Gå til innhold

Alkohol etter slankeoperasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som jeg festet mye med før. Da drakk hun mye når vi var på fester. For 6 år siden tok hun en slankeoperasjon. Jeg har bodd i utlandet så vi har ikke festet sammen etter operasjonen. Men i helga var jeg hjemme og hun inviterte meg hjem til henne. Vi spiste og drakk. Jeg klarte 2 glass vin og hun drakk 8 stk 0.5 bokser med øl. 

Jeg trodde at man ikke klarte det etter en sånn operasjon? Er ikke magesekken mindre?

Anonymkode: fe968...5d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå varierer det veldig ut i fra hvilken operasjon hun har fått gjennomført. Men en slik operasjon er ment som en hjelp til å endre livsstil, meningen er at magesekken skal utvide seg til normal størrelse etter en stund. En har bare hjelp av inngrepet i ca 2 år. 

så 6 år etter, går nok 8 øl.

AnonymBruker
Skrevet
Blatter skrev (12 minutter siden):

Nå varierer det veldig ut i fra hvilken operasjon hun har fått gjennomført. Men en slik operasjon er ment som en hjelp til å endre livsstil, meningen er at magesekken skal utvide seg til normal størrelse etter en stund. En har bare hjelp av inngrepet i ca 2 år. 

Fire liter øl på forholdsvis kort tid i tillegg til mat tyder på at hennes magesekk har utvidet seg utover normal størrelse igjen. Men det er jo også en god del som går opp igjen etter en stund, nettopp fordi de går tilbake til gamle vaner etter at de har blitt mer normalvektige igjen (eller langt mindre overvektige enn de var).

Anonymkode: dbd15...523

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blatter skrev (8 timer siden):

Vet ikke hva operasjonen het. Men hun sa noe om at de flyttet tarmer eller lignende 

AnonymBruker
Skrevet

Har man ikke økt risiko for alkoholmisbruk etter en slik operasjon?

Anonymkode: 56670...356

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har ei venninne som jeg festet mye med før. Da drakk hun mye når vi var på fester. For 6 år siden tok hun en slankeoperasjon. Jeg har bodd i utlandet så vi har ikke festet sammen etter operasjonen. Men i helga var jeg hjemme og hun inviterte meg hjem til henne. Vi spiste og drakk. Jeg klarte 2 glass vin og hun drakk 8 stk 0.5 bokser med øl. 

Jeg trodde at man ikke klarte det etter en sånn operasjon? Er ikke magesekken mindre?

Du trodde at man ikke klarte det, men så at venninna di klarte det. Jeg forstår ikke helt hva du lurer på. Tror du at du så syner? Kanskje du ble så dritings av de to glassene vin du såvist klarte at du så dobbelt, at hun drakk fire bokser øl? 

Anonymkode: 5f85c...9bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

GBP-operert i 2005.

Jeg må være svært forsiktig med alkohol, da jeg ikke har noe særlig til mellomlagring av drikken, så alt går rett i tarmen og rett i fletta. I den andre enden, så sliter jeg ikke så mye med stigende rus etter at jeg slutter å drikke, av samme grunn. (Ikke noe lagret alkohol i magesekken) 

Hvis jeg hadde drukket like raskt som i min ungdom, hadde jeg mest sannsynlig gått på en smell med alkoholforgiftning. Shotting vill nok være direkte farlig for meg. 

Savner å kunne nyte et glass rødvin eller to uten å bli rusa, og å drikke øl uten å få kullsyren i vranga. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Som svar på spørsmålene dine. Det spørs på hvilken operasjon hun har hatt. Det er ikke alle som minsker magesekken såpass mye at et slik inntak vil være et problem. Det er også 6 år siden operasjonen, så en eventuell minsket magesekk har kunnet utvide seg igjen. (I hvert fall hvis hun har til vane å drikke 4 liter kullsyreholdig drikke)

Anonymkode: d2d95...adc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har man ikke økt risiko for alkoholmisbruk etter en slik operasjon?

Anonymkode: 56670...356

Slik var det for meg. Jeg tok en gastric bypass i 2008 og gikk ned 80 kg på 4 år inkl. fjerning av overflødig hud.  Vin og whisky ble den nye kosen for meg da jeg la om kostholdet.  Jeg drakk litt hver dag, men klarte å slutte med det før det var for sent.  Jeg bodde alene og var redd for å gjøre dumme ting eller falle og skade meg. Jeg gjorde mange dumme ting.   Vekten har gått opp og ned med 5-10 kilo etter vekttapet,  og økte litt igjen da jeg sluttet å drikke, men jeg kan ennå ikke spise store porsjoner mat.

Jeg var med i et nettforum for vektoperasjon, og det var flere som skrev om alkohol der, økte tålegrenser og som erstatning for tidligere mat-søtt-snop-avhengighet.

Anonymkode: 17b0b...409

AnonymBruker
Skrevet

GBP for to år siden. Drikker som før, men blir mye fortere full og tåler sånn sett mindre. Det skumle med det er at jeg ikke klarer mat sammen med drikke, uansett hva slags drikke, så hvis jeg skal drikke alkohol en dag, spiser jeg gjerne mindre mat enn jeg ellers ville gjort.

Anonymkode: d0477...ce8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble operert i 2015, jeg klarer nesten ikke alkohol. Det er som å bli "full" etter 1 øl kontra 6 før.  Føles som jeg blir like fort edru igjen. 

Anonymkode: 31242...027

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...