Gå til innhold

Ferie med barn - jeg synes det er koselig jeg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barn er forskjellig og foreldre er forskjellig. Også livssituasjon er ulik. 
Tenker man må respekter og støtte de som strever nå i ferien. Mange er slitne, eller har andre livssituasjoner de må stå i. 
En tråd her inne handlet om ei mamma med to små som står midt i skilsmisse. Det er mange som har tøffe tak i livet. 
Barn med utfordringer kan være ekstra tøft om man er på randen selv. 
Jeg var heldig i småbarnstiden med mine barn. Det var mye kos og glede, og god tid. 
Vi koste oss sammen og jeg elsket den tiden. 
Nå er de ungdommer og ikke slitsomt i den forstand, men mer bekymring. 
samtidig som jeg fikk tidenes knekk for et år siden etter en traumatisk hendelse. 
livet skjer, og man må takle det på strak arm med jobb, barn og det man står i. 
Man har gode perioder med barn, og mer krevende perioder til tider. 
å ha en 2 åring som sutrer er lettere å deale med enn å ha en ensom tenåring som ikke får være med i gjengen. Nyt småbarnslivet selv om en er trøtt og det er slitsomt. Bekymringer over større barn er verre 

Anonymkode: a095c...082

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Stakkars deg,født i går? Gratulerer til deg som ikke er den skarpeste skapningen som er født🤔 Hørt om dødsfall? Annet som kan være at en plutselig blir alene. Mener du man skal la være få barn da? I tilfelle partneren din dør, du blir lam, får en sykdom? Blåst kjerring.

Anonymkode: ccef2...969

Du må gjerne tenke det. Men jeg har tenkt over slike ting før jeg valgte antall barn. 

Dødsfall er grusomt det, men ingen er reservert for det heller. Så når man velger å få barn, bør man tenke på hvor mange man klarer å håndtere alene, hvor mange man har økonomi til å forsørge også hvis sykdom inntreffer. 

Anonymkode: 54294...4f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie er veldig behagelig.  Selv om det er både krangling og litt kaos innimellom er det utrolig godt med et avbrekk fra en hektisk hverdag. Jeg føler vi opplever og blir kjent med barna bedre i ferier, får se dem døgnet rundt. Barna er også i bedre humør i ferier enn i hverdagen fordi de får mer hvile. Det er godt vi slipper stress om morgen og ettermiddag.

Anonymkode: e5211...f91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koser meg gløgg ihjel med ungene når vi har ferie! Er en stor grunn til hvorfor vi fikk unger: for å være med dem og oppleve ting med dem. Vi har 4 barn under 10 år. Yngste er nyfødt. Vi er aktive og lekne foreldre som elsker å finne på gøye ting hele tiden. Lange late morninger, bading på stranden, reise på fornøyelsesparker, reise til nye land, gi barna masse nye og gode minner🥰 åååh, som vi koser oss

Anonymkode: 70940...a5b

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 19.02):

Jo, en 2-åring som har melt down er langt enklere å håndtere enn 2 eller flere litt større barn som har det samme -Samtidig.

Jeg sier det igjen; Å ha én 0-3-åring er virkelig ingen sak.

Anonymkode: 9c9f6...ced

Veldig enig i dette. 

Jeg har en på 2 1/2 og en på 6 år. Det er den eldste som er mest slitsom her, og de meltdowns hun har er mye mer krevende enn hos en 2-åring. Å kun ha ett enkelt barn under 3 år var mye lettere for min del, selv om jeg har to veldig viljesterke barn. 

Anonymkode: b0b18...429

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koser meg og med barn på ferie. Hverdagen er ikke preget av jobb, stress forbundet med levering/henting. Vi har mye kvalitetstid, snakker, ler, overholder ikke leggetid hver eneste dag. Livet er flott! Selvfølgelig er det meltdowns, sure miner, trass og alt som følger med barn, men sånn er det. Vi har mer overskudd til å håndtere et krevende terreng nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid likt feriene også. Har vært alenemor og Sammen med mann. Nå har vi en nyfødt også. Men jeg klarer ikke sitte stille og heller ikke eldste barnet. Vi bare må finne på noe. Så dagene går ganske fort. 

Anonymkode: 1532e...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krangling, mas, trass, sutring og alt det der er det jo uansett hverdag eller ferie, men som jeg sa til mannen: å deale med alt stresset med barn er jo jobben min, men jeg vil mye heller deale med det i sol og varme enn hjemme i regnet og med tidsfrister i tillegg.. 

Anonymkode: 1532e...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Krangling, mas, trass, sutring og alt det der er det jo uansett hverdag eller ferie, men som jeg sa til mannen: å deale med alt stresset med barn er jo jobben min, men jeg vil mye heller deale med det i sol og varme enn hjemme i regnet og med tidsfrister i tillegg.. 

Anonymkode: 1532e...2fb

For min del handler det ikke om været, men at vi hverdagen må jeg deale mye  mindre med det. Har mye mer tålmodighet med det noen timer på ettermiddag/kveld, enn hva jeg har dag ut og dag inn i ukesvis. Jobben er enklere. 

Anonymkode: f2288...70c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 21.09):

Jeg tror ferier med småbarn svartmales ekstra her på KG hvor man kan være annonyme og få utløp for ting man ellers ikke ville sagt til folk man kjenner i virkeligheten. Når det er sagt så er jo ferie med barn annerledes enn ferie med bare seg selv og tenke på. Men det handler nok mye om å prøve å innstille seg på dette også, at man kanskje må stå opp tidlig og ikke kan sove lenge som feriene «i gamle dager». Det betyr ikke at ferie med barn ikke kan være fint (ser noen kommenterer om barn med spesielle behov, det blir jo en annen sak❤️). Vi koser oss på sommeren med lange dager ute, tilbringer mye tid med besteforeldre og da får vi jo også egentid som er litt godt :) men jeg synes det er fint med hengekøyeturer og lange frokoster, føler jeg blir litt barn igjen selv så lenge vi lar dagene gå på barnas bekostning :) så gleder jeg med jo til de blir litt større og vi kan dra på sydenturer også (for all del- man kan gjøre det med babyer også men det er ikke my cup of tea med en ettåring og treåring😅

Anonymkode: 28d4d...71f

Ikke alle har besteforeldre som avlaster - tenk litt på det. Noen har aldri egentid/ barnevakt/avlastning.

Jeg hører av og til om unge, friske foreldre som «må» ha med egne foreldre på slep i sydenferier for å avlaste med barna, og samtidig har null forståelse for at andre foreldre synes ferier er slitsomme. Da tenker jeg mitt. 

Anonymkode: b0b18...429

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent noen år.....

Anonymkode: 07ebc...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To barn som krangler og slåss  hele tiden. Sutrer og klaging. Ingenting er bra nok. Gleder meg til jobben starter og ferien er over.

Anonymkode: 910ae...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

To barn som krangler og slåss  hele tiden. Sutrer og klaging. Ingenting er bra nok. Gleder meg til jobben starter og ferien er over.

Anonymkode: 910ae...df4

Hvordan er din sutring relevant i en tråd som omhandler de som synes det er koselig med ferie med barn?

Anonymkode: d5833...b49

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 22.18):

Her velger vi å ha ett barn nettopp fordi vi vil nyte tiden med dem, og ikke bli utslitt av flere. Det er jo lov det å.

Anonymkode: 551a9...be7

Poenget her er vel at hvor slitsomt det kan være med eldre barn er en erfaring man ikke har enda når man kun har et lite barn.

Det handler om et perspektiv som de med 1-2 barn under 5 år mangler, da det å ha barn ordinært sett ikke blir særlig krevende før barna er større.
 

Anonymkode: 9c9f6...ced

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna her er 11 og 8. Nå er ferie litt ferie for oss foreldre også. Alle får gjort litt det de har lyst til. Vi har snudd døgnet og koser oss sammen med god mat og opplevelser😍 

Har ikke alltid vært like idyllisk, men nå er ferier mye lettere:) 

Anonymkode: 7b645...e68

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poenget her er vel at hvor slitsomt det kan være med eldre barn er en erfaring man ikke har enda når man kun har et lite barn.

Det handler om et perspektiv som de med 1-2 barn under 5 år mangler, da det å ha barn ordinært sett ikke blir særlig krevende før barna er større.
 

Anonymkode: 9c9f6...ced

Dette er jo også et merkelig utsagn å komme med i det som skulle være en positiv tråd. Jeg sa bare at vi koser oss med  ferie. Vet ingenting om hvordan ferien blir om 2 eller 5 år når barnet er større. Men, nå koser vi oss.

For å være ærlig skjønner jeg heller ikke hva du mener skal bli så grusomt når barnet er 6-7-8 eller 9 år heller? Hva gjør et barn på 8 år til noe uutholdelig å ha ferie sammen med i motsetning til et barn på 2?

Jeg er selv attpåklatt og ble tante tidlig. Har tilbrakt mange somre med mine tantebarn på både hytter, turer og hjemme i alle aldre. Har ikke inntrykk av at noen av disse feriene har vært eksepsjonelt slitsomme for hverken voksne eller barn? Mulig min familie er rar 🤷🏻‍♀️

Nå skulle uansett ikke tråden handle om slitsomme ferier med barn, men være et positivt sted å dele opplevelser og tips for de som har en fin ferie i år :) 

ts

Anonymkode: 3666d...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er jo også et merkelig utsagn å komme med i det som skulle være en positiv tråd. Jeg sa bare at vi koser oss med  ferie. Vet ingenting om hvordan ferien blir om 2 eller 5 år når barnet er større. Men, nå koser vi oss.

For å være ærlig skjønner jeg heller ikke hva du mener skal bli så grusomt når barnet er 6-7-8 eller 9 år heller? Hva gjør et barn på 8 år til noe uutholdelig å ha ferie sammen med i motsetning til et barn på 2?

Jeg er selv attpåklatt og ble tante tidlig. Har tilbrakt mange somre med mine tantebarn på både hytter, turer og hjemme i alle aldre. Har ikke inntrykk av at noen av disse feriene har vært eksepsjonelt slitsomme for hverken voksne eller barn? Mulig min familie er rar 🤷🏻‍♀️

Nå skulle uansett ikke tråden handle om slitsomme ferier med barn, men være et positivt sted å dele opplevelser og tips for de som har en fin ferie i år :) 

ts

Anonymkode: 3666d...207

Men forstår du ikke at alle foreldre ønsker hyggelige ferier med barn  men for noen familier er dette umulig.  Diagnoser og andre årsaker gjør at feriene blir et mareritt. 

Når barna blir eldre vil de være med venner og ikke dra på  telturer eller hyttetur med foreldre og søsken. Dette gjelder noen. 

Hyggelig at dere har en hyggelig ferie med barna.  Her er det raseranfall og søskekranling store deler av ferien. 

Anonymkode: 910ae...df4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men forstår du ikke at alle foreldre ønsker hyggelige ferier med barn  men for noen familier er dette umulig.  Diagnoser og andre årsaker gjør at feriene blir et mareritt. 

Når barna blir eldre vil de være med venner og ikke dra på  telturer eller hyttetur med foreldre og søsken. Dette gjelder noen. 

Hyggelig at dere har en hyggelig ferie med barna.  Her er det raseranfall og søskekranling store deler av ferien. 

Anonymkode: 910ae...df4

For all del. Og det er synd, trist og leit, men det var ikke det denne tråden skulle handle om.

Er det umulig å bare la en tråd være positiv? Det er nok av tråder om utfordringene der de som har en slitsom ferie ventilerer.

Kan det ikke få lov til å være 1 tråd der vi som har en hyggelig ferie med barna i år kan få lov til å dele det uten å få masse giftige stikk om at vi er lite forståelsesfulle i denne tråden? Jeg kan heller gå inn i en av trådene til de som synes det er slitsomt og sende min sympati der?

Anonymkode: 3666d...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er jo også et merkelig utsagn å komme med i det som skulle være en positiv tråd. Jeg sa bare at vi koser oss med  ferie. Vet ingenting om hvordan ferien blir om 2 eller 5 år når barnet er større. Men, nå koser vi oss.

For å være ærlig skjønner jeg heller ikke hva du mener skal bli så grusomt når barnet er 6-7-8 eller 9 år heller? Hva gjør et barn på 8 år til noe uutholdelig å ha ferie sammen med i motsetning til et barn på 2?

Jeg er selv attpåklatt og ble tante tidlig. Har tilbrakt mange somre med mine tantebarn på både hytter, turer og hjemme i alle aldre. Har ikke inntrykk av at noen av disse feriene har vært eksepsjonelt slitsomme for hverken voksne eller barn? Mulig min familie er rar 🤷🏻‍♀️

Nå skulle uansett ikke tråden handle om slitsomme ferier med barn, men være et positivt sted å dele opplevelser og tips for de som har en fin ferie i år :) 

ts

Anonymkode: 3666d...207

I HI uttrykker du manglende forståelse for at ferie med barn kan være en prøvelse, noe som kan medføre mer skam for foreldre som står i en krevende fase. Sosiale medier flommer over av bilder og video av folk som «stooooorkooser seg» og selvsagt er det skambelagt å ikke få til den samme familieidyllen som «alle andre». Da er anonyme tråder på et forum som gir et annet, og kanskje mer ærlig, bilde en sunn motvekt mot det man ser i sosiale medier. 

Jeg har forståelse for den livsfasen du er i nå, og alle familier er forskjellige så kanskje noen slipper unna de mest krevende periodene med sine barn. Det er uansett ikke til å komme fra at det å ha kun et barnehagebarn er en walk in the park ift. å ha flere barn. 

 

Anonymkode: 9c9f6...ced

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I HI uttrykker du manglende forståelse for at ferie med barn kan være en prøvelse, noe som kan medføre mer skam for foreldre som står i en krevende fase. Sosiale medier flommer over av bilder og video av folk som «stooooorkooser seg» og selvsagt er det skambelagt å ikke få til den samme familieidyllen som «alle andre». Da er anonyme tråder på et forum som gir et annet, og kanskje mer ærlig, bilde en sunn motvekt mot det man ser i sosiale medier. 

Jeg har forståelse for den livsfasen du er i nå, og alle familier er forskjellige så kanskje noen slipper unna de mest krevende periodene med sine barn. Det er uansett ikke til å komme fra at det å ha kun et barnehagebarn er en walk in the park ift. å ha flere barn. 

 

Anonymkode: 9c9f6...ced

Har jeg noen gang påstått noe annet? Kan jeg ikke få lov til å kose meg med 2-åringen min da, fordi andre har det slitsomt med sine 5-åringer, 7-åringer, tvillinger eller barn med utfordringer?

Hvorfor kan jeg ikke få lov til å si høyt at vi har det fint på ferie? 

Dere som blir så krenket kan vel bare la være å gå inn på tråden? Overskriften er som nevnt tidligere tydelig.

Anonymkode: 3666d...207

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...