Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn på 4,5 mnd. Han har sovet nesten alle sine dag-dupper oppå oss (stortsett meg siden pappen jobber på havet). Dette betyr at jeg har er stuck, eller så kaldt nap-trapped i snart 5 mnd. Får ikke gjort noe fornuftig å holder seriøst på å gå fra vettet. Tanken på at jeg ikke vet hvor lenge dette skal vare gjør at det kjennes ut som jeg skal kveles, trenger sårr litt, bare litt egentid🥹Hver gang jeg legger han ned våkner han og gråter. Prøvee gjerne 2 og 3 ganger før jeg må gi meg, hvis ikke resulterer det i våken og overtrøtt baby å da får verken han eller jeg slappet av. Er det noen andre som har/ har hatt det slik og når løsnet det? Trenger så sårt å vite at jeg ikke er alene og at noen har vært gjennom dette selv, sånn at jeg kan se litt lysere på tiden fremover. Gikk det over av seg selv eller gjorde du noe spesielt? Føler at «alle» andre har babyer som sover søtt med smokken i munnen i et babynest og at jeg kommer til å bli sittende fanget i sofaen med baby i all evighet🤯Alle sier «nyt det for alt det er verdt» men det er ikke enkelt når man ikke har valget! 

Anonymkode: 74004...cdd

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går over. Lover ♥️

I mellomtiden, kjøp deg et skikkelig sjal og bare knyt fast ungen så får den bare henge der så lenge. 
igjen, det går over ♥️♥️♥️

Anonymkode: 9139c...342

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 0.41):

Har en sønn på 4,5 mnd. Han har sovet nesten alle sine dag-dupper oppå oss (stortsett meg siden pappen jobber på havet). Dette betyr at jeg har er stuck, eller så kaldt nap-trapped i snart 5 mnd. Får ikke gjort noe fornuftig å holder seriøst på å gå fra vettet. Tanken på at jeg ikke vet hvor lenge dette skal vare gjør at det kjennes ut som jeg skal kveles, trenger sårr litt, bare litt egentid🥹Hver gang jeg legger han ned våkner han og gråter. Prøvee gjerne 2 og 3 ganger før jeg må gi meg, hvis ikke resulterer det i våken og overtrøtt baby å da får verken han eller jeg slappet av. Er det noen andre som har/ har hatt det slik og når løsnet det? Trenger så sårt å vite at jeg ikke er alene og at noen har vært gjennom dette selv, sånn at jeg kan se litt lysere på tiden fremover. Gikk det over av seg selv eller gjorde du noe spesielt? Føler at «alle» andre har babyer som sover søtt med smokken i munnen i et babynest og at jeg kommer til å bli sittende fanget i sofaen med baby i all evighet🤯Alle sier «nyt det for alt det er verdt» men det er ikke enkelt når man ikke har valget! 

Mine barn var helt like, så min løsning var å la dem sovne i vogna mens jeg gikk en kort tur, eller jeg la meg ved siden av dem i senga. Dvs vi hadde sprinkelseng med senket side stripset fast til dobbeltsenga, slik at jeg kunne legge meg tett inntil og legge en hånd på magen eller hodet deres.

Men jeg så nettopp en video med en eller annen ekspert om dette problemet, og h*n sa at det de fleste gjør feil er å prøve å legge dem ned for tidlig, før de har falt i dyp nok søvn. Jeg husker ikke i farten nøyaktig hvor mange minutter det var snakk om, men mener det var snakk om rundt 20 minutter.

Her står det 20-25 minutter: https://intuitiveparentingdc.com/blog/2021/4/29/how-to-transfer-baby-from-arms-to-sleep-space

Endret av Marcie
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det likt her, og det blir bedre. Ammer søvn og kunne lenge ikke bevege meg bort. Vil heller ikke sove i vogn. 

Bæresele fungerte bra her. Ellers kan jeg nå ved 7 mnd alder liste meg vekk etter at han har sovnet etter amming. Barn er forskjellige og dette er en veldig kort tid som vil gå over. Men det er tøft når der står på.

Anonymkode: 63ce7...0be

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde samme her, begynte å sove dagdupper i senga si rundt 6-7 måneder. Som flere andre har sier, kjøp deg en god bæresele! Babyen min sov godt der mens jeg kunne gjøre andre ting.

Og, jeg vet ikke om det hjelper å høre det, men nå når han er halvannet år savner jeg veldig den tiden han bare sov på meg❤️ Så selv om du føler deg litt fanget akkurat nå, så vil du sannsynligvis se tilbake på det som en fin tid senere🥰

Anonymkode: 3052e...1e3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde samme her, begynte å sove dagdupper i senga si rundt 6-7 måneder. Som flere andre har sier, kjøp deg en god bæresele! Babyen min sov godt der mens jeg kunne gjøre andre ting.

Og, jeg vet ikke om det hjelper å høre det, men nå når han er halvannet år savner jeg veldig den tiden han bare sov på meg❤️ Så selv om du føler deg litt fanget akkurat nå, så vil du sannsynligvis se tilbake på det som en fin tid senere🥰

Glemte å si at vi gjorde ingenting for at han skulle sove i senga si, plutselig gjorde han bare det:)

• Hjerte 1
Skrevet
Lucille skrev (6 timer siden):

[...]

Men jeg så nettopp en video med en eller annen ekspert om dette problemet, og h*n sa at det de fleste gjør feil er å prøve å legge dem ned for tidlig, før de har falt i dyp nok søvn. Jeg husker ikke i farten nøyaktig hvor mange minutter det var snakk om, men mener det var snakk om rundt 20 minutter.

Her står det 20-25 minutter: https://intuitiveparentingdc.com/blog/2021/4/29/how-to-transfer-baby-from-arms-to-sleep-space

Min sov bare 30 min av ganga, så hadde ikke vært mye egentid igjen for meg 😂

Min "løsning" var bare å kapitulere og tenke this is my life now, i hvertfall i noen måneder tid. Tenk på det som hviletid for deg også. Prøv å få gjort litt husarbeid når baby ligger i gymmen heller.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min førstefødte var slik. Jeg måtte bysse ham i søvn i armene mine til han var 1,5 år. Han var klistermerke helt fra dag 1 men jeg fortsatte bare å øve på å legge han fra meg da han sovnet og tilslutt gikk det bra. Men med han var det så ille at om jeg trillet vogn og stoppet i noen sekunder så våknet han med et vræl. Så jeg vet akkurat hvordan du har det og lover deg at det går over. Nå er min snart 7 og vi ler sammen når jeg viser han hvordan jeg måtte få han i søvn som baby.

De to neste var ikke slik, de var det bare å legge ned så sov de. Så unger er så forskjellige

Anonymkode: 625b3...bfa

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min løsning var å ha noe interessant klart på TV, en bok innen rekkevidde, kanskje noe smått håndarbeid som måtte gjøres (sy i en knapp feks) før jeg satte meg ned for å amme, for ofte sovnet han ved puppen og da kunne jeg knapt bevege meg etterpå.

Etter en stund aksepterte han å sove i vogn, så lenge vogna var i konstant bevegelse (og ikke bare svak vugging av at jeg sto og dyttet den frem og tilbake, nei!) så da ble det lange gåturer. Mistet all babyvekten og litt til, så det var jo egentlig praktisk. 

Anonymkode: a06e7...8f1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det helt likt med min 5 mnd gamle baby. Vi har akkurat begynt kampen med å legge henne i vogna inne og vugge henne i søvn i den. Det virker ca 1 gang om dagen. Resten av tiden blir søvnen på fanget. Tenker det er fremskritt så får vi bare sakte, men sikkert fortsette å prøve. 

Anonymkode: fcd82...bc4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke alene ♥️

Min baby er 5,5 mnd og har inntil nylig kun sovet på puppen, dag og natt. Ikke i bæretøy, bilstol, vogn eller andre sine armer. Kun puppen. 

Føler meg deg! Man blir nesten litt gal i hodet av å sitte så mye uten å få noe gjort. 
Siste 7-8 dagene har vi fått baby til å sovne i moonboon noen ganger for dag. Det er veldig deilig. Sitter fortsatt endel i stolen, men ser lys i tunnelen nå. 

På de verste dagene har trøsten min vært at slle barn slutter å sove på dagtid etterhvert, så en gang er dette over 😅 
Også prøver jeg å sette pris på det, vet jeg kommer til å savne sovende baby på fanget når den tiden er forbi 🥰

Anonymkode: 63c0f...33e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde nesten samme problem med mine, bare at de ikke måtte sove oppå meg, kunne ligge ved siden av de i senga og amme liggende før jeg da trakk meg unna. 

Funket helt ok til å få gått på do og sånn, men fikk jo ikke gjort noen store prosjekter akkurat, siden alle naps varte i 20-40 minutter mellom 3 og 8 mnd. Inkludert tiden det tok for at de skulle sovne dypt nok til at jeg kunne rulle meg unna i sengen så var napen nesten over. 😅

Men for begge barna løsnet det rundt 7-8 måneder, mener jeg å huske. Da kunne de sove  i vogn, og sov litt lengre slik at det var vits i å stå og rugge vognen til søvnen var dyp nok. Med en gang vi var over på to naps om dagen sov de lengre. Nå er yngste 15 måneder og kan sove 3 timer på dagtid i stille vogn. Helt nydelig sammenlignet med hvor kaos det var med soving mellom 3 og 8 måneder. 

Støtter forøvrig tipsene om bæresjal/sele. Da vil man i det minste kunne være mer på beina og ha hendene fri mens ungen sover. Jeg synes også at bæresjal funket best til å «rugge» ungen tilbake i søvn hvis den skulle våkne for tidlig - da gikk jeg trapper eller tur ute for å skape bevegelse. Kanskje ikke den morsomste aktiviteten å gjøre dag og og dag inn, men podcast og tur slår nap trapped i sofaen ned i støvlene for min del. 

Anonymkode: 25d7e...fd6

• Hjerte 1
Skrevet

Min første var slik. Sov alle dupper på meg frem til 5 mnd ca. Brukte ofte bæretøy, hvis jeg måtte gjøre ærender som matlaging eller vasking, men da ble gjerne duppene litt kortere enn hvis jeg satt i sofaen og slappet av/sov selv. 

"Tok grep" for å endre dupp-rutinene etter 5 mnd fordi jeg ikke orket mer nap-trap. Og fordi vi ble avhengige av å få gjort mer hjemme. Min trengte mye støtte ved soving, så vi gikk til innkjøp av en sleepytroll som vugget vogna mens han sov. Trillet tur i vogna til han sovnet, og satte deretter vogna på terrassen med sleepy troll på. Da sov han gjerne 1-2 timer. Måtte gå ut for å skru på vuggingen igjen etter 40 minutter. Når han var litt over 1 år ble det enklere og han trengte ikke lenger vugging til dupp.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her gikk det over da hun var rundt 7 mnd og pappaen gikk ut i perm. Det var bedre suksess med å få henne til å sove alene da hun ikke luktet noe melk i nærheten.

Anonymkode: d88e7...57e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sitter å leser innlegget ditt nå mens jeg har min 2,5 mnd gammel baby sovende på brystet. Likt som med deg.. sover kun på oss. Prøver vognen hver dag og får ca. 15-25 minutter egentid før han innser at han sover alene. 

Akkurat nå stirrer jeg på en haug med våte klær jeg prøvde å henge opp tidligere i dag. Kanskje jeg får til det når han er i babygymmen etterpå. 

Uansett.. Jeg går tur som regel når han trenger å sove. Da sover han i vognen mens jeg hører på podcast. Det er egentiden jeg får enn så lenge. Noen ganger flytter jeg han ved siden av meg på sofaen mens han sover på magen. Da kan han sove lenge slik men jeg slapper ikke av da jeg følger med på han mtp. trygg søvn. Fikk dusjet i dag mens han satt i babybjørn på badet.. men jeg fikk nå vasket meg.

Fader nå må jeg tisse og... det var kjipt for meg hehe..

Som du sikkert skjønner så har jeg ingen tips men satser på at det blir bedre en gang. 

Sympati!

Anonymkode: c43c3...076

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar❤️Det viktigste for meg er å vite at dette gjelder flere, for det er så lett å gå i fella å tenke at man har gjort noe feil på veien. Åsså gir det veldig håp at mange av dere sier at det plutselig bare går over av seg selv en dag! Vogna funket på 1 dupp om dagen frem til han var 1,5 mnd, nå er det russisk rullett om han vil være i den. Har blitt så mye frustrasjon ang dette med vognen at jeg kvier meg til å prøve. Har allerede skiftet til ergonomisk sportsdel å da går det i ny og ned, men vogna må være i KONSTANT bevegelse (har også prøvd sleepytroll)😂 Bor i blokk uten heis, så om jeg er så heldig at han har sovnet på tur våkner han når vi kommer inn å vi begynner å styre med vognen. Får bare fortsette å prøve. Betyr hvertfall mye å høre at jeg ikke er alene❤️🤗

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Bæresele ❤️

Anonymkode: 11dc1...540

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hvordan du har det❤️ Sitter her med mine 2.5 måneder gamle jenter og har brakkefeber de luxe. De ønsker stort sett å sove oppå meg, så jeg sitter i timesvis og renner vekk under to små ovner. I tillegg sitter jeg på nåler hele tiden fordi jeg bare venter på at en av dem blir sulten eller trenger bleieskift. Da er 101 ute, for da må jeg vekke den andre (hvis hun ikke allerede er sparket våken av søsteren) og lure den over i babynestet ved siden av meg. det er både krøkkete å få til med en annen sprellende baby på meg, og veldig upopulært. Der blir høylyd, men den bleia MÅ jo skiftes.

De spiser i tillegg såpass ofte at jeg ikke klarer å mate dem på en sånn måte at begge er mette lenge nok til å trille mer enn 10 minutter. Så trilletur er en glemmesak. Akkurat nå ligger begge to og skriker i stereo selv om de er mette og har tørre bleier. Og jeg er sliten.

Anonymkode: bb7e9...81e

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ei på 3 mnd på puppen nå.. jævlig irriterende opplegg ja. Det første barnet var ikke sånn. Hadde faste duppetider etterhvert. Var såååå mye bedre.

Håper det endrer seg snart. Kjipt om alt det sosiale med babysang osv blir ødelagt av sovemønsteret her.

Anonymkode: 4a415...d82

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har ei på 3 mnd på puppen nå.. jævlig irriterende opplegg ja. Det første barnet var ikke sånn. Hadde faste duppetider etterhvert. Var såååå mye bedre.

Håper det endrer seg snart. Kjipt om alt det sosiale med babysang osv blir ødelagt av sovemønsteret her.

Anonymkode: 4a415...d82

Det sosiale er jo babyen som heller ønsker å sove på deg 😅 her måtte vi flytte babysvømming noen måneder før vår var i en form for fast rutine. Selv ikke ved 6 mnd kom vi oss på alle babysvømmingene. 

Anonymkode: 63ce7...0be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...