Gå til innhold

Hjemmelaget skinkepålegg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har laget dette og har en god, enkel oppskrift? 😊

Anonymkode: 5d8b6...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja men vil jo at det skal bli noe ala kokt skinke på butikk. Og alle oppskrifter jeg har lest til nå er fryktelig avanserte ift krydder o.l. Men der blir skinka kokt. Lettere å steke da vil jeg tro. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja men vil jo at det skal bli noe ala kokt skinke på butikk. Og alle oppskrifter jeg har lest til nå er fryktelig avanserte ift krydder o.l. Men der blir skinka kokt. Lettere å steke da vil jeg tro. Ts

Hvis du vil ha kokt skinke, så må du selvsagt koke den. Men det er ikke noe vanskeligere koke enn steke skinke. 
Men kokt skinkepålegg fra butikken er som oftest mange kjøttstykker som er presset sammen. 

Jeg lager pålegg av restene etter skinkestek eller svinestek. 
Krydder varierer derfor etter hvordan jeg lagde steken først.
Til påske, så bruker jeg røkt skinke, og relativt lite krydder utenom salt, pepper og hvitløk. noen ganger rosmarin om jeg har fersk. 
Til jul bruker jeg både røkt skinkestek, og svinestek. Svinestek steker jeg for eksempel med hvitløk, knust nellik, rosmarin og timian.  
På sommer steker jeg røkt skinkestek omtrent uten krydder. 

Anonymkode: 0a595...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kokt (trukket) både røkt svinekam og svinestek. Svinekammen skjører jeg bena av og lar de trekke en stund, så steker jeg de i ovnen til middag en dag. Gjerne med litt sennep på, men du kan nok variere krydring om du prøver. 

Røkt svinekam pleier være ferdig saltet, så der har jeg bare laurbærblad og eventuelt andre krydder i vannet. 

Skinke/svinestel trekker jeg i saltlake med laurbærblad, løk, pepper og eventuelt andre krydder. Matprat har en grunnoppskrift her https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/saltlake/

Jeg bruler steketermometer for å passe på, pleier ta det er minst 68 i midten.

Til høsten anbefaler jeg å teste pålegg av lam https://www.dn.no/smak/oppskrifter/julemat/julekjott/1-1-5539312

Anonymkode: 05c78...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...