Gå til innhold

Ferie med barn - jeg synes det er koselig jeg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

«Artig» at du oppretter denne tråden kort tid etter jeg laget en om ferie med barn med spesielle behov.

Frokost og alle måltider her er lange, men ikke koselige. De består av en god del sondemat gitt på PEG + spisetrening. 
 

Barnehage (før) og nå skole, var/er en svært viktig del av livet til vårt barn og vi teller ned til oppstart igjen. Vi synes det er langt mer stress å ha barnet hjemme.

Ferie oppleves ikke som kos verken for oss eller barnet. Ingen stråler, heller visner sakte, men sikkert.

Badeland og besøksgård er ikke aktiviteter som er realistiske her og har aldri vært.. Hell i uhell er barnet en skikkelig gluping, men også utrolig kreativt og grenseløst, så her er det en ekstrem jobb og ikke noe kvalitetstid.

 

Anonymkode: 60e81...32a

Jeeheezez!

Om du får lov til å klage så må vel andre folk få uttrykke glede over det de er fornøyde med!

Andres glede er ikke automatisk en kritikk av dere som har det miserable. Ta ansvar for egne følelser!

Anonymkode: a224c...d1e

  • Liker 16
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeeheezez!

Om du får lov til å klage så må vel andre folk få uttrykke glede over det de er fornøyde med!

Andres glede er ikke automatisk en kritikk av dere som har det miserable. Ta ansvar for egne følelser!

Anonymkode: a224c...d1e

*miserabelt.

Anonymkode: a224c...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Og ligge og dra seg til kl 7 mens 2 åringen suller rundt alene i to timer, for så og bare måtte dusje fremfor og endelig ta seg av den lille? Stakkars barn. 

Anonymkode: e79aa...99d

 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Å ignorere et liiiite barns behov i to timer, derimot....

Anonymkode: 6c379...e7a

Må bare dra det ut til dette i kjent KG-stil :)  Jeg skrev vel nettopp det at barnet selvfølgelig møtte få frokost da kl 7, ergo var jeg sammen med barnet under frokosten og før dusjen. Barnet var heller ikke alene i 2 timer, men hadde fri tilgang til meg i sengen og kom støtt og stadig opp for litt kos. Men for all del, bare paint your picture. Summasummarum; ikke vanskelig å kose seg med ferie om det er sånn TS beskriver, det hadde vel alle gjort! Jeg også. Men så er det ikke sånn for alle, da. 

Anonymkode: f2288...70c

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det er deilig å slippe å stresse om morgenen! Og med henting og middagslaging og å kunne ta ting som de kommer. Men tror en viktig forutsetning er at vi er to voksne med ferie samtidig.

Vi har en treåring og venter nummer to, er på overtid etter termin nå, så har ikke lagt opp noen planer denne ferien. Vi sykler en del rundt og utforsker nye lekeplasser, ordner i huset med litt "hjelp" fra treåringen, bygger demning i bekk, maler og tegner, fyller plaskebasseng, går på tur i skogen, spiser vannmelon, har besøk av besteforeldre som avlaster litt, møter nabobarn, og venter på lillebror og snakker masse om han. Selvsagt hadde det vært herlig å reise bort og være på en nydelig sandstrand hver dag, men det er deilig å ha tid hjemme også.

Og det blit jo krangling også, dette er en treåring i trassalder. Men vi er to om det, og vi er hakket mer uthvilt enn når hamsterhjulet går og man er på jobb. Prøver å nyte det!

Anonymkode: 667b9...e9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vel, noen av oss fungerer bare ikke kl 5 om morgenen, er vel ikke egoistisk fordet! 

Anonymkode: f2288...70c

Legg. Deg. Tidligere.

Anonymkode: 1f733...fc4

  • Liker 8
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Helt enig med deg!  Har barn i alderen 8mnd - 14 år. Vi elsker sommerferien! Er så godt med all den kvalitetstiden, ingen press og mas etter rutiner og plikter. 

Sene frokoster, tar ting på sparket, lavterskel aktiviteter, mye tid sammen. 

Det blir ikke mer travelt, mer masete, mer hektisk etc enn hva foreldre selv legger opp til. Det må ikke skje noe hele tiden, alt må ikke koste masse penger etc. 

Anonymkode: add00...5d7

Her tenker jeg du har et viktig poeng! Tror mange stresser seg gjennom ferien pga forventningspress pålagt seg selv om hva ferie «bør være». 

Vi valgte å være hjemme i ferien. 2-åringen bryr seg ikke om vi er på Maldivene eller om vi er hjemme, det viktigste for han er å være sammen med oss. De enkleste gledene er ofte de store. Her om dagen var hele formiddagsaktiviteten vår å mate ender - herregud som han koste seg! 😂

 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde det vært slik ville jeg nå sittet i armkroken til mannen med et lite glass vin. Mens barna sov godt, maten var ryddet bort, og alt var på stell. 

Så, neh... 

Uansett. Flott for dere om ferie for deg betyr tid på kg. 

