AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #1 Skrevet 10. juli 2024 Jeg har fått problemer med den ene ankelen. Har prøvd å skåne den en stund (har vart i 3 uker), men den har ikke blitt bedre. Det gjør vondt å gå, og trene kan jeg helt glemme. Vurderer å oppsøke lege, men de pleier jo ikke å gjøre noe særlig. Kan fysioterapeut være en bedre idé? Anonymkode: e0b42...8b7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #2 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har fått problemer med den ene ankelen. Har prøvd å skåne den en stund (har vart i 3 uker), men den har ikke blitt bedre. Det gjør vondt å gå, og trene kan jeg helt glemme. Vurderer å oppsøke lege, men de pleier jo ikke å gjøre noe særlig. Kan fysioterapeut være en bedre idé? Anonymkode: e0b42...8b7 Har ankelen blitt vond helt av seg selv? Eller har du skadet den på noe vis? Anonymkode: 5d300...359
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #5 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har fått problemer med den ene ankelen. Har prøvd å skåne den en stund (har vart i 3 uker), men den har ikke blitt bedre. Det gjør vondt å gå, og trene kan jeg helt glemme. Vurderer å oppsøke lege, men de pleier jo ikke å gjøre noe særlig. Kan fysioterapeut være en bedre idé? Anonymkode: e0b42...8b7 Hva har du gjort for å «skåne» den? Har du drevet symptomdemping? Eller opptrening? Har du beveger den innenfor den grad av bevegelighet den nå har? Og gradvis økt utslag og belastning? Fysioterapeiut er riktig startsted. En lege vil kunne konkludere med om noe er brukket eller skadet. Og så gi deg navnet på en fysioterapeut. En fysioterapeut vil undersøke etter skader, og så avgjøre om det er tid for opptrening eller utredning. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kvakksalveri Anonymkode: cb739...e4b Det meste som var avskrevet som «kvakksalveri» for 10 år siden er nå anerkjent medisin. Min lege er mer «alternativ» enn meg (og jeg tror på urtemedisin). Legene nå sverger til bio-optimalisering og meditasjon. Så det noen over 40 kaller kvakksalveri er riktig sted, for ordentlig god bistand. Anonymkode: 25138...1e1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #6 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har ankelen blitt vond helt av seg selv? Eller har du skadet den på noe vis? Anonymkode: 5d300...359 Den gjorde plutselig vondt da jeg reiste meg etter å ha sittet på den. Det gikk først litt opp og ned, men på lørdag prøvde jeg å trene litt, og det gikk ikke bra. Anonymkode: e0b42...8b7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #7 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva har du gjort for å «skåne» den? Har du drevet symptomdemping? Eller opptrening? Har du beveger den innenfor den grad av bevegelighet den nå har? Og gradvis økt utslag og belastning? Fysioterapeiut er riktig startsted. En lege vil kunne konkludere med om noe er brukket eller skadet. Og så gi deg navnet på en fysioterapeut. En fysioterapeut vil undersøke etter skader, og så avgjøre om det er tid for opptrening eller utredning. Anonymkode: 25138...1e1 I begynnelsen prøvde jeg å gå noe. Etter treningen, der det var litt vri-bevegelser, har jeg gått svært lite. Å få legetime tar tid her... men det er en ny fysioterapeut i nabokommunen som reklamerer for ledige timer. Så derfor lurer jeg på om det kan være en idé å gå direkte dit? Anonymkode: e0b42...8b7
tebrok Skrevet 10. juli 2024 #8 Skrevet 10. juli 2024 Andre får korrigere meg om jeg tar feil, men er ikke manuellrapaut bedre enn fysio i alle fall, ettersom de har mulighet til å rekvirere bildediagnostikk? 1 1
Pjukset Skrevet 11. juli 2024 #10 Skrevet 11. juli 2024 Jeg pleier som regel å gå til lege først for å utelukke at det ikke er noe annet enn muskulært, strekk, osv. Så går jeg til fysioterapeut for behandling og for å få øvelser for å styrke muskulatur i ankelen.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #11 Skrevet 11. juli 2024 tebrok skrev (10 timer siden): Andre får korrigere meg om jeg tar feil, men er ikke manuellrapaut bedre enn fysio i alle fall, ettersom de har mulighet til å rekvirere bildediagnostikk? Mange fysioterapeuter er manuell terapeuter og kan bestille rtg. Anonymkode: ba8f9...2bf 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #12 Skrevet 11. juli 2024 Jeg hadde gått til en manuellterapeut, de kan skrive henvisning til bildediagnostikk eller legespesialist ved behov. Anonymkode: 6a957...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #13 Skrevet 11. juli 2024 Jeg hadde gått til lege først. Men jeg har lege som er spesialisert innen idrettsmedisin, og er veldig god på ledd og muskler. tebrok skrev (10 timer siden): Andre får korrigere meg om jeg tar feil, men er ikke manuellrapaut bedre enn fysio i alle fall, ettersom de har mulighet til å rekvirere bildediagnostikk? AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mange fysioterapeuter er manuell terapeuter og kan bestille rtg. Anonymkode: ba8f9...2bf En manuellterapeut er en fysioterapeut med videreutdanning. Manuellterapi er 2årig master etter en bachelor i fysioterapi. Anonymkode: aecb1...b4e 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #14 Skrevet 11. juli 2024 Jeg ville også gått til lege først og fysioterapeut etterpå, samme om det var ankelen, kneet eller ryggen. Utelukke sykdom først, så trene hvis det er anbefalt. Anonymkode: 1a4bf...9e3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #15 Skrevet 11. juli 2024 Takk for innspill! Jeg ser det an til etter helga, og ringer legen da om det ikke er blitt bedre. Anonymkode: e0b42...8b7
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #16 Skrevet 11. juli 2024 TS, la trening være forsiktig mosjon. Gå korte turer, typ 2 minutter. Anonymkode: ab521...830
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #17 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): TS, la trening være forsiktig mosjon. Gå korte turer, typ 2 minutter. Anonymkode: ab521...830 Tur på 2 min? Til og fra søpla altså. Anonymkode: b460c...c07
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #18 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tur på 2 min? Til og fra søpla altså. Anonymkode: b460c...c07 Lang vei til søpla du da. TS sier at trening ikke går, og det gjør vondt å gå. Hvis dette er muskulære smerter som skal trenes opp, så er ofte veldig forsiktig og gradvis trening det som gjelder. Har vært gjennom det selv, hvor det begynte på et bunn-nivå og forsiktig øking. 2 minutter 3 ganger om dagen, fremfor 10 minutter 1 gang om dagen, osv. Nå er det individuelt og avhenger av skade. Jeg gikk ekstremt korte turer, kombinert med lette øvelser som stå på et bein i noen få sekunder, før det forsiktig kunne økes. Anonymkode: ab521...830
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #19 Skrevet 17. juli 2024 Skal ta til meg det med noen minutter om gangen. Var hos legen i dag. Fikk noe smertestillende. Ellers vent og se, det kan ta tid. Føltes bortkastet. Anonymkode: e0b42...8b7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #20 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skal ta til meg det med noen minutter om gangen. Var hos legen i dag. Fikk noe smertestillende. Ellers vent og se, det kan ta tid. Føltes bortkastet. Anonymkode: e0b42...8b7 Bruk en støttestrømpe sånn helt i begynnelsen, det hjelper på smertene når du går. Men etterhvert så bruker du den mindre og mindre. Gjør øvelser og styrk opp muskulaturen forsiktig. F.eks stå på en og en fot i kort tid. Bedre med 5 sekunder 3 x daglig, enn mye i èn økt. Du får flere typer ankelstøtter https://www.apotek1.no/produkter/actimove-sport-ankelstotte-l-999148p Jeg liker best denne fra select https://www.intersport.no/select-profcare-564-velcro-ankelbeskyttelse-trening-svart/ino.select.59272203900.004.html Anonymkode: ab521...830
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå