Gå til innhold

Greit at bedrift forteller om kunde på "bygda"..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Kan du noe om juss?

Jeg og en bedrift har en pågående konflikt/uenighet. Den er såpass at vi har gått rettens vei, fordi det er snakk om et større økonomisk tap. Kjøpt en vare som ikke var lik det vi ble forespeilet og klagde dagen etter. Vedkommende er ikke enig og nekter å gi verken tilgodelapp eller penger tilbake, men det er ikke poenget.

Spørsmålet mitt er mer omkring taushetsplikt/personvern. 
Den ansatte/eieren har fortalt andre, utenfor bedriften, om konflikten vår (med navnet mitt). Noe som igjen er blitt delt videre av en annen i et festlig lag med nesten 20 mennesker til stede, hvorav jeg kjenner flere av disse.

Er dette i det heletatt lov? Nå vet jeg ikke hvem som vet, eller hva de vet om situasjonen og synes det er svært ubehagelig. Noe jeg derimot vet er at denne personen ikke har fortalt om denne saken på en nøytral og rettferdig måte i alle fall..

Hvordan er lovverket ift dette? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Jegbarelurer skrev (18 minutter siden):

Hei. Kan du noe om juss?

Jeg og en bedrift har en pågående konflikt/uenighet. Den er såpass at vi har gått rettens vei, fordi det er snakk om et større økonomisk tap. Kjøpt en vare som ikke var lik det vi ble forespeilet og klagde dagen etter. Vedkommende er ikke enig og nekter å gi verken tilgodelapp eller penger tilbake, men det er ikke poenget.

Spørsmålet mitt er mer omkring taushetsplikt/personvern. 
Den ansatte/eieren har fortalt andre, utenfor bedriften, om konflikten vår (med navnet mitt). Noe som igjen er blitt delt videre av en annen i et festlig lag med nesten 20 mennesker til stede, hvorav jeg kjenner flere av disse.

Er dette i det heletatt lov? Nå vet jeg ikke hvem som vet, eller hva de vet om situasjonen og synes det er svært ubehagelig. Noe jeg derimot vet er at denne personen ikke har fortalt om denne saken på en nøytral og rettferdig måte i alle fall..

Hvordan er lovverket ift dette? Noen som vet?

Er lov men ingen oppegående bedriftseiere gjør slikt

Anonymkode: bb6de...5cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
mildred skrev (9 minutter siden):

Der er uprofesjonelt, men ikke ulovlig.

de deler jo personopplysninger, og det er ikke lov.

Anonymkode: 7c7b8...217

AnonymBruker
Skrevet
mildred skrev (1 minutt siden):

Utdyp hva du mener her. Jeg tror du kan ha misforstått litt.

jeg mener at det at de har et kundeforhold er en personopplysning. Hva ts har kjøpt er en personopplysning.

Kilde: https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/

Deling av personopplysninger er behandling, og krever behandlingsgrunnlag.

Kilde: https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/virksomhetenes-plikter/om-behandlingsgrunnlag/

Det tviler jeg sterkt på at denne sladderbedriften har.

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke de kan fortelle om at du har et kundeforhold der, ettersom ditt navn er personopplysninger. 

Rettsaker er jo også til en viss grad offentlige. Du kan jo sjekke hva som står åpent på nett angående rettssaken på tinghuset sine nettsider? 

Ellers er det rimelig dårlig stil å snakke om dette på bygda. Det kan neppe være godt for omdømmet til bedriften. 

Endret av L'amie
AnonymBruker
Skrevet
mildred skrev (Akkurat nå):

Nei.

jo

AnonymBruker
Skrevet
L'amie skrev (30 minutter siden):

Jeg tror ikke de kan fortelle om at du har et kundeforhold der, ettersom ditt navn er personopplysninger. 

Rettsaker er jo også til en viss grad offentlige. Du kan jo sjekke hva som står åpent på nett angående rettssaken på tinghuset sine nettsider? 

Ellers er det rimelig dårlig stil å snakke om dette på bygda. Det kan neppe være godt for omdømmet til bedriften. 

Jeg fikk ikke med meg i farten at ts er i en rettslig prosess. Fint du presiserer det forbeholdet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg fikk ikke med meg i farten at ts er i en rettslig prosess. Fint du presiserer det forbeholdet.

Vi er ikke enda der. Vi må innom mekling i første omgang. Jeg var litt rask der, beklager. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du bruke det til? Usikker på om dette er noe å forfølge. Skaden har allerede skjedd. Folk som får vite det forstår vel at det er to sider av en sak også. så du kan bare gå med hevet hode. Du kan evt legge inn en dårlig anmeldelse på nett av firmaet om du ønsker at de skal få konsekvenser av å fly rundt å plapre. 

Anonymkode: 244d8...a3c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

jeg mener at det at de har et kundeforhold er en personopplysning. Hva ts har kjøpt er en personopplysning.

Kilde: https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/

Deling av personopplysninger er behandling, og krever behandlingsgrunnlag.

Kilde: https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/virksomhetenes-plikter/om-behandlingsgrunnlag/

Det tviler jeg sterkt på at denne sladderbedriften har.

Jeg klarer ikke se at det du lenker til gjør at bedriftseieren ikke kan si at han er i konflikt med en navngitt kunde.

Anonymkode: 8700a...0d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...