Gå til innhold

Ferie med barn - jeg synes det er koselig jeg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

 Unødvendig å opprette en tråd bare for å si at man selv har en fin ferie!

Anonymkode: 97453...7bf

Hvorfor er det unødvendig å fortelle om det som er fint? Hvorfor er det bare negative erfaringer som er nødvendig? 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott at noen kommer med noe positivt her inne, og flott å lese at mange koser seg med barna sine i ferien!

Jeg koser meg også med min 2 og et halvt åring, selv om han også står opp klokka fem hver morgen, og har vært våken flere ganger i løpet av natta.

Før klokka er 07.00 på morgenen, så er vi alltid ute på tur, og koser oss på lekeplasser osv.

Vi er på fire ukers bilferie i Sør-Europa, og bader, spiser, husker og nyter livet!

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (16 minutter siden):

Hvorfor er det unødvendig å fortelle om det som er fint? Hvorfor er det bare negative erfaringer som er nødvendig? 

Sikkert jeg som har misforstått forumet. Trodde det vanlige var å diskutere problemstillinger etc., ikke betraktninger om at feks man har problemfri hud, veloppdragne barn, perfekt kosthold, katt som spiser kattematen sin som den skal, hvis du skjønner. Er bare jeg som har misforstått, så tenkte det var en rar tråd å opprette. Ville også få frem, i tilfelle det var slik at TS hadde en arrogant holdning til det hele, at alle sin situasjon er forskjellig. 

Anonymkode: 97453...7bf

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var deg i fjor, hadde ei rolig og snill jente. Var SÅ koselig i ferien, var både hjemme, i syden og i Dyreparken. I år derimot har vi en hente i «trassalderen» som til tider oppfører seg som en tenåring, og en baby. Ferien er v e  l d i g annerledes. Du må jo skjønne at andre enn deg selv kan være i en annen situasjon! Selv om både du og jeg har/hadde fine ferier med toåringen vår, betyr ikke det at ikke andre kan ha en vanskelig tid i ferien. De som skriver om vanskelige ferier her inne søker jo om råd. Unødvendig å opprette en tråd bare for å si at man selv har en fin ferie!

Anonymkode: 97453...7bf

Hø hvorfor skal man ikke få opprette tråd om at ferie er fint? Skal man lun ha megative innlegg på kg?

Anonymkode: 28065...e12

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sikkert jeg som har misforstått forumet. Trodde det vanlige var å diskutere problemstillinger etc., ikke betraktninger om at feks man har problemfri hud, veloppdragne barn, perfekt kosthold, katt som spiser kattematen sin som den skal, hvis du skjønner. Er bare jeg som har misforstått, så tenkte det var en rar tråd å opprette. Ville også få frem, i tilfelle det var slik at TS hadde en arrogant holdning til det hele, at alle sin situasjon er forskjellig. 

Anonymkode: 97453...7bf

Alle situasjoner er forskjellige, som du selv sier. Det er selvsagt også innafor å diskutere positive erfaringer og spre litt glede, ikke kun diskutere problemstillinger. Når man ser negativ etter negativ post, er det deilig å kunne snakke sammen om det fine også. 

Jeg er glad TS opprettet tråden, føler jeg nesten er alene i å nyte ferie med barnet mitt.

Anonymkode: 551a9...be7

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempefint at folk koser seg med barna i ferien, ingenting er vel hyggeligere enn det 🥰 Men jeg skjønner også folk som kanskje har ekstra utfordringer og synes ferie med barn er slitsomt - uten at de er noe mindre glad i barna sine av den grunn. Vi vet ingenting om hvordan andre har det, og hva slags utfordringer folk står i.

Jeg kan bare drømme om en "lang frokost" med min rastløse 2-åring, og til tider er det veldig slitsomt, men likevel koser jeg meg i ferien sammen med barnet og pappaen. Nå har vi en relativt rolig og fleksibel hverdag også, men det er gøy å ha helt fri og finne på ting sammen som man kanskje ikke gjør ellers. 

Anonymkode: 18697...7d3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koser meg masse med barna i ferien jeg også. Men med to tenåringer og en villbass av en 2 åring på hyttetur, så bytter jeg på å være på gråten og kose meg. Det er fint og slitsomt på en og samme tid. Det ene utelukker ikke det andre 😊 

Anonymkode: 8d801...1da

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det bare meg og et barn. Og ferien er alt fra veldig hyggelig, til veldig slitsom. Jeg liker ferie og koser meg når det er gode dager, men barnet kan fort kjede seg og bli intens. Skoleferien er lang, og jeg jobber som lærer så vi har mange uker sammen.

Jeg prøver å tenke at dagene går så fort at jeg snart ikke har ferie lenger, da vil vi savne det. Men nå er barnet blitt litt større, og sovner seint og sover litt lenger om morgenen. Jeg får ikke tid alene lenger, noe jeg kan kjenne på innimellom. Spesielt de dagene hvor det er mye intenst mas om at jeg skal underholde hele tiden! 

