Gå til innhold

Folk som klager på rettskriving istedenfor selve tema i tråder på KG


Thomasine

Anbefalte innlegg

Hva er greia? 
Jeg forstår at man kan bli litt irriterte av å lese feil, men er det virkelig derfor man er her inne på KG?

Dette er et diskusjonsforum - man stiller et spørsmål og vil som oftest ha et svar bare…men så er det en haug av «besserwissere» som til stadighet leker lærere (eller kanskje er det også?) og må påpeke og drive norskundervisning i tråden. 🤷🏽‍♀️

Å skrive på dialekt, sosiolekt eller etnolekt (kebabnorsk) - er det så farlig? Synes det er sjarmerende jeg!😍

Det viktige er vel at man forstår hva det fortelles eller spørres om?

Ikke rart det er mye uvennskap og irritasjon i verden?😘

Endret av Thomasine
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En form for hersketeknikk. 

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare noen som tror livet er en evig norsktime

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar så liten tid å lese gjennom innlegget før man poster, så hvorfor ikke gjøre det, slik at andre slipper å lure på hva som står?

Synes det er slitsomt å lese innlegg fulle av skrivefeil, så jeg tror ikke det handler om hersketeknikker når noen påpeker det.

 

Anonymkode: b5365...e09

  • Liker 21
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn blir folk forbanna når dette påpekes. Selv hadde jeg blitt glad for å bli korrigert på en feil.

Anonymkode: c763e...11b

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på små bagatellmessige skrivefeil, og det å f.eks. skrive kino som "shino". Tror at mange oppriktig ønsker å gjøre TS oppmerksom på hvordan enkelte ord skrives, og det er nok ikke alltid vondt ment. Men synes at man fint kan nevne det i en bisetning, og fortsatt svare på det TS lurer på :)

Anonymkode: 9b092...408

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De jeg har sett påpeke skrivefeil gjør ikke dette for å være behjelpelige, nei. Det gjøres på en ufin måte og alltid anonymt, ja…😉

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er en form for hersketeknikk. Ofte er det små skrivefeil, eller at autocorrect har slått til, uten at ts (eller andre) har sett det, som utløser slike kommentarer. Og da er det bare for at vedkommende selv ønsker å gjøre seg vanskelig selv om han/hun skjønner utmerket godt hva ordet egentlig skulle vært.

Anonymkode: 73624...88d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påpeke enkle stavefeil og bagateller som like gjerne kan være tastefeil og autokorrekt er hersketeknikker og et behov for å hevde seg. Men noen skriver faktisk så dårlig at det går ut over lesbarhet og forståelse,  og hvis man ikke skjønner det selv, kan det være man trenger å bli informert om det. Særlig i de tilfellene hvor kommunikasjon er en del av problemstillingen. 

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske god rettskriving, men en sjelden gang lurer det seg inn en tastefeil eller skrivefeil. Jeg har opplevd her inne at noen har hengt seg opp i det. Selv om det jeg skriver har vært fullt forståelig. F.eks om jeg har blandet da/når eller å/og. Jeg kan reglene, men noen ganger glemmer jeg meg.

Det er en hersketeknikk, for å finne noe som personen gjør "feil", og dermed vinne diskusjonen. Noen mener også at de ikke kan ta folk med skrivefeil seriøst. Det er en helt idiotisk påstand. Folk som sliter med rettskriving kan også ha mange gode meninger og ideer. Vår tidligere statsminister er jo dyslektiker.

Jeg har studert norsk. Bare 60 stp vel å merke, så jeg er ingen ekspert. Men der lærte vi å respektere andre selv om de sa/ skrev feil. Så fikk man heller, som andre skriver, si fra hvis det som skrives er totalt uforståelig. 

 

Anonymkode: e95b8...747

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (5 minutter siden):

Å påpeke enkle stavefeil og bagateller som like gjerne kan være tastefeil og autokorrekt er hersketeknikker og et behov for å hevde seg. Men noen skriver faktisk så dårlig at det går ut over lesbarhet og forståelse,  og hvis man ikke skjønner det selv, kan det være man trenger å bli informert om det. Særlig i de tilfellene hvor kommunikasjon er en del av problemstillingen. 

Og det er stort sett postene med forferdelig språk som får denne typen tilbakemeldinger, det er svært sjelden det bare dreier seg om stavefeil og bagateller.

Det er så mye dårlig forumetikette på KG, som ville blitt slått ned på et hvilket som helst annet forum, at av og til er det faktisk greit å si fra. Hva koster det egentlig å bruke avsnitt, tegnsetting og stor forbokstav? Velge et emne som faktisk beskriver hva innlegget handler om? Kanskje lese en kjapp korektur før man trykker send? 

Språket er et av våre viktigste verktøy og skal behandles med respekt. Vi har regler i språk av en grunn. Om alle fritt skal skrive norsk på "sin egen måte" vil språket vårt blitt et mindre effektivt verktøy.

Anonymkode: cd49f...d27

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det er stort sett postene med forferdelig språk som får denne typen tilbakemeldinger, det er svært sjelden det bare dreier seg om stavefeil og bagateller.

