Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags utdanning, opplæring og arbeidsoppgaver har en bibliotekar? Altså utover det å finne fram til litteratur.

Er det forventet at de kan noe om printere, nettverk og kopimaskiner?

Er det forventet at de kan noe lover og regler knyttet til bøker og åndsverk?

Jeg har nylig flyttet til en mindre by i Norge og var innom byens biblioteket for å printe ut noe, og fikk en mildt sagt ubehagelig opplevelse. Jeg spurte rett og slett om de hadde en bokscanner. Ikke fordi jeg trengte en, men det er greit å vite om de har, skulle jeg få bruk for det i fremtiden. Bibliotekaren ga ikke inntrykk av å vite hva det var. Da jeg nevnte at den kan scanne hele bøker, ble jeg raskt avvist med noe sånt var ulovlig. I en svært høy og ubehagelig tone ble jeg lekset om at kopiere hele bøker var strengt forbudt og henvist til åndsverksloven. Tonen var så ubehagelig at jeg så andre besøkende stoppe det de drev med og rettet oppmerksomheten sin mot spetakkelet.

Jeg er selv jurist, men med den tonen, var jeg overhode ikke interessert i noen diskusjon. Jeg sa bare greit, og forlot stedet.

For orden skyld. Verken bokscannere eller å kopiere bøker er ulovlig. Det er offentliggjøring og deling som er ulovlig.

Jeg bruker sjelden biblioteker. Har ikke satt min fot i en på mange tiår. Det blir nok like lenge til neste gang om dette er vanlig å møte på.

Eller var jeg bare uheldig med akkurat hun jeg møtte på?

Anonymkode: aa9f9...0ed

AnonymBruker
Skrevet

Kjeder seg.

Anonymkode: 49afb...3ae

AnonymBruker
Skrevet

De har vel en bachelor i bibliotekfag og ev master i et eller annet. De KAN være gode på kildekritikk, artikkelsøk, opphavsrettigheter😉, systematiske søk osv. Og så er det noen som bare setter på plass bøker🙃

Anonymkode: 2ec94...a67

Skrevet

Har inntrykk av at de kan ha utrolig mange oppgaver utover å sette bøker i hylla. Men det varierer vel med type bibliotek osv. Forøvrig har vi bokscanner i arkivet. De har ikke det i biblioteket. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De har like langt og kjedelig utdanning som deg ts. 3-5 år på høskole/universitet i biblotekfaget. Mye litteratur, lovverk, kildekritikk og akademisk skriving. På høgskolen jeg gikk var biblotekarene forelesere i forkant av bachelor skrivingen. 

Anonymkode: 3b3e0...966

AnonymBruker
Skrevet

Forstår godt at bibliotekaren ble overrasket over spørsmål om de har en bokscanner. En slik scanner ville jo nettopp lagt til rette for brudd på åndsverksloven, selv om det ikke var det som var din hensikt. Enda rarere å spørre når du ikke engang trengte en. 

Anonymkode: 8aeda...4b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet på ett bibliotek og de som var utdannet bibliotekarer var utrulig flinke til å hjelpe andre elever og andre som trengte hjelp til å feks forstå en bok.

De leste veldig mange bøker, trur mye var skumlesning. Så tok de for seg en bok og leste for barna en dag i uken. Da kom det en hel skoleklasse og hørte på eventyr. Etterpå diskuterte de hva bilen handlet om.De var utrolig flinke til å endre toneleie og stemme gjennom bøkene. Jeg som voksen ble helt trollbundet av å høre disse eventyrene. Jeg leser veldig mye selv, men å lese høyt for andre er skikkelig trøstende.

Husker ei jente i vgs alder kom inn og skulle ha hjelp til særemne. Hun snakket om hva hun ville skrive om og temaet var for bredt. Da klarte bibliotekaren å minimere innholdet, men allikevel ta for seg det viktigste. Hun fikk også hjelp til å skrive opp de viktigste punktene og fikk bøker hun kunne lese og skrive ut fra. Jeg var stum av beundring.

Bibliotek er for meg kjedelig å jobbe på i lengden, så sluttet etter ett år. Savner den dag i dag lesestundene for barna.

Anonymkode: 1180e...00d

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...