Gå til innhold

Ferie med barn - jeg synes det er koselig jeg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei vettu hva! Nok søvn er grunnleggende for å ha det bra, og det handler IKKE om innstilling 

Anonymkode: f2288...70c

Klart det handler  mye om innstilling 

Anonymkode: 28065...e12

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ferie er koselig jeg, har to tenåringer og vi nyter late dager på hytta før vi reiser på Norway Cup. Alle sover lenge, jeg og hunden står opp tidligere, går en tur, spiser frokost, jeg får brodert litt bunadssøm, sett på tv eller strikket. Når jeg er klar for lunch våkner resten av gjengen :) om kveldene spiller vi kort, rummykub, brettspill eller ser film. Alle har liksom senka tempoet litt i ferien :) 

Anonymkode: 05e84...c27

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

«Artig» at du oppretter denne tråden kort tid etter jeg laget en om ferie med barn med spesielle behov.

Frokost og alle måltider her er lange, men ikke koselige. De består av en god del sondemat gitt på PEG + spisetrening. 
 

Barnehage (før) og nå skole, var/er en svært viktig del av livet til vårt barn og vi teller ned til oppstart igjen. Vi synes det er langt mer stress å ha barnet hjemme.

Ferie oppleves ikke som kos verken for oss eller barnet. Ingen stråler, heller visner sakte, men sikkert.

Badeland og besøksgård er ikke aktiviteter som er realistiske her og har aldri vært.. Hell i uhell er barnet en skikkelig gluping, men også utrolig kreativt og grenseløst, så her er det en ekstrem jobb og ikke noe kvalitetstid.

 

Anonymkode: 60e81...32a

Det er litt urimelig å klandre ts for dette. Det er tross alt dere som har fått barn og deres ansvar. At dere trenger avlastning er ikke spesielt rart, og det må være en vanvittig krevende jobb å ha et slikt barn. Samtidig så er dere foreldrene og man kan finne mye kvalitet i de små øyeblikkene selv om de ikke er hverken perfekte eller høres like idylliske ut som andre legger det frem som. Deres barn settes sikkert pris på å få være med sine foreldre i ferien. Barnet deres er deres ansvar, og ingen andres. Du skriver ikke noe om diagnose, men ser for meg at barnet som bruker sondemat/Peg i skolealder ikke nødvendigvis har gode sjanser for å bli like gammel som andre barn, så kanskje sette pris på at dere faktisk har denne tiden sammen uten å sammenligne med andre. 

Anonymkode: 38166...e58

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

«Artig» at du oppretter denne tråden kort tid etter jeg laget en om ferie med barn med spesielle behov.

Frokost og alle måltider her er lange, men ikke koselige. De består av en god del sondemat gitt på PEG + spisetrening. 
 

Barnehage (før) og nå skole, var/er en svært viktig del av livet til vårt barn og vi teller ned til oppstart igjen. Vi synes det er langt mer stress å ha barnet hjemme.

Ferie oppleves ikke som kos verken for oss eller barnet. Ingen stråler, heller visner sakte, men sikkert.

Badeland og besøksgård er ikke aktiviteter som er realistiske her og har aldri vært.. Hell i uhell er barnet en skikkelig gluping, men også utrolig kreativt og grenseløst, så her er det en ekstrem jobb og ikke noe kvalitetstid.

 

Anonymkode: 60e81...32a

Det er mange tråder her, det er ingen grunn til å ta det PERSONLIG at noen opprettet en tråd ca. samme tidspunkt som deg. Kan ikke dere som bare skal forsure en tråd som handler om det som er positivt bare ta dere en bolle og slutte? 

Anonymkode: fdacb...1e1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så fint for deg. Når min var 2 våknet han klokka 5. Jeg var selvsagt ikke i nærheten av å være i stand til å stå opp da. Så når jeg da stod opp 2 timer senere (han lekte på rommet eller var litt frem og tilbake mellom soverommene), var han superklar for å starte dagen. Jeg? Fortsatt i svima etter å ha halvsovet fra 5-7. Så måtte barnet få frokost selvsagt. For tidlig for meg. Vil gjerne ta en dusj. Så spise. Ungen kjeder seg og er ekstremt klar for å komme seg ut. Må vente og det blir dårlig stemning osv. Og der legges lista for dagen. Skikkelig koselig du! Takk gud for at han er eldre nå... Det kommer seg. Men 2 år? Nei, det var IKKE kos

Anonymkode: f2288...70c

Wow, her har du virkelig lagt opp til det selv. La en toåring være alene i to timer hver morgen? Kanskje finne et annet tidspkt å dusje på? Du ignorerer jo barnet ditt og dens behov… 

Anonymkode: 32197...773

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koser meg også i ferien med ungene på 3 og 5 år! Jeg er alene med de så det er så klart slitsomt også, men etter den første uken hjemme så har de liksom tilpasset seg et annet tempo og kommer inn i en god rytme hvor de koser seg med å leke med hverandre og surre rundt her hjemme. Av og til har vi besøk av venner fra barnehagen osv. Ellers ingen store planer i ferien. 

Veldig mange av de vi kjenner finner på noe nesten hele tiden og har fullt program hele ferien, men det er ikke noe for oss. Kjeder vi oss her hjemme så har vi mulighet til å besøke foreldrene våre på hytta et par timer unna så kan ikke klage. Har sandkasse, sykler, oppblåsbart basseng og fint turområde i nærheten 🙂 Enkelt og greit

Anonymkode: 2b54b...270

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Ingen som noen gang angrer på å få barn " roper mange høylytt-

skal ikke lese så veldig mange innlegg her før angeren og bitterheten skinner gjennom.

Anonymkode: 6e7f8...f73

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Her var det ikke bare at dagen startet kl 5, men også at det på den tiden var oppvåkninger omtrent hver andre time natten igjennom. Spilte ingen rolle hvor tidlig jeg la meg, for når jeg nettopp hadde sovnet dypt ble jeg dratt ut av søvnen igjen. Når natten blir så oppstykket og dårlig hjelper det ikke å legge seg tidlig. 

Anonymkode: f2288...70c

Jeg sitter venter nå på at vår 2-åring skal sovne igjen, og både hun og lillesøsteren våkner flere ganger i løpet av natten, minsten ofte for amming, selvsagt. Og de våkner selvsagt ikke samtidig, så er det ikke den ene, er det den andre. Men jeg klarer meg fint, for jeg legger meg bare veldig tidlig. For om man legger seg tidligere, vil man få flere timer søvn totalt sett, selv om søvnen blir avbrutt hver time. Kvaliteten på søvnen er ikke fantastisk, men det hjelper å få to timer ekstra med dårlig søvn, enn ingen søvn... 

Så vi koser oss her i ferien, selv om dagen starter grytidlig og nattens lengste uavbrutte søvn kanskje varte i 70 minutter. 

Anonymkode: eb59a...772

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hva. Hjelper. Det. Når. Ungen. Våkner. Flere. Ganger. Pr. Natt. Og i tillegg starter dagen kl 5!!

Anonymkode: f2288...70c

Ha.ha.ha. Skjønner.deg.så.altfor.godt.  Dessverre. #Egenerfaring

Anonymkode: 8a9e9...73d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her var det ikke bare at dagen startet kl 5, men også at det på den tiden var oppvåkninger omtrent hver andre time natten igjennom. Spilte ingen rolle hvor tidlig jeg la meg, for når jeg nettopp hadde sovnet dypt ble jeg dratt ut av søvnen igjen. Når natten blir så oppstykket og dårlig hjelper det ikke å legge seg tidlig. 

Anonymkode: f2288...70c

Jeg har faktisk null sympati med deg. Du virker utelukkende negativ og graver deg ned i egen dritt, og attpåtil spyr ut dritten din i en tråd som skulle være positiv.
 

Selvsagt spiller det en stor rolle om man legger seg 22 eller 01 når man må opp igjen klokka 5, uansett hvor mange oppvåkninger man har. Jeg får vondt i meg av 2-åringen din, som i 2 timer suller meg sitt, for så å få selskap av ei ferdigsurnet mamma som aller helst skulle sett at barnet sovnet 19.00, ikke våknet på natten og sov til 07.00. 
 

 

Anonymkode: 4d8c6...d16

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, TS. Har voksne barn nå. Ferie og fri var koselig. Utslagsgivende var dette med å ha god tid. Var ofte bare på hytta, hjemme eller tok småturer. Små barn trives godt i kjente omgivelser. Senere reiste vi litt, men ikke hver sommer. Mannen og jeg sto opp annenhver morgen. Og vi ga hverandre litt "fri" hver dag. Og jeg har også barn som alltid har koset seg rundt matbordet 🙂. Koselig når familien sitter i ro, skravler og nyter maten uten å ha det travelt. Alle barn er ikke urolige 🙂

Anonymkode: 26971...cd9

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koser meg også med ferie sammen med mine to, de er 3 og 5. Men jeg vil ikke kalle dagene for rolige, akkurat. Jeg har to jenter, og de er meget aktive. Det er ikke noe som heter lange frokoster og koselige lunsjer her, det har de ikke ro i sjela til. Har mer enn nok med å lære de til å sitte rolig ved bordet mens de spiser, spesielt yngste sliter med det. Neste uke kommer også samboers eldste datter, og han har fortsatt ei uke igjen å jobbe, så da er jeg alene med alle tre. Hun er ni, og langt roligere enn søstrene sine - men når de tre er sammen blir tempoet allikevel høyt. Vi har heldigvis stor hage, de har både trampoline og basseng, så jeg kan sende de ut å leke når det blir for ille. 
Så, alt i alt; jeg koser meg med ferie. Men rolig og avslappende - nei. 

Anonymkode: eb537...1cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker ferie med barn! 

De er de beste reisekameratene. Nysgjerrige, morsomme og med på alt som er gøy. Barna mine er nå 6, 8 og 11. De begynner å bli store og selvstendige, men det har alltid vært gøy å reise med dem.

Vi har alvorlig somatisk sykdom på et av barna som må følges opp 24/7, men det er jo like mye oppfølging i hverdagen, så det går greit. Det er mindre stress å ha en dag ved bassenget etter en dårlig natt enn en arbeidsdag.. 

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har det også skikkelig fint på ferie med 5- og 8-åring. Jeg syns det er viktig at folk også snakker om det fine med å ha barn, og det er viktig å trekke frem at ferie ikke er et slit for alle. Alle familier har ulike forutsetninger, og noen ganger avgjør også tilfeldigheter hvordan ferien blir. Men min generelle oppfatning er at de fleste koser seg med å ha ferie med barna. 

Stor forståelse og medfølelse for at det ikke er sånn for alle. ❤️

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært alene 100% med tre barn siden yngste var 1.5 år. 2 og 3 år mellom barna. Hverdagen med jobb og bhg/skole var hektisk, så feriene har vært kjærkomne. Deilig å ikke skulle rekke noe, og bare kunne ta dagen som den kom. Vi har brukt hage, natur og fjære der vi bor, og generelt vært mye ute. Jeg "allierte" meg også med en venninne som var alene med sine barn, slik at vi var en del sammen. Moro for barna og sosialt for oss voksne også. Vi har hatt en liten tur bort, og da har jeg lagt lista der jeg kunne klare det selv. Dvs ikke kjøre mer enn 4-5 timer, bo greit, lekeplass og noen aktiviteter i nærheten. Jeg hadde noen år dårlig samvittighet for at mine barn aldri hadde vært på fancy utenlandsferier, men nå når de er store ungdommer har de bare positive ting å si om feriene våre. Utenlandsturene har de tatt igjen sammen med venner senere😉 Jeg tenker at man må legge seg på et nivå der det er fint for både små og store, og så må man ikke forvente late morgener og sene kvelder de årene barna er små. 

Anonymkode: 37213...0e4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er litt urimelig å klandre ts for dette. Det er tross alt dere som har fått barn og deres ansvar. At dere trenger avlastning er ikke spesielt rart, og det må være en vanvittig krevende jobb å ha et slikt barn. Samtidig så er dere foreldrene og man kan finne mye kvalitet i de små øyeblikkene selv om de ikke er hverken perfekte eller høres like idylliske ut som andre legger det frem som. Deres barn settes sikkert pris på å få være med sine foreldre i ferien. Barnet deres er deres ansvar, og ingen andres. Du skriver ikke noe om diagnose, men ser for meg at barnet som bruker sondemat/Peg i skolealder ikke nødvendigvis har gode sjanser for å bli like gammel som andre barn, så kanskje sette pris på at dere faktisk har denne tiden sammen uten å sammenligne med andre. 

Anonymkode: 38166...e58

Oi, du har virkelig liten innsikt i dette!

Anonymkode: 60e81...32a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke så glad i babytiden (selv om man glemmer fort, gi det 5 år til så sitter jeg plutselig og ubevisst lyver om at jeg elsket det), så har jo hatt noen sommere de siste årene hvor jeg har gledet meg stort til at permen bare skal være over eller at helger med barna tidvis har virket evig lange.

Men det har blitt bedre for hvert år, og nå som de er 3 og 5 år så er ferie kos! De sover (stort sett) natten igjennom, de sover til levelig tid (05 er natt her i huset, har vært uaktuelt å stå opp da, men har hatt vår andel av morgener som startet kl 06, og det er ikke noe for meg), de kan leke sammen og man kan faktisk titte litt i en bok innimellom. Begge kan gå selv/sykle på små turer. Du må ikke løpe etter konstant fordi de nettopp har lært å gå og ikke evner å se farer… Om morgenen er det lov med barnetv og jeg kan kose meg med kaffen. 
 

Hele ferien er på barnas premisser, men det leverer jeg utmerket med. Dvs, drar vi til utlandet så er det basseng eller strands og de samme restaurantene. Barna får litt «rutiner», de blir trygge og dermed lite krangling, og eneste fokuset er å kose oss. Hadde ALDRI valgt en sånn ferie uten barn, men nå koser vi oss masse (og man er jo litt sliten som småbarnsforeldre, så deilig å gjøre lite også.

Anonymkode: bbf8c...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var deg i fjor, hadde ei rolig og snill jente. Var SÅ koselig i ferien, var både hjemme, i syden og i Dyreparken. I år derimot har vi en hente i «trassalderen» som til tider oppfører seg som en tenåring, og en baby. Ferien er v e  l d i g annerledes. Du må jo skjønne at andre enn deg selv kan være i en annen situasjon! Selv om både du og jeg har/hadde fine ferier med toåringen vår, betyr ikke det at ikke andre kan ha en vanskelig tid i ferien. De som skriver om vanskelige ferier her inne søker jo om råd. Unødvendig å opprette en tråd bare for å si at man selv har en fin ferie!

Anonymkode: 97453...7bf

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig kjekt å være med barnet mitt på 3 år. Må inrømme at jeg blir veldig sliten da :) Vi har levd fem liv mellom 6 og 9 om morgenen. Dette er før resten av verden har åpnet. Det blir lange dager 😅

Anonymkode: 21ef2...ae0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg var deg i fjor, hadde ei rolig og snill jente. Var SÅ koselig i ferien, var både hjemme, i syden og i Dyreparken. I år derimot har vi en hente i «trassalderen» som til tider oppfører seg som en tenåring, og en baby. Ferien er v e  l d i g annerledes. Du må jo skjønne at andre enn deg selv kan være i en annen situasjon! Selv om både du og jeg har/hadde fine ferier med toåringen vår, betyr ikke det at ikke andre kan ha en vanskelig tid i ferien. De som skriver om vanskelige ferier her inne søker jo om råd. Unødvendig å opprette en tråd bare for å si at man selv har en fin ferie!

Anonymkode: 97453...7bf

Det handler ikke om å undergrave de som synes det er hardt, det må da vitterlig være lov å belyse de gode sidene også?

Jeg har selv en krevende 1-åring i verste sutrealder som synes det er meningen med livet å gjøre ALT som er farlig, men jeg synes det er motiverende å lese om de med eldre unger eller mindre krevende unger som storkoser seg, jeg ser veldig fram til yngste er gammel nok til å ikke sette skrekken i meg hvert 5.minutt frem til leggetid.

Jeg fokuserer på at sur kanne-kaffe og grått tryne etter timesvis foran skjerm på kontoret blir byttet ut med fregner over nesen og nytraktet kaffe med noe godt ved siden av.

Det er faktisk lov å si at man har det bra.

Anonymkode: 24fe1...483

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...