Første uka hadde jeg et sammenbrudd, og grunnen var at barnet maste og maste! Etter mange dager med gøyale ting og kvalitetstid på barnets premisser, ble det noe høyt nivå og mor i huset trengte ro. Når barnet ikke respekterer dette, kan det rakne litt for meg🤣 

Tenker det er helt normalt å kjenne på at ferien er et slit for mange småbarnsforeldre! Det skal vi få lov til, spesielt de som er mye alene, har mange barn, krevende netter, tidligere morgener, søskenkrangling eller annet som trigger. 

Det er ikke ferie som det er uten barn! Og det er jo forskjell på barn, så det burde alle forstå. Ikke alle koser seg like mye i den verste perioden, når den kommer er sikkert også ulikt fra familie til familie. 
 

Håper det blir litt kos i alt kaoset for de fleste! Jeg hadde valgt ferie over jobb oftere, om jeg kunne (selv om jeg har mye)🙈

Anonymkode: 4e153...53d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes vi også. Jeg forstår ikke hvorfor folk får barn når de ikke orker å være sammen med dem engang og i tillegg overlater oppdragelsen til skole og barnehage.

Anonymkode: a0ce0...c61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2-åring og en nyfødt baby. Synes også det er trivelig og koselig å ha 2-åringen hjemme. Han er aktiv, bestemt, sta, snill, og litt rabiat 🤣🤪 Det «slitsomme» med vår 2-åring er at han krever en del aktivisering. Han vil helst være ute å sykle hele dagen. Det er klart det er slitsomt å løpe etter en 2-åring på balansesykkel som ikke forstår konsekvenser, trafikk, kanter, fart, bremsing 🤣🤣🤣 MEN det er sånn barn er, og sånn de må få være :) Jeg tenker på hvor mye han faktisk koser seg med oss foreldre, et rolig tempo, nye eventyr på andre lekeplasser osv. Merker at han er mindre sint/har mindre raserianfall nå når det ikke er barnehage. Og det er nok fordi han ikke blir like sliten. 
 

Vi har ikke en rolig gutt som deg, ts. Det er ikke en gutt som kan sitte på kafé å spise en bolle nei 🤣 Men koser meg allikevel. Som foreldre tenker jeg det viktigste man gjør er å ta barnets perspektiv. Koser barnet seg? Hva synes barnet er spennende/gøy? Det å tenke på at man bygger relasjonen og skaper minner for barnet. Vi alle husker vel koselige minner fra vår egen barndom. Føler de fleste voksne har glemt hvordan det var å være barn. 

Anonymkode: 9ddd4...622

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det synes vi også. Jeg forstår ikke hvorfor folk får barn når de ikke orker å være sammen med dem engang og i tillegg overlater oppdragelsen til skole og barnehage.

Anonymkode: a0ce0...c61

Sånt man ikke skjønner før man sitter der.

Anonymkode: cfbfc...1b4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid elsket fritid med barna mine. Misforstå meg rett: ja jeg blir også trett, sliten og irritabel i blant. Men det positive veier opp, og gjør det til gode opplevelser 😊

Min eldste sønn utredes nå for adhd, så det er heller ikke slik at jeg har verdens roligste og mest lydhøre barn til en hver tid.

Jeg tror bare det handler om å tilbringe tid med de personene som er viktigst for meg her i verden. Gjøre de glade og skape gode øyeblikk og minner for livet.

I år har jeg liten baby, så skal ærlig si at vi ikke har noe mye opplegg. Vi lar de store dra til venner, går turer sammen, setter frem vannsprederen når det er godt vær, og sørger for litt småaktiviteter innimellom (ridning, tur til lekeplass vi ikke har vært på før, strandturer, tenker å la barn og søskenbarn sove over i telt i hagen, får de med på oppussing og gjøremål i hjemmet), mulig vi slår på stortromma med en helgs hotellovernatting et par timer unna og legger aktiviteter rundt der. Men det er altså en helt vanlig by, ikke en park eller noe... Fordi mamma er litt sliten om dagene, og for meg er det første året til nytt familiemedlem litt unntaksår. Men jeg elsker det uansett, og det virker som barna gjør det også 😊

Årene fra eldste var 6 har vi brukt å ta en ukes feriereise som har inneholdt parker. Før det ble feriene lagt til å besøke besteforeldre som bodde langt unna..

Hverdagskos er det vi vanligvis har lagt vekt på. Og å ikke ha for store forventninger.

Vær flinke til å gjøre noe vi alle sammen kan like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Alene med en på 5, han slår og stikker av om han ikke får viljen sin. Synes ikke det er koselig, angrer på at jeg fikk barn. 

Anonymkode: cfbfc...1b4

Må lære deg å regulere deg selv før du kan lære barnet ditt å regulere seg selv.

Om du bare skriker "NEI DET FÅR DU IKKE!!!" og går inn i maktkamper så skjønner jeg hvorfor han reagerer som han gjør.

Anonymkode: 6c379...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva. Hjelper. Det. Når. Ungen. Våkner. Flere. Ganger. Pr. Natt. Og i tillegg starter dagen kl 5!!

Anonymkode: f2288...70c

Du har vel mer energi enn et barn?

 

Ser i denne tråden at det er sykt mange som ikke burde hatt barn. Ferie uten barna er best tydeligvis

Anonymkode: de748...9dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er så mange tråder her med folk som synes ferie med barn er et slit. Ville bare lage en omvendt positiv tråd, kanskje med tips til hva man kan finne på i ferien med de minste?

Har en gutt på snart 2, og jeg må si jeg storkoser meg med ferie sammen med han 🥰 Deilig å slippe stresse avgårde til bhg på morgenen, spise lang frokost og lage god lunsj. Tusle rundt og ta dagene som de kommer. I dag var vi på badeland og i går var vi på besøksgård. Så deilig med så mye kvalitetstid med mini! 

Merker han stråler mer for hver dag han har kosedag med mamma og pappa, tror det var mer etterlengtet enn vi voksne skjønte med ferie for han nå!

Anonymkode: 3666d...207

Ja? Og du er garantert 100% frisk + IKKE alenemor.🙈

Det blir som å si at du liker Cola så skal alle like Cola,selv om noen misliker Cola og foretrekker Fanta😅

Som kronisk syk og 100% alene med 2 av 3 barn er jeg nå sjeleglad de eldste er selvstyrte og mini skal til faren etter 2-3 uker hos meg. Joda det har vært både syden, kino, lekeland+++,men elsker tiden alene også.

Anonymkode: ccef2...969

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å lese at noen har det fint med småbarn også! En trenger også positive tråder her på forumer!

Anonymkode: 2eeff...97e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja? Og du er garantert 100% frisk + IKKE alenemor.🙈

Det blir som å si at du liker Cola så skal alle like Cola,selv om noen misliker Cola og foretrekker Fanta😅

Som kronisk syk og 100% alene med 2 av 3 barn er jeg nå sjeleglad de eldste er selvstyrte og mini skal til faren etter 2-3 uker hos meg. Joda det har vært både syden, kino, lekeland+++,men elsker tiden alene også.

Anonymkode: ccef2...969

Men du som har valgt å få tre barn. Det er ingen som er reservert mot verken sykdom eller det å bli alene med barna. 

Så det er lov å tenke før man produserer unger... 

Anonymkode: 54294...4f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så mange her inne som ikke skulle blitt foreldre..

Aller først, TAKK ts, så fint å se at det faktisk fins noen som koser seg med barna sine!! 
 

Hvordan trudde man egentlig at småbarnsperioden skulle være, når det klages over dårlig søvn, trass m.m?? 
 

Eller er det bare sånn det skal være, vi MÅ klage over hvor fælt det er å ha barn, akkurat som alt annet vi er så jævla flinke til å klage på?! 
Det virker som om 90% av alle foreldre bare har helt jævlige, udregelige barn som ALDRI gjør noenting bra eller positivt. Alt er bare et hælvette hele tiden, og det beste er at barnet er i barnehagen fra det åpner til det stenger, så foreldrene slipper å ha noe ansvar for dem selv. Helst kunne vel barnehagen lagt dem for kvelden også… 

Det er faen ikke rart at barna blir som de blir nå om dagen, med foreldre som egentlig ikke har noe interesse av å bruke tid med de barna de har fått..

Det er rett og slett hjerteskjærende å lese hvor mange som har det SÅ grusomt med barna sine.. 

Anonymkode: dcb07...f13

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns perioden fra 0-1,5 år var helt jævlig. Så kom 1,5-2 år og alt ble enda verre enn jeg trodde gikk an, men så… fra 2 til nå 3 - det blir bare morsommere ot morsommere og morsommere. 
 

Ferie med barn under tre er faen ikke ferie, jeg HATET det. Men nå… når vi kan kommunisere godt, han får med seg ting, setter ting i system og lærer masse om verden og deler det med oss, så er det ingenting som er morsommere enn å ha flere dager sammen med han. 

Anonymkode: 32197...773

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må lære deg å regulere deg selv før du kan lære barnet ditt å regulere seg selv.

Om du bare skriker "NEI DET FÅR DU IKKE!!!" og går inn i maktkamper så skjønner jeg hvorfor han reagerer som han gjør.

Anonymkode: 6c379...e7a

Jeg gjør ikke det, jeg forklarer alltid godt hvorfor han ikke får det som han vil. 

Anonymkode: cfbfc...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...