Gå til innhold

Hvilke barn er det som blir de "populære"/godt likt sosialt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn på 7 og 8 år. Lurer på hva er det som gjør at noen barn er mer "populære" sosialt enn andre barn? Vi har hatt besøk av mange ulike barn opp gjennom og jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor noen av de er mer "populære" enn andre. 

Ser egenskaper jeg hadde tenkt ikke ble likt som de gjerne har er at de er kontrollerende, dominerende, svarer frekt, sier ting som gjør at de fremstår bedre, i grunn kan virke litt usikre? Føler de ofte ikke er empatiske (syns generelt barn i den alderen er lite empatiske). 

Stemmer dette med det dere har observert? Og de som er godt likt i denne alderen, er de gjerne godt likt i mange år eller vil det gjenge byttes litt på? 

Dette gjelder kanskje mest jentene. Guttene vet jeg ikke helt.. 

Anonymkode: ae5d8...9d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en følelse av at barn som tidlig viser psykopatiske trekk blir populære. Kanskje fordi de andre synes hen er tøff som ikke viser nevnverdig respekt for voksne mennesker.. Og et slikt barn er sannsynligvis allerede bra på å manipulere.

Anonymkode: 4a528...2a9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte de som har pene/ rene trekk, har foreldre som sørger for at de alltid har «det kuleste» (kan være alt fra en kult pynt på sekken, sko, klær, interesser), sosialt smarte (gode til å få andre barn til å følge dem).

Anonymkode: 17960...8de

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at populære barn er initiativrike, kreative og motorisk flinke. De har foreldre som stiller opp og deltar aktivt i barnets liv. 

Anonymkode: 1b76e...ec6

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har barn på 7 og 8 år. Lurer på hva er det som gjør at noen barn er mer "populære" sosialt enn andre barn? Vi har hatt besøk av mange ulike barn opp gjennom og jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor noen av de er mer "populære" enn andre. 

Ser egenskaper jeg hadde tenkt ikke ble likt som de gjerne har er at de er kontrollerende, dominerende, svarer frekt, sier ting som gjør at de fremstår bedre, i grunn kan virke litt usikre? Føler de ofte ikke er empatiske (syns generelt barn i den alderen er lite empatiske). 

Stemmer dette med det dere har observert? Og de som er godt likt i denne alderen, er de gjerne godt likt i mange år eller vil det gjenge byttes litt på? 

Dette gjelder kanskje mest jentene. Guttene vet jeg ikke helt.. 

Anonymkode: ae5d8...9d2

Det kan skje at det ser ut som de lite empatiske er populære men da har de en slags makt over de andre og det ligger en frykt for å havne utenforståenfor. Den som fremstår mindre empatisk har ofte også intelligens og bruker denne negativt. 

De som er sosialt oppegående på en positiv måte blir også populære og da med en mer positiv innvirkning på de rundt seg. De er initiativrike, fleksible, har godt språk og kommunikasjonsevner. De har evne til å forhandle og de er utholdende. 

Anonymkode: ff596...78d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har toeggede tvillinger, samme kjønn. Den ene er svært populær/ettespurt. Den andre er fornøyd med sine to faste venninner/lite etterspurt. Det populære barnet er svært utadvendt, opptatt av rettferdighet, kvikk i kommentaren og litt rastløs. Det må alltid skje noe. Er også flink å ta kontakt med andre

Anonymkode: c1fb1...4a0

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes to ulike populære barn. 
De som er populære fordi de er inkluderende, snill, og får andre barn til å føle seg vel sammen med de. 
så har du de som gjerne er dominerende og sjefete. Mange barn vil holde seg inne med de for å få status, og i frykt for å bli mobbet eller holdt for narr. 
da er det trygt å være venn med en «ledertype» 

Å bli populær av fryktkultur er ikke noe som varer. Når barna blir eldre får de egne meninger og trekker seg unna 

Anonymkode: c5833...3b8

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring med fire barn er at de populære er de trygge, sosialt sterke, morsomme og smilende barna. De som takker for at de fikk komme, hilser på mormor innerst i stua og er flinke til å gi komplimenter. Vi må ikke undervurdere barn heller. De ser godt hvilke karaktertrekk de liker. 

Anonymkode: e2e37...36e

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring med fire barn er at de populære er de trygge, sosialt sterke, morsomme og smilende barna. De som takker for at de fikk komme, hilser på mormor innerst i stua og er flinke til å gi komplimenter. Vi må ikke undervurdere barn heller. De ser godt hvilke karaktertrekk de liker. 

Altså utadvendte barn. 
Sjenerte barn tør ofte ikke å «eie rommet» på nytt sted, de hilser ikke på mormor innerst i stuen. Men de kan fortsatt være en god venn og ha gode verdier, men blir ikke populær. 

Anonymkode: 0104a...ded

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Sosialt intelligente barn blir populære og ledere. Kommer an på oppdragelsen om barna bruker den sosiale intelligensen til å manipulere, og styre de andre som sjakkbrikker i sin favør, eller om de blir empatisk, inkluderende og trygge ledere. 

Anonymkode: 3fce9...871

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som andre skriver, de utadvendte. Har aldri opplevd et stille og beskjedent barn som er populært. Men mulig de finnes?

Anonymkode: 30fd0...5d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Altså utadvendte barn. 
Sjenerte barn tør ofte ikke å «eie rommet» på nytt sted, de hilser ikke på mormor innerst i stuen. Men de kan fortsatt være en god venn og ha gode verdier, men blir ikke populær. 

Anonymkode: 0104a...ded

Ja, det stemmer nok. 
Har også et beskjedent barn og han opplever nok ikke å være en som alle vil være med. Han må selvsagt være som han er, men vi kan øve på å ta plass og gi gode tilbakemeldinger til folk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Som andre skriver, de utadvendte. Har aldri opplevd et stille og beskjedent barn som er populært. Men mulig de finnes?

Anonymkode: 30fd0...5d0

Min sønn er stille, introvert og overvektig, og svært etterspurt av andre barn. Han er veldig snill og flink til å ta med de ingen spør, men selv mobberne til de han drar med vil være sammen med ham, jeg er bare redd dette ikke holder inn i  tenåra, men krysser fingrene.(Han er ti)

Anonymkode: bc624...67e

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var aldri populær når det kom til gutter. Jeg ble det først når jeg var ferdig med vgs og begynte å skjønne at jeg var ikke noe stygg, men jeg var veldig sjenert. Når jeg ble mindre sjenert ble jeg mer populær. Jeg hadde allikevel alltid venner som var blandt de populære, men jeg har aldri definert meg som populær i barndommen. De var jevnt over smarte, pene, slanke og VELDIG utadvent. De som alltid svarte på spørsmål i timen uten frykt, eller som framførte ting. Noen populære var heller ikke billedskjønne men hadde en "frekk" fremtoning og veldig selvsikker.  Og dette gjaldt fra tidlig barneskole og ut vgs.  Riktignok var jeg barn/ung på 90-tallet og 2000-tallet så mye kan ha endret seg😅

Anonymkode: 364d7...812

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eldstemann er populær . Hun er kvikk, aktiv på grensa til rastløs, litt sjefete og full av spill-opper. Og veldig morsom. Må hele tiden jobbe med empatien hennes.  Hun er bare 7, da.

Anonymkode: 1b7bb...de3

AnonymBruker
Skrevet

Det som gjør deg populær er kort sagt din evner til å samle folk og påvirkningskraft. Da har man både de artige empatiske pene barna og de manipulerende drittungene 

Anonymkode: b76c8...f84

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Har sett mange eksempler på at popularitet på barneskolen handler mye om dominans, og her betyr utadvendthet og (tilsynelatende) god selvtillit ganske mye. Barn som ofte er tidlig ute med det meste og mangler litt grenser (eks får lov til å spille spill med høyere aldersgrense, får telefon og kult utstyr, tilgang til sosiale medier tidlig), blir gjerne sett opp til av medelever. Er forøvrig enig med en som skrev av høy status og godt likt ikke nødvendigvis er det samme. Barn som blir genuint godt likt er de som har god selvfølelse i bunn, og dermed ikke har behov for å utøve makt over andre. De har god følelsesregulering (er stabile og forutsigbare), gode på selvhevdelse (setter sunne grenser for seg selv, uten å tråkke på andre). Ofte språklig sterke, noe som gjør at de klarer å uttrykke seg og fremstår mer modne. 

Edit: Mye empati er ikke nødvendig for å oppnå status, men definitivt nødvendig for å bli genuint godt likt. 

Endret av Chestnut
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde det samme som du beskriver da jeg var barn. Jeg tror mange føler at disse barna er litt selektive med hvem de "velger" som venner, og derfor jobber noen med å få innpass hos de. Kanskje de føler seg mer spesiell om de blir godtatt av populære. Men jeg husker ikke trivdes så godt med de. For de bestemte mye, fikk ofte viljen (ofte lærere som godtok, de var jo også flink å snakke "høyest" og tråkke litt over andre). Håper dette har endret seg med dagens lærere da. 

Lær barna at venner skal gi og ta, dele, bytte på hvem som "bestemmer", være raus. Det viktigste er å ha gode venner, ikke at de er populær.

Anonymkode: 496eb...1d2

AnonymBruker
Skrevet

Dominans er ofte tilstede, de barna som vet når de skal smile og til hvem. Ofte de barna som har fine klær, kuleste utstyr, flotteste feriene osv. Det er ganske likt som i voksenlivet, alle vil være inne med «fiffen». 

Anonymkode: c493f...1f0

AnonymBruker
Skrevet

De menneskene som er best til å lyve er de som blir mest populære viser studie. 

Anonymkode: d6e9f...7ce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...