AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #1 Skrevet 10. juli 2024 Når man skal kjøpe seg helseforsikring må man oppgi alder. Hvorfor det tenker du? Fordi jo eldre man blir desto større er sjansen for at man trenger helsehjelp, derfor er helseforsikring for pensjonister dyrere enn for ungdommer. Rett og rimelig tenker du kanskje? Men hva med bransjer og arbeidsgivere som har høyere risiko for sykefravær og utbetaling av sykepenger? Brude ikke de ha en høyere "premie" enn andre bransjer og arbeidsgivere? Er ikke det også rett og rimelig? I tillegg kunne det insentivert arbeidsgivere til å innføre tiltak for å kutte sykefraværet. Anonymkode: 60c98...ba1
herzeleid Skrevet 10. juli 2024 #2 Skrevet 10. juli 2024 Jeg ser vel heller for meg at det ville gjort arbeidsmarkedet enda trangere for de som sliter med helsa, og gjort arbeidsplassene som forsøkte å hjelpe disse tilbake mindre konkurransedyktige. Da har jeg mer tro på å i større grad kunne gå inn i tilfeller der verneombud eller lignende varsler om uforsvarlige eller ekstra belastende arbeidsforhold som arbeidsgiver burde gjort noe med. 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #3 Skrevet 10. juli 2024 Nei, det vil føre til at eldre arbeidstakere, kvinner, kronisk syke osv får det ennå tøffere på arbeidsmarkedet. Hvem skal bestemme hvilke bransjer og arb.giver som har høyere risiko? Anonymkode: 381e0...091
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #4 Skrevet 10. juli 2024 Da måtte vi alle betalt mer skatt for det er ikke til å legge under en stol at sykefraværet er høyest i helse/omsorgsyrker - finansiert av skattepenger. Skal kostnadene opp må skattene opp. Anonymkode: 5a21e...b55
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #5 Skrevet 10. juli 2024 35 minutter siden, AnonymBruker said: Når man skal kjøpe seg helseforsikring må man oppgi alder. Hvorfor det tenker du? Fordi jo eldre man blir desto større er sjansen for at man trenger helsehjelp, derfor er helseforsikring for pensjonister dyrere enn for ungdommer. Rett og rimelig tenker du kanskje? Men hva med bransjer og arbeidsgivere som har høyere risiko for sykefravær og utbetaling av sykepenger? Brude ikke de ha en høyere "premie" enn andre bransjer og arbeidsgivere? Er ikke det også rett og rimelig? I tillegg kunne det insentivert arbeidsgivere til å innføre tiltak for å kutte sykefraværet. Anonymkode: 60c98...ba1 Hva med å skaffe deg jobb på et lager, innen renhold eller rett og slett bare skaffe deg en jobb og utdanning, framfor å sitte lage konspirasjonsteorier? Da hadde du kanskje skjønt hvorfor enkelte bransjer har høyere fravær. Fysisk arbeid, skift, alt slikt er utslitende. Og det er fysisk arbeid som får verden til å gå rundt. Jeg er glad at helse og lignende er et spleiselag her i landet. Anonymkode: b588b...261 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #6 Skrevet 10. juli 2024 Helseforsikring ER ett tiltak for å redusere sykefraværet. Øke prisen på tiltal som reduserer sykefraværet er ikke akkurat beste løsningen. Jeg har selv vært sykemeldt 2 ganger siste året. Helseforsikringen har hjulpet meg nå til å korte ned sykefraværet og gjøre det mulig jobbe gradert. Hvilke tiltak skulle lederen min satt inn? Forbud mot å drive med sport på fritiden? Ikke alt sykefravær skyldes forhold på arbeidsplassen, og ikke all sykefravær kan reduseres ved tilrettelegging eller tiltak. Anonymkode: 85878...870
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #7 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Når man skal kjøpe seg helseforsikring må man oppgi alder. Hvorfor det tenker du? Fordi jo eldre man blir desto større er sjansen for at man trenger helsehjelp, derfor er helseforsikring for pensjonister dyrere enn for ungdommer. Rett og rimelig tenker du kanskje? Men hva med bransjer og arbeidsgivere som har høyere risiko for sykefravær og utbetaling av sykepenger? Brude ikke de ha en høyere "premie" enn andre bransjer og arbeidsgivere? Er ikke det også rett og rimelig? I tillegg kunne det insentivert arbeidsgivere til å innføre tiltak for å kutte sykefraværet. Anonymkode: 60c98...ba1 Ja, la oss få enda færre sykepleiere, helsefagarbeidere, lærere, førskolelærere og fagarbeidere. 😅 Du vet at disse gruppene allerede har dårlige betingelser på jobb og at arbeidsmengden er enorm? En kontaktlærer har 30elever alene. Det er ikke rart at sykefraværet er skyhøyt og at lærere rømmer fra yrket. Anonymkode: af880...9fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå