Gå til innhold

Sjekke om man er fruktbar.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tidlig i ungdomsårene fått beskjed om at jeg har pcos. For et par år siden fant de ingen syster og fikk inntrykket av at de satt spørsmål ved den diagnosen. 
Nå lurer jeg på hvordan man kan på enklest mulig måte sjekke om man er fruktbar? Er det noe man kan undersøke som viser om det vil vær vanskelig eller ikke for meg å bli gravid? 
tenkte på å kanskje prøve eggløsnings strips, men det er kanskje ikke godt nok?

noen erfaring? Tips motas med takk🫶🏼

Anonymkode: 769ff...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står på google at å finne det ut innebærer ultralyd og blodprøve, så jeg tror du kanskje må bestille time. 

 

Anonymkode: aa832...b8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggløsningstrips kan ikke si noe som helst om din fruktbarhet eller evne til å få barn. Den forteller kun noe om LH hormon nivå i kroppen din der og da. Ingenting annet. 

Fertilitetsundersøkeøse hos gyn bør du gå for. Blodprøver, UL undersøkelse etc. 

Selv det kan ikke si noe med 100% sikkerhet om hvor vanskelig det blir for deg å bli gravid. Mange sliter uten at de finner noe galt. 

Anonymkode: 8a309...409

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vite ganske mye om din fertilitet bare ved å studere syklusen din. Jeg synes eggløsningstrips er en god start. Jeg er ikke veldig opplest på akkurat PCOS, men har inntrykk av at hoverdårsaken til at man ikke blir gravid er fordi man ikke har eggløsning og/eller har uregelmessige sykluser?

Får du bekreftet eggløsning via LH-strips + via endringer i basaltemperaturen i en syklus, så vil du ihvertfall vite at du sannsynligvis har hatt eggløsning. En peak i LH hormonet forteller eggstokkene at de skal slippe egg. Stiger temperaturen din etter LH-peaken, så har du sannsynligvis hatt eggløsning. Corpus Luteum (Cellemassen som er igjen etter at man har hatt eggløsning) begynner å produsere progesteron og basaltemperaturen din går opp ca 0,2 - 0,5 grad rett etter eggløsning.

Setter du dette opp mot lengden på syklusen din, vil du få et enda bedre svar. Hvor lang er follikelfasen din, og hvor lang er luthealfasen din? En fin lengde på follikelfasen er ca 12-18 dager (men det pleier som regel ikke være ille om den kommer senere. Værre om den kommer veldig tidlig - for da har egget sannsynligvis ikke modnet nok). En fin lengde på luthealfasen er ofte 12-14 dager, så får man mensen. Er den mye kortere, kan man slite med å bli gravid.

Kvinner med PCOS kan ha veldig lange sykluser. Bare det i seg selv gjør det vanskeligere å bli gravid. Rett og slett fordi det tar lengre tid og man får færre forsøk enn kvinner med normal syklus.

En annen ting er lengden på mensen. Hvor mange dager blør du og hvor mye? Kvinner som blør bare et par dager, og/eller veldig lite, kan slite med å bli gravide fordi slimhinnen ikke er tykk nok. Å blø 3-6 dager er mer normalt.

Det er nok lurt å ta en sjekk hos legen hvis du er usikker, og for å få et enda bedre svar - men jo mer man vet om sin egen syklus på forhånd, jo bedre og lettere blir det for legen å si noe om din fruktbarhet.

Anonymkode: 72828...94f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan vite ganske mye om din fertilitet bare ved å studere syklusen din. Jeg synes eggløsningstrips er en god start. Jeg er ikke veldig opplest på akkurat PCOS, men har inntrykk av at hoverdårsaken til at man ikke blir gravid er fordi man ikke har eggløsning og/eller har uregelmessige sykluser?

Får du bekreftet eggløsning via LH-strips + via endringer i basaltemperaturen i en syklus, så vil du ihvertfall vite at du sannsynligvis har hatt eggløsning. En peak i LH hormonet forteller eggstokkene at de skal slippe egg. Stiger temperaturen din etter LH-peaken, så har du sannsynligvis hatt eggløsning. Corpus Luteum (Cellemassen som er igjen etter at man har hatt eggløsning) begynner å produsere progesteron og basaltemperaturen din går opp ca 0,2 - 0,5 grad rett etter eggløsning.

Setter du dette opp mot lengden på syklusen din, vil du få et enda bedre svar. Hvor lang er follikelfasen din, og hvor lang er luthealfasen din? En fin lengde på follikelfasen er ca 12-18 dager (men det pleier som regel ikke være ille om den kommer senere. Værre om den kommer veldig tidlig - for da har egget sannsynligvis ikke modnet nok). En fin lengde på luthealfasen er ofte 12-14 dager, så får man mensen. Er den mye kortere, kan man slite med å bli gravid.

Kvinner med PCOS kan ha veldig lange sykluser. Bare det i seg selv gjør det vanskeligere å bli gravid. Rett og slett fordi det tar lengre tid og man får færre forsøk enn kvinner med normal syklus.

En annen ting er lengden på mensen. Hvor mange dager blør du og hvor mye? Kvinner som blør bare et par dager, og/eller veldig lite, kan slite med å bli gravide fordi slimhinnen ikke er tykk nok. Å blø 3-6 dager er mer normalt.

Det er nok lurt å ta en sjekk hos legen hvis du er usikker, og for å få et enda bedre svar - men jo mer man vet om sin egen syklus på forhånd, jo bedre og lettere blir det for legen å si noe om din fruktbarhet.

Anonymkode: 72828...94f

Synes jeg egentlig har fått en ganske regelmessig menstruasjon, ifølge appen 24-33 dager og selve blødningen er som regel rundt tre dager. Blødningene mine er ikke like kraftig som de var for noen år siden. Veldig ofte kommer mensen +/- en dag eller så, men noen gangen så kan den plutselig komme 4 dager for sent, så det er ikke alltid den er like regelmessig. 
Dette med måling av temperatur har jeg ikke prøvd før, men mulig kanskje det kan være en ide å prøve ja! 
Dette med de to ulike fasene er jeg ikke så godt kjent med.. så kanskje best å bestille seg en time slik at jeg får gyn time. 
Er veldig i startfasen på å tenke på det her, men takker for mye god informasjon som jeg ikke har tenkt på😊 

Anonymkode: 769ff...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du kan vite ganske mye om din fertilitet bare ved å studere syklusen din. Jeg synes eggløsningstrips er en god start. Jeg er ikke veldig opplest på akkurat PCOS, men har inntrykk av at hoverdårsaken til at man ikke blir gravid er fordi man ikke har eggløsning og/eller har uregelmessige sykluser?

Får du bekreftet eggløsning via LH-strips + via endringer i basaltemperaturen i en syklus, så vil du ihvertfall vite at du sannsynligvis har hatt eggløsning. En peak i LH hormonet forteller eggstokkene at de skal slippe egg. Stiger temperaturen din etter LH-peaken, så har du sannsynligvis hatt eggløsning. Corpus Luteum (Cellemassen som er igjen etter at man har hatt eggløsning) begynner å produsere progesteron og basaltemperaturen din går opp ca 0,2 - 0,5 grad rett etter eggløsning.

Setter du dette opp mot lengden på syklusen din, vil du få et enda bedre svar. Hvor lang er follikelfasen din, og hvor lang er luthealfasen din? En fin lengde på follikelfasen er ca 12-18 dager (men det pleier som regel ikke være ille om den kommer senere. Værre om den kommer veldig tidlig - for da har egget sannsynligvis ikke modnet nok). En fin lengde på luthealfasen er ofte 12-14 dager, så får man mensen. Er den mye kortere, kan man slite med å bli gravid.

Kvinner med PCOS kan ha veldig lange sykluser. Bare det i seg selv gjør det vanskeligere å bli gravid. Rett og slett fordi det tar lengre tid og man får færre forsøk enn kvinner med normal syklus.

En annen ting er lengden på mensen. Hvor mange dager blør du og hvor mye? Kvinner som blør bare et par dager, og/eller veldig lite, kan slite med å bli gravide fordi slimhinnen ikke er tykk nok. Å blø 3-6 dager er mer normalt.

Det er nok lurt å ta en sjekk hos legen hvis du er usikker, og for å få et enda bedre svar - men jo mer man vet om sin egen syklus på forhånd, jo bedre og lettere blir det for legen å si noe om din fruktbarhet.

Anonymkode: 72828...94f

Kvinner med pcos eller pco skal ikke bruke eggløsningstrips. Det står til og med i bruksanvisningen til stripsene. Dette fordi LH er et hormon alle kvinner har i kroppen hele syklusen sin. Og man kan ha LH topper uten at det betyr at kroppen forsøker å slippe egg når man har hormonell ubalanse pga pcos/pco eller andre årsaker. 

En LH strips kan heller ikke bekrefte at eggløsning skjer. Det kan KUN bekrefte ar man har en stigning i LH. 

Så nei - eggløsningstrips vil ikke være en god idé  for å sjekke syklus eller fertilitet etc. 

Ikke alle med pcos har lange og uregelmessige sykluser. Har hatt pcso i 15 år, hatt regelmessige sykluser på mellom 30-32 dager hele tiden.

Anonymkode: 8a309...409

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg reiser til gyn for prøver og undersøkelse, vil det vær forskjell eller en fordel/ulempe om man går på p piller? 
Noe som vet det?

TS
 

Anonymkode: 769ff...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om jeg reiser til gyn for prøver og undersøkelse, vil det vær forskjell eller en fordel/ulempe om man går på p piller? 
Noe som vet det?

TS
 

Anonymkode: 769ff...f2f

Når du går på prevensjon så er du ikke i noe form for naturlig syklus - så hvordan din syklus er med og uten prevensjon kan være fullstendig forskjellig. Hvordan det påvirker undersøkelser må du nesten spørre helsepersonell/gyn/lege om. 

 

Anonymkode: 8a309...409

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke anbefalt å sjekke fertilitet mens man bruker prevensjon da de forandrer funksjonen i eggstokkene og kan gi feil svar på prøver etc. Men snakk med helsepersonell om slikt for å få en vurdering for hva som er best for deg. 

Anonymkode: 8a309...409

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte YoSperm for noen år siden. Det funkte helt fint og jeg anbefaler det. Litt dyrt, men det sjekker mobilitet óg antallet av sæd, og det er bare på hjemme uten lege.

Det er amerikansk, men kan fraktes til Norge.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan vite ganske mye om din fertilitet bare ved å studere syklusen din. Jeg synes eggløsningstrips er en god start. Jeg er ikke veldig opplest på akkurat PCOS, men har inntrykk av at hoverdårsaken til at man ikke blir gravid er fordi man ikke har eggløsning og/eller har uregelmessige sykluser?

Får du bekreftet eggløsning via LH-strips + via endringer i basaltemperaturen i en syklus, så vil du ihvertfall vite at du sannsynligvis har hatt eggløsning. En peak i LH hormonet forteller eggstokkene at de skal slippe egg. Stiger temperaturen din etter LH-peaken, så har du sannsynligvis hatt eggløsning. Corpus Luteum (Cellemassen som er igjen etter at man har hatt eggløsning) begynner å produsere progesteron og basaltemperaturen din går opp ca 0,2 - 0,5 grad rett etter eggløsning.

Setter du dette opp mot lengden på syklusen din, vil du få et enda bedre svar. Hvor lang er follikelfasen din, og hvor lang er luthealfasen din? En fin lengde på follikelfasen er ca 12-18 dager (men det pleier som regel ikke være ille om den kommer senere. Værre om den kommer veldig tidlig - for da har egget sannsynligvis ikke modnet nok). En fin lengde på luthealfasen er ofte 12-14 dager, så får man mensen. Er den mye kortere, kan man slite med å bli gravid.

Kvinner med PCOS kan ha veldig lange sykluser. Bare det i seg selv gjør det vanskeligere å bli gravid. Rett og slett fordi det tar lengre tid og man får færre forsøk enn kvinner med normal syklus.

En annen ting er lengden på mensen. Hvor mange dager blør du og hvor mye? Kvinner som blør bare et par dager, og/eller veldig lite, kan slite med å bli gravide fordi slimhinnen ikke er tykk nok. Å blø 3-6 dager er mer normalt.

Det er nok lurt å ta en sjekk hos legen hvis du er usikker, og for å få et enda bedre svar - men jo mer man vet om sin egen syklus på forhånd, jo bedre og lettere blir det for legen å si noe om din fruktbarhet.

Anonymkode: 72828...94f

Det er dessverre mer bak PCOS enn at man ikke blir gravid grunnet manglende eller sjelden eggløsning. Min gynekolog forklarte at hinnen rundt egget kan bli for "hardt" grunnet hormonene som gjør at sædcellen ikke kan trenge igjennom. Jeg fikk selv eggløsning med både enkel og dobbel dose letrozol, men ble ikke gravid likevel grunnet for lang og svak periode med østrogenstigning i forkant av eggløsning (5-6 dager i stedet for 2 som er det normale) og da ble nok eggehinnen for tykk. Først da jeg tok trippel dose leteozol fikk jeg normal stigning av østrogen i forkant av eggløsning, og ble gravid første runde på trippel dose. 

Anonymkode: 1ae5c...4c6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Om jeg reiser til gyn for prøver og undersøkelse, vil det vær forskjell eller en fordel/ulempe om man går på p piller? 
Noe som vet det?

TS
 

Anonymkode: 769ff...f2f

Du får ikke sjekket når du bruker p-piller. Har du PCOS kan sykdommen være skjult av p-pillebruken. Jeg fikk ikke cyster på eggstokkene før jeg sluttet på hormonprevensjon. Var på ultralyd i forbindelse med gyn undersøkelse året før jeg fikk diagnosen, og da brukte jeg p-ring. Da var det ikke en eneste cyste der. 5 mnd etter jeg slutta med p-ring hadde jeg 25 cyster på hver eggstokk.

Anonymkode: 1ae5c...4c6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kvinner med pcos eller pco skal ikke bruke eggløsningstrips. Det står til og med i bruksanvisningen til stripsene. Dette fordi LH er et hormon alle kvinner har i kroppen hele syklusen sin. Og man kan ha LH topper uten at det betyr at kroppen forsøker å slippe egg når man har hormonell ubalanse pga pcos/pco eller andre årsaker. 

En LH strips kan heller ikke bekrefte at eggløsning skjer. Det kan KUN bekrefte ar man har en stigning i LH. 

Så nei - eggløsningstrips vil ikke være en god idé  for å sjekke syklus eller fertilitet etc. 

Ikke alle med pcos har lange og uregelmessige sykluser. Har hatt pcso i 15 år, hatt regelmessige sykluser på mellom 30-32 dager hele tiden.

Anonymkode: 8a309...409

Ja, LH strips kan kun sjekke om man har stigning i LH. Derfor anbefaler jeg TS å kombinere LH strips sammen med måling av basal temperatur, og deretter se dette i sammenheng med lengde på syklus/lengde på luthealfasen. Ikke noe garanti for noe som helst, men sannsynligheten for eggløsning er definitivt til stede dersom alle 3 faktorer stemmer overens. 

Anonymkode: 72828...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, LH strips kan kun sjekke om man har stigning i LH. Derfor anbefaler jeg TS å kombinere LH strips sammen med måling av basal temperatur, og deretter se dette i sammenheng med lengde på syklus/lengde på luthealfasen. Ikke noe garanti for noe som helst, men sannsynligheten for eggløsning er definitivt til stede dersom alle 3 faktorer stemmer overens. 

Anonymkode: 72828...94f

Det vil ikke gi korrekte svar på hennes fertilitet av flere grunner. 

1 - hun bruker prevensjon, så hun har ikke naturlige sykluser - verken i forhold til lengde eller eggløsning. 

2 - pcos/pco gir for de aller fleste falske utslag på strips, det er derfor det står i bruksanvisningen at de ikke skal benyttes av kvinner med slike hormonforstyrrende utfordringer. Spesielt fordi man med pcos/pco kan ha flere LH topper iløpet av en og samme syklus selv om man har regelmessig syklus. 

3 - det ligger mye mer bak pco/pcos enn lange sykluser og uregelmessig eggløsning. Det kan også påvirke eggene slik at selv om de slippes ikke vil ha samme evne til å bli befruktet. 

Så det å teste for EL, se på sykluslengde og temping er ikke en god indikasjon for TS og hennes fertilitet. 

Anonymkode: 8a309...409

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vil ikke gi korrekte svar på hennes fertilitet av flere grunner. 

1 - hun bruker prevensjon, så hun har ikke naturlige sykluser - verken i forhold til lengde eller eggløsning. 

2 - pcos/pco gir for de aller fleste falske utslag på strips, det er derfor det står i bruksanvisningen at de ikke skal benyttes av kvinner med slike hormonforstyrrende utfordringer. Spesielt fordi man med pcos/pco kan ha flere LH topper iløpet av en og samme syklus selv om man har regelmessig syklus. 

3 - det ligger mye mer bak pco/pcos enn lange sykluser og uregelmessig eggløsning. Det kan også påvirke eggene slik at selv om de slippes ikke vil ha samme evne til å bli befruktet. 

Så det å teste for EL, se på sykluslengde og temping er ikke en god indikasjon for TS og hennes fertilitet. 

Anonymkode: 8a309...409

Så du sier det er absolutt ingen vits i at TS skal bruke eggløsningsstrips, måle temperatur, sette seg inn i sin syklus?  Merkelig. Det er jo nettopp dette som blir anbefalt av leger og gynekologer, til kvinner som ønsker å bli gravide eller få mer informasjon om egen fertilitet. Kjennes nesten ut som om du er ute etter å "ta meg" når alt jeg gjør er å komme med velmente, grunnleggende råd om hvordan man selv kan sette seg inn i sin egen fertilitet. Hvorfor?

1) Nei det vil ikke gi korrekte svar, men det har jeg aldri påstått heller.

2) Ja, hun må jo slutte på prevensjon først så klart - men dette nevnte hun først etter mine kommentarer.

3) Testing av LH gjennom en syklus + måling av basaltemperatur + kartlegging av egen syklus har kvinner gjort i årevis. Det er en kjempegod metode for å sjekke sannsynligheten for at man har hatt eggløsning. (Som er nr 1 når det gjelder fertilitet. Ingen eggløsning, ingen mulighet for å bli gravid. Null.) Det ligger også mange studier bak lengde på follikel-og luthealfase og blødningsfasen, som har vist at avvik fra normalen kan indikere nedsatt fruktbarhet. Man kan oppdage potensielle eggmodningsproblemer, hormonforstyrrelser eller problemer med slimhinnen.

Kartlegging av syklus over tid vil også kunne oppdage slike LH topper du beskriver. Slike uregelmessigheter er også veldig nyttig informasjon å sitte på når det gjelder fertilitet. TS sier også at det har blitt satt spørsmålstegn ved hennes PCOS diagnose = enda viktigere å tracke syklus. For meg, høres det ut som om legene har tatt UL og blodprøver, og ikke fått nok informasjon til at de er sikker på diagnosen.

4) Det første som dukker opp når jeg googler "How to find out if you are fertile with PCOS" er å sette seg inn i nettopp de tingene jeg har nevnt.  Så hvordan kan du påstå at disse tingene ikke gir gode indikasjoner på fertilitet?

"How to track ovulation with PCOS: The starting point for all ovulation monitoring is to keep track of your menstrual cycle. Whether it’s regular or irregular, knowing the pattern by keeping a record can help"

"Women with PCOS may have a high baseline level of LH, and so there may not be a sufficient change in LH for the test to detect a surge, so ovulation may not be indicated. "

"Tracking your menstrual cycle is a powerful way to understand your body, and this is especially true if you have polycystic ovary syndrome (PCOS).

"If you have PCOS (and even if you don't), one thing that can help you get a better sense of your cycles and whether or not ovulation is happening regularly is cycle tracking."


En god artikkel til TS:
https://ro.co/fertility/how-to-track-and-understand-your-cycle-if-you-have-pcos/

Jeg har selv vært til fertilitetsutredning og går igjennom IVF. Det første jeg ble spurt om var min syklus. Han spurte om sykluslengde, blødningslengde og om jeg viste når jeg hadde EL. Så er det en ting jeg har lært, så er det at kvinner må ta ansvar og sette seg inn i sin egen fertilitet. Å starte med å tracke egen naturlige syklus er steg nummer 1 - og noe av det mest nyttige og viktige man gjør. Jeg tenker det er spesielt viktig siden legene er usikker på hennes PCOS diagnose. Å ha nok informasjon tilgjengelig, vil dermed gjøre det lettere for leger å ev. sette diagnosen, fjerne den, eller diagnosere henne med noe annet. Jo mer man vet, jo lettere er det å få hjelp om hun skulle få behov for det. Det finnes INGEN korrekt måte å finne ut om man er 100% fertil. Absolutt ingen. Det eneste man kan gjøre, er å undersøke sannsynligheten.
 

Anonymkode: 72828...94f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så du sier det er absolutt ingen vits i at TS skal bruke eggløsningsstrips, måle temperatur, sette seg inn i sin syklus?  Merkelig. Det er jo nettopp dette som blir anbefalt av leger og gynekologer, til kvinner som ønsker å bli gravide eller få mer informasjon om egen fertilitet. Kjennes nesten ut som om du er ute etter å "ta meg" når alt jeg gjør er å komme med velmente, grunnleggende råd om hvordan man selv kan sette seg inn i sin egen fertilitet. Hvorfor?

1) Nei det vil ikke gi korrekte svar, men det har jeg aldri påstått heller.

2) Ja, hun må jo slutte på prevensjon først så klart - men dette nevnte hun først etter mine kommentarer.

3) Testing av LH gjennom en syklus + måling av basaltemperatur + kartlegging av egen syklus har kvinner gjort i årevis. Det er en kjempegod metode for å sjekke sannsynligheten for at man har hatt eggløsning. (Som er nr 1 når det gjelder fertilitet. Ingen eggløsning, ingen mulighet for å bli gravid. Null.) Det ligger også mange studier bak lengde på follikel-og luthealfase og blødningsfasen, som har vist at avvik fra normalen kan indikere nedsatt fruktbarhet. Man kan oppdage potensielle eggmodningsproblemer, hormonforstyrrelser eller problemer med slimhinnen.

Kartlegging av syklus over tid vil også kunne oppdage slike LH topper du beskriver. Slike uregelmessigheter er også veldig nyttig informasjon å sitte på når det gjelder fertilitet. TS sier også at det har blitt satt spørsmålstegn ved hennes PCOS diagnose = enda viktigere å tracke syklus. For meg, høres det ut som om legene har tatt UL og blodprøver, og ikke fått nok informasjon til at de er sikker på diagnosen.

4) Det første som dukker opp når jeg googler "How to find out if you are fertile with PCOS" er å sette seg inn i nettopp de tingene jeg har nevnt.  Så hvordan kan du påstå at disse tingene ikke gir gode indikasjoner på fertilitet?

"How to track ovulation with PCOS: The starting point for all ovulation monitoring is to keep track of your menstrual cycle. Whether it’s regular or irregular, knowing the pattern by keeping a record can help"

"Women with PCOS may have a high baseline level of LH, and so there may not be a sufficient change in LH for the test to detect a surge, so ovulation may not be indicated. "

"Tracking your menstrual cycle is a powerful way to understand your body, and this is especially true if you have polycystic ovary syndrome (PCOS).

"If you have PCOS (and even if you don't), one thing that can help you get a better sense of your cycles and whether or not ovulation is happening regularly is cycle tracking."


En god artikkel til TS:
https://ro.co/fertility/how-to-track-and-understand-your-cycle-if-you-have-pcos/

Jeg har selv vært til fertilitetsutredning og går igjennom IVF. Det første jeg ble spurt om var min syklus. Han spurte om sykluslengde, blødningslengde og om jeg viste når jeg hadde EL. Så er det en ting jeg har lært, så er det at kvinner må ta ansvar og sette seg inn i sin egen fertilitet. Å starte med å tracke egen naturlige syklus er steg nummer 1 - og noe av det mest nyttige og viktige man gjør. Jeg tenker det er spesielt viktig siden legene er usikker på hennes PCOS diagnose. Å ha nok informasjon tilgjengelig, vil dermed gjøre det lettere for leger å ev. sette diagnosen, fjerne den, eller diagnosere henne med noe annet. Jo mer man vet, jo lettere er det å få hjelp om hun skulle få behov for det. Det finnes INGEN korrekt måte å finne ut om man er 100% fertil. Absolutt ingen. Det eneste man kan gjøre, er å undersøke sannsynligheten.
 

Anonymkode: 72828...94f

Hele kluet her er at TS uansett hva hun vil prøve, undersøke gjøre er at hun ikke vil ha noe som helst form for effekt eller nytte av det før hun har sluttet på prevensjon og gått en stund uten noe form for prevensjon. 

Så ja - med ts sin situasjon per i dag - er det helt nytteløst å tracke syklus, eggløsning etc av den grunn at hun går på prevensjon og ikke har planer om å slutte med det per nå. 

 

Og det å da starte med strips først hvis og når hun slutter bortkastet for de aller fleste ja - særlig når produsentene selv anbefaler at de ikke brukes av kvinner med pcos/pco. 

Av de alternativene som er - som ikke innebærer leger/undersøkelser/blodprøver   så er temping den absolutt beste måten å begynne. MEN igjen det tar tid å få kroppen i gang etter prevensjon, det tar tid å bli kjent med syklus via temping og se et mønster. 

Opplever ikke eller tolker det ikke som om TS ønsker graviditet nå - men kun vil vile om sin fertilitet - da er en skikkelig utredning hos lege/gyn/helsepersonell beste alternativet.

Svært mange med pcos/pco har gjerne eggløsning, men eggene vil ikke la seg befrukte like enkelt eller som normalt. 

Ingen undersøkelse eller tracking vil kunne gi TS svar på hvor enkelt hun vil kunne bli gravid. 

Har mange år med prøving ,utredning, infertilitet og ivf bak meg selv jeg så snakker av erfaring selv også. Har pcos - svært lite av de "normale" symptomene og plagene, men fremdeles er fertilitet og graviditet et problem. Pcos og pco er mye mer sammensatt enn mange tror og  påvirker kvinner ulikt - og påvirkes av alder hos mange. 

At hun fikk inntrykk av at de var usikker på diagnose, er noe annet enn at en lege faktisk sier de er usikker. Aldri hatt en cyste i mitt liv - før jeg begynte med ivf - da kom cystene pga den økte hormonmengden. 

 

Som jeg skrev i mitt første svar - utredning og fertilitetssjekk er det beste alternativet for Ts for å få noe som helst svar på noe som helst.  Og da må hun først kutte prevensjon for å se hvordan hennes syklus FAKTISK er - for det lille hun vet i dag i forhold til lengde og blødning er ikke reelt pga prevensjonsbruk. 

 

Anonymkode: 8a309...409

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mye god informasjon fra begge hold her, selv om det er litt uenigheter, så tror jeg skal begynne å tracke mer av min syklus og symptomer igjennom mnd. Kanskje vente med eggløsningstester og heller begynne med å se på hva som skjer med kroppen uten prevensjon. Men, hvor lenge uten piller bør man vær uten før gyn kan se hvordan det står til? Er det noen som vet? Er det snakk om mndvis?

Setter pris på de ulike innspill her altså😊

TS

Anonymkode: 769ff...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mye god informasjon fra begge hold her, selv om det er litt uenigheter, så tror jeg skal begynne å tracke mer av min syklus og symptomer igjennom mnd. Kanskje vente med eggløsningstester og heller begynne med å se på hva som skjer med kroppen uten prevensjon. Men, hvor lenge uten piller bør man vær uten før gyn kan se hvordan det står til? Er det noen som vet? Er det snakk om mndvis?

Setter pris på de ulike innspill her altså😊

TS

Anonymkode: 769ff...f2f

Du kan ikke tracke syklus når du bruker hormonprevensjon. Hele poenget med hormonprevensjon er at du ikke skal få eggløsning, dermed har man heller ikke syklus. Så da må du slutte med hormonprevensjon i alle fall. Det tar opp til 3 mnd før du får din normale syklus etter du slutter med hormonprevensjon, så du må minimum vente så lenge før du går til gyn. Det er dog lite vits å bruke tusenlapper på dette hos privat gyn hvis du ikke aktiv har prøvd å bli gravid i alle fall et halvt år. 

Anonymkode: 1ae5c...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du kan ikke tracke syklus når du bruker hormonprevensjon. Hele poenget med hormonprevensjon er at du ikke skal få eggløsning, dermed har man heller ikke syklus. Så da må du slutte med hormonprevensjon i alle fall. Det tar opp til 3 mnd før du får din normale syklus etter du slutter med hormonprevensjon, så du må minimum vente så lenge før du går til gyn. Det er dog lite vits å bruke tusenlapper på dette hos privat gyn hvis du ikke aktiv har prøvd å bli gravid i alle fall et halvt år. 

Anonymkode: 1ae5c...4c6

Har sluttet på prevensjon, så er derfor jeg spør hvor lang tid det tar før de kan se noe. Tar det 1 år så er det ingen poeng i å bestille time nå. 
TS

Anonymkode: 769ff...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Mye god informasjon fra begge hold her, selv om det er litt uenigheter, så tror jeg skal begynne å tracke mer av min syklus og symptomer igjennom mnd. Kanskje vente med eggløsningstester og heller begynne med å se på hva som skjer med kroppen uten prevensjon. Men, hvor lenge uten piller bør man vær uten før gyn kan se hvordan det står til? Er det noen som vet? Er det snakk om mndvis?

Setter pris på de ulike innspill her altså😊

TS

Anonymkode: 769ff...f2f

Ville ventet 3-6 mnd etter prevensjonslutt før gyn time. Men kan være lurt å bestille time tidlig, da mange gyn har lang ventetid. Men det er selvsagt noe avhengig av hvor du bor.  

Eventuelt snakke med en gyn om hva de anbefaler deg i din situasjon - de kan gi bedre svar enn noen andre. 

Det som er - er at det er stor variasjon fra kvinne til kvinne hvor lang tid det tar før kroppen er tilbake i naturlig syklus etter bruk av prevensjon. Normaltsett tar den prosessen 2-4 mnd - er den ikke tilbake til naturlig syklus etter 6 mnd anbefales det generelt for alle at man oppsøker gyn/lege. 

Og uansett hvor mange undersøkelser som gjøres kan ingen gi deg svar på hvor raskt du vil oppnå graviditet etc - kun anta basert på undersøkelser og svar. Ingen fasit her dessverre. 

Anonymkode: 8a309...409

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...