AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #1 Skrevet 10. juli 2024 Etter andre vaksina beg jeg å merke en rar lukt av sigarettrøyk i tide og utide. Kunne våkne om natta av at jeg var sikker på at noen sto utenfor vinduet et sted å røykte og det blåste inn vinduene… Men så oppdaga jeg at lukta kom mer og mer, oftere og oftere, samme hvor jeg var/er. Og den er her fremdeles. Enkelte dager verre enn andre. Men daglig lukt av sigarettrøyk, som om d siver inn utenfra… Men d er helt umulig, Der er ingen, og vi har få naboer, ei heller ingen som røyker.😅 Har vert til legen tidligere å snakket om dette. Han bekreftet at noen kan få fantomlukt etter vaksina/covid. Siste dagene har det vert intenst. Noen som har opplevd??? Blir snart sprø av sigarettrøykelukt😂😅 Anonymkode: 00074...332 2
Lorieen Skrevet 10. juli 2024 #2 Skrevet 10. juli 2024 Har opplevd det samme etter covid. Varte i flere måneder. Sterk lukt av rulletobakksrøyk som kunne komme helt plutselig og på ulike steder i huset. Ingen som røyker hos oss. Sært.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #3 Skrevet 10. juli 2024 Phantosmia et Covid-19 symtom og den kommer av nedsatt luktnervefunksjon (olfactory nerve function). Noen symptomer på nedsatt luktnervefunksjon er: *Anosmi, fullstendig tap av lukt. *Dysosmi (også kalt fantosmi), ubehagelige eller merkelige lukter som oppstår spontant. *Hyposmi, delvis tap av lukt. *Parosmi, forvrengt luktesans. For eksempel kan kjente matvarer lukte som kjemikalier eller mugg. Kilde: Cleveland Clinic Olfactory Nerve Phantom smells: a prevalent COVID-19 symptom that progressively sets in Reddit Phantom Scent? Anonymkode: f7dd6...2aa 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #4 Skrevet 11. juli 2024 Lorieen skrev (På 11.7.2024 den 0.00): Har opplevd det samme etter covid. Varte i flere måneder. Sterk lukt av rulletobakksrøyk som kunne komme helt plutselig og på ulike steder i huset. Ingen som røyker hos oss. Sært. Jeg har d fortsatt sånn…. Hver bidige dag 🤯🚬 Anonymkode: 00074...332
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #5 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Phantosmia et Covid-19 symtom og den kommer av nedsatt luktnervefunksjon (olfactory nerve function). Noen symptomer på nedsatt luktnervefunksjon er: *Anosmi, fullstendig tap av lukt. *Dysosmi (også kalt fantosmi), ubehagelige eller merkelige lukter som oppstår spontant. *Hyposmi, delvis tap av lukt. *Parosmi, forvrengt luktesans. For eksempel kan kjente matvarer lukte som kjemikalier eller mugg. Kilde: Cleveland Clinic Olfactory Nerve Phantom smells: a prevalent COVID-19 symptom that progressively sets in Reddit Phantom Scent? Anonymkode: f7dd6...2aa Ja d er veldig rart… og plagsomt!!! Takk for linker🫡 Anonymkode: 00074...332
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #6 Skrevet 11. juli 2024 Jeg har også sånn, for meg minner det mest om eksos! Kommer egentlig når som helst, men det var sikkert 10-15 ganger i starten når det kom ved bilkjøring at jeg faktisk stoppet bilen og trodde det kom eksos inn 🙈 Synes det er veldig slitsomt når jeg skal legge meg, for da er svidd røyklukt det siste man ønsker å lukte, nettopp fordi jeg tør ikke annet enn å stå opp igjen og sjekke hele huset. Tenk om det en gang er ekte lukt! Anonymkode: ee0f3...25b 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #7 Skrevet 11. juli 2024 JA! Akkurat sånn har jeg det også. Men, det er ikke sånn konstant. Noen ganger kan det komme å vare i en uke, så kan det være borte et par dager, komme tilbake igjen i noen få dager, bli borte i et par uker. Sånn har jeg hatt det i 2-3 år nå, men jeg har aldri visst hva det har kommet av. Har trodd at jeg har vært på vei til å få hjernesykdom og ikke turt å si noe til legen i frykt for å bli stemplet som gal. Så takk for informasjonen. Anonymkode: 0cbd6...27d 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #8 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): JA! Akkurat sånn har jeg det også. Men, det er ikke sånn konstant. Noen ganger kan det komme å vare i en uke, så kan det være borte et par dager, komme tilbake igjen i noen få dager, bli borte i et par uker. Sånn har jeg hatt det i 2-3 år nå, men jeg har aldri visst hva det har kommet av. Har trodd at jeg har vært på vei til å få hjernesykdom og ikke turt å si noe til legen i frykt for å bli stemplet som gal. Så takk for informasjonen. Anonymkode: 0cbd6...27d Her kommer og går det også! Jeg har ikke klart å finne ut hvorfor, men i perioder kan jeg bli smågal av å lukte det "hele tiden" (altså mange ganger på en dag uten at det egentlig forsvinner), men så kan det gå en uke eller to uten at jeg tenker over det, sikkert fordi da har jeg ikke luktet det på en stund. Jeg har googlet kreft i nesen, kreft i bihulene osv, var redd jeg var alvorlig syk! (Har ikke klart å sette det i sammenheng med korona, da jeg ikke husker helt når det oppstod) Anonymkode: ee0f3...25b 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #9 Skrevet 12. juli 2024 Jeg opplevde dette lenge før Covid eksisterte… så er ikke sikkert at det er grunnen. Anonymkode: 8ed22...1cc
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #10 Skrevet 12. juli 2024 Jeg fikk Covid for 5 år siden, luktesans min er svekket fortsatt. Men kanskje det er bedre enn å lukte noe rart hele tida🤭 Anonymkode: 6747e...0b1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #11 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg opplevde dette lenge før Covid eksisterte… så er ikke sikkert at det er grunnen. Anonymkode: 8ed22...1cc En del personer med MCAS har hatt phantom lukt lege før Long COVID. Reddit phantom smells or increased smell sensitivity in a flare Long Covid triggered our MCAS, but doctors didn't believe us Mulig palmitoylethanolamide og luteolin kosttilskudd kan hjelpe mot phantom lukt. Mer om det her Treatment of COVID-19 olfactory dysfunction with olfactory training, palmitoylethanolamide with luteolin, or combined therapy: a blinded controlled multicenter randomized trial Anonymkode: f7dd6...2aa
Bålkaffe Skrevet 12. juli 2024 #12 Skrevet 12. juli 2024 Ja til fantomlukter etter å ha hatt covid. Men jeg har gått andre veien der andre har fått nedsatt luktesans, luktesansen min har blitt forsterket. Merka det spesielt under perioden når de sprer møkk rundt oss, før var den lukta helt grei og overkommelig, nå er den så innmari sterk og inntrengende at fy..
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #13 Skrevet 12. juli 2024 Ja, jeg har tidvis dette. Lukter som sigarettrøyk. De første gangene måtte jeg sjekke at det ikke var røyk et sted, men etterhvert gjenkjente jeg symptomene. Det er nå 3 1/2 år siden covid, så det forekommer sjeldent nå. Men jeg har fremdeles redusert luktesans og smakssans. Anonymkode: 43123...4e9
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #14 Skrevet 12. juli 2024 Så rart å lese om dette, for jeg har trodd jeg har holdt på å bli sprø. Jeg kjenner tidvis sigarettrøyk ja, og noen ganger minner det mer om eksos. Tidvis veldig kvalmende, og ikke minst levende. Har våknet av det og vært sikker på at noen står og røyker på utsiden av soveromsvinduet mitt, men sånn er det jo ikke....Merkelig at det har blitt slik. Hadde absolutt trodd det ville ha gått over til nå....sukk. Er dette noe som vi bare må leve med, tro? Anonymkode: 129ff...37a
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #15 Skrevet 12. juli 2024 Dette har jeg slitt med i mange år. Fikk det etter fødselen med yngste, hvor jeg var bombesikker på at noen røyket utenfor vinduet. Vært til scanning og alskens undersøkelser av nese, hals, svelg og hode. Ingen svulster eller andre problemer. Teorien går på at det skyldes at jeg hadde luftveisinfeksjoner i yngre dager som forårsaker det. Det kommer og går i perioder. Kan trigges av grill og os fra bål eller stekeos av mat. Etter første runde av corona gikk røyklukten over til å lukte sur kjøkkenklut. Etter runde 2 luktet det diesel og jeg fikk smaksforstyrrelser i tillegg. Nå er jeg tilbake til røyklukt av og på. Pleier å ta skikkelige magadrag av kaffebønner når det er som verst😆 Anonymkode: 44810...1fd
klarinetta Skrevet 12. juli 2024 #16 Skrevet 12. juli 2024 Ikke helt det du spør om, men jeg har kjent fantomlukter i flere tiår. Mye sigarettrøyk. Ellet dårlig ånde, salmiakk. En sjelden gang parfyme. Har ikke fått mer /mindre etter 2xcovid og 3xvax. Men lukt- og smakssans er generelt redusert. 😒
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #17 Skrevet 12. juli 2024 Jeg får det etter å ha drukket alkohol, lukter som i gamle dager da det var lov til å røyke på utesteder. 🤢 Anonymkode: 1c9d7...12f
Kompis2 Skrevet 12. juli 2024 #18 Skrevet 12. juli 2024 Fantosmi har jeg hatt siden tenårene minst, alt fra svidd gummi, bensin (drivstoff) og andre mindre fine lukter. Har bare tenkt at jeg hadde god luktesans, siden ingen andre kjente noe. Jeg hadde bedre hørsel også da jeg ofte hørte ting en stund før de andre. Det har blitt verre det siste året faktisk, jeg ville aldri koblet det til covid, men skylte på bivirkning av cellegift. Det er ikke så intenst lengre, sigarettlukten er borte men jeg kjenner fortsatt rare lukter nesten hele tiden. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #19 Skrevet 12. juli 2024 Jeg har hatt fantomlukt siden jeg var tenåring. Det kom etter nabohuset brant og jeg pusta inn den svarte røyken (tett nabolag, brant på natten osv). Nå er det som jeg sitter midt inni bålrøyk og det er værst på vinteren når det er kaldt og tørt og folk fyrer med ved. Har vært til utallige undersøkelser, men det er ikke noe galt med meg. Anonymkode: a85a4...51e
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #20 Skrevet 12. juli 2024 Jeg har hatt fantomlukter i perioder på en uke eller to i forbindelse med forkjølelser, kanskje 3-4 ganger gjennom livet. Både før og etter covid-19 ble påtenkt. For meg har det alltid vært en søtlig kaffelukt som bare har vært behagelig, så jeg har aldri gått til lege med det. En bonus er at faktisk kaffe lukter enda bedre enn normalt! 😄 Opplever også iblant at jeg kan lukte noe jeg best kan beskrive som en nyåpnet tørketrommel hvis jeg tar et skikkelig nesadrag under forkjølelse, men det antar jeg bare er verk og puss inni en bihulebetennelse jeg lukter, ikke en fantomlukt. Anonymkode: fa95f...23b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå