Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her inne som har lest Catcher om the Rye? Jeg leser en del, men er dårlig på klassikere. Vurderer imidlertid denne… 

Anonymkode: b60e2...e45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har lest den, men ville heller valgt andre klassikere. 

Anonymkode: 56e0a...61e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er det noen her inne som har lest Catcher om the Rye? Jeg leser en del, men er dårlig på klassikere. Vurderer imidlertid denne… 

Hvorfor må du starte en egen tråd på landets største forum om du vurderer å lese en bok; er det virkelig så vanskelig å gå til biblioteket, låne en bok, åpne boken, lese den og selv bedømme dens kvaliteter?

Anonymkode: 2b7fd...ab0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har lest den, faktisk flere ganger, mye på grunn av mytologien rundt boken og forskjellige mordere som har vært veldig påvirket av boken, slik som Mark Chapman som skjøt John Lennon. Jeg må ærlig talt si at til å være en klassiker, så er det en skuffende bok.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
mildred skrev (5 minutter siden):

Den er overraskende kjedelig, i likhet med veldig mye kanonisert litteratur.

Men for å skjønne referansene må man pløye gjennom denne og mange andre bøker. 

Det er et eksempel på samtidslitteratur som treffer veldig der og da. Ikke noe som står seg i mange hundre år, men det er det heller ikke mye litteratur som gjør. Sånn er det bare.

Helt enig. Jeg måtte lese om omstendigheten, forfatteren og tiden for å egentlig skjønne greia.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

enig med de andre som har svart. Jeg leser mye, og har lest denne, men fikk heller ikke så mye ut av den.

Anonymkode: 7a355...b0e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er en lettlest bok så ingen grunn til å unngå den av den grunn.

Målgruppen som får mest ut av den er unge, menn uten noen retning i livet. Om du har en veldig klar og bestemt følelse av hvem du er og hva du vil, så vil nok ikke boken gi deg stort.

Jeg vil ikke si at dette er en klassiker, særlig ikke for oss europeere. Amerikanere leser hovedsakelig amerikansk litteratur så utvalget av klassikere er betydelig snevere for dem enn for oss. Og så er jo dette en roman som har en kulturhistorisk påvirkning i USA. 

Anonymkode: 2811c...2a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste den først på studier i engelsk fordi den var pensum. Leste den mange år etterpå. Boka fenget meg ikke. 

Derimot en som ble skrevet av en kvinnelig forfatter på slutten av 1800-tallet gikk rett hjem. 

Nevner det siste for å vise at jeg ikke har noe i mot eldre litteratur.

Anonymkode: 0a34c...efb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker den passer best for ungdom 13-18 år. 

Anonymkode: cf348...d8e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 1.00):

Hvorfor må du starte en egen tråd på landets største forum om du vurderer å lese en bok; er det virkelig så vanskelig å gå til biblioteket, låne en bok, åpne boken, lese den og selv bedømme dens kvaliteter?

Piggene ute med én gang?? Er du en av de her inne som bare sitter og venter på neste tråd som startes, og skyter ut av deg spydigheter uansett hva som står i HI..? Det er noen sånne her inne, har jeg skjønt🤣

Anonymkode: ee18f...7e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 1.00):

Ja nei hvorfor snakke om noe som helst.

Anonymkode: 51e02...821

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 21.16):

Jeg fant den gørrkjedelig. Men de fleste jeg kjenner likte den godt.

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en lettlest bok så ingen grunn til å unngå den av den grunn.

Målgruppen som får mest ut av den er unge, menn uten noen retning i livet. Om du har en veldig klar og bestemt følelse av hvem du er og hva du vil, så vil nok ikke boken gi deg stort.

Jeg vil ikke si at dette er en klassiker, særlig ikke for oss europeere. Amerikanere leser hovedsakelig amerikansk litteratur så utvalget av klassikere er betydelig snevere for dem enn for oss. Og så er jo dette en roman som har en kulturhistorisk påvirkning i USA. 

Det er også et budsjettspørsmål. Skolene setter opp leselistene etter hvilke bøker som ble kjøpt inn for mange tiår siden og ikke etter hvilke bøker de mener elevene vil like eller få mye ut av.  

Anonymkode: 5e7ec...2a7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste den da jeg var 16 år. Fikk anbefalt det av en gutt jeg var forelsket i som var to år eldre, han anbefalte den fordi den var pensum. Jeg ville imponere ham, og leste den. Jeg var dårlig i engelsk på den tiden. Jeg husker at det jeg tok med meg, var friheten Holden hadde til å dra dit han ville. Alle følelsene og dramaet bet jeg meg ikke merke i, det er jo en helt vanlig del av ungdomslivet, særlig på østkanten der jeg er fra. Vi hadde alle mulige slags emosjonelle og sosiale problemer.

Anonymkode: d12ec...69c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg leste den da jeg var 16 år. Fikk anbefalt det av en gutt jeg var forelsket i som var to år eldre, han anbefalte den fordi den var pensum. Jeg ville imponere ham, og leste den. Jeg var dårlig i engelsk på den tiden. Jeg husker at det jeg tok med meg, var friheten Holden hadde til å dra dit han ville. Alle følelsene og dramaet bet jeg meg ikke merke i, det er jo en helt vanlig del av ungdomslivet, særlig på østkanten der jeg er fra. Vi hadde alle mulige slags emosjonelle og sosiale problemer.

I lys av diskusjonen om det er en klassiker: Det vet jeg ikke, men vi måtte lese den da jeg gikk på skolen. Var russ i år 2000.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Tusen takk for svar! Tror kanskje ikke jeg ble fristet til å lese den…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

TS her. Tusen takk for svar! Tror kanskje ikke jeg ble fristet til å lese den…

Du kan kanskje prøve Parissyndromet av Heidi Furre. Det er noe av det samme temaet.

Eller er det mest moderne klassikere du er interessert i? Da vil jeg anbefale Remarques Tre kamerater. 

• Liker 1
Skrevet

Har lest den, og To kill a mockingbird, siden de er ansett som amerikanske klassikere. Jeg skjønner ikke helt greia, rimelig kjedelige begge to.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...