Det er så mye dårlig forumetikette på KG, som ville blitt slått ned på et hvilket som helst annet forum, at av og til er det faktisk greit å si fra. Hva koster det egentlig å bruke avsnitt, tegnsetting og stor forbokstav? Velge et emne som faktisk beskriver hva innlegget handler om? Kanskje lese en kjapp korektur før man trykker send? 

Språket er et av våre viktigste verktøy og skal behandles med respekt. Vi har regler i språk av en grunn. Om alle fritt skal skrive norsk på "sin egen måte" vil språket vårt blitt et mindre effektivt verktøy.

Anonymkode: cd49f...d27

Det er jo ikke alltid folk er interessert i å bli rettet på. Er det veldig mye skrivefeil så krever det jo mer enn én kommentar fra kg. Det krever jo omfattende undervisning. Og hvis du ikke kan bidra med det og/ eller personen ikke har lyst, hva er da poenget? Da kan du heller spørre først, om det er greit å komme med tilbakemeldinger på skrivingen. 

Eller så kan man bare gå ut av tråden. Man må ikke svare.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (1 time siden):

De jeg har sett påpeke skrivefeil gjør ikke dette for å være behjelpelige, nei. Det gjøres på en ufin måte og alltid anonymt, ja…😉

Foll har en bestemt måte å reagere på dette på? Av natur, da?

Anonymkode: c763e...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriftspråk er en kjepphest for meg og det betyr mye å skrive korrekt. Jeg er også bekymra for at folk skal bry seg så lite om skriftspråk og norsk at det forsvinner og blir halvveis engelsk og halvveis tull . 

Jeg beklager å si det men om en overskrift er dårlig så slår den mot meg hver gang jeg scroller nedover og tar så mye fokus at tema i tråden blir umulig å fokusere på. En ting som at spørsmålstegn mangler kan irritere fletta av meg! 

Hvorfor ikke lese gjennom en ekstra gang for å finne evt grove feil? 

 

Og så vi jeg legge til fordi som leser min tekst for å finne feil ; jeg er ikke perfekt men jeg ville gjerne vært det. 

Anonymkode: d110c...f25

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skriftspråk er en kjepphest for meg og det betyr mye å skrive korrekt. Jeg er også bekymra for at folk skal bry seg så lite om skriftspråk og norsk at det forsvinner og blir halvveis engelsk og halvveis tull . 

Jeg beklager å si det men om en overskrift er dårlig så slår den mot meg hver gang jeg scroller nedover og tar så mye fokus at tema i tråden blir umulig å fokusere på. En ting som at spørsmålstegn mangler kan irritere fletta av meg! 

Hvorfor ikke lese gjennom en ekstra gang for å finne evt grove feil? 

 

Og så vi jeg legge til fordi som leser min tekst for å finne feil ; jeg er ikke perfekt men jeg ville gjerne vært det. 

Anonymkode: d110c...f25

Og så vi jeg legge til for di som leser min tekst for å finne feil ; jeg er ikke perfekt men jeg ville gjerne vært det. 

 

Det er meg over som retta opp en feil hos meg selv! 

Anonymkode: d110c...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og så vi jeg legge til for di som leser min tekst for å finne feil ; jeg er ikke perfekt men jeg ville gjerne vært det. 

 

Det er meg over som retta opp en feil hos meg selv! 

Anonymkode: d110c...f25

For DE!!

Anonymkode: d110c...f25

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

*besserwisser.

Sorry, jeg måtte bare.. 😅

Men skal holde meg til tema:

Jeg er ikke en sånn som pleier å rette altså, men jeg forstår det i noen tilfeller.

For noen er det vel et ønske å ta vare på språket, ikke spre feilinformasjon på en måte. Jeg synes det er fint å bli rettet på, man lærer jo så lenge man lever. 

Noen tror jeg også blir genuint irritert når de leser "nipler" eller "hvem sko er finest", og hiver seg over tastaturet i harnisk. Det vet jo trollene her å benytte seg av.

Andre bare skaper seg, bruker det som hersketeknikk, enig i det.. noen ganger er det gjerne bare en åpenbar typo eller autocorrect-feil, alle skjønner det og forsto hva som mentes, men noen må spille dumme og kommentere på en nedlatende måte. 

Anonymkode: 92fb3...7b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en med litt lese og skrivevansker er det veldig tungt å lese når noen skriver på dialekt. Har ingen problemer med skrivefeil, men synes man skal fårholde seg til normal skriving, feks nynorsk samisk eller norsk eller engelsk.

Anonymkode: 83e4a...ff5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir dårligere og dårligere språk her inne. Noen dager kan jeg åpne fem tråder på rad som er skrevet så uforståelig at jeg får fnatt. Da må jeg legge vekk forumet. Jeg kommenterer aldri på det, men det ender jo opp med at ts ikke får svar på problemstillingen sin. Er det bedre? 

Anonymkode: fa122...5d8

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting å tenke på er at om man skriver samme ordet feil nok ganger så er det det som kommer med autocorrect. Og da er det virkelig bedre å få retta det opp og skrive det riktig med en gang. For din egen del! 

Anonymkode: d110c...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...