Gå til innhold

Hest på helfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som er vanlig at en slik avtale inneholder? 
Forstår at for, hovslager, helsesjekker og tannsjekker går på den som leier. 
 Hva med stallplass om hesten fortsetter å bo hjemme hos eier? Må jeg da betale leie av plass til eier? 
 Eier betaler forsikring, men er det jeg som leier som må betale egenandeler osv dersom hesten blir syk eller skader seg? 

Anonymkode: 14634...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med stallplass om hesten fortsetter å bo hjemme hos eier? Må jeg da betale leie av plass til eier? 
 Eier betaler forsikring, men er det jeg som leier som må betale egenandeler osv dersom hesten blir syk eller skader seg? 

Det vanlige er at fôrrytter bekoster alle løpende utgifter for hesten i leieperioden, også egenandeler til veterinær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er omvendt. Eier betaler tannrasp, forsikring og dyrlege. Fôrrytter dekker alt annet.

Anonymkode: 84b28...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke én regel for hva fôrtaker dekker ved helfôr, utover «det meste» +/-. Men det vanlige er at man tar de løpende kostnadene som stallplass, fôr, hovslager osv. Mange overlater det hele til fôrtaker. Tenker det kommer litt an på tidshorisont, og årsak til at hesten settes bort. 

Om eier har hesten hjemme på egen stall er irrelevant. Det er ikke gratis for det, og ikke stalleiers oppgave å bekoste andres hobby. Selv om det kanskje vil kunne gi en rimeligere leie. Også finnes de som ville spandert på stalleie mot at noen tar resten. 

Når det kommer til veterinær og forsikring er det nok litt ulikt. Som eier ville jeg dekket forsikring, vaksiner og tannsjekk. Hvordan man gjør med egenandel og veterinær kan variere. Det som er viktig er å ta stilling til det. 

Anonymkode: 3a0c2...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det, etter å ha googlet i timesvis, og spurt erfarne hesteeiere, er at eier egentlig kan skrive akkurat hva de vil i kontrakten? Det er liksom ikke noe «fasitsvar» her. Veldig forvirrende 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de jeg har hatt ute har kontrakten i utgangspunktet inkludert alle løpende utgifter utenom forsikring. Har gjort noen tilpasninger i kontrakten innimellom, for eksempel at jeg dekket utgifter til kortisontabletter til den ene hesten (kraftig sommereksem). Det ble gjort for å sikre at han faktisk fikk behandlingen han trengte. Hadde han ute hos en annen familie tidligere, som ikke ga han medisinen fordi de syntes det var en unødvendig utgift.

Anonymkode: 8cece...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Slik jeg forstår det, etter å ha googlet i timesvis, og spurt erfarne hesteeiere, er at eier egentlig kan skrive akkurat hva de vil i kontrakten? Det er liksom ikke noe «fasitsvar» her. Veldig forvirrende 🙈 

Det er riktig og egentlig ikke forvirrende. Du velger selv om du vil signere kontrakten eller ikke. 

Anonymkode: 6c205...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det vanlige når man har hest på helfor er at man som leier betaler alt av løpende utgifter som følger med hesten, også egenandel ved veterinærutgifter når det gjelder evt skader som måtte oppstå i leieperioden. 

Anonymkode: a93e6...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hest på helfor i 3 år, da betalte jeg alle utgifter selv. Det var som om hun var min, bare at hun var registrert i noen andres navn. 

Anonymkode: 1fae1...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Endret av Disney Adult
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...