Gå til innhold

Folk som klager på rettskriving istedenfor selve tema i tråder på KG


Thomasine

Anbefalte innlegg

Kanskje de har OCD og bare må kommentere skrivefeil :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med de kverulerer i dagliglivet også, og at det er vanskelig å diskutere med dem. Å hoppe over noe man egentlig ønsker å kommentere, heter å svelge en kamel, noe vi alle pleier å gjøre for å holde oss til sak eller for å opprettholde god stemning. Så det er noe litt usosialt med det hele, med mindre tråden handler om skrift.

Så lenge jeg forstår innholdet, så går det fint for meg. Jeg kjenner også folk med dysleksi, og synes ellers slike påpekninger ofte vitner om usikkerhet, arroganse, vrangvilje og, innimellom, også en type klasseforakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (17 timer siden):

Er bare noen som tror livet er en evig norsktime

Men det er det jo.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det tar så liten tid å lese gjennom innlegget før man poster, så hvorfor ikke gjøre det, slik at andre slipper å lure på hva som står?

Synes det er slitsomt å lese innlegg fulle av skrivefeil, så jeg tror ikke det handler om hersketeknikker når noen påpeker det.

 

Anonymkode: b5365...e09

Hadde en som spurte hvorfor jeg hadde stor bokstav på et ord midt i en setning. 

Er ikke det kverulering så vet ikke jeg🤣

Altså hørt om autokorrekt på telefon? Er ikke alltid jeg gidder å rette opp i den feilen når jeg først skriver.

Folk må roe seg ned et hakk eller ti.

Anonymkode: 6c1df...628

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er en slik korrigering det eneste de klarer å tilføre diskusjonene. Det er også det siste kortet enkelte trekker når de er tomme for argumenter (eller ikke hadde noen til å begynne med). Og en aldri så liten power trip.

Endret av Grevling
Siste setningen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

de ser en feil og den må kommenteres. De skanner alt og alle for feil. Feil feil feil hele tiden. 

Anonymkode: 03579...99b

Trenger ikke " scanne" , den lyser opp hele KG! 

Anonymkode: d110c...f25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skreppamedleppa skrev (6 timer siden):

Nå har jeg selv dysleksi. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å Google ord jeg er usikker på, men jeg kan ikke drive på å google hvert ord før jeg skriver et innlegg. Det er også en del som latterliggjør eller mistror dysleksi diagnoser her inne på forumet og det synes jeg er hakket verre. 

Det er ytterst skjeldent jeg ser noen klage på skrivefeil der dette blir gjort på en respektfull måte (unntaket er slike tråder som dette, men ellers på forumet så skjer det aldri.) Det forekommer utelukkende når en skal "ta" sin meningsmotstander og helst være frekkest mulig "fullføre du ikke barneskolen eller?", 

Jeg bryr meg særdeles skjeldent verken når jeg ser skrivefeil eller når folk er så dum å bruke dette som en hersketeknikk mot andre. Jeg har forlengst funnet ut at alternativet er å aldri være med i samfunnsdebatter og knebling av ytringer og det synes jeg ikke besserwissere som driver med hersketeknikker over en lav sko er verdt på noen måter. 

Jeg har lest mange av dine innlegg, er en stor beundrer av din sjeldent fargerike stil, men har aldri tenkt at du har dysleksi. 

Anonymkode: 29e11...7cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har lest mange av dine innlegg, er en stor beundrer av din sjeldent fargerike stil, men har aldri tenkt at du har dysleksi. 

Anonymkode: 29e11...7cb

Det komplimentet setter jeg høyt.

Jeg hadde utredning allerede på barneskolen og fikk konstaterert både dysleksi og dyskalkuli av PPT. Nå har jeg alltid vært veldig glad i å skrive og hatt skriveglede og det har nok hjulpet meg i ganske stor grad.

Men jeg kan bare ta et eksempel på et ord jeg alltid må sjekke opp i om er rett før jeg poster det ordet på kg og det er ordet sagt/sakt Nå har jeg nettopp googlet det og vet at det er slik det skrives, med g, men hjernen min aner ikke det i måren, dessverre. Ikke av latskap men pga et redusert arbeidsminne som kommer med dysleksi diagnosen.

Bare et ord, av mange.

Dobble konsonanter, hva som er et pronomen, tegnsetting og/å feiler er også noe som jeg ofte Googler. Innimellom gjør jeg ikke det, for igjen så tenker jeg at det må ikke være slik at alt må Googles og være 100% korrekt før en poster på kg. 

For taperene er besserwisserene som må ty til enkle hersketeknikker i tråder, ingen andre. 

 

Bokstaver stokker seg innimellom, både når jeg skriver og leser men jeg leser ganske mye, og jeg tror det hjelper også ilag med at jeg i hele mitt liv har skrevet mye dagbok, deltatt på skrivekurs og selv hatt skrivekurs. En litt vittig ting med lesing: jeg kjøpte meg en bok som het "vannliljen", i 10 år hadde jeg den boken i bokhylla og i 10 år var jeg overbevist om at jeg hsdde en bok som jeg het vaniljen. 

Det forverrer seg selvfølgelig med andre språk. Jeg snakker og forstår engelsk mesterlig, men å skrive på engelsk: helt umulig. Kommer vi over på tysk fikk jeg i de to ukene jeg hadde det på skolen en såpass dårlig karakter at det ikke var en gyldig karakter engang: -1. Læreren gjorde dette ikke for å håne meg men for å si at dette var helt umulig med tysk som valgfag

Matte problemene mine er av en karakter jeg ikke gidder å gå inn på en gang. Men jeg har utdanning og jeg har det ok. Og jeg har aldri latt verken dysleksien eller dyskalkulien min stå i veien for noe jeg ønsker å si, skrive, ha en mening om, formulere meg eller delta i samfunnet på lik linje som andre som ikke har dysleksi eller dyskalkuli, på samme måte som andre kjente med dysleksi som f.eks Erna Solberg ikke har latt det stå i veien for seg og sitt liv. 

