Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vil høre andre sine erfaringer om forstoppelse i tredje trimester!

Det har seg slik at jeg er forstoppa, jeg får kun ut luft. Var til legen for en uke siden, ble anbefalt Movicol, som jeg har brukt uten noe resultat. Har også brukt Lactulose de siste dagene etter anbefaling fra jordmor. Hadde arbeidshelg i helgen som var, og denne uken har vert hektisk og jeg har ikke tenkt over når jeg hadde avføring sist. Begynte å føle meg utilpass i går kveld. Er nå kvalm og våknet opp til at jeg kaldsvettet. Når jeg prøver å tenke er det nok en uke siden jeg hadde avføring, mandag og tirsdag fikk jeg kun en liten klump (beklager ekle detaljer).

Det jeg lurer på er om jeg kan kjøpe Microlax uten å snakke med lege? Siden jeg er i tredje trimester? Har lest at det kan føre til premature rier, er så usikker. Men nå har jeg det skikkelig ubehagelig. Eller bør jeg bare ringe legen igjen?

Anonymkode: 04ace...d41

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring legen først. 

Anonymkode: e9de8...f9c

• Liker 1
Skrevet

Jepp, ring legen 100% 💯

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Vil høre andre sine erfaringer om forstoppelse i tredje trimester!

Det har seg slik at jeg er forstoppa, jeg får kun ut luft. Var til legen for en uke siden, ble anbefalt Movicol, som jeg har brukt uten noe resultat. Har også brukt Lactulose de siste dagene etter anbefaling fra jordmor. Hadde arbeidshelg i helgen som var, og denne uken har vert hektisk og jeg har ikke tenkt over når jeg hadde avføring sist. Begynte å føle meg utilpass i går kveld. Er nå kvalm og våknet opp til at jeg kaldsvettet. Når jeg prøver å tenke er det nok en uke siden jeg hadde avføring, mandag og tirsdag fikk jeg kun en liten klump (beklager ekle detaljer).

Det jeg lurer på er om jeg kan kjøpe Microlax uten å snakke med lege? Siden jeg er i tredje trimester? Har lest at det kan føre til premature rier, er så usikker. Men nå har jeg det skikkelig ubehagelig. Eller bør jeg bare ringe legen igjen?

Jeg snakket med jordmor og fikk anbefalt dulcolax først og så over på visiblin fast. Ring jordmor eller lege før du kjøper noe tenker jeg. 

Anonymkode: 36c84...95d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg snakket med jordmor og fikk anbefalt dulcolax først og så over på visiblin fast. Ring jordmor eller lege før du kjøper noe tenker jeg. 

Anonymkode: 36c84...95d

Jordmor har ferie, skal inn til legen nå straks. De ville ha meg inn for en sjekk, har hatt to tilfeller nå på morgenen der jeg nesten besvimte, så greit å bare få sjekket.

ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte Dulcolax i forrige graviditet, det fungerte og var ok ifølge jordmor.

Er gravid med nr to nå, kun 6 uker, men har allerede begynt å bli forstoppet. For øyeblikket spiser jeg kesam med linfrø om kvelden, og det har hjulpet neste morgen. Så ikke undervurder de naturlige hjelpemidlene heller.

Anonymkode: a0658...d91

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir fullstendig forstoppet når jeg er gravid, og de tradisjonelle hjelpemidler som Movicol og Visiblin gjør null og nada for meg. 

Husk at du må drikke masse vann når du tar lactulose for at det ikke skal få motsatt effekt. Og du kan fint justere opp mengden om du trenger det, det er helt ufarlig. Trenger du en hurtig quick-fix tar det ikke lang tid for en shot eller to med ren olivenolje får effekt heller 😛 

Gikk fast på Laxoberal etter avtale med lege, og måtte også ta microlax miniklyster ved et par anledninger. Men, dette bør alltid avklares med lege/jordmor.

Anonymkode: 8bcfc...343

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var til legen i går, fikk beskjed om å ikke bruke Dulcolax eller Microlax når jeg er i tredje trimester da det er risiko for fødsel dersom man får heftig diaré.

Skulle drikke 7 poser Movicol blandet med 2 liter vann over 6 timer, som jeg gjorde i går. Fortsatt ingen effekt. Til sammen drakk jeg rundt 3,5 liter væske iløpet av dagen. Skal tilbake nå på formiddagen for «kontroll». Føler meg sykt dårlig nå, altså allmenntilstanden, så er spent på hva neste steg blir..

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 9.00):

Var til legen i går, fikk beskjed om å ikke bruke Dulcolax eller Microlax når jeg er i tredje trimester da det er risiko for fødsel dersom man får heftig diaré.

Skulle drikke 7 poser Movicol blandet med 2 liter vann over 6 timer, som jeg gjorde i går. Fortsatt ingen effekt. Til sammen drakk jeg rundt 3,5 liter væske iløpet av dagen. Skal tilbake nå på formiddagen for «kontroll». Føler meg sykt dårlig nå, altså allmenntilstanden, så er spent på hva neste steg blir..

ts

Hvordan går det med deg?

Anonymkode: f8fed...bc5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvordan går det med deg?

Anonymkode: f8fed...bc5

Var til legen igjen igår og skulle forsøke med Laxoberal og Visiblin, da Movicol ikke har fungert. Fikk noe resultat i dag tidlig og ettermiddag, men føler jeg ikke har fått «tømt» meg skikkelig, så er noe utilpass fortsatt. Allmenntilstanden er noe bedre, men ikke 100%. 
Synest bare det er så rart at jeg ikke kjenner på noe ubehag i selve magen, ikke noe rumling eller magesmerter🙈 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 9.00):

ts

Jeg tok microlax i uke 37, effekten kom nesten en dag senere. Men ble ingen fødsel for det, har du ringt føden eller jordmor i stedet for legen?

Anonymkode: 64b38...5bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tok microlax i uke 37, effekten kom nesten en dag senere. Men ble ingen fødsel for det, har du ringt føden eller jordmor i stedet for legen?

Har tenkt å ringe jordmor i morgen dersom ingenting skjer i løpet av dagen. Legen jeg var hos diskuterte med 2 andre leger da jeg var der på torsdag, og alle 3 var enige om at microlax og dulcolax burde høyst unngås.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har tenkt å ringe jordmor i morgen dersom ingenting skjer i løpet av dagen. Legen jeg var hos diskuterte med 2 andre leger da jeg var der på torsdag, og alle 3 var enige om at microlax og dulcolax burde høyst unngås.

ts

Jeg erfarer flere ganger at legene gjetter seg frem mens jordmor og føden gir riktige svar. 

Hadde en lege som mente at jeg måtte trene mer, spesielt rygg og jeg måtte klare å være mer aktiv enn jeg var. Dette mens jeg tok opp hvor mange kynnere, maserier og sterke smerter jeg hadde i mage og rygg. En uke senere ble jeg lagt inn pga truende prematur fødsel. Legen ble rimelig sjokkert etterpå, hun sa også at hun ikke hadde erfaring med slikt.

Så alt som handler om svangerskap det tar jeg med føden og jordmor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ts

Så det disse legene sier er "hvis du vil ha i gang en fødsel, ta microlax." Jeg kan forstå det om du er moden, men de vet vel ikke om du er det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Var til legen igjen igår og skulle forsøke med Laxoberal og Visiblin, da Movicol ikke har fungert. Fikk noe resultat i dag tidlig og ettermiddag, men føler jeg ikke har fått «tømt» meg skikkelig, så er noe utilpass fortsatt. Allmenntilstanden er noe bedre, men ikke 100%. 
Synest bare det er så rart at jeg ikke kjenner på noe ubehag i selve magen, ikke noe rumling eller magesmerter🙈 

ts

Prøv å få i deg elektrolytter samtidig, selv når du drikker mye vann, kjøp på apotek. Jeg havna på akutten etter å ha vært forstoppa i 2 uker, i første trimester. Jeg besvimte av smertene og spydde. Når jeg fikk i meg elektrolytter på sykehuset satte det i gang magen min, samtidig som jeg tok movicol.

Er ikke sikkert dette hjelper men er jo verdt er forsøk om du sliter så mye.

Anonymkode: b300f...6f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg erfarer flere ganger at legene gjetter seg frem mens jordmor og føden gir riktige svar. 

Hadde en lege som mente at jeg måtte trene mer, spesielt rygg og jeg måtte klare å være mer aktiv enn jeg var. Dette mens jeg tok opp hvor mange kynnere, maserier og sterke smerter jeg hadde i mage og rygg. En uke senere ble jeg lagt inn pga truende prematur fødsel. Legen ble rimelig sjokkert etterpå, hun sa også at hun ikke hadde erfaring med slikt.

Så alt som handler om svangerskap det tar jeg med føden og jordmor. 

Takk for svar!

Jeg har ikke hatt noe resultat idag. Så jeg valgte å kontakte jordmoren min tidligere i kveld, forklarte henne hva legen har sagt og hva jeg har prøvd. Hun sier at jeg har prøvd alt som hun kan tenke seg, og at jeg burde snakke med legen igjen i morgen om det kan vere ett alternativ å bli lagt inn på føden og få avføringsmidler hos dem samtidig som jeg blir overvåket. 
Til vanlig pleier jeg å gå på do 1-2 ganger daglig og få resultat. Så jeg synest dette er helt grusomt. Samtidig har jeg ingen magesmerter eller ubehag i magen, men heller ett slags ubehag i hele kroppen.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta trippel dose med billig magnesium, altså oksid. Nycoplus sin magnesium har oksid. Det har reddet meg fra forstoppelse hele svangerskapet. Første svangerskap gikk jeg bare på do annenhver uke, og det var helt forferdelig. Begynte å ta trippel dose magnesium pga kriblende legger etter anbefaling fra jordmor og lege 

Anonymkode: 5c9c6...831

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...