Gå til innhold

Hvorfor ingen motstand mot Ukraina krigen?


Hermann

Anbefalte innlegg

Hermann skrev (14 timer siden):

Jeg skjønner ikke at nordmenn reagerer så sterkt på Palestina konflikten og skal presse til fred. Men de presser ikke den norske stat til å jobbe for våpenhvile i Ukraina. Vi dreper hundretusen der fordi vi ønskte å få Ukraina inn i NATO og fjenre Ukraina fra sfæren til Russland. Det er sykt. Jeg håper lederne våre havner i helvette.

Det er ikke noe den norske staten kan gjøre med dette uansett, det forstår de fleste. Putin ønsker krig og viderefører angrepskrigen tross sanksjoner og internasjonale oppfordringer om å stanse, da ville det ikke hjulpet at lille Norge piper om fred. Putin er den eneste som kan skape freed ved å trekke seg ut og stanse den folkerettsstridige angrepskrigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fotball77 skrev (1 time siden):

Bare sånn til info så ble Alaska solgt fra Russland til USA i 1867.

 

Sånn utenom det, ja jeg har lest meg opp på saken. 

Et spørsmål til dere som er for krig.

Er det å måtte leve i krig, bomberegn, frykt for at du selv, venner eller familie skal dø, måtte flykte eller miste hjemmet ditt bedre enn å bli styrt av Russland? 

Jeg vet i alle fall hva jeg ville valgt...

Bare  for å understreke det, jeg støtter ikke Russland heller, men jeg er absolutt ikke villig til å dø fordi Biden, Stoltenberg, Putin, Zelensky eller andre krangler.

Tenk deg om litt a'. De stakkars russiske soldatene som dør i hopetall i Putins krig kommer ofte fra fattige og avsidesliggende republikker med etniske minoriteter. Grunnen til at de er der er prosjekt Sovjet, altså tvangsintegrering i Sovjet-tida. Hvis alle nærliggende land bare lot Putin invadere i vei, er barna våre neste generasjons soldater når Putin vil ha enda større land.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (16 timer siden):

Det er bare å stappe kjeften til Putin full av tomme dorull-kjerner og pakke alt av våpnene deres i søppelsekker, så er alt dette død og fordervelse greiene over på et blunk. 

Ukraina er ikke de som driver angrepskrigen. De vil med en våpen nedleggelse fra Russisk side ikke først og fremst tenke hevn. Befolkningen, det som er igjen av dem, må prioriteres først og det tror jeg vil bli gjort. Aller helst med en fortsatt bistand og støtte fra vest. Putin virker i alle fall til å gi totalt f.. i sin befolkning. 

Ja, der har du lagt stratergien. 🫡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Fotball77 said:

Et spørsmål til dere som er for krig.

Er det å måtte leve i krig, bomberegn, frykt for at du selv, venner eller familie skal dø, måtte flykte eller miste hjemmet ditt bedre enn å bli styrt av Russland? 

Bortsett fra bomberegn så vil jo frykten for at man selv, venner eller familie skal dø pga det russiske regimet fortsette etter at de har kapitulert. 
Det er farlig å bo i diktaturene. Folk blir fengslet, sent til Sibir, torturert, henrettet osv. 

Jeg mener allikevel at om Putin kommer her, så må vi kapitulere. Vi har ingenting å stille opp med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (58 minutter siden):

Bortsett fra bomberegn så vil jo frykten for at man selv, venner eller familie skal dø pga det russiske regimet fortsette etter at de har kapitulert. 
Det er farlig å bo i diktaturene. Folk blir fengslet, sent til Sibir, torturert, henrettet osv. 

Jeg mener allikevel at om Putin kommer her, så må vi kapitulere. Vi har ingenting å stille opp med. 

Ok. Kunne jeg velge ville jeg faktisk mye heller bo i et diktatur enn i bomberegn / krig.

Men altså jeg støtter absolutt ikke Russland / Putin. Men når de mister mer og mer innflytelse i landene rundt seg er det jo på en måte litt forståelig også at de reagerer som de gjør.

Jeg er i alle fall av den oppfatning av at jeg ønsker fred i Ukraina og jeg tror ikke det blir mer fred av mer våpen.

Man kan i alle fall prøve å vise forståelse for begge sider og komme med forslag til en fredsavtale.

Så lenge det er krig er det sivilbefolkningen som bor i Ukraina det går utover.

Det er ikke optimalt, men hvis man lager en fredsavtale der man feks lover Russland at Ukraina aldri blir med i Nato + noe mer  så mener jeg at det er bedre for vanlige folk i Ukraina enn krig og bomberegn som det er nå. 

Og til slutt, dette er til dere som sammenligner krigen i Ukraina med andre verdenskrig i Norge.  Norge kapitulerte faktisk 10 juni 1940. Det var krig i Norge i to måneder og i Ukraina har det vært i over to år.

I resten av andre verdenskrig var Norge okkupert og det var kun motstandskamp. Det er noe helt annet enn sånn det er i Ukraina nå.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fotball77 said:

Ok. Kunne jeg velge ville jeg faktisk mye heller bo i et diktatur enn i bomberegn / krig.

Som sagt kommer Putin her, mener jeg kapitulasjon som eneste alternativ. Kanskje fordi jeg ikke vil bo i krig. Kanskje det er lettere å si at ukrainerne må kjempe mot diktaturet og leve i krig, enn oss?

Nei, det er vanskelige spørsmål, som for oss på nåværende tidspunkt heldigvis er hypotetiske. Og slik kommer det nok også til å forbli. Jeg er egentlig ikke redd for krig her hos oss.

Tror det er noe i det gamle ordtaket….
«Si vis pacem, para bellum »

Så jo det i kaldekrigen, det ble ristet opp, men krig skjedde ikke. 
Tror også både Ukraina og Midtøsten er pga USA har vist seg svak under Biden regjeringen. Vet ikke, tenker bare litt høyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Som sagt kommer Putin her, mener jeg kapitulasjon som eneste alternativ. Kanskje fordi jeg ikke vil bo i krig. Kanskje det er lettere å si at ukrainerne må kjempe mot diktaturet og leve i krig, enn oss?

Nei, det er vanskelige spørsmål, som for oss på nåværende tidspunkt heldigvis er hypotetiske. Og slik kommer det nok også til å forbli. Jeg er egentlig ikke redd for krig her hos oss.

Tror det er noe i det gamle ordtaket….
«Si vis pacem, para bellum »

Så jo det i kaldekrigen, det ble ristet opp, men krig skjedde ikke. 
Tror også både Ukraina og Midtøsten er pga USA har vist seg svak under Biden regjeringen. Vet ikke, tenker bare litt høyt. 

Ok. Akkurat det er jeg enig med deg i. Jeg er heller ikke så bekymret for krig her hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (På 11.7.2024 den 12.16):

Du er neppe norsk, men om du var det: Ville du brukt samme retorikk i 1940 når Norge ble angrepet av Tyskland?

Den krigen vi ser nå fører jo ingen steder uansett. Det eneste som kommer ut av denne krigen er at liv går tapt, og den blir dratt ut i evigheter.

Den kan avsluttes på to måter, og det er enten ved å komme til enighet, eller at en atombombe utsletter alt.

Hva tenker du selv at det å fortsette og hjelpe slik vi gjør nå vil ende med? Vi snakker nå om flere store stater med atomvåpen, og kan ikke på noen måte sammenlignes med da Norge ble angrepet av Tyskland.

Tror ikke atomvåpen blir tatt i bruk, men denne krigen kan ikke "vinnes" av noen. Det vi ser nå bidrar kun til å dra alt ut i evigheter.

Endret av Tutte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotball77 skrev (5 timer siden):

Ok. Kunne jeg velge ville jeg faktisk mye heller bo i et diktatur enn i bomberegn / krig.

Men altså jeg støtter absolutt ikke Russland / Putin. Men når de mister mer og mer innflytelse i landene rundt seg er det jo på en måte litt forståelig også at de reagerer som de gjør.

Jeg er i alle fall av den oppfatning av at jeg ønsker fred i Ukraina og jeg tror ikke det blir mer fred av mer våpen.

Man kan i alle fall prøve å vise forståelse for begge sider og komme med forslag til en fredsavtale.

Så lenge det er krig er det sivilbefolkningen som bor i Ukraina det går utover.

Det er ikke optimalt, men hvis man lager en fredsavtale der man feks lover Russland at Ukraina aldri blir med i Nato + noe mer  så mener jeg at det er bedre for vanlige folk i Ukraina enn krig og bomberegn som det er nå. 

Og til slutt, dette er til dere som sammenligner krigen i Ukraina med andre verdenskrig i Norge.  Norge kapitulerte faktisk 10 juni 1940. Det var krig i Norge i to måneder og i Ukraina har det vært i over to år.

I resten av andre verdenskrig var Norge okkupert og det var kun motstandskamp. Det er noe helt annet enn sånn det er i Ukraina nå.

Problemet er at Russland juger. To dager før de invaderte Ukraina, drev de og benekta planer om okkupasjon, og hevda at Vesten led av paranoia og angivelig russofobi.

Kan man stole på en avtale med et Russland med den samme ledelsen som har jugd så åpenlyst før?

Troverdighet bygges, for å få tillit, må du være til å stole på. Er Putin det da? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (5 minutter siden):

Den krigen vi ser nå fører jo ingen steder uansett. Det eneste som kommer ut av denne krigen er at liv går tapt, og den blir dratt ut i evigheter.

Krigen fører til at Ukraina får beholde sin suverenitet og frihet og at Russland svekkes og dermed ikke kan starte angrepskriger mot flere av nabolandene de mener ikke har rett til å eksistere. 

Fotball77 skrev (5 timer siden):

Ok. Kunne jeg velge ville jeg faktisk mye heller bo i et diktatur enn i bomberegn / krig.

Ingen stanser deg fra å flytte. De fleste er derimot godt fornøyde med å bo i et demokrati, og villige til å kjempe for å beholde det.

Fotball77 skrev (5 timer siden):

Men altså jeg støtter absolutt ikke Russland / Putin. Men når de mister mer og mer innflytelse i landene rundt seg er det jo på en måte litt forståelig også at de reagerer som de gjør.

Russland har ingen rett til å angripe sine naboland om disse frie, suverene landene tar valg Moskva er uenige i, det går imot folkeretten som alle land er forpliktet til  å følge.

Russland kan stanse krigen imorgen ved å trekke seg ut, det er ikke Ukraina som ikke ønsker fred, det er Putin. Ukraina skal ikke måtte gi fra seg sitt rettmessige territorium for å få fred og de har gjort det helt klart at de heller ikke ønsker det.

Fotball77 skrev (5 timer siden):

Jeg er i alle fall av den oppfatning av at jeg ønsker fred i Ukraina og jeg tror ikke det blir mer fred av mer våpen.

Det argumentet har vi hørt mange ganger før fra Putins tastaturkrigere, men det er fortsatt feil. Det blir ikke fred av at man bøyer seg for diktatorer som Putin og gir dem det de vil ha, da får de blod på tann og fortsetter å angripe sine naboland. Appeasement fungerte ikke på 30-tallet, og vil ikke fungere idag heller.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for krig, men er selvsagt (!!!) for at et land som blir invadert skal få forsvare seg. Krigen kunne vært over i dag om Russland pakket sakene sine og dro hjem. Russland bærer ene og alene ansvaret for invasjonen og for alle som dør, både på ukrainsk og russisk side.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (7 minutter siden):

Krigen fører til at Ukraina får beholde sin suverenitet og frihet og at Russland svekkes og dermed ikke kan starte angrepskriger mot flere av nabolandene de mener ikke har rett til å eksistere.

Hvis du kaller krig som splitter familier og tar livet av dine nære og kjære, og som i dette tilfellet i tillegg ikke kan ende godt på noen måte, for frihet og suverenitet så vet jeg ikke.

Endret av Tutte
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (7 minutter siden):

Hvis du kaller krig som splitter familier og tar livet av dine nære og kjære, og som i dette tilfellet i tillegg ikke kan ende godt på noen måte, for frihet og suverenitet så vet jeg ikke.

Man kan ikke beholde demokrati og frihet om man ikke er villig til å kjempe for det. Ukrainerne har fortstått det pasifister i trygge Norge ikke har, nemlig at man må kjempe om man vil beholde sin frihet og uavhengighet.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GP950mAh skrev (15 minutter siden):

Man kan ikke beholde demokrati og frihet om man ikke er villig til å kjempe for det. Ukrainerne har fortstått det pasifister i trygge Norge ikke har, nemlig at man må kjempe om man vil beholde sin frihet og uavhengighet.

Da går jeg ut i fra at du personlig har snakket med samtlige Ukrainere om hva de ønsker. Ukraina har vært et splittet land lenge

https://www.aftenposten.no/verden/i/bKPVg/slik-kom-ukraina-paa-randen-av-borgerkrig

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (1 time siden):

Da går jeg ut i fra at du personlig har snakket med samtlige Ukrainere om hva de ønsker. Ukraina har vært et splittet land lenge

https://www.aftenposten.no/verden/i/bKPVg/slik-kom-ukraina-paa-randen-av-borgerkrig

Vi er i 2024, ikke 2014 nå. Ukrainerne er mer samlet enn noensinne og det er bred enighet om at russerne skal kastes ut og at Ukraina skal se vestover og søke medlemskap i EU og NATO.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (6 timer siden):

Vi er i 2024, ikke 2014 nå. Ukrainerne er mer samlet enn noensinne og det er bred enighet om at russerne skal kastes ut og at Ukraina skal se vestover og søke medlemskap i EU og NATO.

Det var i 2014 uroen startet for fullt og varte helt til Russland angrep. Så du trenger ikke å få dette til og høres ut som 10 år siden.

Hvordan du snakker om at et land som før angrepet bestod av politiske konflikter, korrupsjon, tungt byrokrati og store økonomiske problemer og derav borgerkrig, skal "beholde" sitt demokrati og frihet, sier bare litt om hvor lite du har satt deg inn i Ukrainas situasjon før angrepet. Og det gjelder mange andre også.

Har en nær bekjent fra Øst- Europa som fulgte konflikten i Ukraina tett før vi nesten visste om det. Det var det ikke så mye om i nyhetene her. Hørte mye om det via han, og det gikk hardt for seg.

Endret av Tutte
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tutte skrev (33 minutter siden):

Det var i 2014 uroen startet for fullt og varte helt til Russland angrep. Så du trenger ikke å få dette til og høres ut som 10 år siden.

Tutte skrev (34 minutter siden):

Hvordan du snakker om at et land som før angrepet bestod av politiske konflikter, korrupsjon, tungt byrokrati og store økonomiske problemer og derav borgerkrig, skal "beholde" sitt demokrati og frihet, sier bare litt om hvor lite du har satt deg inn i Ukrainas situasjon før angrepet. Og det gjelder mange andre også.

Situasjonen da Russland angrep var ikke den samme som i 2014. Da var ukrainerne klare for å se vestover og melde seg inn i EU og NATO og hadde satt igang reformer for å bekjempe korrupsjonen de arvet etter russerne og styrke demokratiet. Den friheten og selvstendigheten Ukraina har er det enighet om å beholde og styrke. de ønsker ikke å gi opp og la russerne herje fritt slik pasifistene og putins tastaturkrigere i Norge mener de bør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (26 minutter siden):

Situasjonen da Russland angrep var ikke den samme som i 2014. Da var ukrainerne klare for å se vestover og melde seg inn i EU og NATO og hadde satt igang reformer for å bekjempe korrupsjonen de arvet etter russerne og styrke demokratiet. Den friheten og selvstendigheten Ukraina har er det enighet om å beholde og styrke. de ønsker ikke å gi opp og la russerne herje fritt slik pasifistene og putins tastaturkrigere i Norge mener de bør.

Anbefaler deg som sagt å lese deg mer opp.

Etter Russlands storskala invasjon av Ukraina i 2022 har den lokale konflikten mellom ukrainerne kommet mer i bakgrunnen. Ukrainere som har vært positive til Russland kan ha snudd som en konsekvens av Russlands brutale krigføring. Andre, spesielt russiske ukrainere på Krim og i Øst-Ukraina, vil kanskje foretrekke en utgang på krigen som fortsatt gjør det mulig for dem å leve i et nært forhold til Russland.

https://fn.no/konflikter/ukraina

 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (46 minutter siden):

Anbefaler deg som sagt å lese deg mer opp.

Etter Russlands storskala invasjon av Ukraina i 2022 har den lokale konflikten mellom ukrainerne kommet mer i bakgrunnen. Ukrainere som har vært positive til Russland kan ha snudd som en konsekvens av Russlands brutale krigføring. Andre, spesielt russiske ukrainere på Krim og i Øst-Ukraina, vil kanskje foretrekke en utgang på krigen som fortsatt gjør det mulig for dem å leve i et nært forhold til Russland.

https://fn.no/konflikter/ukraina

Andelen ukrainerne som har rusissk som sitt språk og identifiserer seg med Russland har siden stupt. Nå regner flertallet seg som ukrainerne og ønsker ikke å bli underlagt russisk tyranni.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (45 minutter siden):

Andelen ukrainerne som har rusissk som sitt språk og identifiserer seg med Russland har siden stupt. Nå regner flertallet seg som ukrainerne og ønsker ikke å bli underlagt russisk tyranni.

Ja, men poenget mitt er at Ukraina på langt nær har vært et fritt og demokratisk land. Det har vært en splittet befolkning, korrupsjon og elendighet i lang tid. At de er mer samlet nå etter innovasjonen i 2022 er jo positivt. Men at flere ønsker natomedlemskap er jo pga Putins angrep og handlinger over tid, og ikke fordi de så gjerne vil bli en del av vesten av andre årsaker. Mange ukrainere, spesielt i øst, hadde stor tilknytning til Russland, de har familie der og er russisktalende.

Tror nok ikke at Vesten og Nato er så uskyldige som vi ønsker å tro heller. USA og Russland blant annet har vært i konflikt lenge, og begge kjemper om å være størst og ha mest makt.

Endret av Tutte
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...