AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #1 Skrevet 11. juli 2024 Hei, jeg lurer på om dersom man skal bytte etternavn i forbindelse med at man gifter seg, altså ta ektefelles etternavn. Må dette gjøres når man gifter seg eller kan det søkes om på et senere tidspunkt. Noen som vet? Anonymkode: 4155f...e86
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #2 Skrevet 11. juli 2024 Det kan gjøres senere også. Opp til dere. Anonymkode: 9f756...1b3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #3 Skrevet 11. juli 2024 Fristen er kl 12:07 den dagen man gifter seg! Anonymkode: f07e2...dd8 3
mereo Skrevet 11. juli 2024 #4 Skrevet 11. juli 2024 Ja. Du kan til og med ta det før, men egne regler gjelder for beskyttede etternavn.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #5 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fristen er kl 12:07 den dagen man gifter seg! Anonymkode: f07e2...dd8 Det er derfor brudeparet ofte ikke kommer til mottakelsen før en stund senere etter vielsen. De tar ikke flotte bryllupsbilder(som man gjerne forteller gjestene som venter) - de logger inn på Altinn.no sammen, som et slags romantisk forplay for bryllupsnatten, og endrer navn. Det er et av mine absolutte favorittminner med min mann. Anonymkode: 285de...edf 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #6 Skrevet 11. juli 2024 Du kan ta helt fint bytte senere, du kan ta naboen sitt navn om du vil, eller hvis det frister mer så kan du ta eksen sitt navn etter du har giftet deg på nytt... Du kan når som helst bytte til ett etternavn så lenge det ikke er beskyttet. Anonymkode: c46d8...0f4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #7 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan ta helt fint bytte senere, du kan ta naboen sitt navn om du vil, eller hvis det frister mer så kan du ta eksen sitt navn etter du har giftet deg på nytt... Du kan når som helst bytte til ett etternavn så lenge det ikke er beskyttet. Anonymkode: c46d8...0f4 Er ikke alle navn en kan det på. Har selv et etternavn der må en enten bli født til det eller gifte seg til det. Ene søsteren min fjernet navnet og måtte da søke om å få det tilbake og 2 stk nektet og dermed fikk ho ikke navnet tilbake Anonymkode: 754a3...dd2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #8 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er ikke alle navn en kan det på. Har selv et etternavn der må en enten bli født til det eller gifte seg til det. Ene søsteren min fjernet navnet og måtte da søke om å få det tilbake og 2 stk nektet og dermed fikk ho ikke navnet tilbake Anonymkode: 754a3...dd2 Derav «så lenge det ikke er beskyttet» i innlegget du svarte på… Anonymkode: 5cb2a...5b6 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #9 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er ikke alle navn en kan det på. Har selv et etternavn der må en enten bli født til det eller gifte seg til det. Ene søsteren min fjernet navnet og måtte da søke om å få det tilbake og 2 stk nektet og dermed fikk ho ikke navnet tilbake Anonymkode: 754a3...dd2 Dette er jo tull. Så lenge det er et familienavn trenger man ikke spørre noen selv om det er et beskyttet navn. Om du kan vise til tilknytning, f.eks at moren eller faren din heter det, så er det nok. Jeg har tatt samboeren min sitt etternavn, som er et beskyttet navn. Det var nok at han godkjente det. Anonymkode: 2becf...534
mereo Skrevet 11. juli 2024 #10 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er ikke alle navn en kan det på. Har selv et etternavn der må en enten bli født til det eller gifte seg til det. Ene søsteren min fjernet navnet og måtte da søke om å få det tilbake og 2 stk nektet og dermed fikk ho ikke navnet tilbake Anonymkode: 754a3...dd2 Egne regler for beskyttede etternavn. Man trenge ikke gifte seg, det holder med samboerskap over x-antall år (husker ikke farten om hvor mange). Det er også egne regler for adopsjon.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #11 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hei, jeg lurer på om dersom man skal bytte etternavn i forbindelse med at man gifter seg, altså ta ektefelles etternavn. Må dette gjøres når man gifter seg eller kan det søkes om på et senere tidspunkt. Noen som vet? Anonymkode: 4155f...e86 Kan gjøres når som helst - tilogmed før man gifter seg. Men er egne regler for spesielle og beskyttede etternavn. Anonymkode: 8d9b7...a15
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #12 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er ikke alle navn en kan det på. Har selv et etternavn der må en enten bli født til det eller gifte seg til det. Ene søsteren min fjernet navnet og måtte da søke om å få det tilbake og 2 stk nektet og dermed fikk ho ikke navnet tilbake Anonymkode: 754a3...dd2 Det er ikke mulig, sånn med mindre det navnet hun ønsket å ta tilbake igjen var et hun hadde giftet seg til. Etter navneloven § 4 nr. 7 kan man alltid ta igjen "etternavn eller mellomnavn som vedkommende har hatt tidligere, og som ikke er ervervet ved ekteskap eller samboerskap". Man trenger altså ingen godkjenning fra andre med samme navn dersom man vil gå tilbake til det beskyttede etternavnet man selv ble født med. Ikke mulig. Anonymkode: 2636a...bba 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå