Gå til innhold

Folk som klager på rettskriving istedenfor selve tema i tråder på KG


Thomasine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det tar så liten tid å lese gjennom innlegget før man poster, så hvorfor ikke gjøre det, slik at andre slipper å lure på hva som står?

Synes det er slitsomt å lese innlegg fulle av skrivefeil, så jeg tror ikke det handler om hersketeknikker når noen påpeker det.

 

Anonymkode: b5365...e09

Godt norsknivå er viktigere enn de fleste er klar over.
Dårlig norsknivå signaliserer inkompetanse og enkelhet.
Hvis du skal søke på ny jobb, vil søknader med hjelpeløst norsknivå være de første som lukes ut.
I juridisk bindende avtaler er det ikke rom for kommafeil og klønete formuleringer.

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nok ikke perfekt norsk, men jeg håper jeg skriver så folk forstår B629015A-712B-4FB2-B01A-1C644BA23F69.gif.e60021867a7ac3aa26c8560f2e1dfbe2.gif

Det har skjedd noe med språket her inne. For 5 år siden var det mye bedre enn nå, så det har forfalt ganske fort.

Det er så mye feil med og/å, da/når og særskrivingsfeil i tillegg til masse engelske ord eller fornorskede engelske ord (som ikke betyr det samme som på engelsk). 

Jeg prøver å ignorere de trådene som er fulle av skrivefeil da det er så tungvint å lese. 

Problemet er jo at hvis man ikke sier noen ting så kan dette bare fortsette og fortsette og tilslutt skjønner vel ingen et kvekk IMG_6879.gif.e35ca89d32d8b80c429b47c9117b3d66.gif

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dysleksi så blir litt skrivefeil. Så hvis andre har lyst til å bruke sin energi på å rette på meg, får de bare gjøre det. Sånt gidder jeg ikke å bry meg om. 

Anonymkode: 2c153...de5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en gang at det er et trekk på manglende empati. 

Om det er et alvorlig tema og de komplett overser det til fordel for skrivefeil, er jeg enig i den påstanden. 

Anonymkode: b60a1...c70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har dysleksi så blir litt skrivefeil. Så hvis andre har lyst til å bruke sin energi på å rette på meg, får de bare gjøre det. Sånt gidder jeg ikke å bry meg om. 

Anonymkode: 2c153...de5

Synes du skriver godt, både mhp semantikk, og/å og kommaplassering til å være dyslektiker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Thomasine said:

Hva er greia? 
Jeg forstår at man kan bli litt irriterte av å lese feil, men er det virkelig derfor man er her inne på KG?

Dette er et diskusjonsforum - man stiller et spørsmål og vil som oftest ha et svar bare…men så er det en haug av «besservissere» som til stadighet leker lærere (eller kanskje er det også?) og må påpeke og drive norskundervisning i tråden. 🤷🏽‍♀️

Å skrive på dialekt, sosiolekt eller etnolekt (kebabnorsk) - er det så farlig? Synes det er sjarmerende jeg!😍

Det viktige er vel at man forstår hva det fortelles eller spørres om?

Ikke rart det er mye uvennskap og irritasjon i verden?😘

Ekstra irriterende siden det ikke går an å redigere kommentarer etter man har lagt de ut som anonym bruker. 

Anonymkode: 35665...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Det blir dårligere og dårligere språk her inne. Noen dager kan jeg åpne fem tråder på rad som er skrevet så uforståelig at jeg får fnatt. Da må jeg legge vekk forumet. Jeg kommenterer aldri på det, men det ender jo opp med at ts ikke får svar på problemstillingen sin. Er det bedre? 

Anonymkode: fa122...5d8

Man kan ikke "legge vekk" et forum.

Anonymkode: e95b8...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dyslektiker synes jeg det kan være vanskelig å bli med i diskusjoner når noen må rette. Jeg har ikke opplevd retting på en hyggelig måte, det er som regel nedlatende og for å vinne diskusjonen. Jeg har lært meg til at det får bare være å bli med likevel. 

Anonymkode: 96c51...076

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for å bli rettet på, da lærer jeg noe. F.eks at det heter forholdsregler og ikke forhåndsregler.

Det mest irriterende for meg er at folk skriver konsekvent å i stedet for og. 

Det ser hjelpeløst ut for meg og da er det fort gjort å tenke at personen er slik og. Unnskyld.

Anonymkode: f1cfb...92e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Som en med litt lese og skrivevansker er det veldig tungt å lese når noen skriver på dialekt. Har ingen problemer med skrivefeil, men synes man skal fårholde seg til normal skriving, feks nynorsk samisk eller norsk eller engelsk.

Anonymkode: 83e4a...ff5

Jeg har ikke lese- og skrivevansker, men jeg syns det er tungt å lese dialekt uansett. Jeg hopper over (jeg gidder ikke kommentere på det) og da kunne innlegget vært så interessant eller spennende det bare ville, jeg hadde ikke fått det med meg. Syns det er synd hvis noen har skrevet om noe de virkelig ønsker svar på og så blir det bare poengtert at de ikke får lov å skrive dialekt eller at det er slitsomt eller at folk hopper over. 

Hvis folk hadde bestrebet seg på å skrive litt bedre så hadde de sluppet å få kommentarer på det de skriver i hvert fall. 

Peanut skrev (20 minutter siden):

Jeg har nok ikke perfekt norsk, men jeg håper jeg skriver så folk forstår B629015A-712B-4FB2-B01A-1C644BA23F69.gif.e60021867a7ac3aa26c8560f2e1dfbe2.gif

Det har skjedd noe med språket her inne. For 5 år siden var det mye bedre enn nå, så det har forfalt ganske fort.

Det er så mye feil med og/å, da/når og særskrivingsfeil i tillegg til masse engelske ord eller fornorskede engelske ord (som ikke betyr det samme som på engelsk). 

Jeg prøver å ignorere de trådene som er fulle av skrivefeil da det er så tungvint å lese. 

Problemet er jo at hvis man ikke sier noen ting så kan dette bare fortsette og fortsette og tilslutt skjønner vel ingen et kvekk IMG_6879.gif.e35ca89d32d8b80c429b47c9117b3d66.gif

Det der er jeg så enig i. Jeg himler med øya når folk skriver "nipler" som brystvorter f.eks. Eller "kid" i stedet for barn. 

Og som jeg skrev over her; hvis folk hadde skrevet bedre og riktig norsk så hadde folk sluppet å få tråden ødelagt av folk som skal poengtere feil hele tiden. Jeg er enig at man bør prøve å skrive litt mer korrekt og i hvert fall få riktig "og" og "å", "de" og "dem" og "hvem" og "hvilken". 

Jeg syns også at det er mange som henger seg opp i ting som ikke er direkte feil eller uforståelig uten å svare på HI. 

Som f.eks innlegget rett over meg her nå som kommenterer på at det ikke er mulig å "legge vekk" et forum. Jeg er sikker på at vedkommende egentlig forstår at det betyr at man lukker KG og holder seg unna. 

Anonymkode: 3b236...d53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (21 minutter siden):

Synes du skriver godt, både mhp semantikk, og/å og kommaplassering til å være dyslektiker.

Takk,. Jeg har jobbet hart for å lære meg. Bruker google mye når jeg blir usikker på skrive måte eller oppbygging av setninger. 

Anonymkode: 2c153...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er glad for å bli rettet på, da lærer jeg noe. F.eks at det heter forholdsregler og ikke forhåndsregler.

Det mest irriterende for meg er at folk skriver konsekvent å i stedet for og. 

Det ser hjelpeløst ut for meg og da er det fort gjort å tenke at personen er slik og. Unnskyld.

Anonymkode: f1cfb...92e

Jeg har måtte skjerpe meg på det. Vet egentlig reglene, men er så rask og har brydd meg for lite om at det må være perfekt. 
Er enig i at det er fint å lære, men kvier meg de gangene noen er ulikbare og de ikke fortsetter å argumentere. Da blir det en hersketeknikk og de virker bittre, for å ikke vinne argumentet. 

Anonymkode: b60a1...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det helt ekstreme skrivefeil, så kan jeg tenke mitt, men synes det er litt patetisk å klage på språket til andre på nett 

Selv skriver jeg oftest fort på tlf, og bryr meg mest om å bli forstått, ikke å skrive alt korrekt. Ikke sjelden det popper inn noe autocorrect på tlf, eller noen skrivefeil som selv barneskoleelever ville plukke opp. Men det gir jeg faen i, målet er å bli forstått, ikke få pluss i margen for å være god i norsk 

Anonymkode: f843f...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er for lite påpeking av gjentagende grammatiske feil. Tenker ikke på vanlige tastefeil, men hvordan helt dagligdagse ord staves, og de vanligste grammatiske reglene. Jeg kommenterer det ikke selv, men håper noen andre gjør det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke at enkelte kommenterer rettskriving, men at de latterliggjør de som har skrivefeil. 

Anonymkode: 429c4...ee5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en tråd der TS beskyldte en innvandrer for "dårlige norsk kunnskaper". I sånne tilfeller er det på sin plass å rette opp. 

Anonymkode: f0113...b92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg selv dysleksi. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å Google ord jeg er usikker på, men jeg kan ikke drive på å google hvert ord før jeg skriver et innlegg. Det er også en del som latterliggjør eller mistror dysleksi diagnoser her inne på forumet og det synes jeg er hakket verre. 

Det er ytterst skjeldent jeg ser noen klage på skrivefeil der dette blir gjort på en respektfull måte (unntaket er slike tråder som dette, men ellers på forumet så skjer det aldri.) Det forekommer utelukkende når en skal "ta" sin meningsmotstander og helst være frekkest mulig "fullføre du ikke barneskolen eller?", 

Jeg bryr meg særdeles skjeldent verken når jeg ser skrivefeil eller når folk er så dum å bruke dette som en hersketeknikk mot andre. Jeg har forlengst funnet ut at alternativet er å aldri være med i samfunnsdebatter og knebling av ytringer og det synes jeg ikke besserwissere som driver med hersketeknikker over en lav sko er verdt på noen måter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan ikke "legge vekk" et forum.

Anonymkode: e95b8...747

…som dette…🤪

Jeg tolker dette som at vedkommende logger seg av for en periode, mens her…?🤷🏽‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker to språk daglig og omhverandre. Min autocorrect retter til stadighet rett til feil takket være min tospråklighet. I tillegg taster jeg fort på en liten telefon. Jeg har mange tastefeil og Leif som jeg prøver å korrigere før jeg poster (med varierende hell). Når jeg skriver med penn og papir har jeg sjelden og få feil. 

Om noen kommenterer mine skrivefeil og ikke ser at det er tastefeil himler jeg bare på øynene av både dem (som ikke legger godviljen til for å forstå hva jeg mener) og meg selv (som ikke fanget opp feilen på egenhånd).

Dialekt derimot sliter jeg med å forstå så jeg mister ofte poenget med innlegget til forfatteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de ser en feil og den må kommenteres. De skanner alt og alle for feil. Feil feil feil hele tiden. 

Anonymkode: 03579...99b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...