Men det er jo godt at jeg klarer å fake til jeg nesten maker det, når det ikke er opp i dagen. Men det ser jeg også andre med dysleksi har skrevet og blitt bemerket her i tråden så jeg tror det bare handler om at vi jobber dobbel så hardt med skrivefeil som andre kanskje. Men desto verre er det når skrivefeil blir brukt som enkle hersketeknikker på kg av de som bryr seg kanskje litt for mye.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (1 time siden):

Men det er det jo.

I hvilken verden?

For meg er norsk ikke engang første, andre eller tredje språket mitt....

Livet er ikke en skoletime.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er viktig med rettskriving. Og hvis ingen påpeker feilen,vet man jo ikke at det man skriver er feil. Men det kan selvsagt gjøres på en hyggelig måte! 

 

Anonymkode: 56925...9c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns det er viktig med rettskriving. Og hvis ingen påpeker feilen,vet man jo ikke at det man skriver er feil. Men det kan selvsagt gjøres på en hyggelig måte! 

 

Anonymkode: 56925...9c6

Som aldri skjer her på kg så da kan en like gjerne la være 

Anonymkode: 4edae...89a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten det gjøres på er avgjørende. Jeg synes det er fint at folk har et aktivt forhold til språket og ønsker å ta vare på det ved informere og korrigere til riktig skrivemåte. Dersom vi lar alt løpe vil vi ende opp med kebabnorsk. Vi er allerede i ferd med å bli kebabnorge, da er det viktig å ta språket i forsvar.

Anonymkode: a097d...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (3 timer siden):

I hvilken verden?

For meg er norsk ikke engang første, andre eller tredje språket mitt....

Livet er ikke en skoletime.

Livet er for kort til ikke å pirke på andres språk.😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller der folk tydelig er fortvila og blir hånet på skrivefeil. 

Anonymkode: 8f49f...c0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekt er vel noe som burde vært ulovlig å bruke her inne. Eks: Lett att dynni!  Lukk igjen døra.  Eller: Du får tale ven du som kjinn att enn. Du får snakke med han du som kjenner han igjen.

Eller "ordspill"  B a ta c t qa v ni ti a. Direkte oversatt: Be a Thea se til kua ved nitida.

Æ e i a æ å. Trøndersk dialekt og betyr:  Jeg er i arbeiderpartiet jeg også.

Ikke alltid enkelt med dialekter.

Normal rettskriving er ikke så vanskelig å bruke når en skriver, alle ser vi og legger merke til hvis en har trykket feil og fått en annen bokstav enn forventet midt i et ord.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (33 minutter siden):

Dialekt er vel noe som burde vært ulovlig å bruke her inne. Eks: Lett att dynni!  Lukk igjen døra.  Eller: Du får tale ven du som kjinn att enn. Du får snakke med han du som kjenner han igjen.
 

Nynorsk burde også omdefineres til en dialekt.
Et oppkonstruert språk, skapt av noen meget selvbevisste vestlendinger i en kontekst sterkt preget av norsk selvstendighetskamp.

Når nynorsk og bokmål er sidestilt, skaper det bare knot og dårlig språknivå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Surpomp skrev (5 minutter siden):

Når nynorsk og bokmål er sidestilt, skaper det bare knot og dårlig språknivå

Enig. I følge google. Mellom 10 og 15 prosent av norske språkbrukere har nynorsk som skriftlig målform, målt etter antall elever i videregående skole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (9 minutter siden):

Enig. I følge google. Mellom 10 og 15 prosent av norske språkbrukere har nynorsk som skriftlig målform, målt etter antall elever i videregående skole

Og hva med våre nye landsmenn som sliter med å lære seg et komplisert og lite språk som det norske ?
I tillegg skal de tvinges til å lære noe som er nesten likt, men på enkelte områder svært forskjellig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg syns det er viktig med rettskriving. Og hvis ingen påpeker feilen,vet man jo ikke at det man skriver er feil. Men det kan selvsagt gjøres på en hyggelig måte! 

 

Anonymkode: 56925...9c6

Dette er sentralt. Vi kan selvfølgelig la alt gli ut og ikke ha noen regler, men det er neppe slik vi vil ha det. Samfunnet har og skal ha en oppdragende og opplærende effekt på enkeltindivider. Det er helt naturlig å påpeke feil som er skrevet på et offentlig forum som i prinsippet kan leses av alle. Hvis alt skulle aksepteres så ville språket til slutt vannes ut. Feil som gjentas ofte ville til slutt blitt akseptert som helt greit. Feeks er særskrivningsregler er i ferd med å bli helt neglisjert. Det er nesten vanligere å lese at noen synes noe er 'kjempe koselig' fremfor 'kjempekoselig'.  Det gjør vondt langt inn i folkesjela å lese slikt. ;)

Anonymkode: 19241...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De driver jo med regelbrudd da.

Det å påpeke språkfeil i tråder blir sett på som avsporing, dette er en diskusjon vi i teamet har hatt flere ganger, og vi har kommet frem til at påpeking av språkfeil er avsporing og et brudd på regelverket. 

 

 

Så nei det er ikke ok

Anonymkode: 4edae...89a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...