Gå til innhold

Flat fyll blant barn og unge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Hvordan skal vi unngå at våre barn begynner å drikke og bruke stoff i tidlig alder??

Jeg tror at oppfølging som å stille opp på foreldre møter, idrett, kjøre(bringe og hente) og kontakt med venner og deres foreldre er viktig. I tillegg bør en vise at en bryr seg ved å vente oppe om kvelder og netter, forhøre seg blant vennene hvis det er snakk om overnattinger.

Da vil en kanskje ha litt kontroll på hvem barna holder seg med og vennene vil kanskje få såpass tillitt til oss at det vil være vanskelig å lyve, det vil i tillegg være lettere og kjekkere å holde seg mer hjemme hvis døra alltid (nesten) står åpen for samvær med venner der.

Det er også viktig tror jeg, at barn lærer seg et naturlig forhold til alkohol, som at det nytes til god mat eller av og til ved besøk, men i små mengder.

Jeg har ingen tro på dem som vil styre alkohol inntaket til barna sine ved å kjøpe den til dem selv, men jeg tror at det er viktig at barna kan få smake når de spør en sjelden gang, de vil da finne ut at smaken ikke er god og da er de kanskje ikke så nysjerrig til senere anledninger.

Debutten kommer en gang, forhåpentligvis ikke for tidlig, men det er da viktig å ha klart for seg hvordan en skal slå ned på dette.

Vi vil nok gi en skikkelig moralpreken og kjeft dagen etter, men straffen skal allikvel kjennes. (Som ta vekk vanlige goder som video, data, playstation etc)

Når det gjelder stoff er det vanskeligere å se om det blir misbrukt, selv vil ser jeg det idag fordi min yngre svoger er avvent missbruker og vi har med det lært mye. Men jeg tror at det vil være viktig for alle foreldre å ta seg et kurs i det å oppdage stoff missbruk, det er ikke alltid like lett å lære seg tegn som adferds forandringer, tretthet og likegyldighet når dette ofte kan være vanlig i mindre eller større grad i ungdomsårene.

Det kommer ivertfall vi til å gjøre når eldste mann kommer i 10-12 års alderen.

Hva sier dere, hva gjør dere eller hva kommer dere til å gjøre når den tid kommer????? :roll: :-?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Er så enig at oppfølging fra foreldre kan bidra til å utsette så lenge som mulig inntak av alkohol og andre stoffer. Men etterhvert så vil de unge begynne å drikke (jeg håper de holder seg til alkohol) når de er på fest som oss voksne.

Det viktigste er at de har med seg sunne holdninger hjemmefra. Og hva er summe holdninger? Måtehold eller "naturlig forhold til alkohol" vil for meg være OK. Men det er ikke til å komme unna at de unge må gjøre noen erfaringer på egenhånd.

Hvor gamle kan de være? Selv var jeg 13, men synes nå at det er alt for ungt. Ville nok blitt sint, opprørt, redd dersom min 13-åring kom hjem full. Når det gjelder andre stoffer har jeg ingen erfaring, og ville reagert sterk uansett alder.

Enig at det er viktig å holde seg orientert om ulike miljøer der de unge ferdes, hvordan virker ulike stoffer på kroppen og hvordan oppdaget missbruk/bruk. Og ikke minst, hvem er de mye sammen med?

Har tro på gjyldne middelvei vedr. regler hjemme. Ikke fanatisk avhold, men heller ikke at de skal få prøve alt. En må jo se ann personen også. For noen kan en smak være OK, for andre kan det bidra til at de vil ha mer.

Skrevet

Det vigtigste er at forældre er der for sine børn og at børne har tillid til sine forældre og kan fortælle dem alt,

sådanne har jeg altid haft det med mine forældre, dengang jeg var barn, og da jeg kom i den alder hvor vi begyndte med fester og alkohol ca 14-15 da fik jeg og min veninde et glas vin med maden og måske en lille martin banco hjemme før vi blev kørt til festen og så kom pappa og hentede os igen ved 1 tiden, jeg blev opdraget til at fornuftig forhold til alkohol og det er en bra ting.

jeg kunne også fortælle mine forældre i en alder af 14 at jeg var begyndt at ryge, så fik jeg besked om at det var jo noget dumt noget men nu hvor jeg var begyndt ville de ikke ha jeg løb om på gaden med en smøg i munden men at hvis jeg røg kunne jeg gøre det hjemme i stuen som dem og det var forbudt at ryge i værelset for der sov man, min kammarter var jo ved at dø af skræk fordi jeg sagde til dem skal vi ryge så gør vi det i stuen jamen dine forælder er der jo so sagde jeg de ved jeg ryger og de slader ikke vider til jeres forælder.

men jeg tror at selvom man får en fin opdragelse og forælder gør hvad de kan, så ligger det lidt i personen selv om de bliver misbruger af en eller anden slagt, tror det har noget med ens selvtillid at gøre også, hvor stærk man er til at modstå fridsteler og press. jeg har aldrig lade mig presse til noget som helst og kommer aldrig til med at gøre det heller, så det er vel vigtig som forælder at lære sine unger at kunne sige nej og ikke lade sig presse..

dette blev vist lidt rodet men håber det kunne bruges til noget

Skrevet

Man har desverre ingen garanti for at ens barn ikke vil ruse seg, men man får jo bare gjøre så godt man kan.

Et åpent hus tror jeg er viktig, og det at man vet hvor krapylene er og hvem de er sammen med. Samtidig er mobiltelefonen et kompliserende element for foreldre, for da kan ungdommen være hvor som helst.

Og jeg tror nettverk er viktig - at foreldre snakker sammen. Og at det er et rimelig åpent forhold mellom ungdom/foreldre.

Og så må vi ikke være naive. Ungdom vil prøve ting, og de vil skjule ting for oss voksne, og vi må se etter tegne på dette "lureriet", og vi må fortsette med å sette grenser.

Erfaring viser også at over halvparten av de som begynner å røyke mens de går på barneskolen vil forsøke seg på alkohol og hasj tidlig i løpet av ungdomsskolen.

Skrevet

Bettie - jeg er så enig, så enig. For all del ikke vær naiv og tro at det ikke gjelder ditt barn. Det med åpent hus hjemme er viktig, samtidig at man holder et øye med hvem barna eller ungdommene holder seg sammen med. Følg også nøye med på om det forsvinner penger, sigaretter eller alkohol hjemmefra.

Små barn, små problemer - store barn, store problemer - det sier jeg som er mor til en på 11 og en på 16.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...