Anonymkode: ce1aa...995

Skjønner ikke helt hva du mener. Jeg er avholds og drikker dermed ikke vin. Mannen min er gamer og sitter pr nå og koser seg med spillet sitt. Jeg scroller foran TV-en og ungen sover. Ferie betyr ikke tid på kg, det var vel ikke det tråden handlet om, men at det kan være hyggelig å ha ferie sammen med barn :) 

Synd å se at så mange surnet av at noen tør å si høyt at de har det hyggelig sammen med barnet sitt i ferien. Vi lever forskjellige liv. Hvilke utfordringer andre har som gjør ferie med barn vanskelig vet ikke jeg noe om. Ville bare dele noe positivt, og ser heldigvis at det også er andre som nyter late dager med barna ❤️

ts

Anonymkode: 3666d...207

  • Liker 15
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Legg. Deg. Tidligere.

Anonymkode: 1f733...fc4

Hva. Hjelper. Det. Når. Ungen. Våkner. Flere. Ganger. Pr. Natt. Og i tillegg starter dagen kl 5!!

Anonymkode: f2288...70c

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et barn på 2 år, og et på 4 år. Elsker ferie med de. Masse tid sammen, lite stress, få ta del i dagen deres fra morgen til kveld. Gruer meg til jobbstart igjen.

Anonymkode: 02c49...c04

  • Liker 4
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her tenker jeg du har et viktig poeng! Tror mange stresser seg gjennom ferien pga forventningspress pålagt seg selv om hva ferie «bør være». 

Vi valgte å være hjemme i ferien. 2-åringen bryr seg ikke om vi er på Maldivene eller om vi er hjemme, det viktigste for han er å være sammen med oss. De enkleste gledene er ofte de store. Her om dagen var hele formiddagsaktiviteten vår å mate ender - herregud som han koste seg! 😂

 

Skjønner ikke helt hva du mener. Jeg er avholds og drikker dermed ikke vin. Mannen min er gamer og sitter pr nå og koser seg med spillet sitt. Jeg scroller foran TV-en og ungen sover. Ferie betyr ikke tid på kg, det var vel ikke det tråden handlet om, men at det kan være hyggelig å ha ferie sammen med barn :) 

Synd å se at så mange surnet av at noen tør å si høyt at de har det hyggelig sammen med barnet sitt i ferien. Vi lever forskjellige liv. Hvilke utfordringer andre har som gjør ferie med barn vanskelig vet ikke jeg noe om. Ville bare dele noe positivt, og ser heldigvis at det også er andre som nyter late dager med barna ❤️

ts

Anonymkode: 3666d...207

Selvsagt hyggelig med alle som nyter ferie. Men innlegget ditt oste litt av "skjønner ikke hvorfor ikke alle andre også koser seg." Vel, det er mange grunner til det. Og under forutsetninger som dine hadde vel alle gjort det. 

Anonymkode: f2288...70c

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Må bare dra det ut til dette i kjent KG-stil :)  Jeg skrev vel nettopp det at barnet selvfølgelig møtte få frokost da kl 7, ergo var jeg sammen med barnet under frokosten og før dusjen. Barnet var heller ikke alene i 2 timer, men hadde fri tilgang til meg i sengen og kom støtt og stadig opp for litt kos. Men for all del, bare paint your picture. Summasummarum; ikke vanskelig å kose seg med ferie om det er sånn TS beskriver, det hadde vel alle gjort! Jeg også. Men så er det ikke sånn for alle, da. 

Anonymkode: f2288...70c

Men… barnet mitt våkner 05 han også 😅 Jeg og pappaen bytter på å stå opp med han annenhver dag. Hjelper veldig å lade opp i mellom. De dagene jeg skal opp med mini legger jeg meg tidlig. Vi koser litt før vi står opp, men er oftest ferdig med frokost 07. Leker litt og steller oss (og det tar tid med 2-åring 😂) også er vi gjerne klare og ute på noe rundt 08:30. 

Dusjer kvelden før og legger frem alt vi trenger av klær etc. Går helt fint! :) 

ts

Anonymkode: 3666d...207

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men… barnet mitt våkner 05 han også 😅 Jeg og pappaen bytter på å stå opp med han annenhver dag. Hjelper veldig å lade opp i mellom. De dagene jeg skal opp med mini legger jeg meg tidlig. Vi koser litt før vi står opp, men er oftest ferdig med frokost 07. Leker litt og steller oss (og det tar tid med 2-åring 😂) også er vi gjerne klare og ute på noe rundt 08:30. 

Dusjer kvelden før og legger frem alt vi trenger av klær etc. Går helt fint! :) 

ts

Anonymkode: 3666d...207

Her var det ikke bare at dagen startet kl 5, men også at det på den tiden var oppvåkninger omtrent hver andre time natten igjennom. Spilte ingen rolle hvor tidlig jeg la meg, for når jeg nettopp hadde sovnet dypt ble jeg dratt ut av søvnen igjen. Når natten blir så oppstykket og dårlig hjelper det ikke å legge seg tidlig. 

Anonymkode: f2288...70c

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn enda, men syns det er koselig med tråder på kg som faktisk framsnakker livet med barn! Blir jo helt skremt fra å få barn selv, når de fleste trådene om barn på KG vinkles negativt og at man angrer på barn - håper ikke det reflekterer virkeligheten for de fleste foreldre. Selv i en tråd som prøver å være en positiv motvekt til andre, så kommer det klaging.. 

Anonymkode: 32764...55f

  • Liker 10
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her var det ikke bare at dagen startet kl 5, men også at det på den tiden var oppvåkninger omtrent hver andre time natten igjennom. Spilte ingen rolle hvor tidlig jeg la meg, for når jeg nettopp hadde sovnet dypt ble jeg dratt ut av søvnen igjen. Når natten blir så oppstykket og dårlig hjelper det ikke å legge seg tidlig. 

Anonymkode: f2288...70c

Må være slitsomt å være så negativ at man ikke klarer å høre at andre koser seg. 

Anonymkode: 75a9c...908

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke barn enda, men syns det er koselig med tråder på kg som faktisk framsnakker livet med barn! Blir jo helt skremt fra å få barn selv, når de fleste trådene om barn på KG vinkles negativt og at man angrer på barn - håper ikke det reflekterer virkeligheten for de fleste foreldre. Selv i en tråd som prøver å være en positiv motvekt til andre, så kommer det klaging.. 

Anonymkode: 32764...55f

Om du er ufrivillig barnløs så er det vel heller uvanlig å hoppe av glede av andres graviditeter. Det blir litt samme greia. Alle skulle vel ønske at de koste seg i ferien, det er bittert å ikke oppleve det. 

Anonymkode: f2288...70c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid kost meg med ferie med barna. Jeg har vært 100% alene med de, fra minste var 1 år. Og det er jo i ferier vi har virkelig kunne kose oss, og slappe av. Det er hverdagen som var mest slitsom. 

Nå er barna 17 og 21, så nå er jo ikke hverdagen slitsom lenger, og i ferier gjør de mye uten meg. Men vi koser oss og fortsatt.

Her så har vi alltid hatt kose frokost, i helger og ferier. Da får de favoritt frokosten, og vi ser på noe koselig på tv. Ofte programmer om dyr. Nå er det dyreparken vi ser på. Og vi gjør dette fortsatt.

Anonymkode: 62d36...17a

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeeheezez!

Om du får lov til å klage så må vel andre folk få uttrykke glede over det de er fornøyde med!

Andres glede er ikke automatisk en kritikk av dere som har det miserable. Ta ansvar for egne følelser!

Anonymkode: a224c...d1e

Folk kan selvsagt uttrykke sin glede. Er klart ferie er deilig når livet er en walk in the park og kidza enkle. Men om man klarer å sette seg litt inn i at andre kan ha det annerledes, så forstår man jo fort hvorfor ferie ikke er like lett for alle.

Anonymkode: 60e81...32a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folk kan selvsagt uttrykke sin glede. Er klart ferie er deilig når livet er en walk in the park og kidza enkle. Men om man klarer å sette seg litt inn i at andre kan ha det annerledes, så forstår man jo fort hvorfor ferie ikke er like lett for alle.

Anonymkode: 60e81...32a

Men nå var det jo ikke det denne tråden skulle handle om da. Det står ingenting i HI om at «alle må bare gjøre som oss» eller «dere som ikke koser dere i ferien er dårlige foreldre». Det står rett og slett at vi koser oss og det er hyggelig å høre fra fler som gjør det.

Overskriften er tydelig og om dere lot dere provosere allerede der, hvorfor gå inn på tråden? 🙈

ts

Anonymkode: 3666d...207

  • Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men nå var det jo ikke det denne tråden skulle handle om da. Det står ingenting i HI om at «alle må bare gjøre som oss» eller «dere som ikke koser dere i ferien er dårlige foreldre». Det står rett og slett at vi koser oss og det er hyggelig å høre fra fler som gjør det.

Overskriften er tydelig og om dere lot dere provosere allerede der, hvorfor gå inn på tråden? 🙈

ts

Anonymkode: 3666d...207

Fordi det ble enda en påminnelse om noe vi allerede har dårlig samvittighet for? Det trigger liksom. 

Anonymkode: f2288...70c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange negative mennesker som svarer på kg. Jeg er alene med barn med spesielle behov som har stått opp klokken 5 hver dag i seks år, og vi koser oss enormt med ferie. Det handler mye om hva man gjør det til og hvilke forventninger man har. Men vi er alle forskjellige, og dere som er missfornøyd med tilværelsen trenger ikke å komme med negative kommentarer, det hjelper dere ingen ting. 

Anonymkode: 129e1...26a

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vel, noen av oss fungerer bare ikke kl 5 om morgenen, er vel ikke egoistisk fordet! 

Anonymkode: f2288...70c

Men det er vel ikke så relevant for denne tråden.

Anonymkode: d4ade...d84

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...