AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #1 Skrevet 10. juli 2024 Trenger egentlig ikke råd eller noe, bare å lufte meg litt og høre om andre er i samme situasjon: Barn med spesielle behov og ferie. Er så utslitt at det er vanskelig å beskrive. Må holde ut i fire uker til. Lite/ingen avlastning. Virker uutholdelig og ønsker egentlig bare å forsvinne fra det hele. Kan jo ikke det, men hadde vært innmari fristende å reise til syden eller noe alene. Anonymkode: ba319...5a9 1 22
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #2 Skrevet 10. juli 2024 Vi er flere i samme situasjon. Ønsker noen timer helt for meg selv, drømmen hadde vert ei uke bare for å samle krefter og slippe å være «på» hele tiden. Har et barn med autisme og et barn som utredes for det samme. Ingen omgangskrets eller tilbud om avlastning. Gleder meg til å jobbe for da får jeg noen timer for meg selv, som bare er min tid. Håper du finner deg noen pusterom i hverdagen og att du på tross av att du er sliten får en så god sommer som det er mulig å få til❤️ Anonymkode: 778bd...5e3 1 10
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #3 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi er flere i samme situasjon. Ønsker noen timer helt for meg selv, drømmen hadde vert ei uke bare for å samle krefter og slippe å være «på» hele tiden. Har et barn med autisme og et barn som utredes for det samme. Ingen omgangskrets eller tilbud om avlastning. Gleder meg til å jobbe for da får jeg noen timer for meg selv, som bare er min tid. Håper du finner deg noen pusterom i hverdagen og att du på tross av att du er sliten får en så god sommer som det er mulig å få til❤️ Anonymkode: 778bd...5e3 Takk for gode ord ❤️ Unner selvsagt ingen samme eller lignende situasjon, men litt godt å se man ikke er alene! Ønsker deg og dine også en så god sommer som mulig! Anonymkode: ba319...5a9 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #4 Skrevet 10. juli 2024 Jeg leste om deres situasjon i den andre tråden, og vil bare si at jeg forstår godt at dere blir slitne. Vi har også barn med spesielle behov og ingen avlastning, men ikke i like alvorlig grad. Jeg tror kanskje jeg ville forsøkt å dele opp litt, slik at den ene får en pause hver dag? Feks annenhver dag pause på formiddag og ettermiddag. Den ene forelderen holder fortet mens den andre lufter hodet. Vet ikke om det kan hjelpe, men. God og oppmuntrende klem til deg. Anonymkode: f2ea7...dc3 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #5 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg leste om deres situasjon i den andre tråden, og vil bare si at jeg forstår godt at dere blir slitne. Vi har også barn med spesielle behov og ingen avlastning, men ikke i like alvorlig grad. Jeg tror kanskje jeg ville forsøkt å dele opp litt, slik at den ene får en pause hver dag? Feks annenhver dag pause på formiddag og ettermiddag. Den ene forelderen holder fortet mens den andre lufter hodet. Vet ikke om det kan hjelpe, men. God og oppmuntrende klem til deg. Anonymkode: f2ea7...dc3 Jeg er dessverre alene med barnet + et barn til, ellers ville det vært et veldig godt tips! Tusen takk for klemmen ❤️ Anonymkode: ba319...5a9 1 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #6 Skrevet 10. juli 2024 Har dere avlastning ellers i året? Anonymkode: 9097d...ca9
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #7 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Trenger egentlig ikke råd eller noe, bare å lufte meg litt og høre om andre er i samme situasjon: Barn med spesielle behov og ferie. Er så utslitt at det er vanskelig å beskrive. Må holde ut i fire uker til. Lite/ingen avlastning. Virker uutholdelig og ønsker egentlig bare å forsvinne fra det hele. Kan jo ikke det, men hadde vært innmari fristende å reise til syden eller noe alene. Anonymkode: ba319...5a9 Forstår hva du mener.. Hjelper å ha litt avlastning. Samme som vi bruker hele året, så barnet kjenner dem godt og trives der. Men, det er fremdeles mange timer igjen av døgnet, og er veldig sliten når ferien er over.. 💔 Anonymkode: 3851c...8d3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #8 Skrevet 11. juli 2024 Ja barn kan være krevende og barn med ekstra behov ekstra krevende. Trist at ferien blir slik, men er som jula, den kommer ikke plutselig. Anonymkode: 21fa9...bdb 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #9 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja barn kan være krevende og barn med ekstra behov ekstra krevende. Trist at ferien blir slik, men er som jula, den kommer ikke plutselig. Anonymkode: 21fa9...bdb Og dette skulle hjelpe med hva? Av og til så hjelper det bare å sette ord på følelsene man sitter med, og jeg opplevet ts som oppegående nok til å vite det er sommerferie hvert år, men for henne som er alene gjør ikke den viten ferien lettere. Anonymkode: 1060b...a2d 21 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #10 Skrevet 11. juli 2024 Ok, så var det nok drøyt å antyde at TS var mindre flink å planlegge omsorgen for sit barn. Så kansje TS kan få lit omtanke fra alle her inne og begyne å tenke neste ferie. For skole barn har faktisk flere ferieperioder i løpet av året og kjedelig for dem begge å måtte oppleve det slik. Anonymkode: 21fa9...bdb
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #11 Skrevet 11. juli 2024 Det hjelper lite hvor klar man er over at ferien, jula etc kommer. Det er rutineavbrudd for barna som takler veeeeeldig dårlig at rutiner endres. Har selv to barn med spesielle behov (begge mine er voksne nå) og det er fryktelig slitsomt med barn som ikke forstår hvorfor de ikke skal ditt eller datt som de skal til vanlig. Eldste barnet mitt utagerte veldig ved rutineavbrudd, det hjalp ikke at alle planer var lagt og forklart. Så lenge det ikke ble slik som barnet var vant til, så ble det ugreit. Vi var heldigvis to og har alltid vært gode på å gi hverandre rom og løse situasjoner og gi hverandre pustepauser. De som synes det er trist at vi føler slik hadde ikke klart to dager i våre sko, det har alltid vært min trøst. Anonymkode: 7ce00...17a 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #12 Skrevet 11. juli 2024 Hvis det er pga rutineavbrudd, kan det hjelpe å lage en form for ferierutine? Feks starte hver dag å gå en runde i nabolaget. Måltider til faste tider. Hviletid/slappe av en time midt på dagen. Og evt andre hendelser/aktiviteter. Kanskje lettere for de å forholde seg til? Anonymkode: d3425...79d 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #13 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja barn kan være krevende og barn med ekstra behov ekstra krevende. Trist at ferien blir slik, men er som jula, den kommer ikke plutselig. Anonymkode: 21fa9...bdb Hva mener du? Jeg vet ferien kommer, men det hjelper lite når avlastning cancelleres i ferie osv. Anonymkode: ba319...5a9 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #14 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ok, så var det nok drøyt å antyde at TS var mindre flink å planlegge omsorgen for sit barn. Så kansje TS kan få lit omtanke fra alle her inne og begyne å tenke neste ferie. For skole barn har faktisk flere ferieperioder i løpet av året og kjedelig for dem begge å måtte oppleve det slik. Anonymkode: 21fa9...bdb Altså, det er da virkelig ikke min feil at kommunens avlastning ble cancellert to dager før ferien starter og uten mulighet for vikar? Du aner virkelig ikke hvor mye man må kjempe for å få en brøkdel av det man trenger. Og når det man har fått i tillegg rakner, så er det virkelig ikke greit! Foreldre til barn med spesielle behov er ofte logistikkarbeider, ernæringsfysiolog, nattevakt, sykepleier, spesialpedagog, lege, advokat, sekretær osv for eget barn. Skam deg Anonymkode: ba319...5a9 1 17 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #15 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Forstår hva du mener.. Hjelper å ha litt avlastning. Samme som vi bruker hele året, så barnet kjenner dem godt og trives der. Men, det er fremdeles mange timer igjen av døgnet, og er veldig sliten når ferien er over.. 💔 Anonymkode: 3851c...8d3 Takk ❤️ Anonymkode: ba319...5a9
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #16 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Altså, det er da virkelig ikke min feil at kommunens avlastning ble cancellert to dager før ferien starter og uten mulighet for vikar? Du aner virkelig ikke hvor mye man må kjempe for å få en brøkdel av det man trenger. Og når det man har fått i tillegg rakner, så er det virkelig ikke greit! Foreldre til barn med spesielle behov er ofte logistikkarbeider, ernæringsfysiolog, nattevakt, sykepleier, spesialpedagog, lege, advokat, sekretær osv for eget barn. Skam deg Anonymkode: ba319...5a9 Skal jeg skamme meg, bare for jeg mener noe annet. Har forståelse for TS opplever sin situasjon som overveldende. Og hvordan kan du vite at jeg ikke hvet noe om hvordan det er å være foreldre til barn med store behov? Jeg har flere barn med store omsorgsbehov og nå er jeg vel stygg å fæl som sier at jeg stort trives med dem og faktiskreiser på ferie også med dem. Har et godt samarbeid med hj.spl, BPA, hjemmehjelp, privat barbevakt tjeneste i feriene og ikke minst flinke og dyktige ungdomer som klipper plenen og tar andre små jobber i huse .Og ja, nattevakten min har startet her. Og i morgen når den tid må komme skal skal vi på stranden for det er det er noe av det beste natteuglene min vet Anonymkode: 21fa9...bdb 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #17 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Skal jeg skamme meg, bare for jeg mener noe annet. Har forståelse for TS opplever sin situasjon som overveldende. Og hvordan kan du vite at jeg ikke hvet noe om hvordan det er å være foreldre til barn med store behov? Jeg har flere barn med store omsorgsbehov og nå er jeg vel stygg å fæl som sier at jeg stort trives med dem og faktiskreiser på ferie også med dem. Har et godt samarbeid med hj.spl, BPA, hjemmehjelp, privat barbevakt tjeneste i feriene og ikke minst flinke og dyktige ungdomer som klipper plenen og tar andre små jobber i huse .Og ja, nattevakten min har startet her. Og i morgen når den tid må komme skal skal vi på stranden for det er det er noe av det beste natteuglene min vet Anonymkode: 21fa9...bdb Kanskje du bør være takknemlig for at du har fått innvilget det du trenger for å leve bra. Det er store ulikheter mellom kommuner Anonymkode: ba319...5a9 5 1 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #18 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje du bør være takknemlig for at du har fått innvilget det du trenger for å leve bra. Det er store ulikheter mellom kommuner Anonymkode: Jeg er takknemlig for barna mine. Jeg har komunal BPA og hj, spl i kommunen. Alt annet er privat. Jeg har et godt liv innfor de rammene livet ga meg og har akseptert dette utenforskape. Man kan fort bli låst i sin egen situasjon i møte med kommunen bla. Anonymkode: 21fa9...bdb 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #19 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skal jeg skamme meg, bare for jeg mener noe annet. Har forståelse for TS opplever sin situasjon som overveldende. Og hvordan kan du vite at jeg ikke hvet noe om hvordan det er å være foreldre til barn med store behov? Jeg har flere barn med store omsorgsbehov og nå er jeg vel stygg å fæl som sier at jeg stort trives med dem og faktiskreiser på ferie også med dem. Har et godt samarbeid med hj.spl, BPA, hjemmehjelp, privat barbevakt tjeneste i feriene og ikke minst flinke og dyktige ungdomer som klipper plenen og tar andre små jobber i huse .Og ja, nattevakten min har startet her. Og i morgen når den tid må komme skal skal vi på stranden for det er det er noe av det beste natteuglene min vet Anonymkode: 21fa9...bdb Du har helt tydelig ikke erfaring med barn som er helt avhengig av faste rutiner og faste mennesker rundt seg. Private barnevakttjenester er helt ubrukelig for barn på spekteret blant annet, fordi rutineavbrudd gjør at verden deres rakner. Det hjelper ikke med avlastning av ukjente mennesker når dette gjør situasjonen enda mer belastende. Du har jo helt tydelig et stort hjelpeapparat rundt deg, noe veldig mange av oss, spesielt med barn på spekteret, ikke har. Hvis du tar vekk alt av det du snakker om og sitter igjen med å gjøre absolutt hver eneste minste ting selv, er det da fortsatt like kos? Hver eneste dag, hver eneste time? Jeg elsker mine nå voksne barn over alt på denne jord. Men det har ikke vært bare kos. Og det har kostet alt for mye mang en gang. Anonymkode: 7ce00...17a 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #20 Skrevet 12. juli 2024 Jeg har også et barn med spesielle behov (autisme), og heldigvis så er det resten av familien og barnetv som er det han har størst behov for ift rutiner. I tillegg elsker han alt av transport som bil, tog, fly og diverse så vi kommer oss på ferie ganske greit. Men alt av restauranter og vandring er helt utelukket.. Nå er i en storby og vi har stort sett vært på hotellrommet siden vi kom. Heldigvis skal vi leie et hus i en uke så gjør det litt lettere. Og en av oss gå rundt i byen og den andre passe barnet på rommet. Føler virkelig med dere andre, enkelte dager i ferien synes jeg er ren pyton, at vi ikke kan gå for eksempel 500 meter et nytt sted uten at det krever en enorm innsats av oss som en familie.. Anonymkode: b5814...116 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå