Gå til innhold

Ferie med barn - jeg synes det er koselig jeg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har elsket ferier med barna. Vi har selvsagt hatt perioder der barna er mer krevende, spesielt da de var veldig små var aldersforskjellen relativt større. De hadde hver sine behov som kunne være utfordrende å balansere.

Men ikke noe av dette har vært enklere når vi i tillegg måtte ta hensyn til leggetider, vekkerklokker, barnehage og jobb. I ferien skulle ingen ting rekkes, og det var deilig.

Nå er barna så store at de har dobbelt så mye ferie som oss. Jeg kjenner litt på dårlig samvittighet over at de er så mye hjemme alene, men de har det helt fint. Er sammen med venner eller hverandre, eller oppsøker besteforeldrene.

Endret av ♥
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ferie med barn på 5 og 1 - har det skikkelig koselig, men det er jo også slitsomt. 

Anonymkode: ce0de...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Oi, du har virkelig liten innsikt i dette!

Anonymkode: 60e81...32a

Du har rett, jeg vet lite om din situasjon annet enn det du skriver. Men innlegget ditt fremstår som bittert over det livet du har fått. Samtidig jobber jeg med alvorlig syke barn og vet hvilken utfordring det kan være. Selv barn med sine utfordringer fortjener å være ønsket og føle seg ønsket, men du fremstiller barnets tid med dere som foreldre, som stressende og ikke mye å være glad for. Det er trist. 

Anonymkode: 38166...e58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/11/2024 at 3:59 AM, AnonymBruker said:

Legg. Deg. Tidligere.

Anonymkode: 1f733...fc4

Nei, legg barna senere sånn at de ikke våkner kl 5 og legg deg 8 timer før du ønsker å våkne opp.

Anonymkode: e8da4...544

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn og ja, vi koser oss her hjemme i huset vårt. Her er alt tilrettelagt, hagen er full av leker, lekestativ, trampoline, barnebasseng, voksen jazussi og gode solsenger og stoler og masse boltreplass både ute og inne. Vi har ingen farer i huset da vi har 1 åring som tar på alt. 

Da koser jeg meg og nyter ferie. Men var 1.5 uke hos svigers, det er så mye nips der, vaskerommet uten dør som går å lukke skikkelig/låse der vaskemidler ligger tilgjengelig, trapp uten grind som han på 1 skal klatre i så fort han får sjansen.  Det er styrete og dermed klarer verken jeg eller pappa/mannen min å slappe av eller kose oss når vi kun er inne i huset. 

Anonymkode: 2c9c2...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 3 åring og en 6 åring. Akkurat nå er det et helsike. Jeg gleder meg til jobb. 3 uker igjen 

Anonymkode: 22d25...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, legg barna senere sånn at de ikke våkner kl 5 og legg deg 8 timer før du ønsker å våkne opp.

Anonymkode: e8da4...544

Haha. Det finnes barn som våkner 5 uansett om man legger dem 22 eller 19. 

Men: kutt ut alle daglurer på sånne barn.

Anonymkode: 6c379...e7a

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 21.20):

Er så mange tråder her med folk som synes ferie med barn er et slit. Ville bare lage en omvendt positiv tråd, kanskje med tips til hva man kan finne på i ferien med de minste?

Har en gutt på snart 2, og jeg må si jeg storkoser meg med ferie sammen med han 🥰 Deilig å slippe stresse avgårde til bhg på morgenen, spise lang frokost og lage god lunsj. Tusle rundt og ta dagene som de kommer. I dag var vi på badeland og i går var vi på besøksgård. Så deilig med så mye kvalitetstid med mini! 

Merker han stråler mer for hver dag han har kosedag med mamma og pappa, tror det var mer etterlengtet enn vi voksne skjønte med ferie for han nå!

Anonymkode: 3666d...207

En 2 åring på ferie er null stress. Prøv 2 større barn der den ene har add og den andre har adhd. Den ene vil lage lyd hele tiden og den andre er sensitiv for andres lyder. Så setter du deg i bilen og kjører lengre enn 1 time. 

Anonymkode: 1487d...453

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi valgte.å få to barn fordi den gleden et barn får av å ha et søsken kan aldri slå gleden av foreldre som bortskjemmer barnet med oppmerksomhet.

Har aldri følt på gleden med søsken. Helt jævlig var det faktisk. Har ingen kontakt som voksne.

Anonymkode: 21ef2...ae0

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi valgte.å få to barn fordi den gleden et barn får av å ha et søsken kan aldri slå gleden av foreldre som bortskjemmer barnet med oppmerksomhet.

Jeg er selv enebarn, og har aldri savnet søsken. Var glad jeg var enebarn i oppveksten. Det er jo uansett ikke poenget her, poenget er at hvis man synes det er så mye slit med barn, bør man kanskje ikke få flere enn man takler? Å si "selvsagt er det lett med én" osv... Ja, nettopp derfor noen stopper på én.  For å ha det lett og koselig.

Anonymkode: 551a9...be7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har tre barn og ja, vi koser oss her hjemme i huset vårt. Her er alt tilrettelagt, hagen er full av leker, lekestativ, trampoline, barnebasseng, voksen jazussi og gode solsenger og stoler og masse boltreplass både ute og inne. Vi har ingen farer i huset da vi har 1 åring som tar på alt. 

Da koser jeg meg og nyter ferie. Men var 1.5 uke hos svigers, det er så mye nips der, vaskerommet uten dør som går å lukke skikkelig/låse der vaskemidler ligger tilgjengelig, trapp uten grind som han på 1 skal klatre i så fort han får sjansen.  Det er styrete og dermed klarer verken jeg eller pappa/mannen min å slappe av eller kose oss når vi kun er inne i huset. 

Hvor i landet bor dere som prater om svømmebasseng? Det er mye dårlig vær i Norge nå. Ikke mye å sitte ute og sole seg for. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er et godt eksempel på hvor forskjellige barn er, og hvordan det påvirker opplevelsen av samværet. Mitt barn har aldri vært i nærheten av det du beskriver, så selvsagt er opplevelsen ulik. Jeg var aldri uthvilt, kunne aldri sitte stille og løp rundt for å sikre at hun ikke døde eller pådro seg permanent skade. Mye sinne og frustrasjon fra tidlig alder. Jeg elsker barnet mitt, men følelseslivet hennes kan gi alle og enhver problemer med tålmodigheten. Nå er hun snart 5 år og er fortsatt i konstant aktivitet. Kjempesmart og oppegående unge som kommer til å klare seg bra, men med et umettelig behov for nye stimuli og inntrykk for å være fornøyd. Selv har jeg bare en brøkdel av den energien og er utslitt lenge før legging 😅

Anonymkode: bd3fc...034

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En 2 åring på ferie er null stress. Prøv 2 større barn der den ene har add og den andre har adhd. Den ene vil lage lyd hele tiden og den andre er sensitiv for andres lyder. Så setter du deg i bilen og kjører lengre enn 1 time. 

Anonymkode: 1487d...453

VEL. Kanskje foreldrene skal roe seg ned litt så barna får til det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

VEL. Kanskje foreldrene skal roe seg ned litt så barna får til det også.

Ja, oppskriften er sikkert så enkel for hun du siterer 🙄

Anonymkode: 45c6e...76f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor i landet bor dere som prater om svømmebasseng? Det er mye dårlig vær i Norge nå. Ikke mye å sitte ute og sole seg for. 

Har bare barnebasseng. Men er oppvokst med skikkelig basseng, da bodde vi ca 20 min Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, vi har ferie fra i dag. Gleder meg til å ferie med jenta mi🥰

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 19.17):

Men du som har valgt å få tre barn. Det er ingen som er reservert mot verken sykdom eller det å bli alene med barna. 

Så det er lov å tenke før man produserer unger... 

Anonymkode: 54294...4f5

Stakkars deg,født i går? Gratulerer til deg som ikke er den skarpeste skapningen som er født🤔 Hørt om dødsfall? Annet som kan være at en plutselig blir alene. Mener du man skal la være få barn da? I tilfelle partneren din dør, du blir lam, får en sykdom? Blåst kjerring.

Anonymkode: ccef2...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du har rett, jeg vet lite om din situasjon annet enn det du skriver. Men innlegget ditt fremstår som bittert over det livet du har fått. Samtidig jobber jeg med alvorlig syke barn og vet hvilken utfordring det kan være. Selv barn med sine utfordringer fortjener å være ønsket og føle seg ønsket, men du fremstiller barnets tid med dere som foreldre, som stressende og ikke mye å være glad for. Det er trist. 

Det er trist at du ikke har bedre evne til å sette deg inn i andres situasjon når du jobber med alvorlig syke barn. Og det er ganske forskjell på å ha det som jobb vs å være forelder 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er trist at du ikke har bedre evne til å sette deg inn i andres situasjon når du jobber med alvorlig syke barn. Og det er ganske forskjell på å ha det som jobb vs å være forelder 

Dette var da ikke en tråd om ha det verst.  Man skal da ikke ha dårlig samvittighet for å ha en bra ferie med barna sine. 

Anonymkode: 39ec0...46c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jo ganske åpenbart at barn er forskjellige, og at det varierer hvor slitsomt det er å være sammen med barna sine hele tiden i flere uker. Og familiesituasjoner er ulike. Å ha barn med spesielle behov er jo noe helt annet igjen. Men for min egen del er jeg veldig glad i å ha ferie med barna og alltid vært det. Syns ikke det er slitsomt, og blir sjelden lei av dem. Jeg har tre stk, og de leker mye fint sammen og finner på mye gøy. Så det blir en passe balanse mellom aktiviteter for hele familien og at barna finner på ting uten oss voksne. Jeg syns det er deilig at det ikke er noe stress. Barna er heller ikke vant til å bli underholdt hele tiden, så det er ikke mas om å finne på masse hele tiden. De finner liksom roen der vi er, om det er på ferie eller hjemme. Men skjønner at det ikke er noen selvfølge å ha det sånn. Om man har barn som krangler mye, man har en partner som ikke bidrar, barn med diagnoser osv, så er det klart ferie kan bli slitsomt. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...