Gå til innhold

Folk som klager på rettskriving istedenfor selve tema i tråder på KG


Thomasine

Anbefalte innlegg

Surpomp skrev (6 timer siden):

Nynorsk burde også omdefineres til en dialekt.
Et oppkonstruert språk, skapt av noen meget selvbevisste vestlendinger i en kontekst sterkt preget av norsk selvstendighetskamp.

Når nynorsk og bokmål er sidestilt, skaper det bare knot og dårlig språknivå

Synes nynorsk er lang vakrere og det har vel, så vidt jeg erindrer, og flere ord enn bokmål.

Bokmål heller imot Dansk og Nynorsk imot de norske dialekter. 

Skulle jeg lært norsk på ny tror jeg jeg ville valgt nynorsk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Surpomp skrev (6 timer siden):

Og hva med våre nye landsmenn som sliter med å lære seg et komplisert og lite språk som det norske ?
I tillegg skal de tvinges til å lære noe som er nesten likt, men på enkelte områder svært forskjellig.

Hva med oss? Hvorfor antar du alle sliter? 

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (På 12.7.2024 den 9.26):

Nynorsk burde også omdefineres til en dialekt.
Et oppkonstruert språk, skapt av noen meget selvbevisste vestlendinger i en kontekst sterkt preget av norsk selvstendighetskamp.

Når nynorsk og bokmål er sidestilt, skaper det bare knot og dårlig språknivå

Absolutt ikke! For et kjedelig land det ble om bokmål ble eneste mulighet! Dansk vil vi ikke ha, så da stemmer jeg for å fjerne bokmål fra norgeskartet! 

Anonymkode: d110c...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (På 12.7.2024 den 9.33):

Enig. I følge google. Mellom 10 og 15 prosent av norske språkbrukere har nynorsk som skriftlig målform, målt etter antall elever i videregående skole

Og de 10-15 prosentene er det bare å tvinge til annen målform? Vi er kommet lenger enn det. Dessuten blir det en feil måte å regne på ; mange skriver nynorsk også videre i livet så det må nok en ny telling til . 

Anonymkode: d110c...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Absolutt ikke! For et kjedelig land det ble om bokmål ble eneste mulighet! Dansk vil vi ikke ha, så da stemmer jeg for å fjerne bokmål fra norgeskartet! 

Anonymkode: d110c...f25

Hvor mange andre land har kostet på seg to nesten identiske skriftspråk ?

En utdatert og kostbar løsning som tilhører forrige årtusens frigjøringsbevegelse, men som i dag bare skaper knot og latterlige spissfindigheter. Som dessuten lar en dialekt få fordeler på bekostning av alle de andre fine dialektene Norge har.

Nei, dette trenger Norge virkelig ikke i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok har frekvensen av elementære skrivefeil økt hos voksne i takt med at man har erstattet vanlige bøker med lydbøker, samtidig som man fremhever at en lydbok er synonymt med en bok.

Hadde folk i stedet for å høre på ferdig innspilte bøker gått over til å lese den analoge papirboken og med egne øyne sett teksten, er jeg rimelig sikker på at skrivefeilene hadde vært færre, men lydboktilhengerne nekter å innse i hvilken grad de aktivt bidrar til å ødelegge skriftspråket.

Anonymkode: 38f21...911

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skogtusssa skrev (På 11.7.2024 den 11.26):

Jeg syns det er for lite påpeking av gjentagende grammatiske feil. Tenker ikke på vanlige tastefeil, men hvordan helt dagligdagse ord staves, og de vanligste grammatiske reglene. Jeg kommenterer det ikke selv, men håper noen andre gjør det. 

Jeg kommenterer standardfeilene støtt. Disse kan være "borre" i vegg, "borretslag" og "tillitt", samt "i fjord".

Fatter ikke hvordan det er blitt så vanlig med akkurat disse feilene.

Anonymkode: c763e...11b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (På 12.7.2024 den 15.59):

Hva med oss? Hvorfor antar du alle sliter? 

Den du siterer henviser til dem som sliter, ikke alle.

Her misforståes det med vilje, sannsynligvis for å hause.

Anonymkode: c763e...11b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (På 12.7.2024 den 15.58):

Synes nynorsk er lang vakrere og det har vel, så vidt jeg erindrer, og flere ord enn bokmål.

Bokmål heller imot Dansk og Nynorsk imot de norske dialekter. 

Skulle jeg lært norsk på ny tror jeg jeg ville valgt nynorsk

Dagens norske språk skiller seg vesentlig fra dansk på en rekke punkter. Behovet og argumentene for sidestilling mellom nynorsk og bokmål er derfor utdatert. Mye bedre å hylle alle de flotte norske dialektene på en jevnbyrdig måte.

Merkelig at nynorskfolket ikke drar inn svensk språk i den samme unyttige og navlebeskuende språkdebatten.
Norge var som kjent underlagt Sverige i en lang periode etter at danskestyret var over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (På 11.7.2024 den 8.24):

De jeg har sett påpeke skrivefeil gjør ikke dette for å være behjelpelige, nei. Det gjøres på en ufin måte og alltid anonymt, ja…😉

Den beste måten for å unngå dette er å skrive riktig.

Anonymkode: f0b2b...b23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (På 11.7.2024 den 8.24):

De jeg har sett påpeke skrivefeil gjør ikke dette for å være behjelpelige, nei. Det gjøres på en ufin måte og alltid anonymt, ja…😉

Er det noen som debatterer under fullt navn her på KG ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (1 time siden):

Er det noen som debatterer under fullt navn her på KG ?

😏

Ikke fullt navn, men i alle fall et profilnavn som man kan følge og gjenkjenne.

Godt du spurte, siden du ikke helt forsto helt hva jeg mente!👍🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den beste måten for å unngå dette er å skrive riktig.

Anonymkode: f0b2b...b23

Eller folk kan respektere kg sitt regelverk som du har sagt ja til når du har laget deg en bruker her😊

AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 11.56):

De driver jo med regelbrudd da.

Det å påpeke språkfeil i tråder blir sett på som avsporing, dette er en diskusjon vi i teamet har hatt flere ganger, og vi har kommet frem til at påpeking av språkfeil er avsporing og et brudd på regelverket. 

 

 

Så nei det er ikke ok

Anonymkode: 4edae...89a

 

Anonymkode: 4edae...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi folk som ikke kan skriver korrekt norsk får blodtrykket vårt til å øke.

Anonymkode: 104b0...df2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som påpeker skirvefleier bør sendes på hue og raua ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 10.48):

Leste en gang at det er et trekk på manglende empati. 

Om det er et alvorlig tema og de komplett overser det til fordel for skrivefeil, er jeg enig i den påstanden. 

Anonymkode: b60a1...c70

Jeg har lest flere tråder med svært dårlig språk hvor temaet er alvorlig. Da er det kanskje en person som kommenterer språket og blir sablet ned av de andre for å henge seg opp i noe uvesentlig. Jeg er enig i at man ikke henger seg opp i pråket når det handler om voldtekt osv.

Når det handler om at man spør om noe trivielt og kronisk skriver henne på feil sted er det utrolig forsyrrende. "Henne likte ikke maten og så gikk henne og klagde på at det ikke var ananas ringer vedsiden av." Eller "Skjedet jeg fikk av mannen min var så fint". Noen skrivefeil er mer krevende å overse enn andre. Jeg pirker aldri på det som tydeligvis er autokorrekt og litt småslurv på skrivefeil. De fleste sitter med mobilen og det er kjapt å trykke feil der.

Anonymkode: d84bf...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

bvp skrev (15 minutter siden):

De som påpeker skirvefleier bør sendes på hue og raua ut.

Du gjør det så fristende🤣

Anonymkode: d84bf...105

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (1 time siden):

😏

Ikke fullt navn, men i alle fall et profilnavn som man kan følge og gjenkjenne.

Godt du spurte, siden du ikke helt forsto helt hva jeg mente!👍🏼

Da er vi enige.
Når alle er «AnonymBruker» med en ugjenkjennelig kode, blir det svært ansvarsfraskrivende og fristende å trolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har lest flere tråder med svært dårlig språk hvor temaet er alvorlig. Da er det kanskje en person som kommenterer språket og blir sablet ned av de andre for å henge seg opp i noe uvesentlig. Jeg er enig i at man ikke henger seg opp i pråket når det handler om voldtekt osv.

Når det handler om at man spør om noe trivielt og kronisk skriver henne på feil sted er det utrolig forsyrrende. "Henne likte ikke maten og så gikk henne og klagde på at det ikke var ananas ringer vedsiden av." Eller "Skjedet jeg fikk av mannen min var så fint". Noen skrivefeil er mer krevende å overse enn andre. Jeg pirker aldri på det som tydeligvis er autokorrekt og litt småslurv på skrivefeil. De fleste sitter med mobilen og det er kjapt å trykke feil der.

Anonymkode: d84bf...105

Enig i det, men det blir litt komisk når noen er «sliten av å være sliten» (ref annen tråd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare skrivefeil, men når de bruker engelske ord i norske setninger, går jeg fra konseptene.

Anonymkode: 104b0...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...