Gå til innhold

Ferie med barn - jeg synes det er koselig jeg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har jeg noen gang påstått noe annet? Kan jeg ikke få lov til å kose meg med 2-åringen min da, fordi andre har det slitsomt med sine 5-åringer, 7-åringer, tvillinger eller barn med utfordringer?

Hvorfor kan jeg ikke få lov til å si høyt at vi har det fint på ferie? 

Dere som blir så krenket kan vel bare la være å gå inn på tråden? Overskriften er som nevnt tidligere tydelig.

Anonymkode: 3666d...207

La meg bare legge til at jeg har selv utfordrende helse, er på AAP og har det ikke bra i jobb og økonomisk situasjon. Skal jeg hisse meg opp dersom andre sier at de har god helse og at de har en jobb de trives i? Det er irrelevant for meg og min situasjon. Jeg får det ikke bedre på jobb av at andre ikke har det bra på jobb?

Dersom noen lager en tråd om at de har landet drømmejobben og er superfornøyd, skal jeg gå inn og forsure den fordi jeg helsemessig ikke kan lande en drømmejobb?

ts

Anonymkode: 3666d...207

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns også det er helt strålende å ha ferie med barna. Vi er på hytta nå. Vi voksne står opp rundt 8.30, rydder kjøkken, vasker klær, går en tur, handler litt. Så har vi felles mat på ettermiddagen/kvelden med barna. Da har de endelig stått opp. Da de var yngre var det lite søvn å få, mye krangling mellom dem og vanskelig å finne aktiviteter som passet for både interesse og alder. Spesielt ille var kranglingen i bilen. 

Anonymkode: ecfd1...46c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns også det er helt strålende å ha ferie med barna. Vi er på hytta nå. Vi voksne står opp rundt 8.30, rydder kjøkken, vasker klær, går en tur, handler litt. Så har vi felles mat på ettermiddagen/kvelden med barna. Da har de endelig stått opp. Da de var yngre var det lite søvn å få, mye krangling mellom dem og vanskelig å finne aktiviteter som passet for både interesse og alder. Spesielt ille var kranglingen i bilen. 

Anonymkode: ecfd1...46c

Vil bare legge til at ferie og tid sammen med barna alltid har vært bedre en hverdag til tross for at det ikke var fuglekvitter og elg i solnedgang hele tiden. 

Anonymkode: ecfd1...46c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste feriene min var med små barn. Het deilig enten på tur eller lekeland. Nå uten barn er ferien ikke den samme.

Anonymkode: 1f794...d39

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 21.28):

Så fint for deg. Når min var 2 våknet han klokka 5. Jeg var selvsagt ikke i nærheten av å være i stand til å stå opp da. Så når jeg da stod opp 2 timer senere (han lekte på rommet eller var litt frem og tilbake mellom soverommene), var han superklar for å starte dagen. Jeg? Fortsatt i svima etter å ha halvsovet fra 5-7. Så måtte barnet få frokost selvsagt. For tidlig for meg. Vil gjerne ta en dusj. Så spise. Ungen kjeder seg og er ekstremt klar for å komme seg ut. Må vente og det blir dårlig stemning osv. Og der legges lista for dagen. Skikkelig koselig du! Takk gud for at han er eldre nå... Det kommer seg. Men 2 år? Nei, det var IKKE kos

Anonymkode: f2288...70c

Vår eldste gutt sto opp kl. 05 frem til han var rundt 3,5 år. Det kunne aldri falle meg inn å la et så lite barn stå opp alene. For tidlig for deg? Dine behov kom altså først? 
Selvsagt er det ikke koselig med småbarn når man ikke klarer å sette egne behov i andre rekke. 

Anonymkode: d0073...576

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er koselig fordi jeg har ETT BARN! Dere andre sutrekopper driver bare å får flere barn og klager over hvor slitsomt det er og hvor fælt det er med sommerferie. Hvorfor tenkte dere ikke over dette før dere hoppet i høyet en, to og tre ganger til? Klarer ikke folk å se for seg hvordan en hverdag med barn blir? Synes det er trist å se hvor mange som angrer på at de fikk barn, for det er mange tråder på kvinneguiden om det også! 

 

Med ett barn har vi kunnet kost oss på hver eneste ferie. Er null stress, og mye mer frihet og praktisk...Det er en harmoni jeg ser større familier ikke har. 

Anonymkode: 4524d...4de

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ikke alle har besteforeldre som avlaster - tenk litt på det. Noen har aldri egentid/ barnevakt/avlastning.

Jeg hører av og til om unge, friske foreldre som «må» ha med egne foreldre på slep i sydenferier for å avlaste med barna, og samtidig har null forståelse for at andre foreldre synes ferier er slitsomme. Da tenker jeg mitt. 

Anonymkode: b0b18...429

Hvis man er avhengig av avlastning for å være gode foreldre, har man tatt noen dårlige valg.. 

Anonymkode: 54294...4f5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 21.20):

Er så mange tråder her med folk som synes ferie med barn er et slit. Ville bare lage en omvendt positiv tråd, kanskje med tips til hva man kan finne på i ferien med de minste?

Har en gutt på snart 2, og jeg må si jeg storkoser meg med ferie sammen med han 🥰 Deilig å slippe stresse avgårde til bhg på morgenen, spise lang frokost og lage god lunsj. Tusle rundt og ta dagene som de kommer. I dag var vi på badeland og i går var vi på besøksgård. Så deilig med så mye kvalitetstid med mini! 

Merker han stråler mer for hver dag han har kosedag med mamma og pappa, tror det var mer etterlengtet enn vi voksne skjønte med ferie for han nå!

Anonymkode: 3666d...207

Gratulerer med sommerens desidert mest selvskrytende tråd. Føles det godt å utbasunere perfektheten din, TS? 

Anonymkode: a5e09...023

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

La meg bare legge til at jeg har selv utfordrende helse, er på AAP og har det ikke bra i jobb og økonomisk situasjon. Skal jeg hisse meg opp dersom andre sier at de har god helse og at de har en jobb de trives i? Det er irrelevant for meg og min situasjon. Jeg får det ikke bedre på jobb av at andre ikke har det bra på jobb?

Dersom noen lager en tråd om at de har landet drømmejobben og er superfornøyd, skal jeg gå inn og forsure den fordi jeg helsemessig ikke kan lande en drømmejobb?

ts

Anonymkode: 3666d...207

Vel, siden du kun har ett barn, og foreløpig et lite bhg barn, og i tillegg ikke er i jobb så forstår jeg godt at du ikke er sliten fra før og klarer å nyyyyyte ferien i fulle drag. 
Prøv 2 barn eller flere i skolealder, gjerne full jobb og en aktiv hverdag å sjonglere år etter år. DA er det ikke sikkert at sommerferien er full av harmoni lenger, når du går utslitt inn i den og fortsatt har mye du skal rekke over i løpet av ferien, i tillegg til å ta hensyn til flere sine ønsker og behov gjennom ukene….

Lurt å ha innsikt nok til å forstå at alle livssituasjoner er ulike og at du tross alt har det veldig enkelt, ts…. 

Anonymkode: 6ae18...9fa

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Gratulerer med sommerens desidert mest selvskrytende tråd. Føles det godt å utbasunere perfektheten din, TS? 

Anonymkode: a5e09...023

Følte du deg truffet.. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, siden du kun har ett barn, og foreløpig et lite bhg barn, og i tillegg ikke er i jobb så forstår jeg godt at du ikke er sliten fra før og klarer å nyyyyyte ferien i fulle drag. 
Prøv 2 barn eller flere i skolealder, gjerne full jobb og en aktiv hverdag å sjonglere år etter år. DA er det ikke sikkert at sommerferien er full av harmoni lenger, når du går utslitt inn i den og fortsatt har mye du skal rekke over i løpet av ferien, i tillegg til å ta hensyn til flere sine ønsker og behov gjennom ukene….

Lurt å ha innsikt nok til å forstå at alle livssituasjoner er ulike og at du tross alt har det veldig enkelt, ts…. 

Anonymkode: 6ae18...9fa

Hvorfor skal jeg det? 

Det er en grunn til at jeg bare valgte et barn. Da kan jeg nyte hverdagen og ferier uten det maset. 

Anonymkode: 54294...4f5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Følte du deg truffet.. 

Hvorfor skal jeg det? 

Det er en grunn til at jeg bare valgte et barn. Da kan jeg nyte hverdagen og ferier uten det maset. 

Anonymkode: 54294...4f5

Og da har du heller ikke innsikt eller livserfaring nok til å forstå at andre har helt andre forutsetninger enn deg, til å koooose seg i ferien 🤦‍♀️

Anonymkode: 6ae18...9fa

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI er så triggende fordi det gir inntrykk av at alle kan kose seg med ferie om de vil - de bare velger å ikke gjør det. Sånn er jo faktisk ikke virkeligheten, alle skulle vel ønske at de koste seg med barna i ferien. Så da er det liksom noe galt med de som ikke gjør det. Hvilken oppegående person gnir inn hvor bra de har det til andre? Du gnir ikke inn at du er gravid til en ufrivillig barnløs eller hvor god økonomi du har til en som sliter med å få endene til å møtes. Det kalles empati og normal sosial kompetanse. 

Anonymkode: f2288...70c

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Gratulerer med sommerens desidert mest selvskrytende tråd. Føles det godt å utbasunere perfektheten din, TS? 

Anonymkode: a5e09...023

Snakker om sur og bitter kommentar! Jeg er drittlei av å høre foreldre alltid klage over slitsomt alt er. Godt å høre om foreldre som TS som koser seg med ferie og småbarn også! 

Anonymkode: 22e73...283

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Og da har du heller ikke innsikt eller livserfaring nok til å forstå at andre har helt andre forutsetninger enn deg, til å koooose seg i ferien 🤦‍♀️

Anonymkode: 6ae18...9fa

Jeg har full forståelse for at det ikke er lett. 

Men hvorfor påta seg mer enn man kan håndtere. 

Anonymkode: 54294...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Snakker om sur og bitter kommentar! Jeg er drittlei av å høre foreldre alltid klage over slitsomt alt er. Godt å høre om foreldre som TS som koser seg med ferie og småbarn også! 

Anonymkode: 22e73...283

Selvfølgelig kan ts kose seg i ferien med barn. Hun har kun et barn i barnehage alder og hun jobber ikke. 

Anonymkode: 910ae...df4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har full forståelse for at det ikke er lett. 

Men hvorfor påta seg mer enn man kan håndtere. 

Anonymkode: 54294...4f5

Noen blir  syke eller får dårligere helse etter at de får barn.  Barn blir født med diagnoser som ikke oppdages på ultralyd.  Hadde jeg visst det jeg vet nå for 10 år siden hadde jeg valgt å ikke få barn.

Anonymkode: 910ae...df4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har full forståelse for at det ikke er lett. 

Men hvorfor påta seg mer enn man kan håndtere. 

Anonymkode: 54294...4f5

Det handler ikke om å ta på seg mer enn man kan håndtere. Vi har selv to barn og ønsket oss det, kunne aldri tenke meg å ha kun ett barn.
Klart det er slitsomt i perioder når de er små, men det er jo verdt det og man tenker mer langsiktig enn det. Men jeg kunne aldri tenke meg å legge ut en skrytetråd om hvor bra vi takler ferien med to barn, slik som ts har gjort her.

Dette er utelukkede en tråd med hensikt om å skryte av egen fortreffelighet samt å sende stikk til de som sliter i ferien. Meget dårlig stil, og spesielt når TS selv kun har ett lite barn og heller ikke i står i jobb til vanlig. 

Anonymkode: 6ae18...9fa

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det handler ikke om å ta på seg mer enn man kan håndtere. Vi har selv to barn og ønsket oss det, kunne aldri tenke meg å ha kun ett barn.
Klart det er slitsomt i perioder når de er små, men det er jo verdt det og man tenker mer langsiktig enn det. Men jeg kunne aldri tenke meg å legge ut en skrytetråd om hvor bra vi takler ferien med to barn, slik som ts har gjort her.

Dette er utelukkede en tråd med hensikt om å skryte av egen fortreffelighet samt å sende stikk til de som sliter i ferien. Meget dårlig stil, og spesielt når TS selv kun har ett lite barn og heller ikke i står i jobb til vanlig. 

Anonymkode: 6ae18...9fa

ENIG.

Anonymkode: 910ae...df4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man er avhengig av avlastning for å være gode foreldre, har man tatt noen dårlige valg.. 

Anonymkode: 54294...4f5

Men det er det jo mange som er avhengig av. Ofte uten å erkjenne det selv, det ser man jo tydelig i tråder her på KG. Tråder med klaging over at besteforeldre ikke er tilgjengelig som barnevakt 24/7, og ikke minst de mange trådene med hets og hudfletting av slitne foreldre. 

Kroneksempelet var hun som i en tråd rakket ned på de som hadde barna i barnehagen litt i romjulen mens de selv hadde fri for å enten hvile litt eller gjøre ærend. Noe sånt kunne aldri falt henne inn, for hun elsket å være med barna og derfor hadde hun fått barn. I neste setning kom det frem at de aaaaldri hadde avlastning - utenom at besteforeldrene hadde barna på fast overnatting annenhver helg året rundt + 1 uke i sommerferiene...😆 

Jeg undrer meg over at voksne folk har så ufattelig dårlig selvinnsikt og er så lite oppegående? Det er skremmende hvor mye dumme folk det er egentlig.  

Anonymkode: b0b18...429

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Og jeg har fire barn (mellom 4 og 11 år) i to mnd. Siden jeg er lærere, så startet jeg på ferien før mannen. Så vi reiste avgårde, barna og jeg. Har vært herlig å være så mye sammen. Selvsagt er det krangling iblant og noen er i dårlig humør osv osv. Men mest av alt, er det gøy å være sammen ❤️

Anonymkode: 2718e...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...