Gå til innhold

Er det lov å be hundeier om å roe ned hunden sin?


Karen90

Anbefalte innlegg

Synes der er slitsomt på familiemiddager. Noen i familien min skal alltid med hunden sin som er rundt 6 måneder nå. Hunden er ikke opplært til å ligge stille på stua. Den er lært opp til å hope på folk rundt seg. Slitsomt. Er det lov å be om at hundeeieren øver inn at stua hos min far er et sted der hunden er rolig på et teppe?  

Endret av Karen90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, jeg hadde sakt at det ikke ønskes dyr med på middagen jeg.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er 6 mnd gammel, altså en baby. Det er alt for tidlig å kunne forvente at den skal kunne dette TS.

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen90 skrev (2 minutter siden):

Synes der er slitsomt på familiemiddager. Noen i familien min skal alltid med hunden sin som rundt 6 måneder nå. Hunden er ikke opplært til å ligge stille på stua. Den er lært opp til å hope på folk rundt seg. Slitsomt. Er det lov å be om at hundeeieren øver inn at stua hos min far er et sted der hunden er rolig på et teppe?  

Ved middagen skal hunden ligge i sengen sin eller i buret sitt.
Masing og tigging ved bordet skal ikke aksepteres. Lek og trening skal helst foregå utendørs hvor hund og eier har fullt fokus.

Enkle regler som er lette å praktisere og som signaliserer god kontroll og bevisste eiere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en valp, du kan ikke regne med at den er ferdig oppdratt. 

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Karen90 said:

Synes der er slitsomt på familiemiddager. Noen i familien min skal alltid med hunden sin som er rundt 6 måneder nå. Hunden er ikke opplært til å ligge stille på stua. Den er lært opp til å hope på folk rundt seg. Slitsomt. Er det lov å be om at hundeeieren øver inn at stua hos min far er et sted der hunden er rolig på et teppe?  

Over tid går det an å lære inn dette. Å legge seg og slappe av på et teppe er en bra egenskap som alle hunder burde lære seg, og de kan godt begynne å trene på det nå, selv om det er lenge til hunden vil mestre det helt, den er jo ung enda.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Freyja Valkyrie skrev (2 minutter siden):

Det er en valp, du kan ikke regne med at den er ferdig oppdratt. 

Det er helt innenfor at en valp får en time fred og ro i buret sitt/sengen sin

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en liten og søt blir den kanskje ikke oppdratt heller, for den er jo så søt.....😤

Anonymkode: ec60f...7a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg forstår at hunden er en valp som må trenes over tid. Så jeg lurte på det lov å be dem øve på at den ligger i ro? Ikke forbinder rommet med løpe rundt å hopper på folk. 

Endret av Karen90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venn som pleide å ta med 4-6 kompostgjerder som var festet i hverandre med strips. Disse ble satt opp i stua hvis vi var inne, i haven hvis vi var ute. Da var valpen sammen med oss uten at noen ble hoppet på. Fungerte veldig bra. 

Anonymkode: a1367...bcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen90 skrev (9 minutter siden):

Jeg forstår at hunden er en valp som må trenes over tid. Så jeg lurte på det lov å be dem øve på at den ligger i ro? Ikke forbinder rommet med løpe rundt å hopper på folk. 

Ja det er innafor å be han om å begynne å trene på dette, men for tidlig å forvente at valpen skal få det til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det en liten og søt blir den kanskje ikke oppdratt heller, for den er jo så søt.....😤

Anonymkode: ec60f...7a6

Dessverre stimulerer alle de andre den til forbinde stua med løping og hopping på folk. Slitsomt. Er nok lurt at alle er med når man skal øve inn grenser for huden. Hadde vært deilig om den lærte seg å forbinde stua med rolig ligging på teppe på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din fars stue, din fars regler. Hør med han om hva han synes, og be så hundeeieren om å følge de. 

En kan ikke forvente all verden av en valp, men hundeeieren kan gjøre noen knep for at det skal være bedre å ha middagsselskap. Hvis din far ikke ønsker herjing på stua, må hundeeier sette valpen sin i bur, inngjerdet eller på annen måte få den til å være rolig. Et kompromiss kan være at valpen først får hilst på alle og lekt litt, før den får begrenset tilgang på stua. Det er mest sannsynlig ikke snakk om flere timer uansett. Hvis ikke hundeeieren vil følge din fars regler innomhus, så får han skaffe seg hundevakt eller ha hunden ute.

Anonymkode: 190bc...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er bare et "barn", blir sikkert veldig begeistret/oppskaket når det er mange som møtes og folk snakker og ler rundt den. 

Hvis jeg var eieren ville jeg ha tatt den med på en tur først, sånn at den var litt sliten og roet seg raskere. Den kan vel også være i et annet rom enn på stua med alle gjestene, og så ta den jevnlig ut på lufting.

 

Anonymkode: 671e0...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du overser hunden så skjønner den fort at den ikke får noe av deg. Hvis alle overser deg vil den falle fort til ro.

Anonymkode: 56eb2...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er ikke hunder velkommen, nettopp på grunn av helt ubrukelige hundeeiere i familien. Vi har dessuten katt og jeg pleier å skylde på katta. Min far spesielt har en propell av en hund som aldri har lært noe annet enn sitt. Det er hopping, tigging, gneldring, stjeling av mat på bordet, tissing inne +++ uten at den får noe korrigering. Etter forrige julaften hvor den stjal mat ut av munnen på barnet mitt, pisset på ovnen og rev i stykker gaver har jeg sagt nei til hund i huset hos oss. Min far forstår ikke hvorfor 😂

Anonymkode: bc49b...a43

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hos oss er ikke hunder velkommen, nettopp på grunn av helt ubrukelige hundeeiere i familien. Vi har dessuten katt og jeg pleier å skylde på katta. Min far spesielt har en propell av en hund som aldri har lært noe annet enn sitt. Det er hopping, tigging, gneldring, stjeling av mat på bordet, tissing inne +++ uten at den får noe korrigering. Etter forrige julaften hvor den stjal mat ut av munnen på barnet mitt, pisset på ovnen og rev i stykker gaver har jeg sagt nei til hund i huset hos oss. Min far forstår ikke hvorfor 😂

Anonymkode: bc49b...a43

Altfor mange hundeeiere som ikke vektlegger regler og konsekvente holdninger overhodet.
Enten stresser de opp hunden med høye lyder, forvirrende kommandoer og masse inntrykk, eller så lar de 
hunder tisse inne , hoppe på gjestene , dominere eller stjele mat fra kjøkkenbenken uten reaksjoner.
Problemhunder skyldes hovedsaklig eierens mangel på hundekompetanse.

Det burde vært et obligatorisk kurs for å få lov til å holde hund. Et kurs som handler om grunnleggende disiplin, hundens gener/behov og hvilket ansvar man påtar seg. Da hadde man unngått en mengde problemhunder og uønskede episoder.
I dag er dette dessverre bare frivillig.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (20 minutter siden):

Altfor mange hundeeiere som ikke vektlegger regler og konsekvente holdninger overhodet.
Enten stresser de opp hunden med høye lyder, forvirrende kommandoer og masse inntrykk, eller så lar de 
hunder tisse inne , hoppe på gjestene , dominere eller stjele mat fra kjøkkenbenken uten reaksjoner.
Problemhunder skyldes hovedsaklig eierens mangel på hundekompetanse.

Det burde vært et obligatorisk kurs for å få lov til å holde hund. Et kurs som handler om grunnleggende disiplin, hundens gener/behov og hvilket ansvar man påtar seg. Da hadde man unngått en mengde problemhunder og uønskede episoder.
I dag er dette dessverre bare frivillig.

Har en nabo med en gneldrehund som bryter de fleste av disse reglene. Vet sannelig ikke hvem som gneldrer mest, eier eller hund. Knurring ved matfatet og mot fremmede, Stuesofaen fungerer som hundeseng/lekeplass og det lukter hundepiss i hele huset. Mat «forsvinner» stadig fra kjøkkenbenk og stuebord. Besøkende må påregne å bli ridd på, uten at eier griper inn.

Eierens merkelige unnskyldning for å ikke stramme inn, er at det er «synd» på hunden pga en vanskelig oppvekst.
Naiv godhet er ikke oppskriften på et godt hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be eieren ta med buret. La valpen få hvile i buret sitt under middagen. Valper må få hjelp til å slappe av, akkurat som små barn. De kan fort bli overstimulerte.

Anonymkode: a46e1...efc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale ts til å prøve å fortelle personen som eier hunden om hvor utrolig praktisk det er å ha en hund som kan kommandoen «gå å legg deg». Hvis man trener inn at hunden skal legge seg på et teppe når man sier det (eller hvilket som helst valgt kommandoord) så kan man ta med seg teppet og hunden kan legge seg å slappe av hvor som helst. Dette gjør det enkelt å ta med seg hunden over alt, på tog, cafeer og hjemme hos folk. Det er også veldig godt for hunden å kunne dette, det er mye bedre for den også å klare og slappe av.

Anerkjente hundetrenere som Eva Bodfeldt og Maren Teie Rørvik anbefaler dette og mener det er noe av det viktigste å lære hunden, så om hundeeier ikke vil ta råd fra ts så går det an å henvise til de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...