkode: 58792...2d6
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #4 Skrevet 11. juli 2024 Shaloow skrev (1 time siden): Har tatt alle blodprøver mulig å ta, avføringsprøve og alt er som det skal være. Jeg får gått på do hverdag, ofte også morgen og kveld. Men jeg har treg mage. Som regel bare små klumper, og føler meg ofte veldig oppblåst og mett etter mat. Og så kunne jeg spist 24/7, føler ofte sultfølelse og da brenner det litt i mellomgulvet. Kvier meg for å gå ut av huset om morgenen før jeg har gjort nr 2, for jeg får ofte smerter når jeg må på do. Ikke sånn voldsomme men nok til at jeg MÅ på do først. Akkurat nå har jeg litt stille refluks også tror jeg, kommer en gang iblandt. Jeg får ofte sinnsyke smerter av ibux, og paracet nøler jeg med å ta siden den også kan jeg reagere på i magen. Men så får jeg utenom dette også iblandt smerteanfall, hvor det starter i mellomgulvet og beveger seg nedover i løpet av noen timer. Veldig akutt. Da tømmer nærmest hele tarmen seg i mykere avføring (ikke helt diare, men veldig mykt og stinker no grusomt). Jeg føler meg ofte veldig dårlig i disse periodene hvor det er verst, og anfallet varer noen få dager, verst første dagen. Merker jeg er sensitiv i magen noen dager deretter. Disse anfallene føles ut som om det er noe giftig i tarmene som de prøver å kvitte seg med. Altså at det er noe som MÅ ut. For smerter starter øverst og går nedover og gir seg når jeg har gått på do 3-5 ganger med diare/løs mage). Skal nevnes at jeg røyker og ønsker å slutte med det, så har bestemt meg for det nå. Men det burde jo ikke gi tregere mage? Mulig det gjør. Disse anfallene derimot har jeg slitt med siden tenårene, og kommer en gang iblandt. Det startet lenge før jeg begynte å røyke. Jeg har en bror med ulcerøs kolitt, men jeg selv har kun slim i avføring.. ikke blod. Heller ikke fullstendig diare etter at jeg begynte å røyke. Før var det oftere fullstendig diare. Er det noen som har lignende plager/erfaring? Legen mistenker IBS, men det skal da vel ikke forklare disse smerteanfallene? Eller? Legen mener jeg har ibs. Jeg har periodevis sterke smerteanfall der jeg omtrent ligger i fosterstilling. Har ellers plager med mye luft og mye diaré. Noen perioder er bedre andre er verre. Anonymkode: ec002...8ce
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #5 Skrevet 11. juli 2024 Ikke rart du har vondt i magen når du har så hard avføring. Hvorfor i alle dager endrer du ikke kostholdet? Anonymkode: 969b7...703
Shaloow Skrevet 11. juli 2024 Forfatter #6 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke rart du har vondt i magen når du har så hard avføring. Hvorfor i alle dager endrer du ikke kostholdet? Anonymkode: 969b7...703 Endrer kostholdet? Jeg har prøvd alle typer kosthold over tid. Hjelper ikke uansett hva jeg spiser. Ingen av rådene om dadler, fersken eller svisker får fart på magen her. Ingentinf hjelper dessverre. Og smerteanfallene har jeg uavhengig av forstoppelsen/treg mage. Ettersom jeg var fin i magen i tenårene, og fortsatt da hadde smerteanfall med diare til tider.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #7 Skrevet 11. juli 2024 Shaloow skrev (7 timer siden): Har tatt alle blodprøver mulig å ta, avføringsprøve og alt er som det skal være. Jeg får gått på do hverdag, ofte også morgen og kveld. Men jeg har treg mage. Som regel bare små klumper, og føler meg ofte veldig oppblåst og mett etter mat. Og så kunne jeg spist 24/7, føler ofte sultfølelse og da brenner det litt i mellomgulvet. Kvier meg for å gå ut av huset om morgenen før jeg har gjort nr 2, for jeg får ofte smerter når jeg må på do. Ikke sånn voldsomme men nok til at jeg MÅ på do først. Akkurat nå har jeg litt stille refluks også tror jeg, kommer en gang iblandt. Jeg får ofte sinnsyke smerter av ibux, og paracet nøler jeg med å ta siden den også kan jeg reagere på i magen. Men så får jeg utenom dette også iblandt smerteanfall, hvor det starter i mellomgulvet og beveger seg nedover i løpet av noen timer. Veldig akutt. Da tømmer nærmest hele tarmen seg i mykere avføring (ikke helt diare, men veldig mykt og stinker no grusomt). Jeg føler meg ofte veldig dårlig i disse periodene hvor det er verst, og anfallet varer noen få dager, verst første dagen. Merker jeg er sensitiv i magen noen dager deretter. Disse anfallene føles ut som om det er noe giftig i tarmene som de prøver å kvitte seg med. Altså at det er noe som MÅ ut. For smerter starter øverst og går nedover og gir seg når jeg har gått på do 3-5 ganger med diare/løs mage). Skal nevnes at jeg røyker og ønsker å slutte med det, så har bestemt meg for det nå. Men det burde jo ikke gi tregere mage? Mulig det gjør. Disse anfallene derimot har jeg slitt med siden tenårene, og kommer en gang iblandt. Det startet lenge før jeg begynte å røyke. Jeg har en bror med ulcerøs kolitt, men jeg selv har kun slim i avføring.. ikke blod. Heller ikke fullstendig diare etter at jeg begynte å røyke. Før var det oftere fullstendig diare. Er det noen som har lignende plager/erfaring? Legen mistenker IBS, men det skal da vel ikke forklare disse smerteanfallene? Eller? Ta koloskopi, der du forklarer kan være alt fra ibs til ibd(ulserøs kolitt eller morbus crohn). Ikke ta smertestillende fordi dette gjør det verre, ibux skal du ikke ta fordi det forverrer sykdommen i tarmen. Paracet skal du være forsiktig meg om du har forstoppelse da det gjør avføringen hardere. Røyking gjør sykdommen verre, så slutt med det ja! Begynn med nikotin plaster eller tyggisen for å dempe suget. Anonymkode: ef125...af0 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #8 Skrevet 11. juli 2024 Shaloow skrev (9 minutter siden): Endrer kostholdet? Jeg har prøvd alle typer kosthold over tid. Hjelper ikke uansett hva jeg spiser. Ingen av rådene om dadler, fersken eller svisker får fart på magen her. Ingentinf hjelper dessverre. Og smerteanfallene har jeg uavhengig av forstoppelsen/treg mage. Ettersom jeg var fin i magen i tenårene, og fortsatt da hadde smerteanfall med diare til tider. Dadler svisker eller fersken for fart på magen? Det sier litt om at du ikke forstår deg på kosthold. Anonymkode: 969b7...703
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #9 Skrevet 11. juli 2024 Shaloow skrev (9 minutter siden): Endrer kostholdet? Jeg har prøvd alle typer kosthold over tid. Hjelper ikke uansett hva jeg spiser. Ingen av rådene om dadler, fersken eller svisker får fart på magen her. Ingentinf hjelper dessverre. Og smerteanfallene har jeg uavhengig av forstoppelsen/treg mage. Ettersom jeg var fin i magen i tenårene, og fortsatt da hadde smerteanfall med diare til tider. Jeg er ikke helsepersonell, men det kan minne om betennelse/infeksjon i magen/tarmene der kroppen vil kvitte seg med innholdet. Enig med den over som sier du må undersøkes ordentlig med koloskopi+gastroskopi. Og litt nysgjerrig på hva du har prøvd i matveien. Har du holdt deg unna alkohol, begynt med fermentert mat og kuttet laktose? Jeg lurer på hvilke dietter du har prøvd og hvor konsekvent du har greid å være. Jeg er i utredning selv. Anonymkode: 6b998...664
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #10 Skrevet 11. juli 2024 Stresser du mye? Jeg blir syk av stress og får bl.a slike symptomer. Anonymkode: b3aec...3e9
Shaloow Skrevet 11. juli 2024 Forfatter #11 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dadler svisker eller fersken for fart på magen? Det sier litt om at du ikke forstår deg på kosthold. Anonymkode: 969b7...703 Hva skal jeg spise da? Spiser legit havregrøt og masse fiber men det hjelper ikke. Skifta til glutenfritt en periode, hjalp ikke. Tenker å ta no allergitest for mat også, for å utelukke at jeg er allergisk mot noe. Får ofte anfall av brus, ikke pepsi max men all annen brus. Mulig det er no konserveringsmiddel som gjør tarmen enda mer sensitiv. Ikke vet jeg. De tingene jeg nevnte er råd jeg har fått før, men har ikke hjulpet iallefall.
Shaloow Skrevet 12. juli 2024 Forfatter #12 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ikke helsepersonell, men det kan minne om betennelse/infeksjon i magen/tarmene der kroppen vil kvitte seg med innholdet. Enig med den over som sier du må undersøkes ordentlig med koloskopi+gastroskopi. Og litt nysgjerrig på hva du har prøvd i matveien. Har du holdt deg unna alkohol, begynt med fermentert mat og kuttet laktose? Jeg lurer på hvilke dietter du har prøvd og hvor konsekvent du har greid å være. Jeg er i utredning selv. Anonymkode: 6b998...664 Jeg er avholds, aldri likt alkohol mest pga angst. Drikker eller spiser ingenting med laktose generelt så er nok ikke det som trigger det mest iallefall. Har ikke prøvd så mange dietter, annet enn at jeg har kuttet ut gluten, laktose og brød tidligere. Har alltid slitt med magen, forstoppelsen mistenker jeg kan ha blitt sånn pga røykingen så har lyst å slutte nå. Tenker nok koloskopi og gastroskopi trengs ja, samt evt prøve FOD-map dietten eller hva det heter? Hørt den skal hjelpe mange, så får vel se. Kjedelig å slite med magen.. usjj.. Takk for råd!
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #13 Skrevet 12. juli 2024 Drikk nok vann, og forsøk Magnesium glysinat. Det hjalp meg. Støtter koloskopi, rart legen din ikke har henvist deg dersom du har beskrevet plagene dine der. Anonymkode: 4465e...6e1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #14 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Først og fremst må du ta koloskopi. Der vil de med sikkerhet kunne avdekke om det er ulcerøs kolitt og andre ting. Det at du ikke har blod i avføringen utelukker det ikke. Man kan ikke konkludere med IBS før koloskopi er tatt. Jeg har forøvrig IBS, kraftig. Har også vært sterkt plaget med reflux, raping, hikking i tillegg til forstoppelse og kraftige smerter. Det har blitt mye bedre med tilskudd av magnesium, kalsium, kalium, b kompleks (alle veldig viktig for fordøyelse), i tillegg til å følge low fodmap diett. Jeg tenker samme fremgangsmåte gjelder hvis det skulle være ulcerøs kolitt også. Anonymkode: ce3e4...754 Ved ulcerøs kolitt har man kronisk diaré i perioder der betennelsen er aktiv, også med blod i avføring. Jeg tenker ts bør endre kostholdet sitt og mosjonere. Få i deg nok fiber som setter fart på fordøyelsen og drikk nok vann Anonymkode: f17e5...e36
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #15 Skrevet 12. juli 2024 Høres kanskje ut som noe funksjonelt, sjekk ut funskjonell dyspepsi, gastroparese og ibs. Disse diagnosene har jeg og kjenner meg igjen. Man kan ha forskjellige grader av dette. Kan komme av underliggende sykdom evt stress og angst. Anonymkode: c06ca...537
Shaloow Skrevet 12. juli 2024 Forfatter #16 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ved ulcerøs kolitt har man kronisk diaré i perioder der betennelsen er aktiv, også med blod i avføring. Jeg tenker ts bør endre kostholdet sitt og mosjonere. Få i deg nok fiber som setter fart på fordøyelsen og drikk nok vann Anonymkode: f17e5...e36 Som sagt, disse smerteanfallene har ingen relasjon til den trege magen. Har hatt smerteanfall komme og gå i mange år før jeg fikk treg mage. Fiber hjelper ikke på magen dessverre. Men jeg må ta mer undersøkelse, slik at jeg iallefall kan utelukke ting og evt prøve en ny diett selvom ting ikke har funket.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #17 Skrevet 12. juli 2024 Shaloow skrev (9 timer siden): Hva skal jeg spise da? Spiser legit havregrøt og masse fiber men det hjelper ikke. Skifta til glutenfritt en periode, hjalp ikke. Tenker å ta no allergitest for mat også, for å utelukke at jeg er allergisk mot noe. Får ofte anfall av brus, ikke pepsi max men all annen brus. Mulig det er no konserveringsmiddel som gjør tarmen enda mer sensitiv. Ikke vet jeg. De tingene jeg nevnte er råd jeg har fått før, men har ikke hjulpet iallefall. Dadler kan irritere tarmen. En teskje fiberhusk på morgenen blandet med litt vann er oppskriften på kontitentet. Anonymkode: 969b7...703 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #18 Skrevet 12. juli 2024 Shaloow skrev (12 timer siden): Endrer kostholdet? Jeg har prøvd alle typer kosthold over tid. Hjelper ikke uansett hva jeg spiser. Ingen av rådene om dadler, fersken eller svisker får fart på magen her. Ingentinf hjelper dessverre. Og smerteanfallene har jeg uavhengig av forstoppelsen/treg mage. Ettersom jeg var fin i magen i tenårene, og fortsatt da hadde smerteanfall med diare til tider. Leser du spiser mye fiber. Hva slags fiber? For meg er fiber noe av det verste, og særlig da fra korn. Smertene mine er under kontroll hvis jeg spiser spelt fremfor annet korn, og ikke spiser gjær. Men jeg blir fortsatt forstoppet, så kan ikke spise mye av det. Hvis du vil ha fart på magen, så ta tilskudd som jeg nevnte i innlegget mitt helt øverst. Å finne ut av kosthold tar tid, og kan være frustrerende. Du har sikkert ikke prøvd alt av kosthold, selv om det føles sånn. Eliminere det som stopper til, og spise mer av det som er lettere å fordøye/får fart på ting. Jeg unngår rå grønnsaker, brødmat/pasta (særlig fullkorn), hvitløk, purre, melkeprodukter, belgfrukter (kikerter, linser, bønner), sopp, gjær, visse frukter og nøtter, og generelt ultraprosessert mat. Jeg spiser mye smoothie, Søtpotet fremfor hvit potet,avokado går ok hvis den er ordentlig moden, kaldpresset olivenolje (aldri billig frøolje), og rene animalske kilder. Rent kjøtt, både hvitt og rødt. Samme for fisk. Egg, noen type salater. Skal jeg bruke korn, så er det helst havre. Av det lager jeg både pannekaker og wraps, funker helt greit. Men tilskuddene var veldig veldig nødvendig i en periode, og jeg tar det fortsatt litt innimellom. Anonymkode: ce3e4...754
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #19 Skrevet 12. juli 2024 Shaloow skrev (1 time siden): Som sagt, disse smerteanfallene har ingen relasjon til den trege magen. Har hatt smerteanfall komme og gå i mange år før jeg fikk treg mage. Fiber hjelper ikke på magen dessverre. Men jeg må ta mer undersøkelse, slik at jeg iallefall kan utelukke ting og evt prøve en ny diett selvom ting ikke har funket. Smerteanfallene kan komme av flere ting, og det er ikke uvanlig å ha kroniske smerter uavhengig av forstoppelsen. Det kan komme av at du har for lite mineraler og visse vitaminer som nevnt. Blodprøver er ikke pålitelig, de viser bare nivået i blodet og ikke hva du har tilgjengelig i kroppen som kan brukes (mineraler altså). Det kan selvsagt også være psykisk betinget. Stress setter seg i magen. Anonymkode: ce3e4...754
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #20 Skrevet 12. juli 2024 TS, i tillegg kan probiotika over litt tid være effektivt. Jeg tåler ikke loppefrø, så hvis du også reagerer på det så tror jeg denne uten https://sunkost.no/solaray-mycrobiome-kvinne Anonymkode: ce3e4...754
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå