Gå til innhold

Marokko - erfaring med rundreise?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi planlegger å reise til Marokko. Finner aktuelle flyforbindelser til Agadir, men har lyst til å se Marrakesch, Fez, Rabat, Essaouira og Chefchaouen. Dessverre har vi bare to uker, så antar vi ikke rekker alt. Noen som har tips til hva vi bør prioritere og hvor lang tid vi behøver på hvert sted? Vi er også usikre på om vi bør leie bil, eller om det vil gå greit med tog og buss.

Tar gjerne også i mot tips om hva vi bør få med oss på de forskjellige stedene!

Anonymkode: 6a84d...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marokko er et veldig spennende og alright land å reise til, så denne turen anbefaler jeg absolutt :) 

Markedsplassen og souken i Marrakesh er som å tre inn i en annen verden med fargerike salgsboder, røkelse, slangetemmere, halvmasete selgere (det hører med), musikk og deilig myntete. Ja, det er bråkete men også en veldig spennende og eksotisk opplevelse for oss nordmenn :) om på gjennomreise er sikkert 2 dager ok! 

Så har du Essaouira som er mye mer laidback, deilig havbris og sjømat med utsikt over fortet og lang sandstrand med furutrær. Om på gjennomreise er 1 dag ok!

Om dere er interessert i film er Marokko en god destinasjon, både Marrakesh og Essaouira er mye brukt (sistnevnte i Game of Thrones) og om så anbefaler jeg veldig en dagstur til Ait Benhaddou - vårt favorittstopp fra tur sist August! I tillegg er en tur til foten av Atlasfjellene og besøke berberlandsby veldig interessant. 
 

Agadir er typisk charter destinasjon så mindre autentiske kulturopplevelser, men sikkert rimeligere å fly til/ha base enn Marrakesh. Det sagt, vi hadde 5 dager base i Marrakesh med 3 dagsutflukter booket gjennom lokale byrå (utfluktene var veldig billige og i fine air con minibusser) og det funket veldig bra.
 

Absolutt beste tips er å bo i en tradisjonell riade, det gjør hele opplevelsen enda bedre! Og nyt verdens beste myntete! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Når du sier veldig billige utflukter, kan du antyde ca. pris? 

Når det gjelder Agadir, må vi ikke ha det som noen base, men i den aktuelle perioden, finner jeg bare ok flyforbindelser dit. Men er veldig åpen for å reise direkte videre, og så heller bare ta ei natt eller to i Agadir på slutten. 

Var alt organisert da du reiste, eller tok dere også buss eller tog mellom stedene?

Anonymkode: 6a84d...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi betalte tilsvarende ca 200/300 nok per utflukt per person. Da snakker vi kjøring til/fra lokasjon i god minibuss (opptil 3 timer hver vei), inngang på alle sights og gjerne inkludert te/snacks. 

Vi hadde ingenting organisert på forhånd utenom riaden vi bodde på. Utfluktene booket vi i et «hull i veggen» vi tilfeldigvis gikk forbi dag 1 (mange av de, man får gjerne se album med bilder fra de forskjellige utfluktene og vi bare valgte 3 som så interessante ut). Tips! Marokkanske dinarer er lukket valuta, så du får kun tatt ut cash i landet, men han vi booket av ville helst ha dollar så anbefaler å sjekke hvilke utflukter man vil booke, bli enige om pris og valuta, gå i banken og ta ut tilsvarende.
 

Kan nevne at vi sjekket samme utflukter via riaden da de også ofte kan booke turer for deg, men de ville ha dobbel (!!) pris så da var det mye bedre å fikse det med lokalt byrå. Og alt gikk helt fint med alle 3 utflukter, godt organisert :) 

Vi prøvde ikke lokale busser/tog MEN jeg sjekket muligheten for tog fra Marrakesh-Casablanca og det virket relativt straight forward så det var i utgangspunktet på planen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marokko er mitt andre hjemland etter å ha vært gift med marokkansk mann i 20 år. Nydelig herlig land! Litt ymse angående rundreiser, da noen selskaper kun drar til restauranter som gir dem pay- back etter antall gjester de tar dit, men masseproduserer mat på billigst mulig måte. Vi var med på en tur med slikt selskap, og da får man virkelig ikke oppleve den fantastiske matkultur i Marokko. Vi droppet faktisk å bestille mat etterhvert, for var heller sulten enn å spise den elendige masseproduserte maten slike restauranter tilbyr. En norsk kvinne bosatt i Marokko arrangerer turer hvor hun er opptatt av å styre unna slikt. Hun heter Anne Marthe Bauford, eller noe lignende  og arrangerer turer for Aller og Carpe diem iallefall. 

Veldig enkelt å arrangere rundturer selv også. Leie bil eller bruke tog/buss. Vi gjør som regel det når vi har med oss gjester fra Norge. Av erfaring bør man ha minst to netter hvert sted. Annet blir for hektisk. Heller færre steder og å virkelig få oppleve hvert sted. Jeg personlig er ikke superbegeistret for Agadir, selv om byen har blitt mye bedre. Har liksom begynt å få en slags egen identitet. Tidligere følte jeg det var en dårlig kopi av spanske feriesteder. Beste (og betydelig billigere) matopplevelser der er uansett utenfor turistløypa, oppi det mer lokale Agadir. Essaouira og Marrakech elsker jeg. Fez også, men ganske langt å kjøre fra Marrakech. Rabat er fin, men det er en storby uten følelse av å virkelig oppleve ny kultur. Dropp Casablanca. Står ikke på din liste heller, men roteby. Chefchaouen og Tanger er også fine byer, men enda lengre å kjøre. 

Anonymkode: 8db83...e98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Alltid et tidsspørsmål før dette dukker opp i tråder om Marokko. Forsvinnende liten sjanse for at sånt skjer. Det blir som en jeg så i en annen tråd som advarte mot USA fordi man kan bli skutt. 

Anonymkode: e1365...07f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alltid et tidsspørsmål før dette dukker opp i tråder om Marokko. Forsvinnende liten sjanse for at sånt skjer. Det blir som en jeg så i en annen tråd som advarte mot USA fordi man kan bli skutt. 

Anonymkode: e1365...07f

Uansett bør man tenke seg godt om :) Vær dere det er folk rundt seg, lettere å få hjelp da.

Anonymkode: fda34...224

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Uansett bør man tenke seg godt om :) Vær dere det er folk rundt seg, lettere å få hjelp da.

Anonymkode: fda34...224

Tenke seg godt om er alltid lurt, også på hjemmebane, der er vi enige. Bare man ikke går glipp av fine opplevelser pga irrasjonell frykt. Kjenner jo folk som ikke tør å dra til Køben alene en gang. 

Anonymkode: e1365...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Uansett bør man tenke seg godt om :) Vær dere det er folk rundt seg, lettere å få hjelp da.

Anonymkode: fda34...224

Utøya må da være et trygt sted da, tenker du. Mange mennesker. Også helsepersonell og vakt. 

Anonymkode: 5832e...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...